Gå til innhold
Fiskersiden

Meisingset - Ålvundfjorden - Tingvoll


Thomas R
 Share

Recommended Posts

Hei

Er fersk i dette området og er på utkikk etter informasjon om gode fiskeplasser, typer av utstyr, perioder på døgnet osv osv. FYR LØS! Alt er av interesse. Under er noen ledetråder til info jeg søker.

Aktuelle arter/type av fiske:

- Sjøørrett: Dorging og/eller fluefiske

- Vanlige arter som lange, brosme, torsk, lyr, sei osv

- Kveite

- Kålkjeft

..og evnt andre spennende arter som kan fiskes :-)

Endret av Thomas R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips...

All slags tips av interesse sier du, så da skal du få assortert utvalg av tips. Noe mer du lurer på er det bare å spørre! Går ut fra at du har tilgang på båt ettersom du spør om dorging.

Sjøfiske fra land:

Mulvikstranda. (Strekningen innover mot Mulvika, der veien går helt nede ved sjøen). Mange fine plasser her, og også godt utvalg av parkeringsplasser. For øyeblikket mye makrell. Også bra med sjøørret. Små sildesluker på kveldstid er et tips og bevegelig fiske. Dorging langs land er også et tips. Beste stedet for ørret er vel området ved furua og et par hundre meter innover. Her er det også bra med lyr og i perioder sei. Har også fått brosme fra land her på surffiske, men lett å sette fast.

Skal du prøve ørreten er det best rundt solnedgang, gjerne med litt vind. kast langs land!

Ved furua ved fjære sjø er det fint med flue hvis du har vadebukse.

Fjøseid.

Parker ved småbåthavna og gå utover neset til venstre. Følg stien over neset forbi hytta. På yttersida av neset er en fin stein å fiske fra. Sei, stor lyr og mulighet for dypt surffiske. kan også slenge sjøørret. Best ved flo.

Røttingsnes:

Fint område spesielt for sjøørret litt tidlig. Fra ca påske og utover til juni. Hele strekningen fra naustet noen hundre meter før gården og til rundt neset. Tuppen av neset kan ha fin strøm fra full fjære og et par timer utover. I dette området er ørreten gjerne større enn mulvikstranda. Tuppen av neset er fin for fluefiske, her kan fisken stå nært land. Ved flo er det mye tang nært land, vadere en fordel.

Aksneset:

neset med fyret ved veis ende utover mot trangfjorden. Dypt nært land. Sei, lyr, sjøørret osv.

Båtfiske:

Dorging langs mulvikstranda er nevnt.

Sei kan treffes nesten hvor som helst. Mest kjent er vel litjgrunna utenfor nesøya.

Langs nesøya er også et aktuelt dorgeområde.

Dypfiske er jeg relativt fersk på. har prøvd litt nå og fått litt brosme. Området fra grunna 112 mot 200 m dyp mellom nesøysundet og sandneset her vel vært best. Ellers er vel skråningene rundt nesøya aktuelt for den slags fiske.

Det skal også være bra å dorge innover mot todalsfjorden. her har du både søya og toåa med bra sjøørretstammer.

Det skal også finnes en del havål i fjorden.

Storelva har faktisk en del sjøørret. Flue og mark er vel best. Høy vannstand fra august er stikkord. Er ikke sikker på hvor lenge sesongen varer nå.

Skitt fiske og send meg gjerne en rapport!

Knutis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og jeg tar mer enn gjerne i mot fler.

Jeg har nå tatt en tlf til min far som er på tur ut i båten og forklart en del av plassene... han skal sjekke ut 112 grunna i kveld (om han klarer å treffe den). Rapporterer om evnt fangst.

Jeg kommer til å legge ut tips selv etterhvert som jeg får fisket en del i området.

// thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du skal ha noe stort finner du håkjerringene i Halsa-/Surnadalsfjorden. :wub: I alle fall finner du meg oppankret over dumpingplassen neste uke om været blir ok. Målet er først og fremst håkjerring, men det er også blålange og andre spennende arter her inne.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du skal ha noe stort finner du håkjerringene i Halsa-/Surnadalsfjorden. :) I alle fall finner du meg oppankret over dumpingplassen neste uke om været blir ok. Målet er først og fremst håkjerring, men det er også blålange og andre spennende arter her inne.

Mener du der det på sjøkartet står dumpingplass for ammunisjon? Kan bli spennende...

Lykke til uansett. Venter i spenning på rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du der det på sjøkartet står dumpingplass for ammunisjon? Kan bli spennende...

