Gå til innhold
Fiskersiden

Maling av glassfiber båt.


ØysteinS
 Share

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg en gammel 15 fot glassfiber båt som jeg har pusset å tettet noen hull i. Den er også blitt falmet i fargen med årene. Noen som har noe tips om hva jeg skal bruke for å få tilbake noe farge og holde båten tett. Båten skal ligge på henger når den ikke er på vannet. Tips tas i mot med stor takk. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begyne med en sealer for å få det helt tett inn mot glassfiberen. Biltema har en til en hundrelapp som er helt grei.

Deretter blir det og legge på farge med rulle, sprøyte eller pensel. Om du velger en eller to-komponent lakk er det delte meninger om, men vil vel tro at to-komponent er noe sterkere.

Til slutt legger du på bunnstoff hvis du velger å bruke det.

Må sef. pusse og avfette før du begyner behandlingen.

Dette var en meget kort forklaring. Lykke til!

Skulle gjort det samme med min, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin olje er noe av det beste man kan bruke for å få ny glans i en gammel båt. Rådes også på det sterkeste til overflatebehandling av nye også.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd. Da er det bare å vente på oppholdsvær.

Noen som vet om den top coaten som de selger på Biltema holder mål

som maling på glassfiber?

Øystein

Grei den, men da må du pusse allt som skal males først, ellers får ikke malingen heft.

Gidder du dette anbefaller jeg at du først maler med gelcoat, så topcoat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusset båten godt og lappet ett par hull i den. og tettet små skadene med gel coat.

Skal vaske den godt og der etter tørke godt over den med rødsprit. gikk til innkjøp av en to kompomonent primer/sealer på biltema i dag de anbefalte å bruke den før top coaten.

Høres det greit ut?

Er det noen som har noen andre anbefalinger på lakk/maling i stedet fortop coat?

Øystein

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusset båten godt og lappet ett par hull i den. og tettet små skadene med gel coat.

Skal vaske den godt og der etter tørke godt over den med rødsprit. gikk til innkjøp av en to kompomonent primer/sealer på biltema i dag de anbefalte å bruke den før top coaten.

Høres det greit ut?

Er det noen som har noen andre anbefalinger på lakk/maling i stedet fortop coat?

Øystein

På jobben min bruker vi top coat rett på gelcoat å det vi maler skal holde tett på havets bunn i minimum 40 år.

Malingen vi bruker er av høy kvalitet da, veit ikke hvilken kvalitet Biltema har på den typen malig, men topcoat på gelcoat skal holde i massevis uten noe imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusset båten godt og lappet ett par hull i den. og tettet små skadene med gel coat.

Skal vaske den godt og der etter tørke godt over den med rødsprit. gikk til innkjøp av en to kompomonent primer/sealer på biltema i dag de anbefalte å bruke den før top coaten.

Høres det greit ut?

Er det noen som har noen andre anbefalinger på lakk/maling i stedet fortop coat?

Øystein

Du er på rett vei, rull på primeren du har kjøpt. Deretter kjøper du Biltema`s topcoat (som egentlig ikke er topcoat) i den fargen du ønsker, og ruller i vei. Skal du ha topp finis bør du sprøyte den på, men det blir brukbart med rulle. Kjøp mohair-rulle eller flere skumgummiruller. Hadde et prosjekt i vinter der jeg brukte Biltema-"topcoaten", og ble veldig fornøyd. Denne lakken er egentlig et Starprodukt.

http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5113.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.