Gå til innhold
Fiskersiden

H****** huggorm!!


Borre
 Share

Recommended Posts

Dette delforumet heter gode tips. Vel, her er et: IKKE BLI MED MEG PÅ TUR!!! Jeg er en levende huggorm-attraktor. Nå sitter jeg med en pose frossne erter på leggen etter å ha blitt bitt for 3. gang i mitt snaut 23 år gamle liv. Kjenner kaldsvetta komme sigende, og vet at det kommer til å bli en kjedelig kveld..

Kjenner folk som så og si bor ute i skogen, og aldri har blitt bitt, men når jeg bare skal pisse bak en busk, ja da sitter'n i leggen med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aye, stemmer i her.. Kan bekrefte at det er værre enn klegg!! Heldigvis var det en stor, voksen orm denne gangen. Første gangen jeg ble bitt var det en liten en, og den sprøyta tydligvis alt den hadde av gift. Ble skikkelig dårlig.

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg til fjells imorgen .Fikk noe å tenke på nå. Takk skal du ha :)

Seriøst ,kan noen berolige meg ? Selv har jeg bare en gang sett hoggorm i fjellet (på ca 500 moh.)

Vanligvis holder den seg ikke i fjellet eller .. ?

Har sett den en del ganger ved sjøen men som sagt bare en gang i fjellet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har opplevd det så er det mildt sagt ubehagelig ja. Og det varierer fra gang til gang tydligvis.. Ikke SÅ ille enda.

Det er tøfft å ha blitt bitt av huggorm! B) Både voksne og unger ser på meg med store øyne når jeg bagateliserer det å bli bitt og forteller om dengang...

Utover blå/rosa/lilla/gul/fiolett og veldig hoven legg var det ikke spesielt smertefullt. Trodde jeg hadde skrapt meg på en pinne når jeg gikk i skaugen, men så ble det vondere og vondere, og når jeg, til slutt, kikka på det skjønte jeg tegninga.

Eneste ulempen er at jeg reagerer på myggstikk etter hoggormbittet. Før plaga ikke myggen meg noe særlig, nå hovner jeg opp og klør som *****.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haraldri blitt gul og blå etter å ha blitt bitt faktisk! Det eneste jeg merker det på er svien rundt bittsåret og kvalme/litt feber.

Et område på størrelse med grunnflata på en bensinstasjonsbolle, med to hull i midten, fikk alle regnbuens farger. Syns det var ganske stilig da jeg ellers aldri får blåmerker, må være en genefeil... Men det mest påtaglige var at hele leggen hovna opp til dimensjoner jeg aldri før, eller siden, har vært i nærheten av. Men det verka egentlig bare fra jeg fikk bittet, tidlig ettermidag, og en stund utover natta.

Tok noen bilder, som jeg ikke aner hvor i dataverden ligger nå, hvis jeg finner skal jeg legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Thor, og man kan heller aldri si at man er imun selv om man er bitt flere ganger uten å reagere veldig. Plutselig så kommer reaksjonen, og da er en ille ute om man ikke er i nærheten av lege.

Selv går jeg med en adrenpenn, ALLTID! Kjekt å ha om man er langt unna folk. Setter sprøyta rett i rumpa og presser inn adrenalinet. Det holder deg gående en stund til og "sjokker" deg ut av sjokktillstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggormbit skal IKKE bagateliseres !

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=845232

Selv om det oftest går bra, så kan det gå ille...

Jo jeg syns det skal bagateliseres i større grad. Hoggormbitt har blitt hauset opp i alle år som livsfarlig, det kan være det, men det gjelder ekstremt få, og appåtil er det ekstremt få som blir bitt.

Vepsestikk derimot er det mange som dør av hvert år i Norge. Når det gjelder unger så er jo mange obs på at man må følge ekstra godt med ved første stikk, men i realiteten er det gjerne stikk nr. 2 som er farlig da kroppen har blitt trigga ifht produksjon av antistoffer ved stikk nr. 1. Problemet med vepsestikk er jo at så mange blir stukket.

Jeg mener sef. ikke bokstavelig at hoggormbitt skal bagateliseres, man må jo være obs på hva som kan skje, men man må ta for gitt at det høyst sannsynlig går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig i at ein bør bagatellisera hoggormbitt. For det første er sannsynet for å bli biten ekstremt liten (Borre var nok uheldig). For det andre er det dei aller færraste som verkeleg slit etter å ha blitt biten.

Det er nok angst for andre dumme ting, om ein ikkje skal engsta seg i skogen også.

Edit: Typo. I tillegg er eg einig med Pingvin i at ein skal fylgja med osv. om ein har vore ein av dei få som er så heldig å bli bitt i løpet av eit langt liv.

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel hoggormtabletter på apoteket? Kjekt å ha liggende i fiskeveska dersom uhellet er ute. Mulig det bare funker på bikkjer...

Ellers er vel det å holde øyne og ører åpne, samt å lage litt bråk ved å trampe i bakken dersom man går gjennom lyng og tett bush et triks.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett endel orm, men aldri blitt bitt. Aldri sett en som er aggressiv.

Sto engang og pratet med en kompis som plutselig fikk øyne som han hadde overrasket Pamela i dusjen sin.. Viste seg at vi hadde forstyrret en liten stakkar som ikke rakk å komme seg unna, så den prøvde å gjemme seg inntil skoen min....

Bier derimot! Et stikk fra de og jeg er mest sannsynlig sykemeldt i 3 dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.