Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Langesund


Gjest Thomas94
 Share

Recommended Posts

Gjest Thomas 14

Hei!

Har som vanelig noen spårsmål :blush:.

1: Går det ann å bruke Mustad glidebom til Kystmeite?

2: Er det noen nettbutikker som selger billige glidebommer fra Mustad?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg skal til Sandvika i Langesund til mandag :)

3: Hva kan man forvente å få der, jeg vet at det er godt med flyndrer der?

4: Kan dere komme med forslag til tackler og agn som er gode i den vika (legg gjerne med bilder av tacklene)?

Jeg har en 20-60gr stang med Fireline som tåler 17kg.

Mvh.

Thomas

Endret av Thomas 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse forskjellig i den vika. Alt av flatfisk er tatt inne i vika. Men lettest av dem er vel sandflyndre, rødspette og lomre. Ellers er det både gylter, lange, torsk, makrell, kveite, horngjeld, sei, knurr, rødknurr og småflekket rødhai.

Jeg har brukt reke mest men det er også bra å bruke makrell. Kan godt bruke vanlig paternoster der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Masse forskjellig i den vika. Alt av flatfisk er tatt inne i vika. Men lettest av dem er vel sandflyndre, rødspette og lomre. Ellers er det både gylter, lange, torsk, makrell, kveite, horngjeld, sei, knurr, rødknurr og småflekket rødhai.

Jeg har brukt reke mest men det er også bra å bruke makrell. Kan godt bruke vanlig paternoster der

Hvordan krok str til flatfisken og Langa?

Mvh. Tjomas 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan krok str til flatfisken og Langa?

Mvh. Tjomas 14

Til langa funker det meste, men det er ikke spesielt stor lange der, maks 3-4 kilo, så det er liten vits i å overdrive. 1/O - 5/O feks. Forøvrig er det neppe plassen å fiske målrettet etter lange, har fisket der endel og kun fått to... Til de flate bruker du alt fra 6 til 1/O. Kommer litt an på hvilken flatfisk. Små til lomre, litt større til sandflyndre og litt større enn det til rødspettene. Lomra fisker du rett ved fjellveggen utover på venstresida av vika, der det er dypest. sandflyndrer og rødspetter får du stort sett over alt. Masse små rødspetter inne på grunna. Ellers er det mulighet for piggvar og slettvar der, men får du en har du vunnet litt i lotto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Til langa funker det meste, men det er ikke spesielt stor lange der, maks 3-4 kilo, så det er liten vits i å overdrive. 1/O - 5/O feks. Forøvrig er det neppe plassen å fiske målrettet etter lange, har fisket der endel og kun fått to... Til de flate bruker du alt fra 6 til 1/O. Kommer litt an på hvilken flatfisk. Små til lomre, litt større til sandflyndre og litt større enn det til rødspettene. Lomra fisker du rett ved fjellveggen utover på venstresida av vika, der det er dypest. sandflyndrer og rødspetter får du stort sett over alt. Masse små rødspetter inne på grunna. Ellers er det mulighet for piggvar og slettvar der, men får du en har du vunnet litt i lotto...

Hei!

Jeg har aldri vært i sandvika før men jeg vet at det går en sti bak Nustad skolen og ned til Sandvika.

Men lurer på hvor nær du kommer vannet, har kjørt forbi der med båt man må ikke stå høyt oppe i fjellet vell :lol:.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har aldri vært i sandvika før men jeg vet at det går en sti bak Nustad skolen og ned til Sandvika.

Men lurer på hvor nær du kommer vannet, har kjørt forbi der med båt man må ikke stå høyt oppe i fjellet vell :).....

Det stemmer. Sti rett ba skolen og ned. Ytrebekk heter det der. Du kommer nær nok vannet :D Send meg en PM før du skal ut dit, så skal det nok ordne seg med litt guiding også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Beklager Oz, så desverre ikke meldingen din:blush:dro 07.50, men kan jeg si ifra neste gang?

Tenkte at jeg skulle si hvordan det var i dag, fant ikke stien med en gang, men til slutt så fant jeg den. Så kom jeg ned til vannet endelig slang utti et Paternoster med reke å sild. det var mange små napp men ikke noe fisk, vet forestten ikke om jeg fisket riktrig. Til slutt så fikk jeg opp en liten Sypike ;).

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Thomas 14

Er det lov å fiske på moloen ved fiske saglslaget i Langesund?

Hvordan fangst kan man forvente der?

Kan noen legge ut et bilde av hvordan et Paternoster til flyndre er (vet jo hva et pater noster er men er usikker ppå det til flyndra)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å fiske på moloen ved fiske saglslaget i Langesund?

Hvordan fangst kan man forvente der?

Kan noen legge ut et bilde av hvordan et Paternoster til flyndre er (vet jo hva et pater noster er men er usikker ppå det til flyndra)?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, bare lurte. Kunne du legge ut et Paternoster som du bruker til flatfisk.

Moloen ute i sundet er en god plass for flatfisk og andre arter. Forsøk der. Hvis jeg sal knyte paternoster til flatfisk går det i to bommer, små J-kroker og perler. Men det er ikke alltid jeg foretrekker paternoster. Kommer litt an på flatfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Også kjent som "Østblokk Moloen"?

Hvis det er den jeg tror det er så bør du enten være der tidlig om morran i ukedagene eller på andre tidspunkt hvor østeuropeerne ikke invaderer hele moloen og skyver deg vekk.

Sjelden har jeg vært så forbanna som da jeg opplevde det da jeg var der på fisketur med min syke far. Jeg håper at de 6 gutta (som alle så ut som eks-leiesoldater) var usedvanlig hjernedøde og at ikke alle er sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kjent som "Østblokk Moloen"?

Hvis det er den jeg tror det er så bør du enten være der tidlig om morran i ukedagene eller på andre tidspunkt hvor østeuropeerne ikke invaderer hele moloen og skyver deg vekk.

Sjelden har jeg vært så forbanna som da jeg opplevde det da jeg var der på fisketur med min syke far. Jeg håper at de 6 gutta (som alle så ut som eks-leiesoldater) var usedvanlig hjernedøde og at ikke alle er sånn..

Det er nok den moloen ja. Blir nok ikke noe bedre der nå etter at det har blitt stengt for fisking utenfor salgslagret... Er ikke mye plass ytterst der, så det gjelder å være tidlig ute. I helgene blir det fort vrient ja... Men sjelden gutta østfra gidder fiske i drittvær, så hvis man tåler regn har man bedre muligheter til å få plassen for seg selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger neppe så små kroker som 8. ville gått for kroker mellom 6 og 1/O. Du vil bli overrasket over hvor store kroker flyndrene klarer å sluke. Bruk str. 6 til lomre, og fra 4 - 1/O til sandflyndre og rødspette. Mulighet for brukbare flatfisk i sundet om man er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor like ved denne moloen,og det er faktisk ikke så mye østblokkere her for tiden :) Flere kroker har jeg gitt opp å bruke på grunn av noen millioner meter nylon folk har slitt av på røyskanten der de siste månedene. Har mistet endel store fisker på grunn av det...mest sannsynelig lyr.ellers er det mange arter å få på denne moloen :blush: enkel paternoster er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.