Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skjer med sjøørreten?


Recommended Posts

Svært enig at forholdene har blitt svært godt lagt til rette i vestlandsfjordene for smolt/SØ-predatorer som lyr, sei, torsk etc. Flust av oppdrettsannlegg som tidligere nevnt, redusert yrkesfiske på predatorer i fjordene, økt yrkesfiske på vanlige byttedyr som sild, brisling, tobis..

Har faktisk vist seg at de fleste tilbakemeldingene fra "smoltmerking forsøk" hos IMR kommer fra yrkesfiskere som finner disse grønne kalinmerkenene i magesekken til rovfisk, og da spesielt lyren, som nærmest har vist seg å blitt en spesialist på disse små laksefiskene. Ingen tvil om at en luseprega smolt er et lett bytte.

Til Olav Moberg: Ser de samme tynne Sø'ene som vandrer rundt i elveosene her i området. Svarte og stygge etter å blitt oppspist av lakselus. Fisker på vel halvkiloen som burde ha veid langt over kiloen. Tragisk... :lol:

Ja dette er nokk tillfeldet i vosso også.Muligens mer fjøsfisk utenfor merdene enn inni rund osterøy. Lusfan..en tar knekken på smolten og de litt større flykter opp i elven og der er ikke føde nokk. Vil vell og tro at en fisk som er hardt angrepet av lus mister slimlaget og derfor blir syk. Bunnår i vosso. Alarmerende at onæringen ikke blitt tauet ut til havs. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest catch em all

Jeg skal ikke utale meg så mye om lakselus problematikken siden jeg egentlig ikke vet så mye om lakselus. :lol: Men dette med mengder og størrelsen på sø kan det gjøres noe med, hvis man foreksempel hadde satt opp minstemålet til 40 cm og et maks mål på 60cm så er det fult mulig at sjøørret bestanden kommer seg til brukbar størrelse. så klart det hadde blitt lenger mellom hver mat fisk til og begnne med, men da slipper man jo at folk tar opp sjøørret på 35 cm som knapt nok har kjøtt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke utale meg så mye om lakselus problematikken siden jeg egentlig ikke vet så mye om lakselus. :) Men dette med mengder og størrelsen på sø kan det gjøres noe med, hvis man foreksempel hadde satt opp minstemålet til 40 cm og et maks mål på 60cm så er det fult mulig at sjøørret bestanden kommer seg til brukbar størrelse. så klart det hadde blitt lenger mellom hver mat fisk til og begnne med, men da slipper man jo at folk tar opp sjøørret på 35 cm som knapt nok har kjøtt på kroppen.

Vet ikke om det er noe generellt svar på dette. I storørretelvene er det jo gjerne et poeng å la fisken rekke å kjønnsmodne, og jeg mener strengt tatt at 50 cm hadde vært greit minstemål. Dette pleier å være rundt 1,5 kg, og burde være et greit mål i elver hvor det strengt tatt er fisk på 2-4 kg eller mer vi fisker etter. Og så er jo som oftest blenkjene mye lettere å få til å bite, og et ekstra vern kanskje hadde vært på sin plass.

I andre elver er ikke ørreten over 0,75-1,0 kg, og da sier det jo seg selv at for høye minstemål bare resulterer i å renske ut de sjeldne store.

Uansett, det virker for meg som at elvene fremdeles produserer greit med yngel; det er ihvertfall masse fisk som går ut og henger i elveosene, men de kommer ikke hjem igjen.

Det ser altså ut for at det er i sjøen fisken dør massivt, og i så måte er det ikke minstemål i elva som virkelig hjelper. Selvfølgelig når vi til slutt et nivå hvor elvefisken virkelig må vernes for å holde oppe tilstrekkelig produksjon til å holde populasjonen i live, til tross for dødeligheten i sjøen.

Det kan jo også hende vi til slutt må frede (den udødelige) sjøørreten totalt i en del områder. Både i elva og kanskje til og med i sjøen.

På tide å gå tilbake til vinterfredning i sjøen i de områdene som sliter mest?

