Gå til innhold
Fiskersiden

På dypt vann utenfor Hundvåg


Equinox
 Share

Recommended Posts

Jeg var en tur ute med en kompis i båten i går. Vi dro ut ved Åmøy øst for å få litt makrell som seinere skulle brukes til agn. Jeg fikk bare en makrell og 3 flotte lyr på 1,5-2 kg (God middag :) )

Min kompis hadde dypvanns stang med 300m line, og fikk noen makrell på sitt snøre.

Vi dro etterpå ut på dypt vann mellom Åmøy og Rennesøy, vi la oss på 105m dybde, med 3 saftige makrell biter på stanga hans. Ikke et napp en gang. Vi flytta litt på oss og prøvde lengre inne i fjorden, 95m. Nytt makrell agn, men ikke noe her heller.

Jeg har aldri prøvd å fiske rundt 100m før, så dette var nytt for meg, og jeg visste ikke hvor fisken sto heller. Det er her jeg trenger tips fra dere. Har lest litt rundt omkring, og finner ikke spesifik hvor jeg bør prøve.

Jeg skal til byen seinere idag å se på ny stang. Min stang med haspel snelle greier nok neppe dra opp noe større enn 4-5 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å fiske på uutforsket territorie, særlig på dypet. Husker fra sommerferien i 'gamle dager', da jeg hadde ny stang og snelle, ladet med 500m fireline. Måtte jo prøve dypvannsfiske med dette utstyret, så jeg slapp ned pilk både med og uten agn på 200 - 350m. Etter mange timers driftfiske innså jeg at dypvannsfiske hadde noen utfordringer, og uten ekkolodd og gps hadde jeg egentlig ikke peiling på hva jeg fisket på. Det ble en del brosme i 1-3kg klassen, ellers ingenting. I etterkant har jeg sett på sjøkartet at jeg fisket på noen enorme leiresletter. I praksis er det aller meste av dypet bare 'livløs' ørken. I overgangene mellom mykbunn og hardbunn (f.eks. der en fjellskrent møter leirsletta) på dypet, kan man imidlertid få stor lange og brosme. Undervannstopper er også gode plasser, eller et vrak.

CB laget en veldig god sjekkliste for havfiske:

---------------------------------------

A: Invester i et sjøkart og en GPS, evt GPS med kartplotter

B: Merk av de grunnetoppene som ligger lengst ut og dypere enn 30 meter

C: Merk også av alle sandfylte renner mellom grunnetopper

D: Merk av dypkanter i utkanten av de ytterste toppene som skråner ned mot 200 meter +

E: Merk av områder på grunnere vann (20-40 meter) med lett kupert bånn

Over toppene får du småsei til agn på hekle. I kantene får du torsk på pilk, jig eller agn. I de sandfylte rennene tester du kveita med jig eller hel småsei. I dypkantene peller du uer på agnet PN-tackle. I frivannet over disse kan du teste storsei med jig. Over kupert bånn nær land fisker du steinbit med agnet pilk

F: God ferie!

Uten pkt A på plass eller lokalkunnskap kan du gjerne gå rett til punkt F

------------------------------------------

Lykke til!

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leireslettene er nok vesentlig mer spennende enn hva som blir antydet her, f.eks. selv om langer holder seg til stein og fjell tar gjerne store brosmer turen ut på slike sletter. I farta kommer jeg ellers på følgende mulige arter på leirsletter: spisskate, svartskate, håkjerring, smørflyndre, skolest, havmus, sølvtorsk og garantert flere. Problemet er mengdene slimål, svarthå og hågjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leireslettene er nok vesentlig mer spennende enn hva som blir antydet her, f.eks. selv om langer holder seg til stein og fjell tar gjerne store brosmer turen ut på slike sletter. I farta kommer jeg ellers på følgende mulige arter på leirsletter: spisskate, svartskate, håkjerring, smørflyndre, skolest, havmus, sølvtorsk og garantert flere. Problemet er mengdene slimål, svarthå og hågjel...

Høres veldig spennende ut for en artsjeger det der, men er det såpass spennende at en gjennomsnittlig feriefisker bør spandere noe særlig tid på det (uten mulighet for å ankre opp, eller avansert ekkolodd som faktisk ser fisk på 100-200m)? Min erfaring er at det fort kan gå en hel fiskedag uten noe resultat i det hele tatt... Og du skal vel treffe riktig leirslette skal du få svartskate og kjerring, evt bruke mange timer på research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke så dypt i Åmøyfjorden, men det er sikkert mye rart der nede.

