Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske om natta.


Lars Holte
 Share

Recommended Posts

De fleste sier at natta er den beste tiden til å fiske ørret.

Mitt problem er at jeg ALDRI får ørret på natta. Kan få masse på dagtid men når "den beste tida" starter er det håpløst. :lol:

Dette gjelder skogsvann.

Jeg fisker med allt fra flue sluk spinner og agn på dagtid. Men mest med flue.

Noen som kan gi meg et par tips til hvordan fiske på natta og med hva slags utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fiske i de mørkeste timene i skauen består av harving eller dorging. Førstnevnte kan gjøres hele året, enten med slukstang og markklyse eller fluestang og store tørrfluer.

Fluefiske om natten kan være vanvittig morsomt, siden den fisken som tar gjerne gjør det for alvor. Ikke noe tvil, men med et skikkelig plask. Ofte ser jeg ikke flua, men gir tilslag når jeg hører et plask fra den retningen jeg har kastet. Jeg bruker som regel en ganske stor Mudler eller Rackelhanan, som jeg impregnerer godt og striper inn. Man kan med fordel bruke litt tykkere fortom enn ellers (0,20-0,25), siden fisken ikke er så sky når det er mørkt, i tillegg til at man gjerne kroker endel trær og busker også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nattfiske er fisken mye nærmere land en om dagen. Harving, Bunnmeite og små spinnere er tingen. Gi blaffen i kastelengden.

Standard slukfiske er mest effektivt i overgangen mellom lys og mørke.

Siden fisken er nær land lønner det seg å gå forsiktig. Tramping skaper lett vibrasjoner som når ut til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nattfiske er fisken mye nærmere land en om dagen. Harving, Bunnmeite og små spinnere er tingen. Gi blaffen i kastelengden.

Standard slukfiske er mest effektivt i overgangen mellom lys og mørke.

Siden fisken er nær land lønner det seg å gå forsiktig. Tramping skaper lett vibrasjoner som når ut til fisken.

Hvilke farger på spinnere på natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger på spinnere på natta?

Hei Lars, kan tenke meg at grunnen til at du syns du har mye bedre fiske om dagen en natta er enkel. Mye små fisk som er aktive om dagen som er på jakt etter klekkinger, fluer, etc. Og om natten er det ofte stor ørreten som er aktiv, de mindre sover nærmest. Beste tidene uansett er skumringen til dag eller natt. Om natten kan du godt gå opp i størrelser på både flue, sluk og spinner. Bruk gjerne mørkefarger da de har en tendens til å gi bedre og mer markant siluett. Fisk også høyt i vannspeilet, på denne måten sørger du for at flest mulig fisk ser det du presenterer. Det er alltid lys på himmelen og de ser rett opp og hva enn du fisker med vil skape en skygge i dette lyset.

Og fisk gjerne kastene i vifte formasjon, to ganger over samme sted i 180 grader. Fisk første kastet langs med land, beveg så kastene sakte med sikker utover. Da fisker du effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 12 grams svart sluk (spesial f.eks.) er jo uovertreffelig i mørke. Eller en svart spinner. Og å binde en maurimitasjon vet jeg er suksess. En imitasjon av stor flyvemaur, med kropp i balsatre, lakkert svart og bare et enkelt svart kroppshackle på midten, mellom to kroppsdeler på "mauren". Om den ligner helt på en maur har ikke noe å si, bare den ser ut som en forkommen insekt (som ligner en maur) som kravler febrilsk bortover vannflata ;)

Flyvemaur er en delikatesse for ørreten, og den lar ikke denne sjansen gå fra seg i mørket.

Fiske etter ørret, sjøørret er egentlig det samme, også i stummende mørke. Men som det sises her, er nok spesielt timen før det blir mørkt en god tid. Ørreten ser agnet mot himmelen, no problem. Men den største utfordringen for nybegynnere er nok å holde orden på fluelina og flua i mørket ;) Og å være meget varsom når man beveger seg ved vannet eller hva det måtte være. Smygjakt mao. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fisket mye på natterstid i det siste i et lokalt ganske lite tjern...

har alltid da dorget med wobbler, og skal absolutt ikke klage på fangsten..

og tror de fleste har sittet på rundt ett-tiden...

tror vi tok 6 ørret på fem kvelder.. ingen under kiloen...

når du sier i det siste så stemmer det veldig godt mtp årstiden og klokkeslettet. Klokken ett er den mørkeste tiden på døgnet og den mest giftige, spesielt i tjern, innsjøer og vann etter ørret :lol:

Post gjerne en rapport med disse over gjennomsnitt fine fiskene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du sier i det siste så stemmer det veldig godt mtp årstiden og klokkeslettet. Klokken ett er den mørkeste tiden på døgnet og den mest giftige, spesielt i tjern, innsjøer og vann etter ørret :)

Post gjerne en rapport med disse over gjennomsnitt fine fiskene

*kremt* - jeg har aldri posta en rapport før ?

regner med at jeg ikke gjør det i denne tråden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lag din egen, gå til egnet kategori, velg ny tråd, skriv, legg til biler og så er det gjort... venter spent :)

jeg sliter med å legge inn bilder ?

jeg lager et album her på siden, og da ser jeg alle bildene som "thumbnails", men når jeg trykker på dem,

så kommer det bare opp at det er feil på databasen ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.