Dette er jo det fisket vi har dårligst oversikt over, og i tillegg ikke kjenner konsekvensen av. Vi har her et tilfelle av fiske på blandede bestander, noe som alltid er bekymringsfullt da mange små populasjoner kan være på grensen av utryddelse. Vi har en slags oversikt over de stor elvene som følge av fangstmeldinger. De mange, mange småpopulasjonene i bekker og små elver vet vi ingenting om. Dette er populasjoner som kanskje bare har 25-100 tilbakevandrere. Skulle tro at disse sliter like mye som de store.

Men tenk i prosenter. 90% dør fra en stor elv, 100 fisk igjen. I en liten elv kan dette være 5-10 gjenværende indivder. Tilfeldig uttak på 5 fisk kan gjøre forskjellen her.

Nei, jeg vet ikke hvordan vi skal hjelpe ørreten. Jeg kan skrike meg hes på o-næringa, men den er for stor til å gjøre mye med. For at luseproblemet skal bekjempes på vestlandet må svært drastiske tiltak gjennomføres, og det er det ikke økonomi i, samt at som viktig næring i distriktene finnes det ikke politisk vilje til å gjøre noe.

Men, vi kan veldig fort komme dit hen at sportsfisket etter sjøørret må innstilles til tross for at det ikke på noen måte er dette fisket som har skapt situasjonen. Det vil føles urettferdig, det er urettferdig, men på et eller annet tidspunkt må det totalt vern til, og det er bare sportsfisket som kan innskjerpes.

Heldigvis gjelder ikke dette landet generellt, men vestlandet sliter. Jeg hører flere og flere rapporter fra elvene, og det er svart. I fangstboka til BS i stryn står det nå 7 ørreter. Det burde være hundrevis.

I Loen er det i midten av august innrapportert 26 ørreter. Ser ikke ut for at vi klarer å matche fjorårets "krisesesong", da det ble fanget 138 fisk.

Dette er gamle gromelver for sjøørretfiskere. Mye og stor fisk.

Huff og huff......

Som sagt, hva som kan gjøres vet jeg ikke, men jeg vil ikke at den bare skal svinne hen i skyggen av den viktige laksen med alle sine organisasjoner og venner.

Hold fokus på ørreten!!

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å gå tilbake til vinterfredning i sjøen i de områdene som sliter mest?

For flere av de elvene som ligger inntil de mest oppdrettstette områdene burde dette absolutt vært vurdert. Her har det vært krise noen år allerede, men det virker som om fangsten de siste sesongene brått har blitt så dramatisk mye dårligere at jeg mistenker at andre, muligens ukjente faktorer og ikke bare lus spiller inn. På den annen side har lusetrykket vært høyt i mange år, slik at forynglingen i elvene har lidd. Kanskje er noen årsklasser etter hvert tapt uten særlig nyrekruttering? Da faller bestandene ofte brått!

I fangstboka til BS i stryn står det nå 7 ørreter. Det burde være hundrevis.

I Loen er det i midten av august innrapportert 26 ørreter. Ser ikke ut for at vi klarer å matche fjorårets "krisesesong", da det ble fanget 138 fisk.

Herrejemeni mann - dette kan da ikke bare være sein oppgang! Hater å si det, men fred disse elvene for sø-fiske nå! :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

Nå tenkte jeg mer på fiske av sjøørret i sjøen, for jeg har liten erfaring med sjøørret fiske fra elv. men uansett om det har en stor virkning så syns jeg at minstemålet burde blitt hevet med 5-10 cm. jeg er mye ute og fisker sø spessielt om våren og da står det jo folk på hver eneste holme og skjær, og det er jo noen av dem som tar opp 3-4 sø om dagen hvor mange er under 40 cm. så jeg mener det hadde hjulpet og fått opp minstemålet. hvis det er i elvene problemet ligger kan man jo bare slutte fiske tidligere og drive mer aktivt med og bedre gytefoholdene til sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lusa spiller inn får man en liten pekepinn om ved å sammenlikne tallene for elver i områder med mye oppdrett kontra lite. Men det høres ikke bra ut. Ellers er jo et klassisk eksempel Driva, som i eldre dager var en typisk storlakselv for så å bli landets beste sjøørretelv da laksebestanden nærmest lå brakk grunnet gyro. Nå har laksebestanden tatt seg opp igjen, med tilsvarende tilbakegang for sjøøørreten. Pr i dag er vel Vefsna landets beste sjøørretelv, der laksebestanden er i krise grunnet gyro. Når katten er borte danser musene på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok flere grunner til at søèn sliter noen plasser. men trur nok oppdrettsnæringa har største delen av skylda. oppdretteventyret langs kysten har vært et uhyggelig stort inngrep i naturen med konsekvenser som kommer til vare i mange år fremover. de kunstige revene som samler predatorer som sei og lyr er et eksempel som nevnt tidligere her. så det må nok strenge tiltak mot o-næringa+mer kultivering av gytebekker/sidebekker retta mot sø, til for å motvirke den stygge utvilkingen.

