Gå til innhold
Fiskersiden

Meiningslaust fiske


hjelmelandsbu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kom akkurat på og fikk en god skratt når jeg leste dette.

Ser det an litt mhp om jeg skal synse på det som faktisk diskuteres.

Registrerer imidlertid at Hjelmelandsbu uredd gyver på med nye kontroversielle meninger, og at dagens så langt mest opphetede (og engasjerende?) tråd er i gang.

Er interessert både i fisking OG fotball - så nå er det EM finalen som gjelder. Heia Spania!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeks og full pakke, jeg koser meg!!!

Byfolk! På bygda driv me ikkje berre fiske for å ha det morosamt med å plage og pine Me driv matauk. Når mi slekt har båre fisk i heiane til fisketome vatn, vart ikke so gjort for å ha noko aure ein kunne plage. Ikkje prøvar me å skyte rype berre for skada ho heller. Dette er tradisjonar som byfolk, som nok dei fleste her på forumet ser ut til å vere, ikkje heilt klarar å forstå.

Sjølvsagt fiskar me, og jaktar ut av glede øve å vere ute i naturen. Men dette gjeng berre hand i hand. Når ein aure vert slept tilbake i vatnet er det for at den skal vekse seg stor og feit, ikkje for at me skal fiske den eing gong til, og triumferande tenke no lurte eg deg igjen. Det kan umogeleg vere så stort å lure ein aure. Hjarnen er mindre enn i nøt.

Du ligner litt på meg, før jeg leste på forumet her. Tenkte noget det samme, men ikke helt den samme djevelske tankegangen over sportsfiskere. Så endret det seg, og nå kakker jeg det jeg vil ha for å spise, men slipper ut igjen masse. Det vil si, jeg får så lite fisk at jeg kan ikke si masse, men jeg slipper ut igjen!!

Er et par ting i sitatet over her....

Ang. matauk, det er akkurat det som skiller deg fra sportsfiskeren!! Du driver fiske for å overleve, han for å overeleve en dag med mas, kjas, jobb og stress. Fiske er avslappende for sportsfiskeren, jobb for deg.

Ang. den lille auren som du så gjerne slipper ut igjen, så blir ikke den født med mindre en større aure kan lage den. Hørt om blomsten og bien? Blir ingen spirer om du ikke lar blomsten blomstre og så frøene sine. Samtidig (om jeg har forstått verden rett) må det tynnes ut blant småfesken, slik at det blir mer mat på de som er igjen. Først da får du en kontrollert sterk bestant i godvannet ditt.

Ang. byfolk.....det blir for dumt! For dumt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at noko som har vore diskutert i andre trådar ikkje skal diskuterast igjen? Eg trudde no at ei sanning ikkje alltid ville vare evig. Sjølvsagt kakkar eg ikkje all aure, eller anna fisk, i hovudet. Småaure let eg og utatt i dei vatna der det er lite aure. Men eg fiskar ikkje stor aure berre for å pine dei. Slikt gjer berre dyrevernaktivistar og slike folk dei argumenta dei treng for å tvinge oss alle til å ete berre kaninmat.

Eg såg det, jo. Difor let du heller den auren vere i fred!!!

Er jo helt utrolig.... Du kommanderer andre til å følge dine meninger..... Kan bare spekulere på hvorefor du framviser en sånn mangel på vanlig folkeskikk.

Kan du ikke bare la være å fiske småørret for å sette de ut igjen. Er det noen forskell på om fisken er stor eller liten når du slipper den ut? :)

Don't feed the trolls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La no byfolk og bønder ligge. La oss sjå på det Kim Andre skriv. Der er sakleg argumentasjon.

Eg veit og at me treng gode gener, både og fisk og menneske. Det er ikkje heilt ein grunn til å pine fisk utan annan grunn enn at det er morosamt. Kven som er å rekne som byfolk let me ligge. Kanskje best å avslutte med å innsjå at nokre fiskare dreg opp fisk for å vise kor ein dyktig fiskar dei er, og ikkje fordi det er noko nytte i det dei gjer. Det finnast gutar som skyt småfugl berre for å ha det morosamt og.

