Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Flott fisk :) Junilaksen e no spesiell også da.

Trodde ikke Repparn åpna før 15, men synes så tydelig jeg så både brukulpen og turistkulpen der ?

Joda, 1. juni. Noe som egentlig er drygt tidlig med tanke på vannføringen som var og vanntemperatur. Dvs i hvertfall drygt tidlig om en absolutt skal ta de på flue, men det har vel vært 1. juni siden vassdraget fikk A-klassifisering om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt tipperne ikke sitter i komiteen som skal vurdere ledsagende bildebevis til innsendte krav på norgesrekorder i sportsfiske....

Den som er nærmest er over 3 kilo unna sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at det er en Repparfjordlaks. Lang og slanksom den er. Må vel tippe jeg også. Tipper 3,2. Hvor fikk du den forresten? Vet du om det er tatt mye i Repparfjordelva foreløpig, og er det noe fisk å se i elva? Skal første turen oppover 21 juni, så blir det vel noen turer i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det hele her på nytt jeg med bilde osv - kopiert rett over fra bloggen...:

Ja, hva skal man si? Årets sesong er i gang. Fisket et par timer etter midnatt på åpningen og noen timer utover ettermiddagen mandag. Iskaldt, regn, flom (men egentlig fin farge på vannet) gjorde at troa ikke var helt på plass. Det ble riktignok en liten sjøørret likevel som tok hardt og fikk årets hittil hardeste tilslag (og jeg har vært et par turer på havfiske i år, så det sier litt). Den tok meg helt på senga så når en står slik helt uten troa i egne tanker og det smeller til så blir det reaksjon i en rusten elvefiskekropp. Jeg tror faktisk den fikk ovale prikker den stakkars sjøørreten på ca kiloen.

Så planen var egentlig å la laksefiske være laksefiske en 14 dagers tid til og heller komme seg på havet. Imidlertid skjedde det mye denne helgen, så det var i grunn ikke planlagt noe fiske. Fredag var det Nordkapp-tur med jobben til godt over midnatt og jeg tuslet av bussen og retning hytta i 03-tiden natt til lørdag. Der var planen å underholde ungene til utpå søndagen da de andre skulle på festivitas hjemme. Imidlertid kom svigers en tur på hytta og han kunne holde sovende unger under oppsikt. I grunn ikke noen slitsom jobb da de sover som stein etter en dag i friluft, men likefullt påkrevd arbeidsoppgave som jeg nå snek over på svigers. Jeg hadde nemlig sett at vannstanden var betraktelig triveligere da vi kjørte forbi i retning nordkapp kvelden før og tilfeldigvis hadde jeg sørget for at en flueboks, en tohåndsstang og et sett vadere befant seg på hytta.... Så i 22-tiden tok jeg en kjørtur og kikket på hvordan elva så ut på denne vannstanden litt her og der før jeg gjorde et par-tre gjennomganger av et utvalgt strekk. Der var det lite å kjenne og lite å se. Så jeg tenkte jeg skulle se om det var andre fiskere ute i samme ærend og svingte innom et par plasser og ble stående å se på et par stykker fiske seg gjennom. Samtidig ble jeg oppmerksom på et kurant strekk jeg ikke har fisket før og var litt forundret over at det ikke var noen fiskere der. Sånn i ettertid er det ikke så rart for det var rundt midnatt og mange hadde nok gitt opp for dagen. Jeg kom meg i posisjon og kikket over strekket. Det var en del grunnere enn jeg hadde trodd da jeg så det på avstand, men pyttsann - fisken må jo forbi der også om den skal oppover og det var fin fluefart på vannet.