mange gode meninger og tiltak-forslag her. fs-folka skulle vært på stortinget istedenfor de gjøkane som er der:)

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom debatten ser ut til å ha dødd ut kan jeg komme med en bemerkning uten å spore den av. Dette har vært en lærerik og interessant debatt å følge med på. Etter min mening en av årets beste..

Sportsfiskefjorder!!

Men som du ser den dabber av .... :)

Jeg driver nå og planlegger hvem jeg skal plage for få litt fart på saken. Fiskeriforvalterne i Hordaland og S&Fj er jo åpenbare valg.

Hva skal jeg kreve? Jeg kan jo ikke kreve noenting....

Men jeg vil be dem se nærmere på hvordan man kan begrense uttaket i de verst berørte områdene. Skal vi slutte makkfiske i flo-sonene etter blenkje? Stoppe sesongen tidligere så september og seinaugust fisken får gå? Felles lakse og auresesong med stopp i midten av august?

Skal vi frede områder i elvene som er typiske ørretsteder? Dette har jo vært gjort med laks av og til.

I andre land freder man ørreten på natta, som jo er en av de sikreste tidene for å få fisk, ikke minst de store. Selvfølgelig vil jeg jo trakke fluefiskerne på tærne, men så kan de også oppleve å få redusert fisket sitt av bestandshensyn. Få ting er mere effektivt etter ørret enn nattfiske med flue.

Skal vi begrense ørretfisket i sjøen? Vinterfisket tar veldig mange enten små eller tynne fisker. I noen områder tas det MYE ørret på vinterfisket. Og her kjenner vi jo ikke fangstene og kan ikke regulere fisket på noe vis.

Er alle makrellgarna noe fritisfiskere MÅ få lov til å holde på med hele året, når vi vet at en time med stang i båt , når makrellen er der, gir mer makrell enn du trenger?

Det er ikke alle steder det er et poeng med alle disse tenkte restriksjonene, men i våre fylker er det kanskje det. Jeg vil jo få mange etter meg ved å foreslå disse tiltakene, jeg skjønner jo det. Det er ingen som tror de utgør noen betydelig fangst bare for at de tar en håndfull fisk, men noen steder blir det mange håndfuller. Heldigvis er det ikke jeg som skal lage alle regler, men det hadde nå vært kjekt om jeg fikk fiskeriforvalerne til å bekymre seg litt.

Desverre får jeg jo et rykte som en gledesdreper som ikke unner folk å få en og annen fisk, men det får være :o. Jeg kan også fortsette å innbille meg at det egentlig er masse fisk, men den kommer alltid etter sesongen.......

Men har ventet lenge nå....

Jeg vil så gjerne komme tilbake dit at jeg kan være sikker på å ha en del gode ørretmiddager utover vinteren, og så langt har jeg ikke sett nok fisk på en hel sesong til å være fornøyd, for ikke å snakke om de få ørretene jeg faktisk har fått. Jeg har fisket fine elver i topptid uten å se en fisk!!

Olav

Ps må få gjentatt at for en uke siden var det skrevet 7 (syv/sju) ørreter i boka på retten vår i Stryn!!!

I STRYN!!

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende engasjement Olav!

La nå alle på FS sammen ta i et tak for våre anadrome fisker, det nytter å bruke alle kjente kontakter!!

Det er oss selv det går utover hvis vi ikke tar faresignalene og får gjort noe nå. Det er mang en bestand som har gått dukken ved at en har ventet for lenge.

