Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med dette?

Det finnes egen type silikon for akvarier, men sicaflex kan visstnok også brukes. Som andre har vært inne på, bør dette gjøres skikkelig hvis du vil at det skal holde seg tett over tid. Hvis det bare er en liten lekkasje (en dråpe eller tre om dagen) kan en nødløsning ala det du har gjort fungere en stund, men før eller siden slipper den nye silikonen taket i den gamle, og så er du i gang igjen... Tøm akvariet helt og la det tørke noen dager. Så gjør du rent med klut/svamp slik at du er sikker på at alle sandkorn er borte. Neste steg er å skrape av all silikon i den fugen som har gått lekk, rengjøre med avfettingsmiddel (feks aceton som nevnt) og fuge på nytt. La dette stå i romtemperatur en god stund (jeg lot det stå 2 uker, men det var på et 1000L+ kar med sprekk i bunnplaten). Les på pakningen hvor lang herdetiden er, og legg til endel for å være sikker. Varme er nøkkelen for god og hurtig herding.

Så fyller du i vann, tømmer og fyller i nytt vann igjen. Gjenta prosessen til du går lei, så noen ganger til.... Hvis du får lukt eller svak gråfarge på vannet er det bare å fortsette med vannskiftene. Når vannet ikke lukter eller farges etter å ha stått i karet noen dager kan du kalle deg akvariumsbygger. ;) (Ved mindre det har begynt å lekke et annet sted, noe det fort kan gjøre siden glassplatene kan beveges når du fjerner en fuge. Da kan man enten begynne på nytt med alle fugene, eller hive driten.)

Som du skjønner har jeg prøvd dette før, med blandet resultat.... Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er en egen akvarie silikon jeg har brukt. Er tett som bare det, men det ser ut til at det kommer seg nå etter 4 vannbytter...så blir vel noen runder til med vaskebøtta. ;)

Aner ikke hvilken type kar det er, var et jeg røska med meg fra jobben som hadde stått i en reol. Er vel rundt 120-130l eller no sånt.

Skal ha en del sjokolade maller gående i det, da de er litt for glupske på de andre fiskene i det andre akvariet når lyset blir slått av. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. av silikon anbefaler jeg Den akvarie silikonen de selger på clas ohlson, den er rimelig og god! Jeg har brukt denne til stort sett alle kar jeg har tettet eller byttet glass i, og det begynner å bli noen stykker nå :glare:

Sikaflex = fy! Bruk kun silikon som er laget for formålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid best å tømme karet først, så fjærne gammel silikon og gjøre ornkli rent før man legger på ny. silikon oppå silikon er begrenset hvor lenge holder før det er lekk igjen.. gjør du en ornkli jobb kan du fint bruke karet bekymringsfritt i 10-15 år til :huh: kommer ann på om karet står med vann hele tiden eller ikke og om det blir mye flyttet på :)

Vet det er kjipt å tømme ett kar som er i drift, men det er absolutt og anbefale!

Ja til innkjøpspris blir det jo rimelig, men ikke alle får det :P mener at den på clas ohlson koster 69 kr for en tube. akvastabil sin som de fleste akvarie butikker har er hvertfal dobbel pris på, om ikke 3 ganger prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er 189,- eller noe sånt vi selger den for i butikken uten at jeg er 100% sikker. Så 69,- blir relativt rimelig sammelignet ja. :huh:

Morro med akvarium...har 4 stykk i drift når jeg får ordna det som måtte fikses...10l, 18l, 120l og 130ish liter. De 2 minste brukes til baby avling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium er gøy ja! Det har vært en av mine hobbyer i mange år, men nå har det vært en liten ufrivillig pause, men det blir gøy å få startet opp igjen nå utpå nyåret :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Her er ett par bilder fra karet mitt. Mange som sier at suter ikke egner seg til akvarie, men det er bare tull. Virker som fiskene storkoser seg. Ingen tegn til nervøs oppførsel. Men fiskene ble puttet i karet da de bare var noen få cm store. Karpene er mer skvetne enn suteren. Ganske forskjellig oppførsel på disse fiskene, artig å se i karet. Hadde også stingsild og sørv. Disse har blitt karpemat med tiden ser det ut som. Karpa er en større fiskespiser enn mange tror smile.gif

102053_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41013/102053.jpg

102054_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41013/102054.jpg

102055_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41013/102055.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.