Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig litt fisk


SMS
 Share

Recommended Posts

Det har vært et mildt sagt treigt år for min del, med lite fiske, og enda dårligere uttelling. I går ettermiddag var det strålende sol og knapt vind her i Trondheim, og i håp om å endelig få anstendig fisk igjen tok jeg en tur etter blåkjeft. Fikk posisjoner og takkeltips av AKP-ML, henta makrell i fryseren og sjøsatte skuta nederst i Nidelva. Blir ingen lang og poetisk rapport nå, kommer vel muligens en oppsummeringsrapport fra sommerferiens fiske i august.

For å gjøre en kort historie enda kortere; det blev! Slapp på tedje desimalet nøyaktig på en av posisjonene jeg hadde fått av Christer, så gikk det under 10 min før det lå to blåkjeft på dekket, største på 950 g:

RIMG0377.JPG

Fjorden lå nesten som et stuegulv, men nå er det overskya en liten periode:

RIMG0392.JPG

Mye måker som herja, og så endel brisling i overflata. Ikke voldsomt overraska om det er mye makrell i fjorden nå, men prøvde ikke.

RIMG0393.JPG

Har en relativt liten Owner Offshore på ene opphengeren, og en kolmule har klart å henge seg på:

RIMG0380.JPG

RIMG0384.JPG

Blir raskt et par blåkjefter til og noen obligatoriske hågjel innimellom før det blir litt mer tyngde i min nesten helt nye Mustad Multitip (eller hva nå enn den heter, digg stang uansett):

RIMG0386.JPG

RIMG0390.JPG

RIMG0391.JPG

1250 g, på 8/0 Kensaki Catfish med svær makrellfilet.

Etter nok en middels stor blåkjeft kommer det igjen pen blåkjeft i båten:

RIMG0395.JPG

RIMG0398.JPG

RIMG0399.JPG

1260 g, på 250 g pilk agna med makrellstrimler. Agna pilk er undervurdert!

Ender totalt med 8 blåkjeft, og kan ikke si annet enn at posisjonene jeg fikk av Christer leverte! Samtlige pent kroka og gjenutsatt.

Får i tillegg en kilosbrosme, en hyse på 1.5 og enda en liten kolmule:

RIMG0401.JPG

(Bra bilde, eller hva Thor?)

Kolmulene blir agn til lange, brosme eller skate, mens hysa og brosme muligens skal friste svææær svarthå en gang i fremtiden.

Ferien er få dager unna, og det gjorde utrolig godt for en skjør sjel å endelig få ok fisk igjen!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med enormt bra blåkjeftfiske Sverre!! :lol:

SÅ dårlig uttelling vil jeg nå ikke si at du har hatt?! Både Hornkvabbe og Paddetorsk på første (?) forsøk er vel ikke så ille.. ;)

Ikke glem gapeflyndre før halvtimen var gått i Holmestrand, også første forsøk.

Kunne antakeligvis ha dratt enda flere blåkjeft om jeg hadde fortsatt, og været hadde tillatt det. Var knallbra fiske i går, på nordligste av de tre prosisjonene jeg fikk av Christer.

Den jævla aspen (ikke brukeren aspen, hyggelig kar!) svir fortsatt, men skal slutte å syte nå! :)

Christer; begge kolmulene tok på øverste opphengeren, ca 2 m over bunnen, men de kan gjerne gå en god del høyere over bunnen også. Prøv 1-2/0 med makrell på en opphenger 2-5 meter over bunnen. Har også blitt tatt mange kolmuler på små pilker på 70-110 m dyp på turer med THK, de er rimelig grådige.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer; begge kolmulene tok på øverste opphengeren, ca 2 m over bunnen, men de kan gjerne gå en god del høyere over bunnen også. Prøv 1-2/0 med makrell på en opphenger 2-5 meter over bunnen. Har også blitt tatt mange kolmuler på små pilker på 70-110 m dyp på turer med THK, de er rimelig grådige.

Grattis med specimen ja!

Har hatt en krok i str 4-1 med reke på øverste opphenger over bunnen hver tur jeg har dratt dit, noe som kun har gitt én øyepål. Men skal prøve med makrell og muligens attraktor neste gang, takk for tipset! Ser for meg at de vandrer ganske mye, så det kan jo også være det som gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.