Hilsen en bekymret Oter som har vært endel i de nevnte elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å fullstendig svartmale situasjonen for SØ, så har det vist seg at lakselusa i økende grad viser seg resistent mot vaksiner og avlusingsmidler. Mengden lakselus i fjodene vil med andre ord ikkje minke i årene fremover, men øke betraktelig, med mindre antall fisk i merdene eller antall annlegg reduseres... noe som ikkje virker veldig sannsynlig slik situasjonen er idag..

Det er faktisk langt fra urealistisk at vi kan få oppleve Hardangerfjorden (for ikkje å si hele Vestlandet) uten en eneste levedyktig bestand av SØ og (vill)laks i nær fremtid.

Lenge leve Lusefjorden!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man driver jo å utprøver lakseoppdrett i rør hvor vannet hentes på 20 meter og er i bevegelse. Vi kan i det minste håpe på at luse og restavfallsproblemene blir mindre,restavf samles opp. Koster sikkert mere og så lenge man kun fokuserer på flest tonn til lavest mulig kostnad må det påbud til før noen tar det i bruk. Uansett godt at noe skjer.

Mine erfaringer fra å spre ideen om store deler av oslofjorden forbeholdt sportsfiske er at det arbeidet ikke er bortkastet. Det at stadig flere får høre om ideen kan ikke være negativt. Derfor vil jeg oppfordre dere i vest og folk her på FS om å jobbe mot politikere,miljøorg og andre for å få dem til å tenke nytt. Skriv avisinnlegg ol. Mange vil nikke bekreftende på det dere skriver om. Dessverre stopper det nesten alltid med et anerkjennende nikk, men spiren ligger der. Hvis man oppfattes som gledesdreper fordi man vil ha restriksjoner får man leve med det. 80% var mot røykeloven før den kom, nå er 80% for.

Stå på for det dere tror på, og jeg håper dere får igang en debatt. Det er tydelig at det trengs.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Koster sikkert mere og så lenge man kun fokuserer på flest tonn til lavest mulig kostnad må det påbud til før noen tar det i bruk.

Hehe, har alltid undret meg over dette med kostnader i oppdrett. Vi hører jo alltid om økonomiske rammebetingelser og den slags i norske næringer. Ingenting lønner seg, vi må flagge ut osv......

Norsk laks har slitt lenge med dumpinganklager. Jeg er kanskje ikke så lur, men for meg virker det som om vi klarer å produsere laksen så forbasket billig, at andre land med mye lavere produksjonskostnader ikke klarer å henge med, og på andre vis prøver å holde oss ute av markedene(straffetoll o.l.)

Når dermed produksjonskostnadene er så lave, hvorfor ikke gå opp noen kr/kilo og prøve å utvikle nye systemer som både går på problemer med lus og ikke minst all den andre forurensingen forårsaket av oppdrettsaktiviteter. Ok, jeg regner med det jobbes med slikt. Og at det er tekniske hindringer som ligger i veien kan jeg akseptere, men hvis det bare er økonomiske argumenter, da kjøper jeg det ikke.

Skulle tro at med det negative fokuset oppdrett har fått, ville slike tiltak kunne føre til at man kan selge og eksportere "grønn" laks(ihvertfall grønnere). Dette leser vi jo at forbrukere i hele europa vil ha. Vi snakker om at dritbillig fisk blir litt dyrere, opp mot konkurentenes nivå kanskje, men har et miljøfordeler.

Økologisk vil oppdretsfisk aldri bli, men den kan absolutt bli bedre. Og med de miljøpåvirkningene vi ser av oppdrettsnæringa er et hvert skritt i riktig retning et viktig skritt.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kommet hjem etter 2 strake fiskeuker på sjøørrettfiske i Indre Nordfjord. Fisket både i Oldeelva, Loen, og Stryneelva. For å si det enkelt...det er forferdelig dårlig oppgang på sjøørrett i hele området. Etter å ha fisket der i over 30 år, så kan jeg ikke huske en sesong som har vært så dårlig.

Nå har jeg siden -97 satt tilbake all holaks i elvene der inne. De siste 8 årene konsekvent all storlaks. Men i år har jeg for første gang satt tilbake stor sjøørrett også. Ikke det at det er trist, men antallet stor sjøørrett i elvene er blitt så dårlig at jeg har ikke samvittigheten i år til å kakke en femkilos i hodet. Og det hadde jeg ærlig talt ikke trodd jeg skulle oppleve.

