Gå til innhold
Fiskersiden

Tigerørret


Recommended Posts

fisken du snakker om finnes bla. i byglandsfjorden nord for evje i aust agder. jeg har fått flere slike. her finnes også den kjente bleka eller ferskvannslaksen.

men jeg har som vanlig ikke bilde av slik fisk.

ps. slik fisk kan være vrien å få på kroken.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Kanadisk bekkerøye og ørret kan visstnok danne hybrider og avkommet blir kalt for tigerørret og er steril (har jeg lest). Er det noen på forumet her som har fått slik ørret, kunne vært interessant å se bilde av en slik en.

Splake? Speckled trout x Lake trout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok dette er IKKe det vi kaller tigerørret iallefall. tigerauren her sør ser mye mer ut som en ørret. dette ligner mer på en blanding av kanadarøye og bekkerøye.

hvis noen leser vi menn kan jeg nevne at det avr en artikkel om dette for 2 år siden.(hvis det er noen som samler på vi menn). her var det også bilde av tigerauren.

kan forresten nevnes at jeg ikke har spist noen av tigeraurene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Sant det ErikR sier. Tigerørret er ikke en blanding av Bekkerøye og ørret, men en egen ørretstamme som finnes i Byglandsfjorden. Fisken likner en ørret og likner lite og ingenting på fisken Rolf viser. Artikkelen fra Vi MEnn har jeg en plass, men gidder ikke lete

Arnstein spurte om å få se bilder av tigerørret.Fiskene på de 2 øverste bildene er blanding av bekkerøye og ørret ER TIGERØRRET.

Fiskene i byglandsfjorden vet jeg ingenting om, men hvis de ikke ser ut som bilde 1og2 så er det ikke vanlig tigerørret

Her er litt info om de forskjellige krysningene

Alle krysningene er vist sterile:

Bekkerøye + canadrøye= splake

Bekkerøye + Ørret = tigerørret

Bekkerøye + Røye = brøding (svensk)

Laks + sjøørret = laxing (svensk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes tigerauren ligner mye mer på en ørret enn ei røye. skal prøve om jeg kan få Stein uleberg til å sende meg bilde om mulig av denne fisken. han jobber som yrkesfisker i byglandsfjorden og tar årlig opp flere hundre kilo hvis ikke tonn fisk. hvis det er noen som har svaret så er det han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

sitat:Sant det ErikR sier. Tigerørret er ikke en blanding av Bekkerøye og ørret, men en egen ørretstamme som finnes i Byglandsfjorden. Fisken likner en ørret og likner lite og ingenting på fisken Rolf viser. Artikkelen fra Vi MEnn har jeg en plass, men gidder ikke lete

Arnstein spurte om å få se bilder av tigerørret.Fiskene på de 2 øverste bildene er blanding av bekkerøye og ørret ER TIGERØRRET.

Fiskene i byglandsfjorden vet jeg ingenting om, men hvis de ikke ser ut som bilde 1og2 så er det ikke vanlig tigerørret

HVor har du dette fra da Rolf? Hvis du ikke vet noe om ørretten i Byglandsfjorden så er det litt rart siden det er her tigerørretten oppholder seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei prikken!

Jeg svarte på det første inlegget i denne tråden nemlig spørsmålet fra Arnstein om hvordan en krysning av Bekkerøye og ørret ser ut og det ser ut som de fiskene på de to øverste bildene og heter Tigerørret.Den er ganske vanlig i canada.

Hva som svømmer i byglandsfjorden vet jeg ikke, godt mulig det er en annen type tigerørret[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

Mener du da at den stilles i samme kategori som fx finprikkaure som bare har noen enkelte forskjellige trekk fra vanlig ørret?

Erik

Ja, hvis den 'tigerørreten' som det snakkes om i Bygland virkelig er 'ren' ørret så. Det er mange lokale ørretvarianter med avvikende karaktertrekk. På den annen side kan det jo hende at den tigerørreten man snakker om faktisk er en hybrid mellom bekkerøye og ørret, altså det man internasjonalt kaller for tigerørret. Men det vet ikke jeg noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Kanadisk bekkerøye og ørret kan visstnok danne hybrider og avkommet blir kalt for tigerørret og er steril (har jeg lest). Er det noen på forumet her som har fått slik ørret, kunne vært interessant å se bilde av en slik en.

Splake? Speckled trout x Lake trout

Er ikke splake Canada røye x Bekkerøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla

Har fisket MYE i Otra på strekningen mellom Evje og Byglandsfjord. Her har ørreten mange variasjoner i mønsteret, og noen har et utpreget "tigermønster", særlig syns det på ryggen. Disse er ofte rødere i fargetegningen enn normalen. Jeg har aldri selv fått eller hørt om noen som har fått bekkerøye her.

Fisker imidlertid endel i en mindre elv ikke så langt fra Evje, her er det både bekkerøye og ørret. (Fått bekkerøye på 1kg der)Har aldri fått no hybrider eller lignende der.

Tror m.a.o. at tigerørret og vanlig ørret er samma greia, hvertfall i Otra og Byglandsfjorden. "Tigerørreten" her er nok heller en fargevariant av vanlig ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

fisken du snakker om finnes bla. i byglandsfjorden nord for evje i aust agder. jeg har fått flere slike. her finnes også den kjente bleka eller ferskvannslaksen.

men jeg har som vanlig ikke bilde av slik fisk.

ps. slik fisk kan være vrien å få på kroken.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.