So til den som hadde lage ein link til troll. Så lat meg vere eit troll. Bruk ikkje tid på å svare meg. Er er ny på dette forumet. So let nå lov til å ta opp emne eg ikkje har vore med å drøfta før. De som føler dei ikke har meir å tilføre kan berre vere stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje best å avslutte med å innsjå at nokre fiskare dreg opp fisk for å vise kor ein dyktig fiskar dei er, og ikkje fordi det er noko nytte i det dei gjer.

Mange sportsfiskere har jo nettopp fiske som hobby nettopp fordi det er genial rekreasjon. Man kommer seg ut i naturen for å få ladet batteriene, for å få frisk luft, og for kanskje å få en fisk eller flere som man er fornøyde med. Personlig ser jeg stor NYTTE i nettopp dette.

Spør en vilkårlig sportsfisker som nettopp har landet en svær stam, ørret, karpe, suter eller en hvilken som helst annen art, jeg tror ikke mange vil være enige med deg i at det de driver med er unyttig.

Vi har alle ulike mål med fisketurene, jeg reagerer på at du "flamer" David Ls flotte fangst som unyttig fordi han gjenutsetter fisken. Det er ikke alle som er forunt god vannkvalitet og fisk med bra kjøttkvalitet i umiddelbar nærhet ;)

PS! Linken til troll var ikke til deg, den var ment for andre forumbrukere som ikke kjenner til "definisjonen" på forumtroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha PerMagnar. Rett før eg fann ut korleis skifte navn til Hjelmelandstrollet.

Rekreasjon, flott ord. Men det er de som finn rekreasjon i å få til slagsmål når det er bygdedans og. Eg ber om orsaking for å bruke David som offer for min motstand mot fang og slepp. Han slepp berre dei store, som jo bildet av han syner. Men eg hadde no heller sett ein diskusjon om fisk og slepp som rein skjer underhaldning. Var i Storbritania i for, der fekk eg sjå elvar kor det ikkje var lov å gjere anna enn å fiske og sleppe. For meg er slikt totalt meiningslaust.

Sjølv om eg er av bondeslekt spring eg ikkje i heiane og fanger sau. Det kunne sikkert vore morosamt og gitt meg både trim og rekreasjon. For eit par veke sida måtte eg stoppe ungar frå å fiske måker med krokar egna med fiskelever. Eg kunne ikkje berre gå min vei.... det var jo berre rekreasjon.

Og så det er sagt, eg fiskar og for å få rekreasjon. Så det er klårt, det er dei som driv fang og slepp som fiskeform eg er i mot. Ikkje dei som slepp fisk av andre årsaker som å take vare på fiskestammar, fremje gentisk utvikling og anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Kanskje best å avslutte med å innsjå at nokre fiskare dreg opp fisk for å vise kor ein dyktig fiskar dei er, og ikkje fordi det er noko nytte i det dei gjer. Det finnast gutar som skyt småfugl berre for å ha det morosamt og.

Tja, jeg er dyktig jeg da.

Utover det så er jeg en av de som bruker en del av fritiden til å bære yngel til fjellvann i regi av det lokale jeger&fiskerlaget. Mange og tunge ryggsekker båret milevis.....for hva egentlig ? Jeg kan jo nærmest i raseri hver høst konstatere at mataukfiskere kommer med sine garn som drar jo fan imeg halve fjellet rundt med atv og jolle. Og det er ikke lite kvanta som tas. Det hører jo også med til historien at det var ikke så mange årene siden det var fisketomt her. Ikke pga sur nedbør, men idiotisk menneskelig fiske.

