Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerringsats i Trondheimsfjorden


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

De fem dagene mellom 21.-25. juni i år har lenge vært hellige, iallefall for meg. Det var disse fem dagene vi hadde booket skipper Frederic Kullin for å dra ut etter den sangnomsuste håkjerringa som skal finnes her i fjorden. Fiske på 5-600 meteres dyp var et nytt kapittel for alle oss førstereisende fra Trøndelagen, men med på turen var også et par som hadde fått kryssa av arten fra før av, Pål og Bjørn.

Fredag for en uke siden pakka jeg bilen og plukka opp Arve og Irvin før vi suste utover langs fjorden og ut til Brekstad, plassen vi skulle sove mellom slagene. Ikke lenge etter vi ankom møtte vi en fryktelig hes svenske nede i havna, og litt utpå kvelden dukka Bjørn og Pål opp, fulgt av jämthunden Kiro. Jim Frode slo også følge med oss utpå kvelden.

Grillmat ble svidd, tackler ble crimpet og skitsnacket var i gang. I morgen skulle vi fiske!!

1-1.jpg

Dette MÅTTE jo bare gjøre susen!

2.jpg

Lørdag

Det var vel ingen av oss som sov spesielt godt denne natta.... Vi var vel alle litt spente!

I 8-tiden var vi oppe, det vil si Irvin, Jim Frode og jeg. Arve hadde samtlige dager en tendens til å være oppe i 5-tiden hver dag for å vaske kopper, støvsuge og foreta den daglige morgentrimmen (tror jeg).

Etter en tur på butikken var det klart for tur på sjøen. Vi lastet ombord og takset ut til dypere vann. Etter å ha funnet våre plasser langs rekka ble tacklene senket til bunns. 10 minutter senere sluttet sena å gå ut, bunnen var nådd! På grunn av fine strømforhold startet vi med kilossøkker, men vi gikk raskt over til 1,5 kilos. En stund etter det første agnskiftet tikka det i knarren på snella til Pål....

Etter ei ventetid som føltes som en liten evighet begynte Pål å sveive...

3.jpg

Det var fast fisk, og den var stor og tung!

Etter drøy time senere kan Frederic begynne å dra inn top shoten...

4.jpg

Og vi kan skimte dette!

5.jpg

Og den er diger!

6.jpg

7.jpg

Til slutt får vi festet fisken til ripa for måling og etterhvert avkroking.

9.jpg

10.jpg

Den stolte fiskeren med fisken. Kjerringa var 390cm lang og bælfeit. Den ble estimert til 611 syke kilo! Den største kjerringa tatt på MS Gotland noen sinne, og trolig den nest største fisken tatt på stang i Norge gjennom tidene. Vi var imponert, og hattene var tatt av for lengst. Og agnet? Rådyr!!

11.jpg

Bildet over viser den lille skinnfella som var igjen etter at kjerringa hadde fått kost seg litt der nede i dypet.

Selv om jeg fikk fisk på denne turen må jeg si at den største opplevelsen og det jeg nok kommer til å huske best fra denne turen, er fra når vi kunne skimte den grå skyggen nede i vannet og til den kom opp til overflata!

Etter fisken var sluppet tilbake igjen var det nok en gang tid for å fiske. 14/0-krokene ble engnet og på nytt sluppet ned igjen.

12.jpg

Små agn er ikke nødvendig etter kjerringa...

Må ha med et bilde av agnstampen også, denne "begynte" å lukte ufyselig etterhvert!

13.jpg

Ikke lenge etter skjedde det alle hadde ventet på, det runna på stanga til Irvin. Han fikk fast fisk, men den kjentes ikke så stor ut. Så vi avventet litt med å sveive opp enda.... Heldigvis! Etter et par minutter runna det friskt bort hos meg, foran på baugen. Jeg fikk spent på meg black magicen og begynte etter en tid å sveive... Følelsen når 60-100lbs stand-up stanga bøyde seg nednedned var herlig, fast fisk!! I starten kjentes den ikke så stor ut, men den ble bare tyngre og tyngre jo lenger opp i vannlaget den kom.

14.jpg

Samtidig som jeg sto å pumpa opp fisken min, kom Irvins fisk til syne. Det var litt overraskende ei lita kjerring, men til Irvins forskrekkelse satt ikke kroken i kjeften på den. Fisken var ca 2m såvidt jeg husker, og vekta ble estimert til 91kg - den så langt minste kjerringa på båten.