Så da ble det å fiske seg nedover. Stille og fredelig og et særegent lys som jeg som tilflytter kanskje legger mer merke til en de fastboende. Jeg er liksom ikke helt vant til dagslys ved midnatt enda... Men du verden det forlenger laksefiskedøgnet en del - hehehe... Syntes strekket så mer og mer spennende ut etterhvert som jeg fisket meg nedover. Et par markerte renner og strømkanter tydeliggjorde muligheter for fisk. Sola skrått mot gjorde imidlertid at det var vanskelig å se skikkelig hvor dypt eller grunt det var der ute hvor flua landet... Jeg fisket fra "dypsiden" så det gikk over mot grunnere og roligere vann mot andre siden. Kaldt vann gjorde at jeg hadde valgt en mellomstor tube som i hovedsak er sort, med unntak av gul angelhairhale og en tag i rød antron og la kastene godt nedstrøms og mendet ut for å få liten fart på fluen. Dermed får fluen også bittelitt mer dyp før den setter fart. Og det var i det flua satt fart at flua hang igjen i bunn, eller.....? Du tviler alltid litt hver gang flua oppfører seg mystisk før årets første laks er tatt. Sjøørreten på åpningen hadde fått årets første "tabbetilslag" (selv om den altså satt) så den delen var unnagjort. Så hjernen fungerte, jeg lukket øynene og slapp løsbukta. Jeg har en teori om at dersom man har bestemt seg for å slippe løsbukta og la det stå til, så får man ikke sett noe som får en til å ombestemme seg om man lukker øynene. Mens en står sånn med øynene igjen rekker en faktisk tenke en god del. "Håper ikke flua har kilt seg i bunn. Det hadde vært utrolig moro om det var en laks. Får håpe det ikke er en støing..." ....så knirket det til i snellen samtidig med at det skvala til i overflaten ute i strømmen. "Damn, dette er moro!!!! Hva gjør jeg nå igjen?? Pokker altså - 9 måneder siden sist er alt for lenge, her må en jo for rakkern tenke på egenhånd - refleksene er visket ut siden i fjor..." Kaos i topplokket med andre ord. Her gikk motoren for fullt, men noen måtte se til å få satt det hele i gir!! Så kom det endelig tilbake til meg. Rygget 3 meter opp i skråningen i håp om litt voerblikk, men lavt lys fra rett i mot gjorde at det var lite hjelp å få av synet på ting som skjedde under vann - her måtte en bare orientere seg etter hvor snøret skar vannet. Og det gjorde det - først nedover, så over, så tilbake til start. Så oppover, her var det bare å henge på om en ville ha fisken skrått nedenfor seg. Så ble det tautrekking igjen. Fisken ville stå i renna, men når den ble tvunget ut tok den god fart nedover til man fikk stoppet den og så bar det opp å stille seg i renna igjen. Etter 4 sånne runder var den noe mer villig til å entre min side av elven. Men straks den ante grunnere vann var det ut på tur som forventet. Det eneste jeg så av fisken underveis var sporden som var oppe da jeg stoppet den i det skytelina hadde forlatt snella på en av turene nedstrøms så den var ikke god å anslå vekt på. Jeg hadde den helt inne ved bredden bare noen meter nedenfor meg 2 ganger uten så mye som å se antydning av fisken pga speilet i vannflaten, men plutselig var det akkurat som den bare hang og jeg tok sjansen på å skli den helt inn, der bikket den på siden i det hodet kom på tørt land og det var bare å holde jevnt press og la den sprelle to ganger slik at den sprellet seg innpå selv. Så var det bare å sveive seg stramt nedpå med stangen pekende inn over land og årets første laks kunne tailes.

Vondt var det ikke!!! Som noen har nevnt - junilaks er spesiell og det var ikke mye solbrenthet å spore hos denne karen.

43.jpg

Jeg rotet selvsagt til selvutløserbildene hvor det først ble fotografert i motlys uten blitz, så ble blitzen satt på og dermed var man tydeligvis borte i fokusringen og dro det hele ut av fokus. Så for bilde av laks og blid laksefisker må jeg ty til mobilbildet som ble brukt for å "plage" kompiser med. Ikke lett å ta selvportrett med laks og fisker og mobilen på strak arm, og lakseskjelven i begge hender, men det gikk da på et vis.

00226_00248.jpg

4,2 er den offisielle vekten etter et forsiktig anslag på 3,9 først med fratrekk for rust og rask og hakkete nål på den første vekten.. Lengden var det mindre tvil om. Der er posen for skjellprøver oppført med 752 mm

Men NÅ skal jeg se om jeg ikke klarer å få lagt inn den tenkte pausen og gjort alvor av noen forsøk etter kveita så lenge. Så får en returnere til lakseelvene litt senere. Det ga i hvertfall mersmak...

@laksebu: Ikke mye laks enda - det blir tatt enkelte slengere her og der. Jeg har enda ikke sett laks, med unntak av at jeg mener jeg så en rygg omtrent der jeg fikk fisk ca en time etterpå mens jeg satt og drakk kaffe og terroriserte kompisene med MMSer, men det kan likegodt ha vært synsbedrag eller ønsketenkning... Det er vel litt tidlig og kaldt enda til å innby til de største sprangene på laksen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.