Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv ett kar: 112 aquastabil , 3 "red cheeck cicklider" vet ikke latinsk navn. noen "standard maller" og ett par fine scalarer (typ Hvit og flekkfri)

Ang. Sommerfugl, har fått ett kull, men det ble spist opp før jeg fikk gjort noe med det, var ikke noe annet og forvente da dette var mitt første kar og "mixen" av fisk var ikke så mye og skryte av.

men skal starte opp ett lite (60L tenker jeg ) nå snart med sommerfugl, og noen "fancy" maller, husker ikke navnet i farta. s¨det blir bra

utover våren blir det ett relativt stort kar (320 tenker jeg) med tanganyika: prinsessen av burundi, neolamprologus leleupi og er fast bestemt på og få til Synodontis granulosus (malle, går vel som regel navnet Småprikket synodontis) .. så det blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kaste meg på å fortelle hva som går i karret mitt akkuat nå:

10 norskfødte 5 cm skjellkarper.

5 norskfødte gullfisk (som ikke har fått fargedrakten enda)

5 butik-kjøpte koi karper på ca 20 cm

Ingen planter

Akvariet står nå i en uoppvarmet entre, hvor tempen i vinter har vært nede i 7 grader. Testet matlysten ved så kald temperatur og den var helt på topp. Nå skal det sies at vannet ikke var på 7 grader, men entreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

det lille søte karet ditt kan du vel ha hvorsom helst :-) Ikke noen vits å gjemme det vekk i kjelleren eller no, da blir vedlikeholdet deretter...

Velger kjelleren av flere grunner:

Slipper å være så redd for vannsøl

Ikke sollys-mindre algeproblemer

Lett tilgang til vann

Og med akvariet i kjelleren kan jeg om ønskelig ha et steinakvarie (f.eks til cichlider) uten å tenke på at pynte-verdien går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel, jeg trodde at vi hadde samme klekkedato på N. palmqvisti "Pangani TZ 94/7" fra Anita. Jeg hadde en klekking tidlig i januar av denne, hvor det kun er noen få yngel som lever.

Startet klekking av enda en pose i går kveld.

Av anuelle har jeg nå også endel yngel gående av S. suzarti. (Pluss et voksent par og noen poser torv).

Det blir vel tur til Bjarne på søndag?

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Arild.

Det står oppgitt klekkedato 7 feb på mine palmquist. Det skal være egg fra en ukes lek. Vet ikke hvor mange yngel jeg kan forvente. Klarer jeg 4-5 voksne er jeg fornøyd hvis jeg så kan få de i lek!

En ting til. Jeg bytte noen sverdragere hos Dag for leden. Han hadde noen fisk han hadde fått fra deg. Har du det latinske navnet på de? Jeg fikk en hann og en hun. Der er grå i kroppen, svarte flekker, og med blå/rød skjær i sidelinja. Flotte fisk!

Sees nok på søndag ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i lunsjen i dag og plutselig gikk kroppen av seg selv. Hadde ikke mulighet til å stoppe. Før jeg visste ordet av det sto jeg i en ZOObutikk og tittet på fisk og planter. Kjente at "sykdommen" fremdeles var i kroppen etter så mange år. Blir vel ikke lenge til det kommer et innlegg om at nå har Hønter kjøpt seg akvarie.

Pokker ta deg Caddis! Din ekle lokkemann. [ :D ][ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere Hønter , nå er det bare å få KIS på rett spor.

Du må ta noen bilder da Hønter når du har det oppe.

Utrolig glad for at jeg kan bidra[ :D ][ :D ].

Hvis der flere som er i tvil om de skal begyne så slutt å tvil og gjør som Hønter.

For han kommer til å handle nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Var en tur ute i lunsjen i dag og plutselig gikk kroppen av seg selv. Hadde ikke mulighet til å stoppe. Før jeg visste ordet av det sto jeg i en ZOObutikk og tittet på fisk og planter. Kjente at "sykdommen" fremdeles var i kroppen etter så mange år. Blir vel ikke lenge til det kommer et innlegg om at nå har Hønter kjøpt seg akvarie.

Pokker ta deg Caddis! Din ekle lokkemann.

--------------------------------------------------------------------------------

Rolf

hahaha kjenner meg igjen der.

Jeg hadde akvarium i mange år og var superivrig trodde aldrig jeg skulle gå lei men gjorde det til slutt.Nå har sykdommen kommet tilbake kjenner jeg og om ikke lenge er det både vann og skapninger oppi akavriet igjen.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel, de fiskene Dag fikk sist han var hos meg var Xiphophorus helleri "güntheri". Avkom fra fangst i Belize 2002.

(Ble litt usikker på årstallet når jeg skrev 2002. Dersom jeg ikke retter det innen noen dager, kan du regne med at årstallet var riktig).

Fine de ja, men du skulle se mine Fundulopanchax gardneri nigerianus "P82". [ :D ](Fikk det voksne paret av SveinA på Poecilia samlingen i Stavanger høsten 2004).

Vil du ha flere av "güntheri'ene" er det bare å si fra, så kan jeg ta med noen på søndag.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Kardinal er nok ikke enkel å få til å yngle nei, men den er en nydelig stimfisk(minimum 15stk).

elPerro: Tanganyika ciklider finns der mange fine varianter av.

Har hatt diverse opp igjennom tidene.

Eneste er vel at de ikke har den fargeprakten som Malawi ciklidene har å vise frem.

Sant det, ikke så fargesprakende som Malawi. Men mange av fiskene har utrolig fasinerende oppførsel.

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Bør vel nå få et eget forum for akvarie.[ :D ][ :D ]

For nå begynner det å bli mange som setter opp akvarie her.

KIS

Hønter

Rolf.B

Laksefiskeren (er snart i gang)[ :D ]

Og mange mange har fra før [ :D ]

..hehe.. ikke umulig det Cadde, har savnet det omtrent siden jeg la vekk hobbyen.

Har du foret palett-Chiclidene dine med litt frossene mygglarver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Tanganyika ciklidene som jeg synes har vert de fineste er Neolamprologus Brichardi(Prinsessen av Burundi) i stim og Cyphotilapia Frontosa.

Har også hatt Tropheus, men de ble noe kjedelige etter hvert.

Sneglehusrugere prøvde jeg også i et halvt års tid.

Ganske ok i starten, men de ble litt små og hadde en tendens til å gjemme seg i sneglehusene.

Det med killi som andre Karmøybuer tydeligvis har sansen for virker som noe for spesielt intreserte.

Har ikke hatt noen form for killi som jeg vet om selv.

Liker best ciklider og L-maller(Loricariidae)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Da kan dere ta dere turen innom her. Mye nyttig her.

www.nettakvariet.no

Enig med Aalerud at det er mye nyttig på nettakvariet.no Den siden har også et ganske bra forum. (På slutten av 90-tallet var jeg nok til tider nettakvariets svar på Karl Inge [ :D ] hva angår antall postinger. De siste årene, og etter noen serverkrasj, har min deltakelse på nettakvariet dabbet av).

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

13 akvarier, slå den!

Dersom det er viktig for deg [ :D ]

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.