Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøp av 2 hånds...


honda
 Share

Recommended Posts

Dette spørsmålet får jeg vel like mange svar på som det er brukere her

[ :) ]

Har kikket på 2hånds-sett fra prima-vilmarksliv, virker ikke så veldig dyrt der. Så, spørsmålet er om noen har erfaringer med stenger fra pv?

+Hvor lang stang anbefales til en nordlending med ikke veldig store elver i nær-området? Tenker mest å kaste med spey-teknikk, ser tøffest ut det[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, husker du hvilket nr den testen var i?

Så den siste spey-testen i AOF ja. Er vel ute etter et rimelig alternativ siden jeg neppe blir å fiske mye med den stanga.

Spey med enhåns har jeg ikke prøvd, men med tohånds har jeg prøvd. Får det greit til under tørrtrening, men må jo teste i praksis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Modellen Tres Bien nevner her fikk vel også veldig gode kritikker i AOF test. Fisker selv med Axp enhånds og er strålende fornøyd:)

Er litt usikker, det var to tester, 15 fotere fikk i alle fall sekser.

Skal jeg sammenligne den med greyline stanga mi, er slaten et par hakk saktere. Den har ikke så raske kullfiber, altså noe tregere aksjon, men var absolutt responsiv. Lett å spenne opp, men som sagt ikke like dyp og responsiv som min og med mindre krefter, men godt gikk det å kaste.

Joda jeg har ei tohånds[:I]

Men det er mye råere med en enhåndskaster som virkelig kan speye[8D]

Har du ikke prøvd spey på enhånds,anbefales dette absolutt, små elver der fluestørrelsen ikke er altfor stor bør du prøve enhåndsspey, legg inn en snakeroll og du er konge[ :D ]

Geir Grevstad sin kommentar til axp 12`6 fot var at "behersker du denne, beherske du alt", tipper han sa det pga lengde på stanga og det at den ikke er superrask slik som de sinnsyke toppaksjonerte stengene han selger selv. (forøvrig ikke å anbefale).

12`6 er ei flott stang om du har feelingen med speykast, jeg vil si er du helt (unskyld uttrykket) grønn ville jeg gått for ei lengre og med litt dypere aksjon. Yellowline 13`2 er et godt tips syns jeg. GLX 14 foter er rett og slett fantastisk. Da snakker vi nesten samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har du ikke prøvd spey på enhånds,anbefales dette absolutt, små elver der fluestørrelsen ikke er altfor stor bør du prøve enhåndsspey, legg inn en snakeroll og du er konge

Ja, fantastisk morsomt å beherske og bruke ulike kastvarianter med enhånds.

Snakeroll er et fint kast å bruke der vi har fisket oss ferdig, og skal trekke opp igjen for nytt kast, der vinklingen på det nye kastet er slik at det gjør en "standard" rulle (eller et "standard" underhåndskast) vanskeligere (rett inn, rett ut).

Det presenteres i blant annet artikkelen nedenfor som en rulle, dvs. vi utførerer et vanlig rullekast i det siste momentet, men lander du snøret slik at kun noen få meter (hovedsakelig fortom) treffer vannet, vil det snarere ligne et underhåndskast (moderne spey) der fortomen alene spenner opp til en D-bukt, og ikke noe av snøret (som er vanlig i en rulle).

Vanligvis kan vi klare oss med et rett underhånd, altså løft rett inn og så rett ut igjen, men er vinklingen stor, blir dette verre, selv med korrekt beinstilling og disiplinert dreining av overkropp i parallell med armer. Du klarer rett og slett ikke å vinkle nok. Da kan jo en snake være på sin plass, både for enhånds og tohånds.

Og det ser vi gjerne også ibruk; endel tohåndskastere nytter det utstrakt, ikke da å forveksle med "tradisjonell spey", der stanga legges ut i en ennå større og roligere bukt, med store deler av snøret liggende igjen i vannet, stanga bakover, med det formål å typisk spenne opp ei noe mjukere stang (historisk kast for min del da jeg fisker med stivere, og også raskere stenger).

At forfatteren i linken nedenfor vurderer snaken til en forenkling av et dobbelt speykast, er vel nettopp fordi nevnte kast OGSÅ har til formål å flytte flua for en bedre kastevinkel. Dobbelt speykast nyttes også der du ikke gidder eller mestrer skifte av fatning på ei tohånds på høyre bredd, og/eller der du har sterk bakvind, for på den måten å skape fart i snøret før det avsluttende underhåndskastet evt. rullen kommer.

Noen bruker også begrepet sirkelkast om snake, ihvertfall der vi snakker om en dobbel(2 sirkler). Bruker du med mere snøre ute for å opprettholde farten på den økte snørelengden i lufta. Looki here:

http://www.sexyloops.com/flycasting/tsnakeroll.shtml

Og Bien; konge er du først når du tar Sonja bakfra...Da er du konge, da...[ :D ]

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og mine kompiser har fisket med forskjellige tohåndsstenger i kasteklasse 8-9, i lengde 13 fot, har vært meget fornøyd med med guidline lpxe men, det har vist seg at korken ikke holder mål, den har løsnet for fler av oss.. Vi har derfor bestemt oss for å fiske med andre merker i 2005 sesongen, Her er det stenger som Loop og Vogg som mest sansynlig blir første valget fremover, jeg har selv en vogg first enhånds kasteklasse 8, og to av mine kompiser har vogg first 13 fots tohånds klasse 8-9, og det er mildtsakt en sinnsykt rå stang!!!!. Er de andre som har testet Vogg first 13 fot tohånds?, Jeg har også prøvd vogg spookey 15 fot stangen til en annen kompis, den er helt utrolig rå, og nå har jeg hørt rykter om at hr Grevstad kommer med en i 13 fot, gleder meg som en unge til å teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.