Gå til innhold
Fiskersiden

Våt - Tørr


Stedjan
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker litt med sluk og flue.. Har en kastestang,ikke fluestang:P

Og lurer på om det er best med 3 våtfluer etter hverandre eller 3 tørr fluer etter hverandre??

Fisker med 3 fluer etter hverandre med mellomrom på noen cm og en stor dupp i enden som flyter.

Burde jeg bruke våt eller tørr fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fiska mye med den teknikken tidligere, helt genialt på fjellørretten. Eneste er at jeg ahr brukt 2 fluer og ikke 3, men det er vel opp til hver og en. Jeg har i hovedsak brukt våtfluer til dette, dette er i hovedsak at de som regel er laget for å "gå" i vannet fremfor en tørrflue som ofte er laget for å ligge oppå vannflata.

Den teknikken jeg bruker er å kaste langt ut, eller der det er aktivitet. Så begyne å sveive SAKTE inn. Gjerne med et par stopp av og til. har hatt mye suksess med fluer som zulu silver, march brown og andre klassiske våtfluer. Enkelt og greit. Skal du har noe tørt tror jeg jeg ville gått for noe som "bråker" litt i overflata. Da tenker jeg spesielt på diverse muddlerfluer og evt popperfluer hvis du vil være litt gal. Du vil i hverfall få noen hefitge opplevelser om fisken først tar.

hope i helped

peace :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fiska mye med den teknikken tidligere, helt genialt på fjellørretten. Eneste er at jeg ahr brukt 2 fluer og ikke 3, men det er vel opp til hver og en. Jeg har i hovedsak brukt våtfluer til dette, dette er i hovedsak at de som regel er laget for å "gå" i vannet fremfor en tørrflue som ofte er laget for å ligge oppå vannflata.

Den teknikken jeg bruker er å kaste langt ut, eller der det er aktivitet. Så begyne å sveive SAKTE inn. Gjerne med et par stopp av og til. har hatt mye suksess med fluer som zulu silver, march brown og andre klassiske våtfluer. Enkelt og greit. Skal du har noe tørt tror jeg jeg ville gått for noe som "bråker" litt i overflata. Da tenker jeg spesielt på diverse muddlerfluer og evt popperfluer hvis du vil være litt gal. Du vil i hverfall få noen hefitge opplevelser om fisken først tar.

hope i helped

peace ;)

Oi,takk :D Skal prøve med våtfluer da og glemme tørrfluer til sånt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,takk :D Skal prøve med våtfluer da og glemme tørrfluer til sånt fiske :)

Hadde en nabo før i tiden som fisket tørrflue med dupp. Han hadde en enkelt tørrflue i laaaang fortom bak duppen, kastet midtfjords, og sveivet dette saaaaakte inn igjen. Jeg var med og så han tok fin ørret på denne måten. Dette krever noenlunde vindstille, som alt annet tørt fluefiske. En streaking caddis er sikkert ikke dumt til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en nabo før i tiden som fisket tørrflue med dupp. Han hadde en enkelt tørrflue i laaaang fortom bak duppen, kastet midtfjords, og sveivet dette saaaaakte inn igjen. Jeg var med og så han tok fin ørret på denne måten. Dette krever noenlunde vindstille, som alt annet tørt fluefiske. En streaking caddis er sikkert ikke dumt til dette...

Kult:) Kanskje jeg prøver dette og da:D Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Bare for å oppsummere litt, tørrfluer er i hovedsak beregnet for å fiskes flytende og i ro på vannet. De er derfor ikke egnet til fiske med dupp i de fleste tilfeller. Unntaket er som det nevnes her bombere og streaking caddis (muddlere er blant disse). Dette er en teknikk som ligger "mellom" tørr- og våtflue, Og som etterligner vårfluene når de striper bortover vannflata og legger sine egg. Denne metoden er veldig effektiv til flue og dupp, da det er lett å få fluene til å gå i vannskorpa og "stripe".

Ellers vil jeg anbefale vanlige våtfluer, og også nymfer. Jeg vet ikke hvor du fisker, så anb av fluer blir litt vanskelig, men march brown, spesielt silver er nevnt, og er en killer. (kanskje den beste ørretflua som noengang er laget etter min mening) To andre som du bør ha med er Peter Ross og Olsen. Av nymfer vil jeg nevne Hares Ear, Peasant Tail og Montana, spesielt M. yellow.

Håper dette er til litt hjelp

Mvh

Cannonbang

edit

Leste ikke posten din godt nok, ser nå at du er fra Minnesund. Sammen med sluk bør du vurdere

å bruke en streamer foran sluken også, slik som sjøørretfiskerne bruker. Dette ser ut som en liten fisk som jages av en litt større, og kan være svært effektivt til større fisk. Jeg tenker på Vorma og mjøsa i dette tilfellet.

Mvh

Cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

Når vi først er ine på dette emnet ; )

Jeg har de samme erfaringene om at dette fisker bra, men i alle år har jeg hatt problemer med at fortommen med fluene henger seg opp i lina over duppen og det blir en h... vase.

Noen som har noen tips for å ungå dette?

jeg vet ikke ossen det funker eller om det fungerer i det hele tatt, men jeg har lagt merke til at noen steder selger dem dupp med magnet til og feste kroken, men om dette funker vet jeg ikke, og hvertfall ikke om det funker til flue. :)

Endret av catch em all
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Hei tar ett aldri så lite trådløft her. Tenkte til fjellauren og bruke den teknikken som blir beskrivd her nemlig kastedupp og 2 flåge FØR duppen, for å gjera da så enkelt for meg sjølv i begynnelsen. Men har noken spm, er det samme kva kastedupp eg kjøpe? Like godt å hiva litt langt. Kasteduppen vil jo flyta, så vil ikkje det føra til at våtflågene berre går rett under overflata eller har eg missforstått ett eller anna?  Tenkte på ei ny stang og, har i dag ei 9 fot 15-40. Kjøpt for noken år siå til sjøen, men etter at eg kjøpte meg ei 12 fots karpestang til sjøfiske så har eg fått litt sansen for lange stenger der og. Vil vel vera ein fordel med litt lengde på stanga etter fjellauren og vil eg tru. Stanga skal brukast til sluk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke funnet en stang som er optimal både for dupp og sluk i ferskvann. Du vil gjerne ha en stang på mer en 12 fot og dyp aksjon men ikke slaskete. Jeg bruker sjøørretstangen som er 13 fot og har kastevekt opp til 20 gram.

Hvis du bruker dupper av bombardatypen så kan du velge synkegrad tilpasset det fisket du har lyst til å bedrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Kasteduppen vil jo flyta, så vil ikkje det føra til at våtflågene berre går rett under overflata eller har eg missforstått ett eller anna?

Ja og nei

Fluene vil gå i eller rett under vannskorpa, men det er da de fisker mest effektivt i de fleste tilfeller. Jeg bruker nesten alltid flyteline til fiske med våtfluer og nymfer, det er det jeg får mest fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Tar ett trådløft igjenn.  kan ha dette oppsettet her: hovedline, svivel, flyteline med eksvis ett par våtflåge flytelina igjennom bombardaen og ein svivel i enden som stoppar? Eller gjer eg det for komplisert er det berre å ta monoen knyte til ett par flåge på kvar si opphengsløkke og ta monoen gjennom bombarden som er enten flyt eller intermediate for så å ta ein svivel i enden: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.