Gå til innhold
Fiskersiden

Snelleknute til fireline 0,17mm


Stedjan
 Share

Recommended Posts

Med så tykk fireline går jeg ut fra at du fisker tøft. Da lønner det seg å ha et underlag av tape eller mono på spolen.

Selv bruker jeg å knyte fast multien med en uniknute. Deretter surrer jeg noen runder tape for å sikre multien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så tykk fireline går jeg ut fra at du fisker tøft. Da lønner det seg å ha et underlag av tape eller mono på spolen.

Selv bruker jeg å knyte fast multien med en uniknute. Deretter surrer jeg noen runder tape for å sikre multien.

Fisker vel ikke så tøft men tilfelle det biter på noen sværinger:P Fisker fra land da:P Skal bare til en elv i morra som er kjent for gjedde :)

men skal prøve det du sa der:) takk..

ps. andre kan skrive hvis de har noe mer på hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker vel ikke så tøft men tilfelle det biter på noen sværinger:P Fisker fra land da:P Skal bare til en elv i morra som er kjent for gjedde :)

men skal prøve det du sa der:) takk..

ps. andre kan skrive hvis de har noe mer på hjerte.

Et problem jeg har opplevd er at snøret roterer på spolen dette løste jeg med å legge 6-7 halvstikk rundt spolen. Men tape/ mono høres ut som en smart løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man trenger ikke å fylle opp hele snella med dyr multisene etter min mening. Det å ha noen meter med monosene innerst er det beste. Da slipper du at sena går rundt spolen samtidig som du sparer sene. Det kommer selvsagt litt an på hvor mye senekapasitet snella har. Har selv fylt 2 ambassadeur 6000 sneller med en 135 meters spole. Det er i hvertfall aktuelt hvis man har ett lavd budsjett. (noe jeg har) heheh :)

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å fylle opp hele snella med dyr multisene etter min mening. Det å ha noen meter med monosene innerst er det beste. Da slipper du at sena går rundt spolen samtidig som du sparer sene. Det kommer selvsagt litt an på hvor mye senekapasitet snella har. Har selv fylt 2 ambassadeur 6000 sneller med en 135 meters spole. Det er i hvertfall aktuelt hvis man har ett lavd budsjett. (noe jeg har) heheh :)

Siden mono råtner med tiden, er et annet alternativ å handle en av de mindre populære multilinene, som av og til er på tilbud (f.eks. 250m Rapala multi for 150 kroner), og bruke dette som fyll innerst. Det er dyrt å fylle en snelle med state-of-the-art multi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mono råtner med tiden, er et annet alternativ å handle en av de mindre populære multilinene, som av og til er på tilbud (f.eks. 250m Rapala multi for 150 kroner), og bruke dette som fyll innerst. Det er dyrt å fylle en snelle med state-of-the-art multi......

dyrt? koster bare 250kr for 135 meter med Fireline da:P Men skal teste Power Pro neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanligvis to spoler. Surrer på hovedsnøret først. Spleiser på backingen etterpå, og fyller opp resten av spolen.

Bytter så spole, og snører allt på rette veien.

Når hovedsnøret er modent for utskiftnig, bytter jeg kun det og lar backingen være.

Backingen består gjerne av Fireline som er en dimensjon tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, jeg er rimelig ny i fiske verden. Fisket mye da jeg var yngre, og da ordnet Faren angående knuter osv.

Men nå har jeg vokst opp en del. :) Og på tide å fiske igjen, så da er mitt spm har 0,20mm fireline og skal knyte dette da til snella. Men jeg aner ikke hva dere mener med uniknute eller halvstikk?

Beklager hvis dette er noe man lett finner svaret på forumet, da jeg har sett etter litt og søkt litt, men jeg finner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - skal fungere det - poenget er at snøret ICKE skal kunne skli rundt på spolen... (+ fylle opp litt så man evt slipper litt billigere unna...)

hehe. Har 270m med 0,20 fireline (fulgte med en pakke) så regner med at det er mer enn nok. Hehe. Jeg har en Cardinal 104R, det som står på siden av den er: mm/m: 0,25/265 , 0,30/185 og 0,35/135. Siden jeg har 0,20 så får jeg hele 270m på den fint, men trenger jeg å gjøre det? Kjekt hvis det holder med f.eks. 135m for da kan jeg skifte neste sesong.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.