Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske I Høgsfjorden/lysefjorden


NaSCaT
 Share

Recommended Posts

Når er fiske best der inne? Natt? Flo/fjære? Dette må jo bare prøves.

Hm Noen fine Belly Boat steder?

Denne ettermidagen/kveld var vannet på vei ned, ca. 0-2 sm vind (nord-vest)og duskregn. Sveiva ganske fort inn med masse "rykking" i snøret.

Kjør over forsandbrua-rett etter tunellen parkerer du på høyre side. Nede ved sjøen her fikk jeg de fleste fiskene, men da fra båt. Renner ut en ganske stor bekk her, og der beit det godt.

Så lenge det ikke er noe særlig vind vil eg tro det er en fin plass for belly boat.

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt flotte forhold (torsdag og fredag)for SØ fiske der inne med 2-4 sm vind fra nord-vest og oppholdsvær. I tillegg passer det rimelig perfekt med tidevannet som topper seg i 2200 tiden på torsdag og rundt 2300 på fredag. Det som ikke ser så bra ut er huggtabellen (månefasen) http://www.jacksfiske.com/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=30. Men har tildligere fått fin fisk på de såkalte "Dårlig fiske" dagene.

Såg en del biler og fiskere i utmunningen av elve/bekken på Høle i går kveld når eg kjørte forbi(27.07). Stod og et skilt rett med en av de første husene nær utmunningen--> "Villaks Til Salgs". Sikket muligheter for storfisk og der :)

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare 2 små ørret som seff fikk svømme videre + 8 makrell (som går i røyka). Satte 2 trollgarn --->

Været var ikke av det beste, men så lenge vinden holder seg vekke er alt ok.

2807002.jpg

Det ble 6 krabber (3 små og 3 middels). 2 små hummer hadde og vikla seg inn og blei kasta på sjøen igjen med en gang. Apropo hummer--> Får nesten hver gang små hummer i trollgarnet.(naboen og har fått hummer nesten hver gang og (hiver de seff utpå igjen med en gang)). Etter det fiske vi har hatt i sommer ser det veldig bra ut for rekruteringen på hummersiden :)

En stor bergnebb som blei filitert og spist til lunch i dag --> snadder.(ikke mange vet at dette er en fin matfisk).

2807005.jpg

Steinbit var det og igjen -->

2807006.jpg

2807009.jpg

Til slutt et bilde av 2 mellomstore krabber (lysefjord standard) som skal i gryta i kveld :D

2807012.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ny oppdatering av fisket de siste 10 dager.

SØ beit dårlig, men ble endelig en "pannefisk" på halvkiloen tidlig torsdag morgen. (tatt på møresilda Svart/sølv holografic 15 g).

11082011015.jpg

11082011011.jpg

Ser det koker rimeligt godt med brisling utenfor hytta for tiden, og brislingbåtene er rundt og farter.

11082011002.jpg

Utenom ørreten ble det denne morningen en horngjel og noen makrell i div str.

11082011014.jpg

Den nærmeste naboen fikk en laks i trollgarnet den ene dagen, så tok et bilde og veide den for han.

11082011018.jpg

Det vekta viser er uten involler. så den er nok rundt 6 kg

11082011019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte et trollgarn og rett utforbi hytta.

1 stk monsterkrabbe igjen. 23 cm over skallet + vekta viste 2.28 kg

-1.jpg

12088011013-1.jpg

12088011020-1.jpg

12088011021.jpg

12088011012.jpg

Fikk og en ny steinbit

12088011026.jpg

I tillegg var det en liten flyndrefisk som hadde vikla seg inn i garnet (har ikke peiling hva det er for noe, men har fått noen av disse oppigjennom årenes løp).

12088011022.jpg

12088011030.jpg

12088011031.jpg

Og et bilde etter release --> finn fisken :P

12088011034.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Man kan ikke annet enn å trives på en slik plass. Legger ved 2 bilder av den nye hytta

Bilde0024-1.jpg

Bilde0025-1.jpg

Endelig fant jeg et litt eldre bilde av de Monsterkrabbene som er å få her ute.

Det er lite med krabber, men de du får er ofte STORE og fulle i mat. Fanges seffølgelig i krabbegarn, for de kommer ikke inn i teinene.

krabbe.jpg

den mest sinnsyke største krabben jeg har sett. !!!

vi har hytte på Neset ikke langt fra deg og jeg har prøvd i det siste å finne hvor krabben er, men med lite hell. alle krabbegarn er tomme sammen med tomme teiner blir jeg litt lettere oppgitt.! jeg dykker også , men har ikke sett en enste krabbe! kanskje du har noen tips . ? jeg satte garn og teiner under ubur-helleren , men alle tomme. !

i fjor var det vanvittig med krabber der inne, men jeg har følelsen av at i år bør vi ha tålmodighet.

veldig fine bilder av en meget fin fangst du hadde ;) sinnsyk krabbe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på bildet at det også er ei hummerklo i garnet. Håper at resten av hummeren fremdeles er i sjøen, da hummer kun kan fiskes i teine fra 1. oktober til 30 november.

Forøvrig er det mange her inne som er opptatt av å bevare bestander som er truet. Synes derfor at du burde informere hyttenaboen om laks som er fanga i trollgarn er ulovlig. Her gjelder det nedsenking av garn, samt at laks fanget på annet redskap en stang/snøre er uansett ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den mest sinnsyke største krabben jeg har sett. !!!

vi har hytte på Neset ikke langt fra deg og jeg har prøvd i det siste å finne hvor krabben er, men med lite hell. alle krabbegarn er tomme sammen med tomme teiner blir jeg litt lettere oppgitt.! jeg dykker også , men har ikke sett en enste krabbe! kanskje du har noen tips . ? jeg satte garn og teiner under ubur-helleren , men alle tomme. !

i fjor var det vanvittig med krabber der inne, men jeg har følelsen av at i år bør vi ha tålmodighet.

veldig fine bilder av en meget fin fangst du hadde ;) sinnsyk krabbe!!

