Gå til innhold
Fiskersiden

H****** huggorm!!


Borre
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

Det er veldig forskjellige reaksjoner hos folk, uansett hva man blir bitt/stukket av. Ei jeg kjenner får faktisk bakteriologisk infeksjon hvis hun får kleggbitt, immunforsvaret går amok. Men å bli stukket av veps gjør henne ingenting.

Jeg har aldri blitt bitt av hoggorm, jeg føler meg derimot veldig heldig som har fått sett 3 stk på ca 1 år. Nydelige dyr.

Alfa og omega hvis man blir bitt, enten man er allergisk eller ei, er jo å holde seg rolig, ikke begynne å skulle gå fort hjem osv. Forsøke å ikke begynne å tenke diverse scenarioer og stresse seg opp. Det har reddet mang en innbygger i afrikanske land fra langt verre gift enn hva vi har hos vår hoggorm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt enormt mye hoggorm gjennom åra, men aldri blitt bitt, men det er nok ein solid porsjon flaks inni bildet her. Når man er ute på fiske, jakt og turer for å plukke bær osv så blir det en god del utedager pr.år.

Nærmeste jeg har komt et bitt var en varm augustdag for to år siden, etter en lengre marsj hadde jeg akkurat kommet frem til stedet jeg skulle sette meg ned å postere for å vente på at rådyrbukken skulle ta kveldsrunden sin. Akkurat i det jeg kommer frem ser jeg bukken stå inni et bjørkekratt der den beiter, det er imidlertid fri sikt til bogen og et sikkert skudd på ca.80m bør gå heilt fint. Er på veg ned i kneståande stilling med rifla i anlegg då eg av ein eller annen grunn stopper bevegelsen og kikker ned, er da 5 cm fra å sette kneet i ein solid kveil med hoggorm, den største eg har sett. Reiser meg sakte opp og tusler noen meter tilbake, bukken har fått med seg bevegelsen og er over alle hauger.

Dagen etterpå var revirbukken imidlertid ikkje like heldig og enda opp servert med fløtesaus, gode grønnsaker og husets tyttebærsyltetøy i jula det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg til fjells imorgen .Fikk noe å tenke på nå. Takk skal du ha :lol:

Seriøst ,kan noen berolige meg ? Selv har jeg bare en gang sett hoggorm i fjellet (på ca 500 moh.)

Vanligvis holder den seg ikke i fjellet eller .. ?

Har sett den en del ganger ved sjøen men som sagt bare en gang i fjellet .

Er mye hoggorm på fjellet, iallefall opp til til 650 moh - her i Rogaland. Bjerkreimsheiene er vel berykta for mye orm.

Aner ikke hvor "grensen" går, men på Hardangervidda har jeg aldri sett. Kan muligens finne noen få i utkanten av vidda? Hva med lenger nord i landet?

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For ganske mange år siden var jeg på sent isfiske på steinsfjorden (april). På tur fra isen skulle noen blåveis studeres og jeg satte det ene kneet mot bakken i en solvarm skråning. Et eller annet stakk rett under kneskålen, men så ingenting og tenkte ikke mer over saken. På vei mot Sundvollen og etterhvert Sollihøgda begynte det å klø under kneet og beinet ble stivt og rart. Senere på ettermiddagen var det tømmerstokk fra ankel til lyske. Kan ikke huske verken smerter eller nedsatt almenntilstand utover det doble og stive beinet. Legen fant heller ingenting men surret inn beinet med en trykkbandasje. Hevelsen forsvant etter et par dager. Har i ettertid lurt på hoggorm, men kan det ha vært det? Så jo aldri noen orm. Men så var det det med den solvarme skråningen i april da.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borre!Den beit i abbor tattoen din vel?, abborr elskende huggorm...yummy.

hehe

Stiort stivt ben...men du hadde neppe vært kry hvis den hadde biti mellom bena dine i stedet vel??

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
<_< Noen som vet om man kan reagere litt sent på huggormbitt? Tror kanskje jeg ble bitt fredag natt etter en noe fuktig aften hos en god venn. Bor midt i huggormland og er glad i den type dyr. Men nå har jeg et stort svart felt på hånda. Er velsignet med resistens mot mygg, bodd i Finnmark:-) og veps reagerer jeg heller ikke på. Ka du trur?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Noen som vet om man kan reagere litt sent på huggormbitt? Tror kanskje jeg ble bitt fredag natt etter en noe fuktig aften hos en god venn. Bor midt i huggormland og er glad i den type dyr. Men nå har jeg et stort svart felt på hånda. Er velsignet med resistens mot mygg, bodd i Finnmark:-) og veps reagerer jeg heller ikke på. Ka du trur?

99% sikker på Ebola, skulle ha ønsket deg velkommen til FS, men det er vel ikke vits nå?

:lol::):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Noen som vet om man kan reagere litt sent på huggormbitt? Tror kanskje jeg ble bitt fredag natt etter en noe fuktig aften hos en god venn. Bor midt i huggormland og er glad i den type dyr. Men nå har jeg et stort svart felt på hånda. Er velsignet med resistens mot mygg, bodd i Finnmark:-) og veps reagerer jeg heller ikke på. Ka du trur?

Det er fullt mulig! Jeg reagerte med kaldsvette og feber på mandag da jeg ble bitt på lørdag første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye hoggorm på fjellet, iallefall opp til til 650 moh - her i Rogaland. Bjerkreimsheiene er vel berykta for mye orm.

Aner ikke hvor "grensen" går, men på Hardangervidda har jeg aldri sett. Kan muligens finne noen få i utkanten av vidda? Hva med lenger nord i landet?

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article625323.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått (....) skulle vært kjeppjaget ut av den norske faunaen!:)

En interesant tanke ............. Har du noe tidsperspekiv på denne oppgaven? Kan ikke du sørge for å få det filma da, hvis du iverksetter dette prosjektet. :lol:

Hadde ikke vært drømmen med et bitt i taska nei.

Ja, fytti hæ..ete tenk deg detà?!?!?!? Den ene testikkelen halvfull av en middels dose med hoggormgift?!?!?!? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov for at huggormen ikke lever nord for Saltfjellet (polarsirkelen). Det spørs hva det blir til med klimaendringer, men håper inderlig den kreperer i vinterkulda! Flått og huggorm skulle vært kjeppjaget ut av den norske faunaen!:)

Ta med knott i samme slengen da.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.