Gå til innhold
Fiskersiden

Irr i messingringer på stang


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Etter 3 år med kun fluefiske så impulshandlet eg en ambassadeur 6500 rocket.

mine siste poster her for 3 år siden var om en stang til en ambassadeur 7000.

Med den nye snella i hus så plukket eg fram en Berkley Lighning rod LRC 1000M eg hadde liggende.

problemet med denne er at det er irr i alle stangringene. det ser ut som desse ringene er laget i messing eller bronse, i alle fall er der grønt irr som gjere innsida på ringene ujevne.

eg kjeme ikkje til å bruke stanga før eg har fått fiksa dette, då eg trur snøret kan bli fila av ganske fort.

Eg har søkt så godt eg kan i forumet her, men kan ikkje finne dette problemet omtalt av andre.

Stanga er så godt om ubrukt, men eg frykter at min fars sjøbud på vestlandet ikkje har vært heilt tett for vær og vind.

Noen som har noen gode tips om korleis eg kan få reparert/polert opp igjen ringene?

det første som slo meg er stålull, men om noen har gode ideer, eller ennå bedre, erfaring med problemet, så setter eg pris på noen tips.

Ha en strålende dag.

mvh

Jan Petter

"if you think competence is expensive, try incompetence"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er irr, er messingpuss det riktige middelet. Virker helt utmerket på irrede Ambassadeurstativer, så da bør det virke på stangringer også.

Ligg unna stålull, er alt for grovt slik at du kan få riper i ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar,

da er ringene pusset med Kiwi kobber/messing puss.

holdt på å gnikke meg ihjel, heilt til det gikk opp ett lys, batteridrillen,

murbor som ikkje har skarpe kanter, samt ei fille rundt, dyppet i messingpuss, og så full sugen...

trur dette blei bra ja. har gått gjennom alle ringene med q-tips, og eg kjenner ingen kanter eller bomull som henger seg fast.

eg får prøve stanga til det ho skal brukes til, bruker mono sene då eg er nok litt rusten i tommelen etter 10 år uten kasting med multiplikator,

men var en racer i gamle dager til å kaste med 7000 snella mi.

(her kan det vel legges til at alt var bedre før, man kunne drikke meir, blei mindre fyllesjuk, fikk meir fisk, kasta lenger, tilogmed damene var bedre før :))

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.