Har vært lite med krabbe i år på meg også, men litt har det blitt. Men setter nesten utelukkende bare trollgarn på samme side som hytta. Mellom Lysefjordsenteret og brua. Rett utforbi hytta er vel den plassen som er vist seg best. Teiner gidder jeg ikke å sette, p.g.a. de fleste kommer ikke inn åpningen. Så du får bare prøve deg frem som meg. Har jo prøvd å sette garn på andre siden av fjorden uten særlig hell i sommer. Og ja krabben her inne er ofte sinnsyk, hehe

Ser på bildet at det også er ei hummerklo i garnet. Håper at resten av hummeren fremdeles er i sjøen, da hummer kun kan fiskes i teine fra 1. oktober til 30 november.

Forøvrig er det mange her inne som er opptatt av å bevare bestander som er truet. Synes derfor at du burde informere hyttenaboen om laks som er fanga i trollgarn er ulovlig. Her gjelder det nedsenking av garn, samt at laks fanget på annet redskap en stang/snøre er uansett ulovlig.

Rolig, rolig!! Kan de fleste regler eg -->. Har hivet utpå alle 11 hummrene eg har fått i sommer + Fikk i tillegg naboen til å hive 1 utpå sjøen igjen(ikke værst).

De fleste vet som regel at å fiske laks i garn er ulovlig, og det vet naboene også + at garnet skal stå min. 3 meter under vannoverflaten.

Men desværre er det nok slik at mange ikke bryr seg om regelværket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

På senhøst og vinter blir det nesten ingenting fiske. Da pleier eg som regel akvariehobbyen 110%.

Blir nok siste post for vinteren før mai mnd. når SØ fisket åpner igjen :) God jul alle sammen

Det blir maaaaaasssse fiske og rapporter med bilder da igjen fra Lysefjorden og Høgsfjorden:)

bemba3.jpg

pbemba2.jpg

IMG_0341.jpg

yngel1.jpg

kashese.jpg

kachese1.jpg

malawi300.jpg

Picture003.jpg

056ss_edited.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Da var ferien begynnt. Fikk en del sø på kroken i går kveld og i dag tidlig. Mye småtteri som fikk svømme videre, men hadde på en sværing (estimerte den til +/- 2 kg) nesten inne til båtripa som glapp igjen :kfu:

Har tatt 5 med hjem i fryseren. De 2 største på bildene under + en grei lyr. Alt er tatt på Bombarda med pattegrisen (str.6) fluen i enden. (lyren er og veldig glad i den :shifty: )

IMAG0293.jpg

IMAG0283.jpg

IMAG0286.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fisk!

Har ikke sett akvariene dine før nå - jeg har også Tropheus (Duboisi).

Vurderer å gå over til Malawi - ikke ulikt det ene karet ditt...

Har kvittet meg med mye nå i vår grunnet flytting. Så får se når eg starter opp igjen. Malawi er ikke dumt, masse fine fisker der og + lettere å få yngel på (etter min erfaring). Nei, nå bærer det ut på ny sø-tur i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fangst. Har dorget litt i traktene i nærheten av deg, men ikke i nærheten av slike fangster. Tror jeg må stoppe opp engang jeg går forbi og få noen tips av deg?

Selv fisket jeg på dypet i fjorden nord for deg på ca 220 meter dyp. Kun et par Brosmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fangst. Har dorget litt i traktene i nærheten av deg, men ikke i nærheten av slike fangster. Tror jeg må stoppe opp engang jeg går forbi og få noen tips av deg?

Selv fisket jeg på dypet i fjorden nord for deg på ca 220 meter dyp. Kun et par Brosmer.

2 Brosmer er ikke feil :mp3: . Tror du selv kan gi meg noen "pilketips", for er ikke så "erfaren" på den delen, siden eg får så mye på andre fiskemåter.

Var veldig overrasket selv av hvor mer fisk jeg får på flue med bombarda enn på sluk og wobbler. Er ikke noe god med fluestang, så dette var et perfekt alternativ for meg.

Far min var med meg på torsdag kveld, han pilket mens eg kasta mot land. Han fikk en masse småtorsk som ble hevet utpå igjen. Men det er masse fisk i fjorden, må bare vite hvor man fisker, når på døgnet og hva man fisker med.

Skal ut i kveld å fiske, kjører "shimano" båten i dag. Så hvis du ser meg ute er det bare å "kjøre" innom for en prat :-)

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei 7 SØ + 2 fine Lyr på lørdags kveld og kun 1SØ i går kveld (blåste en del på de faste plassene mine, så dreiv for fort til land). Men i dag ser det bra ut. De største var rett rundt kiloen av SØ.

En kalde pils på brygga og grilla ørret i kveld før man reiser ut, bør forlenge fiskelykken min :bbq:

Og på onsdag bærer det ut 1 uke på Gjedrem Camping (har leid hytte), med laksefiske.

IMAG0323.jpg

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fine fangster. Håper du klarer å vise måtehold med tanke på sjøørreten. Det er ikke mange åra siden ørreten nesten var borte fra området:-)

Ingen bekymring Karleif. Etter disse 3 dagene hadde eg den fisken eg skulle ha til for å fylle opp "røyka" hjemme. Slik at det blir mange gode middager i vinter. Blir nok ikke noe særlig mer fiske av SØ fiske der ute i år.

Nå er det fiske i Bjerkreimselva som gjelder frem til september :-)

Fått 3 stk (laks/svidder) til nå.--> 2,6 + 1,6 +1,6 kg.

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.