Så det er mulig - javist endog ett faktum at jeg er i kategorien "vise kor dyktig eg er" fordi jeg setter noe av ørreten tilbake i vannet. Især de svære og de små. Enten er jeg dum, eller kanskje jeg faktisk ikke har samvittigheten godt nok til å kakke alt jeg ser og tar. Jeg er rett og slett ikke grådig. Ka du trur, hjelmelandsbu ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur rett og slett ikkje du Goggen les kva eg har skreve. Eg har og bore fisk i heiane. Og slekta mi har gitt fiskerettar til fleire vatn til ein jeger og fiskeforening. Og ikkje veit eg at det var folk som fiska for matauk som tømte vatnå her i Ryfylke. Eg har alltid trudd det var surt regn. Men kanskje tok eg feil.

Me har drøfta Storånå her på forumet tidlegare. Eg trur viss du las kva eg då skreiv, så skyt du feil mann. Ikkje dreg på på båt heller. Men eit garn gjer ikke noko gale. Men eg har advart mot å seie for mykje om stader som rakst kan bli øydelagte hvis hordar med fiskare, med og utan garn blir slepte laus.

Endret av hjelmelandsbu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger den nokså kontroversielle påstanden at ingen (nei, ingen) som leser dette trenger å fiske for å overleve. Vi fisker fordi vi synes det er morsomt, underholdende, gir oss sjelefred, avkobling fra gnålet til kjerringa eller av tusen forskjellige andre grunner. Vi fisker aldri fordi vi er sultne. Det trenger vi rett og slett ikke i dagens Norge. Det er mer enn nok fisk å få kjøpt i butikken, det finnes til og med alternativer, feks kjøtt, grønnsaker, brød eller slike ting. Å forsøke å rettferdiggjøre fisket sitt med at man spiser fisken vil etter min mening alltid slå feil, fordi å fiske fisk for å spise den rett og slett ikke er nødvendig. Jeg reiser ofte (som oftest) ut for å fiske med en klar plan om å gjenutsette fisken jeg får. Du, min kjære Hjelmelandsbu gjør, om jeg har forstått deg riktig, ikke det. Vi fisker nok stort sett på samme måte, pinen fisken utsettes for er nok mye det samme, forskjellen er at jeg lar fisken få leve, mens du dreper den. Jeg ser ikke at "Å nyttjast fisken" skal være noe argument, i dagens samfunn gjør fisken mest nytte for seg i vannet, ikke på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som uregistrert gjest fulgt diskusjonene på dette forum i ny og ne. Men endelig synes jeg at noen tar opp ganske grunnleggende temaer. Men hva skjer. Bann denne eller de, blir det krevd. Jeg er ingen erfaren fisker, men drar opp litt fisk av og til.

Jeg vil gjerne lære. Men jeg har hele tiden syns det er vanskelig å gi seg til kjenne på dette forum. Det virker som om det mest er for fiskenerder. Slike som føler seg ille til mot hvis naboen har dyrere snelle og finere stang. Jeg kjøpte ny stang for to uker siden. 1199 komplett med snelle. Håper ikke det er grunn til å fjerne meg fra dette forumet.

Jeg leser mellom linjene mange ganske interesante tanker hos Hjelmelandsbu. Han trør på noen tær, og han er ikke helt politisk korrekt. Men hva så.... han er en berikelse blant nerdene. Men tydelig at alle ikke liker det. Noe av det han sier om C&R har faktisk blitt diskutert på politisk plan. Det nytter ikke å stikke hodet i sanden eller vannet og si... dette er rekreasjon. Husk at det nå er regler for hvordan restauranter skal avlive hummer og krabbe. Ta dette på alvor... verden endrer seg.

Jeg er ikke imot C&R, men jeg er heller ikke imot en debatt. En kontinuerlig debatt, som ellers når det gjelder det som rører seg i samfunnet.

Tenk dere om før dere krever sensur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se alle navnene som følger tråden - nesten som et pokerbord - hvem kommer med neste innlegg og hva skrives...

