Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske I Høgsfjorden/lysefjorden


NaSCaT
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Var ute på onsdag tidlig kveld og ville prøve et par timer etter SØ. Du kan si det ble suksess, ja :blush:

Fikk 5 stk på 2.5 timer. Fisket med Møresild holografic 18 g, og det beit som f...

Bruker båt og kaster inn mot land.

2 stk. (3-400 g) fikk friheten tilbake ofc, fisk no. 3 ble middag samme dag (638 g) og de 2 siste (1.210 kg,47 cm og 1.290 kg, 48 cm). Disse ble fryst ned og skal røykes til høsten.

Det skal og nevnes at magesekken var full av småsild.

Kommer nok til å bo på hytta i sommer :o

Her er et bilde jeg tok etter hjemkomsten

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Picture002.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg der karleif. Etter min erfaring i høgsfjorden og lysefjorden, så begynner jeg ikke å fiske etter sø der inne før i begynnelsen av juni. Det er lus på hver fisk jeg har tatt i det siste, men det varier litt fra fisk til fisk hvor mye. Den siste jeg fikk og som er bilde av her hadde ikke så mye, men var 4-5 rett bak gattfinnen og noen bitte små på hoderegionen.

Har ingen problemer med å røpe "fiskeplassen" for det er mange. Men tfje, der jeg fikk disse var på "pyntene" der høgsfjorden og lysefjorden krysses. Her er det grunnt langs land og lengere ut.

Fisker på dybder ca. 3-18 m.

Var ute i dag tidlig kl. 0800 og skulle teste ut den nye Strike Pro Flexx 076 wobleren min, og vipps etter ca. 25 min dorging kvein det i snella, og i enden var en fin sø på 1.370 kg. ca. 52 cm.

Er veldig fornøyd med den nye wobbler investeringen min ja :lol:

Picture006.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke allverden med erfaring fra området. Men jeg har overnattet i bilen på vei til Lysebotn. Fikk ørret både på Oanes (plenkledd område innenfor kaien) og i Lysefjorden innenfor Forsand. I Lysebotn så jeg turister ta en laks på rundt fire kilo fra en brygge i stekende sol. Så her fisk.

Normalt burde det være lite lus i Lysefjorden. Dette er en terskelfjord med mye ferskvann. Ute i Høgsfjorden er det fantastiske forhold for både laks og ørret. Dette er en av fjordene hvor det står svært mye brisling. Både ørret og laks gasser seg i disse stimene.

Min fiskemetode er ikke woblere, og båt disponerer jeg ikke der. Så jeg foretrekker 0.20 snøre og en lett, lett haspelstang bevæpnet med passe store biter med makrellfilet. Den nevnte kvelden fikk jeg en del makrell, som jeg sløyde og ga noen tyskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så my erfaring med agn. Men har kastet meg på for 3 dager siden.

Finner ikke brisling, men vil prøve med makrell og "bomber-dupp".

Har i tillegg kastet meg på "gulp" bølgen. hehe

Såå mange fiskemåter nå, men faller som regel alltid tilbake på sluk og wobbler.

MEN -->Nye måter må alltid prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har ikke vært så godt fiske til nå i år--> 2 stk. på rundt kiloen og en på 1.87 kg. Men dette var i begynnelsen av juni.

Nå i juli har det vært helt ræva fiske må jeg si. Varmt i vannet og vinden mye på sør/øst + sel som "popper" opp ved siden av båten i ny og ne.

Dog har eg fått noen fine lyr i kveldskumringen og noen få makrell som "bifangst".

Til og med trollgarnet har vært helt tom for fisk 4 av 5 ganger, men vi fikk en kveite på 5.2 kilo som reddet den ene dagen ivertfall.

erikson007.jpg

Det er gamlingen som holder fisken btw :(

Kjøpt meg noen blyparavaner og får komme meg midtfjords for å prøve om det hjelper på lykken :)

Tror forresten det er "krabbefestival" på forsand nå til helga15/8

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg endelig fått lasta opp bilder fra turen eg og pekka hadde tidligere i år (siste helga i mai).

Mens me venta på skyss over til hytta benyttet vi dødtiden på Høle-brygga til å prøve oss litt med agn. Pekka fikk en blåstål.

002.jpg

003.jpg

Her er en av "godplassene" sett fra båten

012.jpg

Då var fiske i gang og det tok ikke mange kast før det hogg i snøret. Vi fikk tilsammen i løpet av kvelden 11 stk. Men mye smått som selvfølgelig fikk svømme videre for å vokse seg større til neste år :D

Fikk ingen over kiloen men vi tok hjem de 3 største for å sikre oss noen fine middager fremover.

009.jpg

015-1.jpg

Denne fikk eg i helga (8/8) rundt halvkiloen. Litt lus var det og på den. Den tok på "montana" flua eg hadde som oppheng foran sluken.

DSC00066.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Tok turen til Egersund denne lørdagen. Fisket med reke som agn og et blylodd 1m lengere nede(fisket langs bunnen, nesten som jiggfiske på en måte). På 4rde kastet hoggde noe til i min fars stang."H..... en stor sjøørret" skreik han :shiftyninja: Med teamwork, fikk vi den greit på land. Vekta stoppet på 2.7kg og målte 63 cm.

Men det som overrasket meg var at kondisjonsfaktoren var rimelig høy til å være på denne tiden av året (eller?).

egersund55.jpg

egersund019.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rigget du dette? Hovedsene-svivel-Feste sene til kroken og sene til loddet på samme svivel?

Eller knuter du i loddet i enden og knyter en oppheng til kroken?

Grattis fardin med stor og fin fisk :shiftyninja:

Hvordan rigget du dette? Hovedsene-svivel-Feste sene til kroken og sene til loddet på samme svivel?

Eller knuter du i loddet i enden og knyter en oppheng til kroken?

Grattis fardin med stor og fin fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rigget du dette? Hovedsene-svivel-Feste sene til kroken og sene til loddet på samme svivel?

Eller knuter du i loddet i enden og knyter en oppheng til kroken?

Grattis fardin med stor og fin fisk :)

Hvordan rigget du dette? Hovedsene-svivel-Feste sene til kroken og sene til loddet på samme svivel?

Eller knuter du i loddet i enden og knyter en oppheng til kroken?

Grattis fardin med stor og fin fisk :)

Tredde enkelkroken inn på hovedsena ja, ca. 1 m oppe (lagde en knute slik at kroken ble hengende 3-4 cm. ut i fra hovedsena(vanskelig å forklare)). Ikke mer enn et 15 grams blylodd/-kule i enden (vi hadde litt lett utstyr). Den enkleste løsningen :)

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har vært utrolig slapp me å oppdatere her, men vil begynne et nytt å bedre "liv" i år ;)

Fant noen bilder fra 2010. ikke mye fisk men fin naturopplevelse :rolleyes:

Ikke alltid jeg har kameraet med uheldigvis.

Godt fiske i begynnelsen av juni, men dårlig i juli og august /cry

2.1 kg den største.(sko str. 44)

canon0121.jpg

Ikke langt fra munningen til lysefjorden --> inn mot oltesvik

canon007.jpg

Utsikt fra hytta.

canon004.jpg

canon001.jpg

Fra hytta mot "tuppen" av Forsand (Lysefjordsenteret til høyre på bildet).

canon002.jpg

Fiske vs vs hytta med der ferskvannet renner ut rett etter tunellen til Forsand

019-1.jpg

Fast fisk , men fikk svømme videre. (batteriet på kameraet var tomt så fikk ikke tatt bilde av den, bare av litt av "fighten")

020.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.