Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske utenfor Kristiansand, SØGNE og Mandal


monsterfisken
 Share

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd om havfiske utenfor Kristiansand , Søgne og Mandal. Kanskje diskutere plasser, fangster, utstyr osv.

Alt fra meite, artsjakting til "tyngre" havfiske kan diskuteres... (Har en lærer som vistnokk skal ha fått en 13kg brosme) uten å ta bilder...? jaja, han er jo litt smårar så... torsk på langt over 20 skal han også ha fått .. men sena røyk i siste øyeblikk. Lyr på 4 er forresten daglidags for han. Så mulig heter skel det være..

Er spesielt interresert om noen andre i Søgne fisker noe i området. Er lysten på å få

litt større fisk en det jeg vanligvis får. Tenker på fisk på 5 kg++ samme hvilken type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å lage en tråd om havfiske utenfor Kristiansand , Søgne og Mandal. Kanskje diskutere plasser, fangster, utstyr osv.

Alt fra meite, artsjakting til "tyngre" havfiske kan diskuteres... (Har en lærer som vistnokk skal ha fått en 13kg brosme) uten å ta bilder...? jaja, han er jo litt smårar så... torsk på langt over 20 skal han også ha fått .. men sena røyk i siste øyeblikk. Lyr på 4 er forresten daglidags for han. Så mulig heter skel det være..

Er spesielt interresert om noen andre i Søgne fisker noe i området. Er lysten på å få

litt større fisk en det jeg vanligvis får. Tenker på fisk på 5 kg++ samme hvilken type :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg lurer også på om det er i nord det skjer..jeg har hørt om noen store brosmer utenfor søgne, og jeg kjenner en som har fått sei på 5 og 7kg, han vil ikke ut med plassen..fisker mye utenfor flekkerøy men har ikke truffet noe stort enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er tatt endel store brosmer utenfor Søgne. Var en fisker som i en periode leverte endel store fisk når jeg jobba på fiskebrygga. vet ikke hvor han fiska, men mener det var utenfor Songvår/Uvår en plass. Uten at jeg skal skryte på meg lokalkunnskap i det området.

Men er ihvertfall mulighetere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har en lærer som vistnokk skal ha fått en 13kg brosme) uten å ta bilder...? jaja, han er jo litt smårar så... torsk på langt over 20 skal han også ha fått .. men sena røyk i siste øyeblikk. Lyr på 4 er forresten daglidags for han. Så mulig heter skel det være..

Du må aldri stole på lærere - trust me

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke lokasjonen helt, men det er et "dypt" høl i Søgneskjærgården som visstnok byr på relativt store fisk.

På båane utenfor Flekkerøya er det fisk, men tror ikke du får noe sværinger der (bortsett fra en å annen breiflabb hvis du er heldig å treffer den i kjeften)

Endret av ThomasV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett på noen dybde kart og funnet ut at det er en "høl" på ca 260 m.

Men må få oppgradert fiskeutstyret får å få fisket der. Har altfor lite multi igjen på snella. Dessuten er det vel svært vanskelig å finne plassen uten gps, ekkolodd. I tillegg så må det være lite bølger ellers driver båten vår veldig. Men uten om det hadde det vært gøy å teste plassen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine plasser utenfor her og vi har landet flere torsk over 10 kg (15 på topp), brosmer med største til nå på 7.5, mange pene lyr med 8.5 på topp, flere sei, osv. fra båten min. Har det jeg trenger til dypvannsfiske av både tauverk, ekkolodd, stenger og snelller, men har ikke hatt til til å fiske så aktivt som jeg hadde villet. Det går litt vel mye tid på andre fiskesorter:)

Var ute i går og testa litt på en topp ved navnet Moden, og fikk ei brosme på et par kg og mista noe større som jeg kun klarte å å dradd med noen meter opp... Jeg fisker for det meste utenfor Mandal.

Det ligger noen bilder fra turene våre på hjemmesiden vår.

Snakket med en ivrig kar som fisker mye ute ved ballastskjærene og han hadde i sommer mista ei kveite han mente var borti 100 kg. Dette er 2. gangen han kjører og mister en slik fisk. Han tar en del stor brosme der ute og flere linefiskere tar jo fisk opp mot 10 kg. Det har jo blitt landet flere kveiter undt 30 kg bort mot lindesnestraktene, så det ser ut som om denne arten også har tatt seg noe opp.