Litt "varmt" i dag og, men jeg synes alikevel betingelsene er litt annerledes da alle - inkl Hjelmelandsbu - har hatt en dag å trekke pusten på etter gårsdagens batalje. Ligger an til dagsrekord mhp # treff for andre (eller er det tredje) dag på rad. Fortsatt helt uenig med Aamund som anbefaler å flytte til annet forum - men det mister selvfølgelig litt sjarmen dersom hver dag skal være krangledag på forumet.

Hjelmelandsbu sine meninger minner meg mye om "gamle" folk i egen slekt - de som ikke har hørt om nappvarsler, gulp og surfcasting. Kunne lett ha forestilt meg at det han fremmer kunne blitt sagt av mine bestefedre, onkler og sikkert mitt eget opphav også: At hva i alle dager er hensikten med å mobilisere for tur dersom man skal slippe ut alt sammen. Klassisk konflikt mellom tradisjoner og nyutvikling, altså.

Er selv delvis farget av det tradisjonelle i form av at jeg ikke kunne sett for meg å mobilisere til fisketur dersom turen er planlagt til å være ren c&r. Ikke så mye fordi jeg er så veldig etisk korrekt av meg som det at vitsen blir borte for meg - slik er det bare.

Det etiske rundt ren c&r er sikkert diskutert 100 000 ganger opp og i mente, men det kunne vært artig å kaste bare bitelitt bensin på bålet ved å ramse opp fakta (bare ørlitegrann vinklet):

a. Fisk er den eneste dyrearten hvor norsk lov tillater å kroke den bare for rekreasjon. Inger kroker pus eller fido bare for å kjenne det riste i stangtuppen.

b. For rent c&r fiske så må dette nødvendigvis bety at man bevisst går inn for å kroke et levende vesen (for å bruke aktivistene sin terminologi), hale det inn, avkroke, fotografere og gjenutsette, kun fordi det gir mening til en selv i form av at man "blir rekreert", får tilfredsstillelse av higen etter å demonstrere egen dyktighet etc.

Som sagt så bedriver jeg ikke planlagt c&r selv, og betrakter heller ikke meg selv som en person med spesielt mye høyere moral enn resten, men jeg har full forståelse for at enkelte synes at de tørre fakta rundt ren c&r er drøy kost.

Når det er sagt: Utilsiktet c&r er noe annet. Det være seg at man fikk en sjelden art, hunnfisk full av rogn eller andre faktorer som der og da gjorde at man ikke ønsket å drepe det individet for mat. Det mest imponerende eksemplet på sådan var vel når Thor slapp ut kveite tatt under kystmeite. Fhv sjelden art i våre deler av landet og desto vanskeligere å la gå når man først får den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å "banne" folk på dette forumet? Seriøst...

Jo, det går sikkert, men hvorfor skal man banne noen her? Alltid fint med litt temperatur og diskusjon. :)

Artig å se alle navnene som følger tråden - nesten som et pokerbord - hvem kommer med neste innlegg og hva skrives...

Litt "varmt" i dag og, men jeg synes alikevel betingelsene er litt annerledes da alle - inkl Hjelmelandsbu - har hatt en dag å trekke pusten på etter gårsdagens batalje. Ligger an til dagsrekord mhp # treff for andre (eller er det tredje) dag på rad. Fortsatt helt uenig med Aamund som anbefaler å flytte til annet forum - men det mister selvfølgelig litt sjarmen dersom hver dag skal være krangledag på forumet.

Hjelmelandsbu sine meninger minner meg mye om "gamle" folk i egen slekt - de som ikke har hørt om nappvarsler, gulp og surfcasting. Kunne lett ha forestilt meg at det han fremmer kunne blitt sagt av mine bestefedre, onkler og sikkert mitt eget opphav også: At hva i alle dager er hensikten med å mobilisere for tur dersom man skal slippe ut alt sammen. Klassisk konflikt mellom tradisjoner og nyutvikling, altså.