Like etter ble det bom stopp til meg, og snøret gikk etterhvert vannrett utover. Det ble mumlet om skate, og svartskate ble også nevnt.

15.jpg

16.jpg

Og hva i svarteste skulle det forestille?? I hodet mitt kunne det først se ut som en skatevinge...

Men nei, det var halefinna til ei kjerring! Kjerringa hadde rulla og tulla seg helt inn i wiren på tacklet, og kom opp baklengs.

17.jpg

Og denne var også svær!!

18.jpg

19.jpg

Jeg tror hjertet mitt hoppa over en 7-8 slag når Jim Frode sa "næi, sitt itj i kjæft'n deinn dær heiller"! Heldigvis (for min del) tok han feil!

20.jpg

Vekta ble estimert til 533kg, og turen var allerede en kjempesuksess innen den første dagen var omme! Oppe i det hele betydde det ikke så mye at det var ny art. Dette kunne jeg venne meg på.... Fisken er forøvrig den tredje største tatt fra båten.

Senere dagen skjedde det igjen, det runna på stanga til Cry-babyen (intern)

21.jpg

22.jpg

Etter en stund kom nok ei kjerring opp, den fjerde for dagen!

23.jpg

24.jpg

Denne ble også estimert til 91kg, men var heldigvis kroka korrekt. Ny art på Ørvin!

Kanskje noen har lagt merke til parasittene som har en tendens til å sitte på finnene til håkjerringa

25.jpg

Fiskebjørn tror jeg de kaltes i følge biologene. Yuck!

Vi holdt ut litt lenger ut på kvelden før vi dro inn, blide og fornøyde - og kanskje litt slitne.

26.jpg

Søndag

Søndag morgen takset vi på nytt ut til fiskeplassen. Denne dagen skilte seg litt ut fra de andre i og med at det faktisk var tendenser til finvær innimellom! Det tok ikke lange tiden denne dagen før Irvin nok en gang fikk napp....

Og lydig som jeg er hoppa jeg på sjøen med kameraet når Jim Frode beordra meg...

27.jpg

Her nærmer det seg...

28.jpg

29.jpg

30.jpg

Nok ei kjerring på Irvin!

31.jpg

PR-Ansvarlig i vannet

32.jpg

33.jpg

Fisken ble estimert til 74kg, og var så vidt jeg erinner 190cm lang. Er vel ikke mange andre som har tatt tre kjerringer på stang i Norge, og enda færre som har gjort det på to dager!

Irvin fikk ikke bare håkjerringer, innimellom kom også noen av disse opp...

34.jpg

Hågjel på kiloen+ en plass.

Litt utpå dagen fikk jeg besøk av Arve foran på baugen.

Det tok ikke lang tid før det skjedde ting på agnene hans...

35.jpg

Det ble mumlet om skate ganske tidlig.

36.jpg

Og opp kom ei stor spisskate!!

37.jpg

En fryktelig velfortjent fangst på hele 11,12kg! Ny art på han.

38.jpg

På vei ned mot de 600 igjen.

Mens Arve sveivet opp skata si, begynte det å tikke i knarren på den éne stanga som ikke ble dratt opp, og tørr dere gjette hvem sin det var??

Jepp, Irvin hadde fisk igjen!

39.jpg

Irvin og Skipper'n, 6 blank.

Etter nok en mer enn godkjent dag seilte vi inn i solnedgangen

40.jpg

Mandag

Om den tredje dagen er det ikke mye å si, annet enn at den blåste og regnet bort. 15m/s ble for sterk kost, til og med for ivrige dypvannsjegere. Vi tok opp dreggen og freste inn igjen etter knappe to timer. Ølet smakte godt denne kvelden!

Tirsdag

Dag fire skulle også innfri. Brosma, som hadde glimret med sitt fravær, gjorde et unntak først denne dagen. Pål syntes han kjente litt ekstra vekt nede i dypet, og opp kom dette eksemplaret.

41.jpg

En bamsebrosme på 10,1kg!

Neste mann til å få fisk var Jim. Den lille ekstra tyngden viste seg å være en hågjel over gjeldene norgesrekord!

42.jpg

Veid inn til 1860g på land! Så da spørs det om det ikke kommer et nytt diplom til Overhalla om ikke lenge..

Litt senere denne dagen var det noe som skjedde borte på stanga mi. Denne fisken var mye mer forsiktig enn de store vi nå hadde hatt oppe, men den tyngden som ble gjeldene etter jeg sveiva den på tydet på én ting...

