Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken art?


Recommended Posts

Såvidt jeg vet ble det tatt i en liten sjø der den kun skulle ha vært mort, abbor og gjedde.

Tror iallefall ikke det er hverken lage sild eller regnlaue.Begge de artene har en "sildelignende" splittet hale

Mens denne har en stor avrundet hale.Jeg kan dssverre ikke helpe <deg å artsbestemme den.Men jeg håper at noen av ekspertene her inne kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Skal jo bare være gjedde, abbor og mort der, så da forstår jeg ikke hva dette er en blanding av?

Gjedde/mort eller abbor/mort? Tviler...

Jo, men "skal være kun de og de artene" har vel skjedd før og så har folk tatt feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men "skal være kun de og de artene" har vel skjedd før og så har folk tatt feil? :)

Selvsagt, når folk er slepphendte, så kan jo det meste skje.

i Norge?

Er det mange turister som fisker med levende agnfisk der?

Nesling (ligner ikke)?

podl_b.jpg

Veldig interesant.

Ja det er i Norge, og ganske nære svenskegrensa om jeg tar helt feil.

SÅ det KAN jo være en Tysker som har "mistet" fisken i vannet på vei hjem. Rett føre han vet det kan stå svensker i tullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det som tilsier at dette ikke er mort?

Mangler røde øyne - javel, men det gjør morten mange steder.

Tilsynelatende stor halefinne, men skulle gjerne hatt en standardmort ved siden av med like utspilt finne. Tror ikke denne er så spesiell. Morten har jo stor hale, godt uttrukket i spissene. Spes. mindre individer.

Når da i tillegg vannet etter sigende bare skal innholde mort (av karpefisk) - er det vel rimelig sikkert at dette er mort. Det vanligste er nå engang vanligst.

Fisken ser ellers ut til å ha fått rimelig hard medfart. Ref. splittet gattfinne og en rygg med stort skjelltap.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det som tilsier at dette ikke er mort?

Mangler røde øyne - javel, men det gjør morten mange steder.

Tilsynelatende stor halefinne, men skulle gjerne hatt en standardmort ved siden av med like utspilt finne. Tror ikke denne er så spesiell. Morten har jo stor hale, godt uttrukket i spissene. Spes. mindre individer.

Når da i tillegg vannet etter sigende bare skal innholde mort (av karpefisk) - er det vel rimelig sikkert at dette er mort. Det vanligste er nå engang vanligst.

Fisken ser ellers ut til å ha fått rimelig hard medfart. Ref. splittet gattfinne og en rygg med stort skjelltap.

Dr.Fish

Tja, denne var faktisk litt vrien. Det er MULIG du har rett Dr.Fish at dette er en ren mort. Skjellstørrelse, munn, kroppsform, plassering av ryggfinne i forhold til bukfinne, tilsier mort (eller gullbust). Halefinnen ser abnormt stor ut, men det kan jo skyldes måten den er spilet ut på. Men det som skurrer mest er fargene. Har aldri sett en mort med slike fargenyanser. Det betyr naturligvis ikke at slike ikke kan forekomme, men det gjør meg ihvertfall litt usikker. Har naturligvis sett mort med nesten blanke øyne, men det er i typisk leirblakkede vann, og slike tilfeller har skjellene vært veldig klart sølvfargede med et BLÅskjær, og finnene har vært lyst rødoransje eller rosa, og selv om øynene ikke har hatt den vanlige oransje fargen har de ihvertfall hatt et svakt rødskjær. Den avbildede fisken er jo mer grønnaktig over ryggen med en messingglans i skjellene, og med gulolivent anstrøk i finnene. Det minner mer om gullbust eller vederbuk, så kanskje det er nettopp gullbust? For den har for store skjell til å være vederbuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øye er vel altfor stort til å være en mort?

Øye er jo like stor som fra snuta til øyet (samme som ved ei flire).

