Gå til innhold
Fiskersiden

Limpistol


svenna
 Share

Recommended Posts

bruker av og til limpistol til ryggskjold på store reker. har da monosen hengede bak flua til bruk som rib. du finner fort ut når d er best å surre ribben. ike for tidlig og ikke for sent. bruk fuktige fingre for å forme kroppen (på flua).

bruker også lim til å lage krabbefluer. da limes d sammen to møbelknotter av filt, mellom disse legges div armer, bein, klør, øyne og krok. fungerer velig bra!!

fått fisk på rekefluene med glitterlim, og sef på krabba! men det ser ut som at epoxyfluer har danka ut limfluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Våte fingre overfører varme fortere enn tørre fingre...

Er vel faktisk bedre å ha tørre fingre og så heller kjøle fingrene etter på...

er ikke fysiker, men prøv med tørr finger, det gjør sinnsykt vondt. Limet er ikke så varmt at det ikke kjøles ned av kaldere spytt.

Har prøvd begge deler, anbefaler spytt elelr vann på fingen, såper burde og være bra som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Våte fingre overfører varme fortere enn tørre fingre...

Er vel faktisk bedre å ha tørre fingre og så heller kjøle fingrene etter på...

er ikke fysiker, men prøv med tørr finger, det gjør sinnsykt vondt. Limet er ikke så varmt at det ikke kjøles ned av kaldere spytt.

Har prøvd begge deler, anbefaler spytt elelr vann på fingen, såper burde og være bra som nevnt.

vann på fingrene = glatt lim. hvis du ikke har fuktige fingre vil limen lime seg fast på huden.

et annet triks er å forsiktig varme opp limen (feks med lighter) hvis flua ikke ble som planlagt, og forme forsiktig med VÅTE fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg former kroppen til en zonker legger jeg lim på kroken slik at det blir en slags grov fiskeform, venter til det er helt avkjølt og klipper til kroppen. Til slutt varmer jeg opp limet med en lighter og lager den helt glatt med fingrene (som er dyppet i zalovann)

Denne metoden fungerer mye bedre enn å forme til limet mens det ennå er varmt og klissete

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Cral flere fikse ideer?

Hensikten med vann er ikke og avkjøle fingrene, men for å forme limkroppen. Metoden "Jamolund" beskriver er nok den også jeg vil anbefale, Jeg har laget et par hundre fluer med limkropp og benytter selv denne metoden. Husk bare på at når limkroppen varmes opp igjen skal den kun være så varm at den så vidt lar seg forme. Limet skal altså ikke flyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund aa: har faktsik gjort det opptil flere ganger :P

at våte fingre gjør det lettere å forme limet er en helt annen sak, men det var ikke det jeg svarte på.

her er en test for dette med våte fingre...

Prøv å slukk et vanlig stearinlys med 2 tørre fingre.. deretter med 2 våte fingre... da vil dere legge merke til forsjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du bruker lim pistol kan limet være vankelig å få til å sitte som det skal. de flest bruker jo lightere til dette el. hvis limet ikke er tørrt og man varmer, blir dte sort/svidd. et tips er å vente til det er helt tørrt før man vamer d opp igjen. jeg er enig med asmund i å bruke Zalo-vann. iallefall være helt ren på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.