Det er nok av muligheter og da flertallet her sør holder seg til rigla, er det meste fremdeles uutforsket når det kommer til det å fiske dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei pero, jeg er nok ganske fersk når det gjelder havfiske. gjort mye vanlig pilking, men det er jo ikke helt det samme, vet ikke helt hvor jeg skal finne stor fisken. ikke mange som driver med seriøst havfiske her, ikke mange å spørre. jeg har nettopp skaffet meg trolling utstyr,en rigg og et par stenger...ikke mange å spørre om det heller her i sør. :) har ikke sett en som har fisket med det her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen monsterfiskeren har du vært ute prøvd deg? jeg var ute i dag, makrellen er veldig hissige om dagen, ikke mye annet å dra opp, fiska på rundt 100m ikke mye å få. <_<

Var uten å prøvde i går. Det vær nærmest vindstille men båten(Vi har en 16-17 fots båt, sikkert litt lite?) dreiv no sinnsykt så måtte gi opp å fiske utaskjærs. Det ble med litt meiting. Fikk kun noen hvtting. Makkrellen trenger jeg vell ikke nevne...

Har hørt at det skal være tålig bra å fiske brosme også utover høsten. Men da jeg sitter med ca 80 m multi på snella er det bare å glemme.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt dårlig med dorgeturer i det siste, stort sett all ledig tid går til elvefisket etter laksen. Men ser frem til lyrfisket som tar av nå i sept/okt:) og da kommer bla. riggen og paravanene frem.

hei igjen, hva fisker du med etter lyr? wobler eller sluk på riggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke akkurat noen månelandingsprosjekt å spole på noen ekstra meter da... :D

Dersom DET er det som stopper deg fra å fiske brosme må du nok belage deg på å fortsatt taue hvitting og makrell. Men da har du i det minste nok agn.

Nå er det så at utstyret jeg har er så elendig at det ikke er verd å spole på mer sen.:rolleyes: (Stanga er 5' 3'')

Så kan like godt kjøpe alt nytt. Noe jeg også har planer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt av hvert, og har vel hatt mest suksess med hjemmelagede tubefluer egentlig på paravan eller rigg. Har av og til kjørt en action disc foran dersom jeg vil ha mer bevegelse. Paranvanen har gått på ca 5 meters dyp. Har hatt bedre uttelling med dette enn på rigg. Mulig fargen på paravanen?

Sluk eller wobbler synes jeg ikke fungerer like bra.

Kanskje en liten avsporing ifht. havfiske da men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt av hvert, og har vel hatt mest suksess med hjemmelagede tubefluer egentlig på paravan eller rigg. Har av og til kjørt en action disc foran dersom jeg vil ha mer bevegelse. Paranvanen har gått på ca 5 meters dyp. Har hatt bedre uttelling med dette enn på rigg. Mulig fargen på paravanen?

Sluk eller wobbler synes jeg ikke fungerer like bra.

Kanskje en liten avsporing ifht. havfiske da men:)

ja det ble en liten avsporing, men jeg er blitt litt ivrig på trollinga, men er i gang med havfisket også, men er temmelig grønn på begge deler :) du tar ikke med haikere :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du vel ta som et nei? :) Neida...:D

Hvilket agn er det som er beste(reke, makkrell eller noe annet) hvis jeg får anledningen til å prøve.

Hvor tunge lodd må man bruke på ca. 80-150m dyp?

Er det noen her som har fått steinbitt her, eller er det sjelden å få?

ja det kan du si, ble ikke no haik der :lol: , sikkert folk her som kan havfiske bedre en meg :) men jeg har brukt litt forskjellig alt fra ca 50-100g, det er det jeg har i boksen kan du si. Små file biter av makrell funker bra, reke har jeg ikke brukt veldig mye så dypt, har alltid med meg reker da men...jeg prøvde gulp greiene en dag jeg ikke hadde annet, det var også ganske bra :) Jeg har fått litt steinbitt med makrell som agn, men det har vert rundt våren på grunnere vann.. fisker du mye eller?

Kjenner ikke lokasjonen helt, men det er et "dypt" høl i Søgneskjærgården som visstnok byr på relativt store fisk.

På båane utenfor Flekkerøya er det fisk, men tror ikke du får noe sværinger der (bortsett fra en å annen breiflabb hvis du er heldig å treffer den i kjeften)

fisker du mye rundt flekkerøya du eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.