43.jpg

Jepp, det var nok ei kjerring som hadde valgt å ta agnet mitt nok en gang. Og den var tung!

Jeg la maks press på fisken denne gangen for å forhindre at den rullet seg oppover fortommen som sist gang. Den prøvde tre ganger, men klarte det ikke. Plutselig var den oppe i overflata, overraskende raskt.

44.jpg

45.jpg

46.jpg

Fisken målte 290cm og var en del slankere enn de sprekkferdige to som kom opp den første dagen, og ble estimert til kun 225kg. Jeg/vi hadde trodd den iallefall tippa 300, og kanskje også 350kg.

47.jpg

Onsdag

Onsdag, femte dag og siste fiskedag. For å komme oss litt unna de verste bølgene og den verste driften, la vi oss litt lenger inn i fjorden denne dagen, på en plass man ikke hadde fisket på tidligere. Denne dagen ble det kun fanget småhai om jeg ikke husker helt feil. Arve persa med et pent specimeneksemplar på 1550g (som jeg desverre ikke har bilde av på pcen min).

Svarthåen er som kjent smidig i kjeften og får til å tre seg på det meste av kroker, men at den lett skulle klare å krokes korrekt på en 14/0 Super Mutu hadde jeg litt mer tvil om...

48.jpg

Glupsk agtjuv.

Det ble som nevnt ikke annet enn småhai denne dagen, og når klokka passerte 23.00 dro alle mann opp taklene før dreggen ble kjørt opp og vi dro hjem til campen.

Vi var alle litt slitne, men akk så fornøyd! Iallefall jeg. Vi har allerede snakket med Frederic om booking neste år, for dette gav mersmak!

Til slutt vil jeg takke alle som var med på turen, og spesielt Frederic for et glimrende opplegg og godt selskap! Denne turen vil jeg aldri glemme!

OPPSUMMERING:

6 håkjerringer - hvorav 4 på én dag: 611kg, 533kg, 225kg, 91kg, 91kg, 74kg

2 spisskater - 11,12, 6,00

1 brosme på 10,1

x antall hågjel - 1860g (n.rek), 1550 + mange over kiloen

49.jpg

Legger ved en kort snutt som viser en liten del av fighten mellom Pål og kjerringa hans på 611kg

Ich8hso0de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

Noe så SINNSYKT!!

De bildene av den første kjerringa som kommer opp er helt rå. Skjønner godt at de bildene er de som sitter best i mentalt også.

Men Christer, hva skjedde med all den PP du mistet? Hvordan hendte det?

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen, morsomt med slike tilbakemeldinger når man har lagt ned en kveld og vel så det i å skrive dette svineriet :)

Noe så SINNSYKT!!

De bildene av den første kjerringa som kommer opp er helt rå. Skjønner godt at de bildene er de som sitter best i mentalt også.

Men Christer, hva skjedde med all den PP du mistet? Hvordan hendte det?

Det skjedde sånn at vi kom opp i korallskogen og jeg og Jim Frode satte oss fast. Uten knekkfortom på tackelet ble det en umulig oppgave å slite 0.43 PP, 2.5mm mono og 2mm wire. Sleit som et hævlete for å ryke det i det hele tatt, og når det gjorde det skjedde det i ripa. Det samme skjedde både meg og Jim samtidig. 2 x ca 700m . Satt derimot fast i korall første dagen også, men da kom jeg løs.

Dette er slike ting man risikerer når man fisker på slike plasser, men selvfølgelig surt når det skjer. Neste gang tar jeg med en ekstra spole PP og bruker knekkfortom fra starten av ;)

Knekkfortom anbefales, bare så det er gjort klinkende klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til 11-16 august kjenner jeg... :)

Drøye fangster første dagen! Spørsmålet må jo nesten bli når den første kjerringa på over tonnet kommer opp?

Kommentarer fra bekjente i UK tyder på at de ser norske havfiskere som temmelig spesielle individer. Både dyp og størrelse på fisken, samt artene er temmelig uvant kost for de som er vant til å fiske lyr og skjeggtorsk, og der en tikilos torsk er en nesten uoppnåelig drømmefisk...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rapporten jeg har ventet på siden torsdags morgen!

Fy søren, hvor heldig/dyktig går det an å bli? Kred til skipper som klarer det umulige igjen! Og gratulerer til heldige fiskere med nye arter og ny rekord.

:)

Lesing som dette gjør det ikke enklere å få tida til å gå fram mot egen satsing. Spesielt når deler til motoren enda ikke er dukket opp og båten fremdeles ligger på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.