Er selv delvis farget av det tradisjonelle i form av at jeg ikke kunne sett for meg å mobilisere til fisketur dersom turen er planlagt til å være ren c&r. Ikke så mye fordi jeg er så veldig etisk korrekt av meg som det at vitsen blir borte for meg - slik er det bare.

Det etiske rundt ren c&r er sikkert diskutert 100 000 ganger opp og i mente, men det kunne vært artig å kaste bare bitelitt bensin på bålet ved å ramse opp fakta (bare ørlitegrann vinklet):

a. Fisk er den eneste dyrearten hvor norsk lov tillater å kroke den bare for rekreasjon. Inger kroker pus eller fido bare for å kjenne det riste i stangtuppen.

b. For rent c&r fiske så må dette nødvendigvis bety at man bevisst går inn for å kroke et levende vesen (for å bruke aktivistene sin terminologi), hale det inn, avkroke, fotografere og gjenutsette, kun fordi det gir mening til en selv i form av at man "blir rekreert", får tilfredsstillelse av higen etter å demonstrere egen dyktighet etc.

Som sagt så bedriver jeg ikke planlagt c&r selv, og betrakter heller ikke meg selv som en person med spesielt mye høyere moral enn resten, men jeg har full forståelse for at enkelte synes at de tørre fakta rundt ren c&r er drøy kost.

Når det er sagt: Utilsiktet c&r er noe annet. Det være seg at man fikk en sjelden art, hunnfisk full av rogn eller andre faktorer som der og da gjorde at man ikke ønsket å drepe det individet for mat. Det mest imponerende eksemplet på sådan var vel når Thor slapp ut kveite tatt under kystmeite. Fhv sjelden art i våre deler av landet og desto vanskeligere å la gå når man først får den...

Jeg mener at det ikke gir mer mening å hale inn avkroke, fotografere og kakke. Å spise fisken man får kan aldri være et argument for å rettferdiggjøre sitt fiske. Det er, om vi skal være pragmatiske, ikke mulig å forsvare det eventuelle dyreplageriet fiskingen utgjør ved å si at man skal spise fisken. Argumenterer man slik, argumenterer man mot det generelle private fisket med stang og snelle.

Jeg mener fisket gir meg så mye på det personlige plan (ikke kun for å kunne skryte av storfangst, det er det sjelden jeg kan) at "plagingen" av fisken er verdt det. Så enkelt er det. Jeg gjør mitt beste for at fisken skal komme fra det uten varige men og kunne svømme avgårde uskadd, men jeg forsøker ikke å gjemme meg bak en falsk unnskyldning ved å spise fisken jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Hører ofte om folk som blir lurt av fake-profiler på nettsamfunn etc, men det er like før jeg begynner å lure litt på denne også. :) Skjønt, supert med diskusjoner så lenge de holdes saklig og ingen forsøker å påtvinge sin mening på andre.

EDIT: Det var 32 stk i tråden da jeg kikket her, tror det er det høyeste antall folk jeg har sett i en tråd noensinne. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at vi nok ser på C&R ut fra utelukkende vårt eget ståsted. Det vil neppe noen gang bli forbudt å fiske med krok. Men jeg har da veldig lett for å se at matauk er en gammel og viktig tradisjon fra svenskegrensen til russegrensen. Det er en fundamental forskjell på å fiske for å nyttiggjøre seg fisk til mat, og det å more seg med å påføre fisken smerte.

Argumentet at ingen trenger å fiske holder ikke. I ytterste konsekvens kan det sies at vi alle kan bli vegetarer. Det holder ikke, selv om det ville hatt en positiv effekt på milj og verdens matvareforsyning.

