Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sette garn?


Muntiadok
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt et enkelt fjordgarn, men har aldri brukt slikt før. Dessverre fulgte det ikke med noen slags bruksanvisning...

Jeg regner vet at det må være ei merka blåse i hver ende, men skal det søkker i bunn? Flyter det alltid i skorpa, eller kan en sette det lenger ned? Ser noen tips på nett om at slike garn bør stå grunt, hvor grunt?

Takk for hjelp :)

Øystein, Hvaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kjøpt et enkelt fjordgarn, men har aldri brukt slikt før. Dessverre fulgte det ikke med noen slags bruksanvisning...

Jeg regner vet at det må være ei merka blåse i hver ende, men skal det søkker i bunn? Flyter det alltid i skorpa, eller kan en sette det lenger ned? Ser noen tips på nett om at slike garn bør stå grunt, hvor grunt?

Takk for hjelp :)

Øystein, Hvaler

Hei og velkommen,

Tror du spør i litt feil forum mtp garn vs sportsfiske, men om du setter garnene helt etter norsk lov og etter reglene rundt det, så kan det vel kanskje dukke opp ett svar her. Men tror kompetansen blandt brukerene ang garnbruk er relativt lav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall reglene:

Fiske med garn

Ved fiske i sjøen med garn (vanlig settegarn, flytegarn etc), må en huske:

At det er forbudt å fiske etter villaks, sjøaure eller sjørøye.

At en plikter å sette redskapen slik at du ikke får laks, sjøaure eller sjørøye.

Å merke redskap med navn og adresse.

Å senke ned garn i perioden 1. mars til 30. september slik at hele fangstdelen står minst tre meter under havoverflaten til enhver tid (gjelder garn med maskestørrelser 32 millimeter eller større). Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan gjøre nedsekningspåbudet gjeldende også for maskestørrelser under 32 millimeter.

At fiske med kilenot, sitjegarn og krokgarn er knyttet til grunneierretten, og at det gjelder spesielle bestemmelser for fiske med disse redskapstypene.

Generelt om fiske i sjøen

I sjøen er fritidsfiske fritt, noe som er en viktig del av allemannsretten. I sjøen kan man fiske uten grunneiers tillatelse. Det frie fisket gjelder i utgangspunktet også fiske med faststående redskap. Et unntak fra fritt fiske er fiske med faststående redskap etter anadrome laksefisk. Her har grunneier enerett på, og i umiddelbar nærhet av, egen grunn.

Det finnes et omfattende regelverk for fisket i saltvann. Det omhandler både lovlig redskap, merkingsplikt og fisketider. For fiske med stang eller andre håndredskaper er det relativt få restriksjoner.

Alle norske statsborgere og personer bosatt i Norge har i utgangspunktet rett til å fiske innenfor fiskerigrensen på 12 nautiske mil. Utenlandske statsborgere som ikke har fast bopel i Norge har lov til å drive sportsfiske med håndredskap, men de kan ikke selge fisken.

I henhold til regelverket kan norske fritidsfiskere bare drive fiske med følgende redskaper:

a) håndsnøre, fiskestang og en maskindrevet juksa eller dorg

:) garn med samlet lengde på inntil 210 meter

c) liner med opptil 300 angler

d) inntil 20 teiner eller ruser

Hver enkelt fritidsfisker kan kombinere disse redskapstypene i den mengden som er oppgitt. Dersom det er to eller flere fritidsfiskere ombord i ett fartøy, gjelder redskapsbegrensningen pr. fartøy og ikke pr. person. Det er ikke tillatt for fritidsfiskere å fiske med trål, snurrevad eller not.

Fiskeridirektoratet har lagt ut utfyllende informasjon om regler for fiske og ferdsel langs kysten på nettsiden "Kysten er din".

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skaff deg gode fiskerhanskar evt oppvaskhanskar først som sist. Du forstår godt når du skal skvise x antall brennmaneter ut av garnet nå på sommeren.

Du trenger ikkje blåse i kvar ende, held med ein ende. Eg vil ikkje nødvendigvis anbefale å sette desse garna så grunt, alt etter maskevidde og bunnforhold sjølsagt. Men søkke/stein i kvar ende er greit, ofte bruker eg bare stein i ein ende då dei fleste fjordgarn har ei bunnline som synker. Skaff deg ein god kveil med greit tauverk, ikkje for tynt men heller ikkje for tjukt.

Begynn å sette garnet med å lempe enden med bare stein over ripa så ror du ut garnet og knyter fast tauet i andre enden og senker det ned før du knyter fast blåsa og lar stasen stå over natta, forutsatt at du setter om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganfiske kan være spennede, men selvsagt viktig å holde seg til reglene og sette seg inn i disse. finn plaser som er dype nok, sett gjere garn der du finner overganger mellom dypere og grunnere vann, eller utenfor odder , da med garnet ut i fra land (hvis det er dypt nok). rett og slett tenke hvordan fisken beveger seg på denne plassen for næringssøk og vandring.

stein eller noe tungt i enden, og blåse i andre, da fjordgarn har synkeline (som S.Eie beskriver).

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Nå gleder jeg meg til å prøve. Det finnes vel en og annen sportsfisker som faktisk spiser fisk også...men dere får vel alt dere trenger på stang. Her ute er så fint å dorge etter litt makrell og eventuelt sette et garn i kveldinga.

Viktig poeng å få vite at jeg ikke skal ta sjøørret, det finnes det jo noen av rundt her. Ellers holder det lenge med 210 meter pr båt, det betyr at jeg kan ha opp til 8 fjordgarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel om du bruker tau som synker fra garnet til blåsa så båter ikke kjører seg fast i tauet. La heller ikke tauet være akkurat langt nok. Srømmer kan flytte garnet mange meter.

Ta opp garnet tidlig på morgenen hvis du vil beholde fisken som mat. Nok av skapninger der nede som vil ha seg en lettvin frokost.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, er å sette garnet på dagtid. Jeg ahr noen plasser som gjerne gir 1 fiskekasse med krabber på 2 garnlenker. Fikk nyss i dette på dagtid, og gjorde et forsøk i år. Resultatet var greit. fikk lomre, sandflyndre, rødspette, blåstål og det aller beste Null krabber.

Dybde, farge på garn, bunnforhold osv osv spiller inn. Der jeg setter garn er det ekstremt med krabbe.

Det sliter godt på garna.

Skal du kjøpe deg flere garn, anbefaller jeg toggegarn. De er ca 50 m lange og har gjerne 75 mm maskevidde. Det gjør at du ikke får den minste fisken, og garnet fanger godt. Har tatt mye rart i mitt.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første famlende forsøk resulterte i 1 torsk, 2 rødspetter, 1 annen flyndre + en krabbe, og i dag har vår lille familie hatt fisk til middag :)

Hadde ikke kart eller noe så vi satte garnet ut fra første og beste nes. Ble nok liggende på 20 m og fikk nok en lei vri på midten, men jeg er nå fornøyd allikevel. Dette ga mersmak. Takk for gode råd i "garnsetting for dummies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.