Lykke til uansett. Venter i spenning på rapport!

Riktig sted. På begge sider av fjorden er det en grunne som gjør dette til det smaleste stedet i fjorden (på bunnen). Med litt strøm der nede vil lukt fra agnet bli spredt godt utover uansett strømretning.

Kan jo få en eksplosiv fisk :-)

Håper mer på et eksplosivt fiske :blush:

Muligens blir det en rekognoseringstur i helga.

Men som sagt totalt væravhengig. Ikke mye trivelig med vind og regn i åpen båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er fersk i dette området og er på utkikk etter informasjon om gode fiskeplasser, typer av utstyr, perioder på døgnet osv osv. FYR LØS! Alt er av interesse. Under er noen ledetråder til info jeg søker.

Aktuelle arter/type av fiske:

- Sjøørrett: Dorging og/eller fluefiske

- Vanlige arter som lange, brosme, torsk, lyr, sei osv

- Kveite

- Kålkjeft

..og evnt andre spennende arter som kan fiskes :-)

Er fra molde selv og hadde en bestefar som fiske mye og han fikk en del kålkjeft. Men fikk aldri se den fisken selv. Er det det samme som lysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tingvoll har jeg fiska i "Straumen". Om jeg ikke husker feil så er til høyre før ferjerampa. Der har jeg tatt laks på mark, og en Belgier tok en 7kg lyr på flue den sommeren jeg var der.

NB, det er snart 15 år siden jeg var der...

Denne Straumen ligger vel ved Kanestrøm i Straumsnes helt ytterst i Tingvoll kommune. Kjent som en ok plass for blankfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tingvoll har jeg fiska i "Straumen". Om jeg ikke husker feil så er til høyre før ferjerampa. Der har jeg tatt laks på mark, og en Belgier tok en 7kg lyr på flue den sommeren jeg var der.

NB, det er snart 15 år siden jeg var der...

Hvor ligger fergerampa du henviser til?

// Thomas

......

Storelva har faktisk en del sjøørret. Flue og mark er vel best. Høy vannstand fra august er stikkord. Er ikke sikker på hvor lenge sesongen varer nå.

Skitt fiske og send meg gjerne en rapport!

Knutis

Hvor ligger Storelva? Jeg er ikke så lokalkjent dessverre (enda).

// Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med en link til kart-tjenesten gulesider:

http://www.gulesider.no/kart/map.c?q=Strau...d=a_10000267267

Som du ser er det ikke rare greiene, men fin å fiske i. Du kommer helt fram med bil og det var aldri noen andre der når jeg fisket, bortsett fra denne belgieren, som stod midt uti med vadere på, og noen mink som kikka ut nå og da.

Glemte at det var 1000 0000 0000 0000 knott.

Jeg fiska med fast taum på en tjøssheim teleskopstang, mark og søkke, og måtte føleglig løpe som en idiot når mitt livs første laks beit på :)

Har faktisk ikke fått mer enn den ene laksen i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med en link til kart-tjenesten gulesider:

http://www.gulesider.no/kart/map.c?q=Strau...d=a_10000267267

Som du ser er det ikke rare greiene, men fin å fiske i. Du kommer helt fram med bil og det var aldri noen andre der når jeg fisket, bortsett fra denne belgieren, som stod midt uti med vadere på, og noen mink som kikka ut nå og da.

Glemte at det var 1000 0000 0000 0000 knott.

Jeg fiska med fast taum på en tjøssheim teleskopstang, mark og søkke, og måtte føleglig løpe som en idiot når mitt livs første laks beit på :)

Har faktisk ikke fått mer enn den ene laksen i mitt liv.

hehe... selvsagt på fergeleiet der ja :-) Genialt. Skal kjøre meg en tur om jeg får tid! Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storelva er den elva som renner fra Hanemsvatnet. Den forbi bensinstasjonen på Meisingset.

Herlig! Jeg har ikke sett noe navn tidligere, men nå vet jeg! Har forresten en sjøoter som jeg skal teste ut i Meisingsetvågen og innover Ålvundfjorden... kan bli interessant mht SØ og annen fisk i overflaten.

Har forresten meget gode erfaringer med sjøoter fra andre plasser... gjerne på fjæra-sjø og landdraging av den. Alternativt er en liten båt med liten motor(må kunne kjøre sakte "behagelig").

// Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om regler for fiske etter sjøaure i sjøen. Utklipp fra sidene til dirnat.

Som du ser er det maks et agn per snøre fra båt og to per. stang fra land...

