Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa vs Shimano


heitmann
 Share

Recommended Posts

Multisnellene til Daiwa står ikke så høyt hos meg. Har ei, husker ikke navnet i farta. (brukte den seinest i dag) kosta 1599,- i sverige hvor jeg kjøpte den. Bremsen er helt crap, og nå klarer den ikke holde igjen litt kraftige wobblere engang. Litt skuffet over den snella.

Blir kanskje litt galt å ta alle over en kam. Men ble iallefall frustrert i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helt klart Daiwa når det gjelder haspelsneller - både utseendemessig og rent funksjonelt.[ :D ] Smak og behag sikkert, men jeg synes Shimanosnellene er skikkelig stygge. Men som Havengel sier er prisingen i Norge helt syk... og et gjør at Daiwa vanskelig kan konkurrere med Shimano prismessig - hvis en ikke kjøper fra USA f.eks. (TIPS: Cabelas har Daiwa Capricorn på salg pt. 90USD for en snelle som har veil pris 2999,- i Norge og er griselekker!)[ :) ]

Når det gjelder multisneller er det vel litt mer komplisert å si noe generelt - men jeg har inntrykk av at Daiwa og Shimano stiller ganske likt på dette området - og da foretrekker jeg fortsatt Daiwa, siden jeg liker dem best rent utseendemessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ei daiwa-snelle til det litt lettere fisket, med frontbrems. Må si at jeg er veldig godt fornøyd med den, har nok fått større fisk enn den er beregnet for uten at det oppsto noen komplikasjoner, innmari god snelle.. er ikke helt sikker på prisen på den siden jeg fikk den i gave av opphavet for fire-fem år siden.. Men lurer på om den da lå i 1500 kroners klassen.. til det tyngre fisket har jeg nettopp kjøpt, som jeg skreiv i et annet innlegg her, en shimano exage 4000 ra, bakbrems.. Virker veldig solid og pålitelig! Når det gjelder tekniske løsninger og sånne ting i haspelsneller, er nok uten tvil shimano i tet.. Hva multisneller angår, finnes det ikke annet for meg enn abu.. ikke at jeg har prøvd noe annet, men legger min lit til gutta i Svãngsta når det gjelder multi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellige sneller både haspel og multiplikator. Man kan vel kanskje si at noe er bedre en andre, men personlig så vil jeg vel si at man kanskje kunne tatt det beste fra hver og fått den perfekte snellen.

Multiplikator sneller:

Ambassadør, 6000, 6501C4, M5600C Mørrum

Shimano, Calais CL201-5

Daiwa, Team Daiwa Advantage 153HSTL

Daiwa, 103 (nettopp solgt)

Her vil jeg vel si at når det gjelder kastelengder så er erfaringen min så langt at Daiwa'n er super på lettere wobblere ca.10-15gr. Hadde den kunnet fått bremsene til Shimano Calais så ville det vel nesten vært den perfekte snelle tror jeg. På litt tyngre sluker så synes jeg Mørrum'en er veldig bra og den har også en veldig fin brems, men bremsen slipper ikke så mykt og fint som på Shimano. Ellers så har jeg noen haspelsneller også fra Shimano som jeg nesten ikke kan få fullrost nok, prøvde noen Daiwa sneller som jeg solgte igjen pga dårlig brems. Kanskje for billige sneller???? Ikke vet jeg....

Daiwa, Samurai 7i, 1500, 2500, 3500,

Shimano Nexave 3000 (gammer'n)

Shimano Stradic 2500FH

Shimano Ultegra 2000

Her med Stradic og Ultegra som klare favoritter når det gjelder bremser på haspel. For meg personlig så er en brems som slipper uten følbart moment den beste bremsen, men kanskje noen andre mener noe annet? Problemet med Daiwa'ene var at slipp momentet var for stort så stangtuppen tok en skikkelig tur ned før den for opp igjen når bremsen endelig ga etter, noe som jeg synes ikke skjer med Shimano'ene. Hverken multiplikator eller haspel.

Kjøpte forresten en TeamDaiwa-X 591MRB-LI Interline stang, bør så absolutt prøves.... Er bare helt kjempefornøyd!!!!

Konklusjon: Jeg tar alle slaga jeg [ :D ] hvert til sitt bruk [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Har hatt endel Daiwa sneller, men faller alltid tilbake på Shimano. Både utseendet, funksjonaliteten

og ikke minst prisen er avgjørende. Daiwa produserer svært gode sneller, men da må du svært høyt opp i pris også.

Har:

3x Aero GT 3000

2x Aero X 3000

2x Aero Match

3x 8010 Baitrunnere

OG

2x 10000 EXT Baitrunnere på vei i posten

Har tilgode å få problemer med noe som helst på disse snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags merke man velger så kjøp kavlitet, det lønner seg i lengden!

Havfiske kjører jeg både Okuma og Shimano...gjenstår å se hvem som leverer best over tid.

Når det gjelder haspel/baitrunnere så blir det Shimano, Shimano og atter Shimano. Har ikke teste topp modellen til Okuma og Daiwa her, men har dårlig erfaring fra Daiwa tidligere.

Gidder ikke snelle-tull lenger, kun det beste er godt nok! Blir det en haspel til så blir det vel en Stella! Livet er for kort for å bruke dårlig fiske utstyr!

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først lovpriser Shimano her. Har hatt gleden av å prøve en Shimano Calcutta TE 201DC. Denne prøvde jeg uten å ha kastet med multiplikator snelle før. Jeg brukte en 10gr Møresild som jeg kasta 45m med 0.25 sene og 6fot stang. Det er vel den råeste snella jeg har prøvd hittil. Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den var at det er bare 1års garanti og (høy pris/kort garanti) på akkurat denne snella. Med en del elektronikk innvendig så skremte det meg litt. Men for den som har lurt på noe sånt sier jeg bare PRØV den og du er solgt.....

Er det flere som har testet den her? Morro å høre hva de mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ruhbe

Når vi først lovpriser Shimano her. Har hatt gleden av å prøve en Shimano Calcutta TE 201DC. Denne prøvde jeg uten å ha kastet med multiplikator snelle før. Jeg brukte en 10gr Møresild som jeg kasta 45m med 0.25 sene og 6fot stang. Det er vel den råeste snella jeg har prøvd hittil. Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den var at det er bare 1års garanti og (høy pris/kort garanti) på akkurat denne snella. Med en del elektronikk innvendig så skremte det meg litt. Men for den som har lurt på noe sånt sier jeg bare PRØV den og du er solgt.....

Er det flere som har testet den her? Morro å høre hva de mener...

Er ikke noe som heter 1 års garanti..uavhengig om det er elektronikk eller fiskestenger det er snakk om. Er alltid minst 2 års reklamasjon iflg kjøpsloven. Og den er ufravikelig i forbrukerforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa Calcutta TE 201DC her i Brasilia hvor jeg bor. Fikk låne den 1 dag fra en butikk jeg handler ganske mye utstyr fra. Prisen her i Brasilia er ca.4700,-/ 5000,-NOK vet ikke hva den vil koste hjemme i Norge?

Garanti er en uting i utlandet desverre, vi er bortskjemte i Norge med godt lovverk for forbrukere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.