Gå til innhold
Fiskersiden

Kuttlinger


Recommended Posts

Har fremdeles dårlig fotoapparat, men kanskje er det noen som kan bli enig om en eller to arter, siden jeg ikke har noen av dem fra før.

Fikk mange av denne arten:

61287_s.jpg

61288_s.jpg

Men bare en av denne, som skilte seg ut i fra dei andre:

61289_s.jpg

61290_s.jpg

61291_s.jpg

61292_s.jpg

61293_s.jpg

Meget frustrerende å ikke kunne fokusere med kamera, så det blir helt sikkert ny innkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kunne finne ut er fisk nr 2 sandkutling "1. ryggfinne med 6-7 finnestråler og en mørk flekk i bakkant" den flekken er nokså markant, selv på de uskarpe bildene.

Fisk nr 1 er vel 99,9% en bergkutling, litt bedre bilder nå enn sist :lol:

Tipset til Espen om makrofunksjonen vil nok hjelpe deg (og oss) godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr 1 er garantert ikke sandkutling. Da sitter du igjen med bergkutling, tangkutlng evt svartkutling. Kan også være en annen sjeldnere kutling, men bildene er for uskarpe til at den kan artsidntifiseres.

Fisk nr 2 er sansynligvis en sandkutling, men den kan like gjerne være en leirkutling evt mudderkutling, men også her er bildet alt for dårlig.

Lykke til med nytt kamera, evt macrofunksjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr 1 er garantert ikke sandkutling. Da sitter du igjen med bergkutling, tangkutlng evt svartkutling. Kan også være en annen sjeldnere kutling, men bildene er for uskarpe til at den kan artsidntifiseres.

Jeg mener (forholdsvis bestemt i forhold til bildekvalitet) at fisk nr1 er svartkutling pga hode/øyne, farger og hale, men også fordi Oh-Haga skriver at han "fikk mange av denne", noe som er det vanlige ved kutlingfiske; masse små svartkutlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 ser ut som svartkutling, men KAN være en bergkutling, der jeg fisker kutlinger får jeg 10 bergkutlinger for hver svartkutling, så de kan være tallrike de også.

ser ut som den forreste ryggfinnen er ganske jevn, på svartkutlingen er vel 4 (?) finne strålen mye lenger enn de andre, men med slike bilder kan det være torsk for hva jeg hvet :lol::lol:

lykke til med nytt kamera/macro funksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen typiske bergkutlingflekker på ryggfinnene og den er alt for kraftig i kroppen og hodet fra siste ryggfinne og fremover. Svartkutling.

Heisan StåleG

Jeg har fått mange Svartkutling i mitt liv, så jeg tror ikke det er det. Når du nevner den kraftige kroppen så tror jeg bilde lyver litt der, jeg hadde dei i miniakvarium, og det ble noen "Rare vinkler" ut av det. Du skulle ha sett meg, despo som jeg hva :blush:

Får prøve meg på nye innstilinger på kamera :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnast det ikkje ein "GUIDE TIL ARTSBESTEMMELSE AV KUTLINGAR LANGS NORSKEKYSTEN" bok? sann ca. 10 000 sider? Visst ikkje, so burde den dukke opp snart! :)

Kanskje nokon kan lage ein prioritert tråd med (EKSTREMT) detaljerte beskrivelsar for artsbestemmelsar av kutlingane? Helst nokon som har grumasse peiling og grumasse fiskebøker, gjerne ein marinbiolog. Nokon som har ei masteroppgåve i kutling liggande? :(

Eg har nemleg kjøpt meg mikrovekt og har ganske lyst å sjå kor monge av dei eg klarer å lure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du hadde blitt overrasket over hvor mange og hvor proffe de som har feilidentifisert små svartkutlinger før deg har vært :) Med all respekt selvfølgelig. Det ER vanskelig.

Sorry Ståle det hva ikke for å hive "dritt" , jeg trodde det skulle være enkelt å identifisere en Svartkutling :blush:

Ja ja då er jeg vel like langt, hmmm frem med fiskestanga etc,,igjenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er selvfølgelig å hive fisken under et mikroskop og telle poreåpningene på hodet og sjekke disses plassering i forhold til en eller annen bok som jeg ikke husker navnet på ..........men det toget har jo allerede gått :)

Enig i at første kutlingen nok er en svartkutling ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er selvfølgelig å hive fisken under et mikroskop og telle poreåpningene på hodet og sjekke disses plassering i forhold til en eller annen bok som jeg ikke husker navnet på ..........men det toget har jo allerede gått :)

Enig i at første kutlingen nok er en svartkutling ja.

Der e jo "mange" her på forumet som har x-antall kutlinger på sin artsliste, og med forbehold så tror jeg ikke at brøkdel av dem har gått i innkjøp av mikroskop :blush: Og jeg tror heller ikke alle ha så forbasket bra fotoapparat heller! Men når jeg skal ha en ny art inn på min artsliste vil jeg vertfall være 90% sikker på at det er rett art, derfor er det jo greit med ett bra foto og at flestmulig går for samme arten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der e jo "mange" her på forumet som har x-antall kutlinger på sin artsliste, og med forbehold så tror jeg ikke at brøkdel av dem har gått i innkjøp av mikroskop :) Og jeg tror heller ikke alle ha så forbasket bra fotoapparat heller! Men når jeg skal ha en ny art inn på min artsliste vil jeg vertfall være 90% sikker på at det er rett art, derfor er det jo greit med ett bra foto og at flestmulig går for samme arten :)

Enig i noe av det du skriver, men strengt tatt så har eg aldri sett så dårlige kutlingbilder før

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.