Ja, kanskje, men det spørs litt på hvor stort individet er. Proporsjoner er som regel annerledes på små individer sammenliknet med store (for arten å være). Sånn er det jo med alle dyrearter (mennesker inkludert), proporsjonene endres etter hvert som man vokser. Når jeg ser nærbilet av øyet, og ser fargen på fisken får jeg en følelse av at det kanskje kan være en mort x laue hyrbid (svakt underbitt, stort øye, fargen, løse skjell), skjønt kroppen ser for høy ut til å være laue. Ser heller ikke hvor lang gattfinnen opprinnelig var. Vet heller ikke om hybrid mellom mort og laue noen gang har blitt registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avbildede fisken er jo mer grønnaktig over ryggen

Ja, akkurat slik en mort uten skjell på ryggen ser ut (renset en dullion mort i mine ungdomsår, da katta skulle ha fisken kokt uten både skjell og innmat :) ).

Det er i hvertfall ingen gullbust. Gullbusten er mye mer spoleformet og elegante i kroppen, og vel dessuten meget knyttet til strømmende vann (tar jeg feil her).

Her tror jeg vi lager oss et problem ut i fra et relativt dårlig bilde av en sliten fisk, med unaturlig utspilt halefinne. Står på mitt - dette er en mort.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mort. Sjekk øyestørrelsen og halespissene. Begriper ikke at fisken det er snakk om skulle være en annen art enn dette.

15082008111882qfh9CWL997oeSKhF.jpg?57

Dr.Fish

Jo, jeg ser resonementet ditt, men er fortsatt skeptisk.

Jeg har fisket noen millioner mort i mitt liv, og denne skiller seg ut.

Jeg har ikke fysisk sett og hold i den selv ennå, men jeg skal se på om denne skal taes med under lupen til noen som har virkelig peil. Som kan telle skjell, svelgrekker, etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser resonementet ditt, men er fortsatt skeptisk.

Jeg har fisket noen millioner mort i mitt liv, og denne skiller seg ut.

Jeg har ikke fysisk sett og hold i den selv ennå, men jeg skal se på om denne skal taes med under lupen til noen som har virkelig peil. Som kan telle skjell, svelgrekker, etc etc.

Ja gjør det, tror du har grunn til å sjekke nærmere.Både den mørke ryggen og resten av fargene tilsier at dette ikke er mort.Morten har dessuten klart splittet halefinne slik som for.eks sild.

Mens fisken på bildet har en meget stor og avrundet halefinne.

Det spørs om ikke Avkroken er inne på løsningen her medbragt agnfisk.

Men det behøver ikke nødvendigvis være agnfisk heller.

I fjor så jeg noen øst-europeere som fisket i Spiradammen.De hadde fått en del små-suter

Jeg spurte om de skulle spise de små suterneDet skulle de ikke.De fortalte at de tok med seg småfisk

til andre vann slik at de kunne vokse og brukes som matfisk senere.

Det samme kan ha skjedd med medbragt fisk fra øst eller mellom Europa.Småfisk/yngel kan ha blitt medbragt

fra disse områdene for å settes ut som matfisk.

Så kanskje kunne det være en ide å høre med noen som har greie på ferskvannsfisk fra øst og mellom Europa

,og høre om de kan artsbestemme denne fisken.

Mener dessuten at jeg har sett bilder av lignende fisk før,husker dessverre ikke om det var bilder av fisk fra mellom Europa eller hvor det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sik uten fettfinne? Spesielt...

Synes ikke dette ser ut som noen mort. Men hva det er aner jeg ikke, tipper noe innført grums.

Det er jo nærliggende å gjette på at det er noe innført "grums" .Men hva ?

Har forsøkt å sjekke både med akvarister og det jeg fant av bøker om ferskvannsfisk på

biblioteket.Men har ikke funnet noe som passer med bildet.

I dette tilfellet er det neppe snakk om noe akvarist utslipp,siden ingen akvarister ser ut til å kjenne igjen

denne arten.

Kanskje er det slik som noen antydet at det kan være fisk som er brukt som agn.Da bør det isåfall være

en art fra mellom eller nord Europa.Men har ikke funnet noen som passer.

Er det ingen som kjenner noen ferskvanns eksperter her hjemme,i Europa eller i USA/Canada ?

Hvordan gikk det forresten med han som satte inn bildet og kom med spørsmålet ? Fikk han levert noen skjellprøver ?

Hva med vannet den ble funnet i ? Er det flere fisk av samme art der ? Er det en bestand av denne arten i vannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.