Jeg tror (vet ikke) at fisk ikke opplever smerte og redsel på samme måte som oss. Naturen er hard og brutal. Men vi fordømmer katten som en lystmorder. Å ha glede av å påføre fisk smerte tror jeg personlig ikke er noen dødssynd. Men det krever mer enn synsing skal de som vil forby C&R lyt til oss som liker å fiske. Men det er ingen skam å være ydmyk for andres argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp "på landet" og hadde nynorsk som hovedmål i hele grunnskolen. Til tross for det blir jeg en smule "trøtt" når mine artsfrender begynner å snakke om matauk i forhold til jakt og fiske. Mat kan man kjøpe i butikken, den har god kvalitet og lav pris. Man driver ikke med kjøkkenhage, fisk og jakt fordi man trenger maten, man gjør det fordi man trives med å gjøre det. Og i mange tilfeller så gjør man det fordi det er billig/gratis tilgang på gode råvarer.

Mange "bygdefolk" er så priviligerte at de kan kaste ut et par garn og hale i land kiloshvis med knallbra kvalitetsfisk, eller klatre opp i jakt-tårnet og knalle ned et par elg som slikker på saltsteinen osv, osv. Og de kan gjøre det uten at det koster de ett øre utover det utstyret de nå har valgt å kjøpe.

Dere vet antagelig ikke hvor godt dere har det. Og jeg kjenner nok folk med flere frysere fulle av elg, hjort, fisk osv. Kvota skal skytes, garna skal settes og den femte fryseren tømmes bak låven hvert fjerde år.

Å begynne å ytre, mer eller mindre, nedlatende holdninger ovenfor mennesker som velger å forvalte naturessursene på en annen måte.....zzzzz. Vipp capsen et par hakk ned i nakken og la lyset slippe til litt bedre så kanskje åpenbarer det seg en større verden?

Vi skal være glad for at vi fortsatt har naturessurser som gjør det mulig for oss alle å velge den forvaltningen/rekreasjonen vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at vi nok ser på C&R ut fra utelukkende vårt eget ståsted. Det vil neppe noen gang bli forbudt å fiske med krok. Men jeg har da veldig lett for å se at matauk er en gammel og viktig tradisjon fra svenskegrensen til russegrensen. Det er en fundamental forskjell på å fiske for å nyttiggjøre seg fisk til mat, og det å more seg med å påføre fisken smerte.

Argumentet at ingen trenger å fiske holder ikke. I ytterste konsekvens kan det sies at vi alle kan bli vegetarer. Det holder ikke, selv om det ville hatt en positiv effekt på milj og verdens matvareforsyning.

Jeg tror (vet ikke) at fisk ikke opplever smerte og redsel på samme måte som oss. Naturen er hard og brutal. Men vi fordømmer katten som en lystmorder. Å ha glede av å påføre fisk smerte tror jeg personlig ikke er noen dødssynd. Men det krever mer enn synsing skal de som vil forby C&R lyt til oss som liker å fiske. Men det er ingen skam å være ydmyk for andres argumenter.

Du misforstår. Jeg morer meg ikke med å påføre fisken smerte. Det er en uheldig bivirkning av fisking med stang og snelle. Jeg er ingen sadist, og nyter ikke at andre har det vondt. Fisken føler nok smerte, men sannsynligvis ikke på samme måte, eller i samme grad som vi mennesker. Jeg mener at det å nyttiggjøre seg fisken som mat ikke kan brukes som argument for å rettferdiggjøre sportsfisket. Vi fisker med fiskestang fordi det er gøy, ikke fordi vi skal ha mat. Eventuell matfisk er bonus, den grunnleggende årsaken til fangstmetode er et ønske om å bli underholdt.

Argumentet om at ingen trenger å fiske er selvsagt satt på spissen, men det holder som motargument mot påstanden om at fisket hvor man spiser fangsten sin er mer etisk riktig enn fisket hvor man slipper den ut igjen. Skal man fiske for matens skyld finnes det da ett lass andre metoder som er langt mer affektive enn fiske med stang og snelle? Matauk er en gamel tradisjon, men etter min mening er det ikke alltid an bør holde på tradsjoner for tradisjonens skyld. Av og til bør man rett og slett komme seg videre, og innse at fiskens verdi ikke nødvendigvis ligger i hva man kan få ut av den på kjøkkenet, men hva man kan få ut av den i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.