Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske utenfor Kristiansand, SØGNE og Mandal


monsterfisken
 Share

Recommended Posts

Nei dessverre, men jeg har ambisjoner :)

Edit:

Ser spennende ut rett sør for Ny-Hellesund

Klikk

ja det så greit ut, tenkte du ned mot 200m der? har du vert i det området før?

kjenner du til den renna i byfjorden som går ned til over 200m? om det er noe liv der eller ikke?

vet det blir trala etter ræg der, men vet ikke om det fisk der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka litt med noen sjøkart før jeg hadde fiska i byfjorden. Mener at det er dumpet endel ammunisjon der, men området skal være tegnet inn på sjøkartene.

Jeg vet ikke om det er dumpet giftstoffer der ala sennepsgass som i Arendal(?), men vil ikke tippe det er utenkelig

Fra kart.kystverket.no fant jeg denne:

63650_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25082/63650.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka litt med noen sjøkart før jeg hadde fiska i byfjorden. Mener at det er dumpet endel ammunisjon der, men området skal være tegnet inn på sjøkartene.

Jeg vet ikke om det er dumpet giftstoffer der ala sennepsgass som i Arendal(?), men vil ikke tippe det er utenkelig

Fra kart.kystverket.no fant jeg denne:

63650_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25082/63650.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

hei, ok. men det trales reker der vet jeg, håper ikke det er for mye galt der nede, så ikke en begynner å lyse i mørket :) spiser jo litt reker kan du si :lol: du har ikke noen plasser du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke det. Er ikke denne fiskinga jeg har bedrevet med, men merker jo at jeg har hatt lyst. Så må vel handle meg litt utstyr etterhvert. Kanskje når stipendet kommer etter jul. Har kun fått brosme ei gang og det var i krepseteina. Det var på vestsida av Risholmen i Høvåg. I den renna jeg fiska kreps i er det mudder, så var mere enn en slimål jeg fikk i teinene også.

Ellers skal det være tatt noe brosme i kvåsefjorden, og ser jo på kartet at det er noen plasser der det er en 100-150 m så må vel være muligheter der. Ellers ser jeg på kartet at noe sør-øst for sørenshausen går det fra 58-233 m så det er og kanskje en mulighet.

Ellers er det kanskje en mulighet utenfor Mellomflaget i Høvåg der det går relativt bratt ned fra 18 til 130 m og er rundt 160m på det dypeste. Men der anbefaller jeg pent vær og god tid for å finne frem for det er veldig mye skumle skjær der. Jeg har gått der med båt noen ganger og blir alltid like overrasket hvor urryddig området er. Sakte fart og utkikk er nesten en forutsetning for meg i det området. Mere enn et skip som har gått ned i det området. Var vel ei stormnatt der for mange mange år siden det gikk ned 10-20stk i akkurat det området.

Men for å gjenta meg selv så har jeg ikke erfaring med fiske i områdene jeg har snakka om nå, men syns de ser ganske spennende ut på kartet.

Etter det jeg vet så går de fleste trålerene noe lenger ut en akkurat det kartutsnittet mitt i fra byfjorden. (håper det ihvertfall!)

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kanskje like greit å svare nei da, så får du heller bli positivt overrasket om du får en invitasjon:)??

hei, takk for tipset om lyr tida som er i gang, var ute å trolla litt i dag, fikk mye fisk, 2 veldig fine lyr opp mot 3kg begge to, de sparka godt fra seg,morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig det. Regner med du var ute i dag å? Fisket dypere i dag vi:

200920081636fG4XrKw6D6aFxkjwS6.JPG

Grei str. Ligger noe flere bilder på hjemmesiden.

hei igjen, flott fisk, :lol: kikka på de andre bildene på hjemme sida di, mye fint der ja, nei var ikke ute i dag og har angra på det i heile dag :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag da:)?

Dro opp disse på morgenen i dag:

2109200815499ApyQddgE1pmbcUnoM.JPG

Stort sett samme plassen som i går..... Større den største i dag. Mistet flere, som ga kraftig motstand og dro ut snøre..... Var en artig dag

Det var da som svarte det <_< jeg har ikke funnet meg en slik plass som du har der ;) kikka en del på kart for fjorden her og i området rund flekkerøya, sikkert mange fine plasser som kan være bra for et trenet øye, men det har ikke jeg kan du si :) hvordan setter du opp det agn takkelet som du bruker? leste på hjemmesida di at du brukte makrell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste saken for øyeblikket--> selvlysende hakuma fliegende auge 400 gram, kutter av halen på makrellen, skjærer ut ryggbeinet og trer kroken gjennom øyna på makrellen.... Bruker ei lampe for å lade opp øyet før det senkes ned....

Bruker dette når jeg driftfisker som nå. Ankrer ikke, bruker drivanker.

Tar du en titt på hjemmesden, det jeg la ut for i dag, så ser du et slikt øye...

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste saken for øyeblikket--> selvlysende hakuma fliegende auge 400 gram, kutter av halen på makrellen, skjærer ut ryggbeinet og trer kroken gjennom øyna på makrellen.... Bruker ei lampe for å lade opp øyet før det senkes ned....