Utenfor Storelva er det dessuten fredningsone ut til neset på Aasprong. Innenfor dette er det begrensninger i fisket, blant annet båtfiske etter blankfisk.

Det er en del lokalt som bruker oter i sjøen etter ørret, og det er ganske sikkert en del ulovlig fiske innenfor fredningsona også. Trolig delvis på grunn av at de ikke kjenner regelverket, og delvis på grunn av at de ikke gidder å ta hensyn til det.

Fiske i saltvann

Stang eller håndsnøre

Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøaure eller sjørøye må en huske:

* At det kan fiskes hele året, men minst 100 m fra grense elv/sjø (fra elveutløpet, der grense elv/sjø ikke er fastsatt) i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget. Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag.

* I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann er det i sjøen også tillatt med annet organisk agn.

* Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om regler for fiske etter sjøaure i sjøen. Utklipp fra sidene til dirnat.

Som du ser er det maks et agn per snøre fra båt og to per. stang fra land...

Utenfor Storelva er det dessuten fredningsone ut til neset på Aasprong. Innenfor dette er det begrensninger i fisket, blant annet båtfiske etter blankfisk.

Det er en del lokalt som bruker oter i sjøen etter ørret, og det er ganske sikkert en del ulovlig fiske innenfor fredningsona også. Trolig delvis på grunn av at de ikke kjenner regelverket, og delvis på grunn av at de ikke gidder å ta hensyn til det.

Fiske i saltvann

Stang eller håndsnøre

Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøaure eller sjørøye må en huske:

* At det kan fiskes hele året, men minst 100 m fra grense elv/sjø (fra elveutløpet, der grense elv/sjø ikke er fastsatt) i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget. Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag.

* I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann er det i sjøen også tillatt med annet organisk agn.

* Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Hei.

Det med sjøoter og regler var jeg ikke klar over, så takk for info :-)

Og ja utenfor 100m er jeg klar over og det er viktig å overholde fredningsområder.

// Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanestraumen virker som en spennende plass å teste ut fisket etter hva kartet viser :-)

Har dere noen formening om hvor det er best å fiske der? Noe restriksjoner mht utløp av elv, vågen etc?

Bukta på oversiden av straumen er veldig brakk, vi fiska i straumen og ned. Hørte aldri ett ord om noen restriksjoner, men så var jeg hos de "innfødte" der da, og de er jo ikke altid så nøye :) (ovenfor "egne" i allefall).

Jeg fiska på strekket nedenfor brua og før svingen, det gjorde belgieren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om regler for fiske etter sjøaure i sjøen. Utklipp fra sidene til dirnat.

Som du ser er det maks et agn per snøre fra båt og to per. stang fra land...

Utenfor Storelva er det dessuten fredningsone ut til neset på Aasprong. Innenfor dette er det begrensninger i fisket, blant annet båtfiske etter blankfisk.

Det er en del lokalt som bruker oter i sjøen etter ørret, og det er ganske sikkert en del ulovlig fiske innenfor fredningsona også. Trolig delvis på grunn av at de ikke kjenner regelverket, og delvis på grunn av at de ikke gidder å ta hensyn til det.

Fiske i saltvann

Stang eller håndsnøre

Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøaure eller sjørøye må en huske:

* At det kan fiskes hele året, men minst 100 m fra grense elv/sjø (fra elveutløpet, der grense elv/sjø ikke er fastsatt) i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget. Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag.

* I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann er det i sjøen også tillatt med annet organisk agn.

* Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Jeg har også fisket en del i storlelva og har fått endel sjøørret der. Mye smått da men.. Men jeg har aldri oppsporet om, evt hvor en får kjøpt fiskekort for dette vassdraget. Var innom bensinstasjonen og spurte, men de visste ingenting om dette. De selger riktignok fiskekort for hanemsvatnet men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Hei!

Dette er en gammel tråd,men relevant for akkurat det jeg lurer på angående sted,så jeg låner denne :) 

Angående Straumen i Tingvoll, er det visse regler om å stå mer enn 100 meter unna kun elver? Legger ved et bilde hvor et vann møter sjø. Vannet til venstre i bildet,bro merket i gult og blått merket der jeg kunne tenkt meg å stå (om det er lovlig). Stedet er ca 50 meter unna broa. Jeg aner ikke om det er lov å fiske etter sjøørret der siden den passerer gjennom denne broa når den skal ut i havet...Jeg ser ingen elv i nærheten. 

6162F956-ABB0-4C32-B247-63CA861B2F0B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.