Ville prøvd meg i steinrøysa ved Skaraberget (etter lange og havål) og så har jeg en fjellvegg fra 50 til 70 meter utforbi meg på Skeie som det ofte står rimelig grei lyr i.

Dessuten er det to fjelltopper som kommer opp til 70 meter mellom den flate delen av Åmøy og Sandvågen på Hundvåg som det går fin fisk på. Du ser toppene på sjøkarter og jeg har sett/fått mest fisk i skråningen mot Hundvåg nede på rundt 90 meter der fjellet går over til mudder. Havner du på mudderet blir det mest slimål :)

Det er jo ikke så dypt at det krever så mye planlegging, tau etc. men kan nok gi fin fisk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kjøp på meg idag. Var innom Intersport i Stavanger og kjøpte en dypfiske pakke til 1700 kr

Snelle: Mitchell Riptide 2/0 GL med 300m Fireline

Stang: Michell Universe 15/20 Troll

Fikk med en 200g White/Blue Pilk fra Lucas og en Cod Rig, Octopus 135cm/0.8mm

Jeg kjøpte et 300g harpesøkke, et harpekroksett m/6 blanke kroker.

Tror det er et brukbart begynner utstyr for meg som aldri har fisket større enn 4 kg på stang.

Jeg har aldri sett brosme eller skater, så jeg har MYE å lære, og gleder meg til mange fisketurer på høsten. Får nok ta med kamera og legge ut fiskerapporter som så mange andre :-)

Lyren jeg fikk i går, fikk jeg 800g filét av, jeg stekte noe av dette til middag idag.

Dyppet fisken i egg, og deretter i Geriljermel, så ble det stekt i margarin på jernpanne med salt og pepper.

Poteter, gulerøtter og brokkoli. Smeltet smør til.

Det var en snadder middag........og jeg har fremdeles 600g filét i fryseboksen.

Endret av Equinox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å fiske på uutforsket territorie, særlig på dypet. Husker fra sommerferien i 'gamle dager', da jeg hadde ny stang og snelle, ladet med 500m fireline. Måtte jo prøve dypvannsfiske med dette utstyret, så jeg slapp ned pilk både med og uten agn på 200 - 350m. Etter mange timers driftfiske innså jeg at dypvannsfiske hadde noen utfordringer, og uten ekkolodd og gps hadde jeg egentlig ikke peiling på hva jeg fisket på. Det ble en del brosme i 1-3kg klassen, ellers ingenting. I etterkant har jeg sett på sjøkartet at jeg fisket på noen enorme leiresletter. I praksis er det aller meste av dypet bare 'livløs' ørken. I overgangene mellom mykbunn og hardbunn (f.eks. der en fjellskrent møter leirsletta) på dypet, kan man imidlertid få stor lange og brosme. Undervannstopper er også gode plasser, eller et vrak.

CB laget en veldig god sjekkliste for havfiske:

---------------------------------------

A: Invester i et sjøkart og en GPS, evt GPS med kartplotter

B: Merk av de grunnetoppene som ligger lengst ut og dypere enn 30 meter

C: Merk også av alle sandfylte renner mellom grunnetopper

D: Merk av dypkanter i utkanten av de ytterste toppene som skråner ned mot 200 meter +

E: Merk av områder på grunnere vann (20-40 meter) med lett kupert bånn

Over toppene får du småsei til agn på hekle. I kantene får du torsk på pilk, jig eller agn. I de sandfylte rennene tester du kveita med jig eller hel småsei. I dypkantene peller du uer på agnet PN-tackle. I frivannet over disse kan du teste storsei med jig. Over kupert bånn nær land fisker du steinbit med agnet pilk

F: God ferie!

Uten pkt A på plass eller lokalkunnskap kan du gjerne gå rett til punkt F

------------------------------------------

Lykke til!

Mener å huske at den sjekklista var ment for en som skulle nordover, og ikke var mye fysen på bruskfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspel her. Eit godt tips er å bruka kart.kystverket.no og ein eller annan form for GPS; enten dedisert GPS, gps på mobilen eller t.d. på pocket PC. Eit eller anna som visar koordinatar er nok, og helst eit program som kan gi deg eit hint om kva retning du skal i..

Gjer leksa før du reiser ut på tur. Eg ville ha byrja med grunnene og heller "avansert" til mudderslettene etter kvart, men ut frå postane over veit du sikkert nok om dette til å ta eit val sjølv. Tida mellom kvar fisk (som ikkje er svarthå eller liknande) er nok kortare på grunnene, men fangstane er ikkje nødvendigvis like spanande med referanse til artane SMS nemner på "sletta" kontra det ein oftast får på grunna.

