Gå til innhold
Fiskersiden

Da er båten "hugget" opp. nytt gulv skal inn(bildetung)


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

Da har jeg skåret ut bunnen på selcoen, og skal lage ny. Det så ikke så verst ut i skroget, men det er amatører som har laget bunnen på denne før. Orginalt er båten skumfylt men her har de laget en ca 40cm bred hull i bunnen og fjernet skumm så lang de rakk og bare lagt en 6mm kryssfiner og plastra en 6 mm lag med glassfiber på toppen. Alt treverk var bare pill råtten. De hadde heller ikke laget nye spanter så det var ikke rart at gulvet "fjæra" gitt.

Har tatt noen bilder foreløpig. Skal skjære til mere og slipe litt.

Er det noen som har noen formenede råd så hyl gjerne ut.

59251_s.jpg

Første "prøve"hull, det treverket dere ser lå faktisk under der...pervrst slurv.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor mye må du heve dørken for å få den selvlensende, tror nok den båten tåler det uten å bli for vinglete :)

15-20cm ca

Jeg synes den er vinglette nok som den er og en ytterligere heving vil bare gjøre det verre. Men du har jo eid en og vært ombord i min.

men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder på www.baatplassen.no som tar for seg denne jobben, med bilder osv. Ville tatt et søk og kikka litt.
Ingen fare.sjekker rundt og er meeeget aktiv bruker der.dog under annet nick.

Fatter er jo båtbygger, så det byr ikke på problem med assistanse.

:)

Kommer du til å skumme bunnen på nytt?
Ikke FA###.!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

Hvordan løser du problemet med flyteelementer med nok oppdrift?

Skal ikke ha skum i båten nei...skum i båten gjør ikke at båten flyter bedre, er snarer helle å gjøre den mer "synkefri" NÅR det er vann I båten.

Skum i båten holder bare mer på fuktighet da det ikke finnes skum som holder vannet ute. Dette fordi at skum inneholder porøse bobeler og her samles vannet.

Skum ble også brukt til å "stive" av gulvet og skrog i sin tid.

Så her blir det gode gammeldagse spanter med mere.

Jeg skal heller utnytte tomrom til bensintank, batteri og annet stuverom.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

17254_s.jpg

Sånn så båten ut

04102008141-781390.jpg

Demontering på gang

Da har jeg skåret ut bunnen på selcoen, og skal lage ny. Det så ikke så verst ut i skroget, men det er amatører som har laget bunnen på denne før. Orginalt er båten skumfylt men her har de laget en ca 40cm bred hull i bunnen og fjernet skumm så lang de rakk og bare lagt en 6mm kryssfiner og plastra en 6 mm lag med glassfiber på toppen. Alt treverk var bare pill råtten. De hadde heller ikke laget nye spanter så det var ikke rart at gulvet "fjæra" gitt.

Har tatt noen bilder foreløpig. Skal skjære til mere og slipe litt.

Er det noen som har noen formenede råd så hyl gjerne ut.

59251_s.jpg

Første "prøve"hull, det treverket dere ser lå faktisk under der...pervrst slurv.

59250_s.jpg

Pillråtten alt treverk

59252_s.jpg

59253_s.jpg

59257_s.jpg

litt dritt ble...tungt som F og da alt var bare vått og ennå har jeg ikke hat båten på vannet i år!

59254_s.jpg

59255_s.jpg

59258_s.jpg

59259_s.jpg

59260_s.jpg

59261_s.jpg

59249_s.jpg

Vannlig "missfarging" av fiberen

59262_s.jpg

Her er det hull etter brønnen amatøra hadde laget, siden det ikke var bæring i gulvet hadde brønnen fungert som spant og slått hull i "pølsene"

59263_s.jpg

59256_s.jpg

05102008145-704430.jpg

04102008144-746274.jpg

04102008143-711977.jpg

Masta har fått seg en omgang mekking

03102008139-750300.jpg

Rullene har blitt fikset på. og blokka har blitt delt for boring og gjenging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du bare vinkelsliperen og kuttet opp gulvet eller gjorde du noe annet for å få det vekk?

Hvordan skal du lage spantene?

Vinkelsliper til kutting

smergelskive til sliping.

kutter litt safe i fra og bruker skiftenøkkel for å brekke ut siste rest av treverk, derreter sliper man litt.

MØKKAJOBB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Knekt nye brakketter som skal gjøre stangorgelet litt stivere samt sveiset vinkeli hjørnene på stangorgel for avstiving og for å henge stasj i (planerklyper)

13102008157-758359.jpg

Gikk litt tid med å tenke her når en først var igang, en ide fører jo til en annen en sammtidig som det dukker opp flere tanker når en holder på.

Men tanken er iaf en demonterbar stangorgel under transport og nye masta er nedfellbar. Har ingen planer om å bli "team toppløs" når en skal under lave bruer i de attraktive småvanna når en skal under en liten bro

13102008158-705405.jpg

slik ser den ut nå.

vurdere å sveise brakkettene til rullene i den også.

Har også sveiset inn hjørne forsterkning i stangorgelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. trimflaps så ser jeg på www.baatplassen.no at en eller annen "selvjusterende" variant er populær, og høster lovord. Billigere enn "vanlige" også.

Ville nå klart å leve med et par hjemmelaga, med fiklejustering, også jeg da. Med mindre man absolutt må kunne justere de under fart.

Hva med å ta utganspunkt i en sånn låseklemme for støttehjul på henger? Finnes jo noen støttebeinvarianter også. Da vil man kunne grovjustere med klemma og finjustere med sveiva. (Strøtanker).

Selve flapsene er vel 5 minutters arbeid for de som kan metallarbeid?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. trimflaps så ser jeg på www.baatplassen.no at en eller annen "selvjusterende" variant er populær, og høster lovord. Billigere enn "vanlige" også.

Ville nå klart å leve med et par hjemmelaga, med fiklejustering, også jeg da. Med mindre man absolutt må kunne justere de under fart.

Hva med å ta utganspunkt i en sånn låseklemme for støttehjul på henger? Finnes jo noen støttebeinvarianter også. Da vil man kunne grovjustere med klemma og finjustere med sveiva. (Strøtanker).

Selve flapsene er vel 5 minutters arbeid for de som kan metallarbeid?

Lykke til!

Har kikket på en del varianter fra billige til grisedyre.

Selv kommer jeg til å satse på noe enkelt og greit fastmonterte saker.... (Finner masse i metall avdelingen her på jobben) er ikke ofte jeg spruter i full fart da båten for det meste putrer i 1.5 til 4 knop. Jeg ønske å få litt hjelp til å går opp fortere i plan da faenskapet veier tungt når vi fyller`n med utstyr.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.