Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips til Stabbursdalen


André H
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg vurderer en tur til Stabbursdalen i midten av August. Min familie har noe land der oppe ved elva som jeg skal sjekke ut. Kanskje er det gode fiskemuligheter der?

Tenkte å fly inn til Lakselv. Spørsmålet er om man skal gå oppover elva og ned igjen, eller om det er andre alternativer. F.eks å bli transportert inn i nasjonalparken, for så å gå nedover elva.

Tar selvsagt med fluestenger oppover og har tenkt å få fisket en del. Noen tips? Hadde vært gøy med sjørøye nederst i elva ved sjøen + brukbar ørret og harr lenger opp i elva.

Holder det med 1 uke?

Tips mottas med takk!

:)

mvh

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjørøya er fredet i Stabburselva.

Fra 1. august skal laks større enn 3kg/65cm krokes av i vannet og settes penest mulig tilbake.

Det er bilvei inn til Lombola-parkeringen i kanten av Nasjonalparken. Herfra er føttene transportmiddel. Du kommer langt innover på et par timer. Du bruker ca en time med grei sekk inn til f.eks Stabbursfossen.

Kart: http://kart.kystverket.no/advanced_default...betisk〈=nor

På kartet er der elva renner i sjøen helt øverst til høyre. Parkeringen er der den stiplete rødbrune stien med lange streker begynner. Et godt turkart kan vere greit å ha, men det er fine merkede stier inn til fossen og en bit til. Skal du ørretfiske er det nok videre oppover du ønsker deg. Lange støvler osv ikke nødvendig - jeg gikk inn til fossen i bare joggesko. Fiskekort på Naturhuset eller campingen langs hovedveien nede ved sjøen.

Ellers er et alternativ å gå inn fra Sennalandet, altså fra området fra veien til venstre på dette kartet: http://kart.kystverket.no/advanced_default...betisk〈=nor

Veien du ser der er veien som går fra Skaidi til Alta og er vel omtrent midt i mellom de to nevnte stedene. Du må da evt få noen til å kjøre deg dit. Turen derfra ned til Stabbursnes er vel ca 4 mil + litt avhengig av hvilke avstikere osv du evt legger inn. De jeg kjenner som har gått den sier det er en fin tur.

Ellers er det greit å sette seg inn i reglene for nasjonalparken som at det ikke skal etableres nye bålplasser, men at man skal benytte de som allerede finnes. At man ikke hugger eller kutter grener osv.

Har desverre litt tynt med info angående ørret/harrfiske da jeg til nå har proritert laksefiske der inne.

Det var litt kjapp info o farten - håper andre kan fylle inn hullene....

Forøvrig er det vel direktefly mellom Lakselv og Oslo bare på torsdager og søndager, men det tenker jeg du har styr på allerede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går forbi fossen...

Det fiskes blant annet laks i tersklene/"småfossene" som ligger ca 20 minutters gange ovenfor fossen...

Hmmmm, da er jo sannsynligheten for at det biter på laks absolutt tilstede. Kan bli gøy med klasse #7 stang dette! :P Tar også med klasse #5 stang til ørret/harr lenger innover i vassdraget.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Noen tanker om hvordan fisket er i øvre deler av stabburselva? Altså fra nedre stabbursvann og nedover elva? Er det mye gjedde der nå?

Veldig mye abbor og gjedde. Mest det.

Skal du ha ørret og røye ville jeg vurdert østlandet. Eller sørlandet. Mandalselva er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.