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fersk på havfiske på litt dypere vann er det nok utvilsomt best å satse i bunnen av skrenter etter lange og brosme, kortere mellom nappene og mulighet for fisk på 10+. Svartskate og håkjerring krever satsing, grovt utstyr, litt forberedelser, mye flaks og store mengder tålmodighet.

Å fiske på leire/mudder med småkroker etter smørflyndre er ikke noe jeg vil anbefale mm du er ekstremt gira på å få sjeldne arter og leke pioner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle dere som har svart.

Jeg var ute idag og prøvde stanga. Fiska først i 10 min og fikk opp 7 makrell. Deretter var det ut på dypere vann. Jeg har studert dybdekart og sett etter dybder mellom 50-150 meter. Der det er bratt bakke. Dette har jeg funnet noen av rundt Hundvåg området.

Mitt første forsøk. Jeg satte på en kort line med 3 sølv kroker, og ett 300g søkke i bunn. Fersk makrell på de tre krokene, festet to ganger gjennom skinnet. Jeg fant en bakke som gikk bratt ned fra 70-120 meter, det var bølger og strøm som førte meg fra 70-80m dybde. Etter 10min var det noen som smakte på makrellen, men den satt ikke på............litt vanskelig snelle.......må lære meg å bruke den........

....den smakte flere ganger....og til slutt satt den. Dro opp fra 75m en fin LYR på ca 3kg, min største lyr på stang. Fornøyd med denne begynnelsen, etterpå var det til en ny plass. Ble muligens litt ivrig og ville dypere, 130m, og utålmodig når ikke noe bet på etter 30min...........dro hjem med lyren min, og en UER som satt på etter siste forsøk.....hadde ikke merket at den satt på, trodde det var søkket som dunket på steinete bunn.

Makrellen jeg fikk ligger nå i fryseboks, i passende filet stykker til neste fisketur. Tenker å ta med frossen makrell, og skjære passende biter i morgen. Ny dag, nye muligheter..................

...........fersk i gamet, men ufattelig ivrig.............more to come !!!

Hvis noen fra Stavanger kan sende meg kart med lokasjon av brosme og lange......det har jeg aldri fått, og har nå i første omgang et mål om å få fisk større enn 5 kg, deretter er målet å få opp Brosme, Lange, Pigghå og stor torsk (men det er vel i februar? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør ha i bakhodet om du skal fiske etter lange og brosme, er at disse fiskene har tenner som lett river av ei tynn sene. Sjøl bruker jeg 1,2 mm i tacklet. Bruk store agn, en hel makrellfilet er fine saker. Å teste enda dypere er heller ikke dumt. Ellers skal du ikke se bort fra at ueren din kanskje var en lusuer. Men du er i det minste i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett. Har sett litt på bilder, og det var nok en Lusuer. Er ikke så kjent med fiskenavn, og visste bare om en rød fisk i norske farvann; Uer. Det viste seg at det var 3 typer.

Fisket litt idag også, ikke noe stor fangst. Har prøvd forskjellige dybder mellom 70-150 meter. Det biter kun på "grunt" vann, muligens jeg ikke er tålmodig nok. Jeg bruker 300g søkke, som dunkes lett i bunn, med en tackle med 3 kroker med makrell. Skifter meite ca hvert 15. min.

Jeg kjenner at noen smaker på agnet av og til, men de vil ikke sitte fast når jeg rykker litt i stanga.

Dagens fangst ble torsk, hyse og småsei, alle under kiloet.............kastet alt, VIL HA STØRRE FISK.

Jeg har noen nye plasser utenfor Åmøy, Rennesøy og langs høgsfjorden som skal prøves ut...........

...må til byen å handle mere, mangler noen vesentlige ting; Klepp, dig. vekt, andre tackler og 300g pilk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange og brosme har fine tenner ja, men for å være helt ærlig så har jeg aldri opplevd at den kutter PP'en når jeg har fått på pilk uten oppheng eller fiske med slep. Jeg kan ikke si at det er monster lange og brosme jeg har fått men 12kgs klassen er ok størrelse i mine øyne. Det blir selvsagt litt slitasje på PP'en etterhvert og må derfor kuttes i ny og ne.

jeg har i det siste blitt redd for å miste den virkelige store fisken og har derfor begynt å bruke 1+mm mono:P better safe than sorry, eller noe i den dur:)

Lykke til med storfisken, du skal se det tar ikke lang tid før rekorden din er slått så lenge du har litt tålmodighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.