Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fluestang


Frank M
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ny fluestang da jeg har tenkt meg til Troms/Senja og fiske litt i elver og vann i sommer.

Har tenkt å kjøpe meg en 7# stang, for da kan jeg bruke den til sø fiske her hjemme også.

Har en 6# fra før, og den blir vel for liten til dette fisket.

Er 7# en grei størelse for dette fisket?

Får låne to-hånds hvis jeg vil fiske med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt en #8 om du har en #6 fra før. Forskjellen blir ikke så stor ellers. Jeg bruker ofte en #8 i sjøen i Osloområdet. Litt usikker på hvordan fiske du skal gjøre når du sier elver og vann, men antar at det dreier seg om laks og sjøørretfiske i elv, siden du nevner at du har tilgang på tohånds. Fiske i vann vil jeg nesten anta er f.eks etter ørret og sjørøye/røye? i såfal vill din #6 duge til dette uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fremtiden ville jeg valgt en #8 stang da #7 vil ligge veldig nært din #6 (forutsatt at dette ikke er en gammel myk stang).

For fisket på Senja vil du i stor grad klare deg med en #6 stang. Der du i første rekke vil få behov for tyngre snøreklasser er i Lakselva Sør og i Lysbotnvassdraget (her vil det også i de fleste tilfeller rekke med en #6). Tenker her på Laksefisket. Men det er jo selvfølgelig en del som bruker tyngre snøreklasser i alle elvene på senja, men nå liker ikke jeg å skyte spurv med kanon.

Når det gjelder sjørøye, sjøørret og ferskvannsfisk så greier du deg i massevis med #6. Faktisk er det mer vanlig med #5 evt. ned i #4 etter disse artene.

Med vennlig hilsen fiskende senjaværing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank M jeg vil anbefale deg å prøve Lakselva, dette er jo en av de bedre elvene i Troms, og kan hvis forholdene er tilstede by et meget bra fiske. Dette er ikke av egen erfaring da jeg ikke bruker å fiske noe særlig her. Men jeg vil også anbefale deg en tur i Lyselva (lysbotnvassdraget) da en her har en relativt ok mulighet for å få seg laks. Når det gjelder lyselva vil jeg anbefale deg å kjøpe kort fra ISJFF (den lokale fiskeforeningen) på elvens østre side. Dette fordi et kort da dekker hele elvelengden.

Ellers er det en god del ørretvann som kan prøves, men her er jeg nok desverre mer hemmelighetsfull.

Ellers når du er så nært vil jeg også anbefale deg å prøve Barduelva dersom du er på jakt etter stor ørret eller røye. Er jo heller ikke langt å kjøre fra Silsand.

For det store sjørøeslaget anbefales salangsvassdraget, dette åpner ikke før i Juli men er tradisjonelt sett veldig bra for sjørøyefiske. Her er det som regel trekking av kort i de beste sonene, men for mer informasjon er det bare å ta kontakt med elvevoll camping (ikke på helt trygg grunn vedrørende navnet her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begyne å se etter en #8 stang, har prøvd Fenwick Techna AV #7 og synes denne var veldig god og kaste med.

Men jeg synes det er litt mye å svi av rundt 4800,- på en Fenwick Techna AV #8.

Er det noen som har tips om ca.tilsvarende stang, bare litt billigere.

Eller en Fenwick Techna AV #8 klinge.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ironfeather er ei knall stang. kjøpte den i lett 2 håndsutgave nettopp, kan anbefales. utrolig lettkastet, selv en 2 hånds amatør som meg slenger snøret avgårde bra!

har oxo prøvd 1håndsutgaven, og den virka helt rå. tenkte å kjøpe den i klasse 8 til neste år.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.