Bruker dette når jeg driftfisker som nå. Ankrer ikke, bruker drivanker.

Tar du en titt på hjemmesden, det jeg la ut for i dag, så ser du et slikt øye...

Hei igjen, kikka på det øye, har ikke sett det før :ph34r: så bra ut, blir nesten misunnelig av å se den fisken, må komme meg utpå, meldt mye stille vær framover, ut å kikke litt på ekkoet å se om jeg kan finne noen skrenter :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett på noen dybde kart og funnet ut at det er en "høl" på ca 260 m.

Har altfor lite multi igjen på snella. Dessuten er det vel svært vanskelig å finne plassen uten gps, ekkolodd. I tillegg så må det være lite bølger ellers driver båten vår veldig.

Det vær nærmest vindstille men båten(Vi har en 16-17 fots båt, sikkert litt lite?) dreiv no sinnsykt så måtte gi opp å fiske utaskjærs.

Har hørt at det skal være tålig bra å fiske brosme også utover høsten. Men da jeg sitter med ca 80 m multi på snella er det bare å glemme.. :)

Fyll opp snella med multi så blir det lettere å nå bunnen ;)

Bruk et drivanker, så driver du saktere om ikke vind og strøm går samme vei, eller ankre opp. Håndholdt GPS med posisjoner er ok om man ikke har kartplotter i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste saken for øyeblikket--> selvlysende hakuma fliegende auge 400 gram, kutter av halen på makrellen, skjærer ut ryggbeinet og trer kroken gjennom øyna på makrellen.... Bruker ei lampe for å lade opp øyet før det senkes ned....

Bruker dette når jeg driftfisker som nå. Ankrer ikke, bruker drivanker.

Tar du en titt på hjemmesden, det jeg la ut for i dag, så ser du et slikt øye...

var ute for et par dager sida med makrell som agn, fiska på 100m ca, og i et høl på over 200m utenfor søgne, fikk ikke et eneste napp, fisker du kanskje bare i skrenter ned mot dypet? fant ingen slike plasser på loddet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, men det at det er fjell er vel det viktigste..... Kompisen Jøgga var ute i dag og fikk sin første brosme- 3.5 kg. På flyvende øye og makrell- driftfisket med drivanker. Vi fikk bare noe smått, vinden ødela alt... Drev for fort og ankring var ikke noe alternativ med de bølgene vi hadde utpå her dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggstips: Opplading av slike "selvlysende" saker som det flygende øyet gjøres utmerket med en liten portabel blitz av billigste sort. Hvis man som meg har en tendens til å enten fiske i møkkavær eller er litt glemsk så glemmer man å lade opp "selvlysende" slanger, blekkspruter, shadder og andre takelkomponenter før man kommer utpå. Du vil bli overrasket over hvor kraftig og lenge de gløder etter et par blitzglimt i forhold til f.eks 10 minutter under en lampe....

Tilleggsspørsmål siden det flygende øyet er nevnt. Jeg syntes originalkroken kanskje var litt myk og har byttet den ut med splittring-svivel-splittring-krok (Owner Longshank Saltwater 11/0) og synes det ser bra ut - får da også trukket en blekksprut av medium størrelse eller oppstripet selvlysende gummislange inn på splittringer og svivel om man ønsker tilleggspynt... Skal vise med bilde om det er ønskelig bare en liten pakke med pynt ankommer i posten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært flott Espen!

Jeg bruker selv ei oppladbar lampe (et "rør med håndtak og bryter") med dioder eller hva det nå kalles, vanntett og støtsikker (tror jeg da-virker meget sånn) kjøpt på jernia...

Har i tillegg forsøkt meg på ulike løsninger med bl.a. sirkelkrok i enden, med mer eller mindre hell, så alle tips og erfaringer er mer enn velkomne:) Har brukt en slik ferdig rigget greie, husker ikke navnet her og nå, men mener den henger under disse "speed jiggene/pilkene" en får kjøpt (williamsson??) Der er det et plastrør som stiver opp ut mot kroken, blir vel en 10 cm, og har ikke merket at dette klusser seg noe. Synes selv at denne har kroket best, men kroken er noe liten. Men noe lignende kunne jo lages i større format....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pero.jpg

Omtrent slik - ønsker du flere tentakler er det bare å stripe 2 lengder og trekke den ene tuenpå den andre eller ta dobbel lengde og stripe i begge ender og la det være en hel bit på midten, trekke den på og brette den tilbake, evt la tentaklene peke i hver sin retning for mer bevegelse. Om det ikke går tydelig frem av fullversjonsbildet så er det alts en svivel under den hele biten med slange og en slittring på hver side av denne.

Under fiske agner jeg kroken selvsagt....

Anbefaler deg forøvrig å teste ut forskjellen mellom oppladning ved bruk av lampen og ved bruk av blitz. Man kan jo også bruke blitzen på kameraet man evt har med seg om man har med ekstra batterier slik at man ikke lader ut disse og kameraet er tomt når man virkelig får bruk for det til å forevige storfangsten ;-). Er jo bare å ta det med inn i et mørkt rom og sjekke ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.