Skjønt - flere års tegn tilsier at her er det like komplekst bilde som laksen. Man kan ikke bare skylde på lus og oppdrett, selv om de må ta det største antallet. Det har vært flere ørretter de siste år, som er så lusa at det rett og slett var tidsspørsmål før de bukket under.

Men nå står det fan imeg polakker og andre lokale helter i militære jakker med ørten reklamebadge og banker utenfor elvemunninger og på gode sjøørrettplasser hele vinteren. De drar opp jevlig mye ørrett. Flere og flere sender bilder til meg, av folk de ser som har med seg fiskekasser som de faktisk klarer å fylle med ørrett vinterstid. Hårreisende - på linje med faunakrim spør du meg.

Det er helt klinkende klart at dette bidrar til å dra stammene ned, for i indre nordfjord går ikke sjørretten så veldig langt unna hjemmeelva.

Og attpåtil så vet vi at det tar enda lengre tid for en ørrett vekstmessig - å bli stor. Dette vil altså ta lang tid å få snudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, vi forbrukere vil ha "grønne" produkter, og mange er villig til å betale ekstra for det selv om vi kanskje blir lurt. Laksen produsert i rør lever i strømmende vann, og den vokser vissnok fortere. En blindtest av laks satte oppdrettsfisk fra Finnmark foran den beste villaksen og grunnen var vanntempen den levde i. Vann fra 20 meter er vesentlig kaldere enn overflatevann..

Glemte i sta å ta med NJFF som påvirker i saken du vil starte. Hvor viktig det er å finne rette personer fikk man demonstrert da Oslomarka fikk evig vern i år. For et par år siden dukket planer om et stort konferansesenter midt i Marka opp. Både statsmin og Jan Bøler,lederen av AP i Oslo er brukere av Marka. De, og flere, kom på banen og et raskt vedtak ble gjort.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, vi forbrukere vil ha "grønne" produkter, og mange er villig til å betale ekstra for det selv om vi kanskje blir lurt. Laksen produsert i rør lever i strømmende vann, og den vokser vissnok fortere. En blindtest av laks satte oppdrettsfisk fra Finnmark foran den beste villaksen og grunnen var vanntempen den levde i. Vann fra 20 meter er vesentlig kaldere enn overflatevann..

Glemte i sta å ta med NJFF som påvirker i saken du vil starte. Hvor viktig det er å finne rette personer fikk man demonstrert da Oslomarka fikk evig vern i år. For et par år siden dukket planer om et stort konferansesenter midt i Marka opp. Både statsmin og Jan Bøler,lederen av AP i Oslo er brukere av Marka. De, og flere, kom på banen og et raskt vedtak ble gjort.

Sportsfiskefjorden!!

NJFF er et godst sted å begynne, ja.

Vi lærte mye av sjølaksefiskekampen i fjor, og jeg må tilstå at den innsatsen som ble nedlagt fra NJFF var imponerende. Frem til da så jeg på NJFF som en stor organisasjon med potensiale, men ikke effekt. Jeg tok feil der, og med litt godvilje vil jeg tro at de burde engasjere seg mye i en sak som denne.

Jeg har forøvrig nå tatt kontakt med både noen fylkesmenn og miljøvernorganisasjoner for å få både press og blest om problemene med ørreten, så får vi se om det blir noen respons.

Greia er at hvis man bare viser litt tiltak, så blir man ofte hørt.

Det er alltid mange som er enige i sakene, men venter på at noen begynner. Dette er en sak som trenger en bred og aktiv front, akkurat som arbiedet mot sjølaksefisket gjør det.

Så både ifm sjøørreten og den kommende kampen om sjølaksen hadde det vært greit om de som hadde kontakter og ideer benyttet dem. Det er ofte ikke så mye som skal til, men blir det litt prat om det i pressen blir det ikke så lett oversett. Vi kan ihvertfall ikke regne med at ting skjer helt av seg selv.

Både laksen og ørreten trenger folk som vil slåss for dem.

Engasjement, folkens!!!

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå står det fan imeg polakker og andre lokale helter i militære jakker med ørten reklamebadge og banker utenfor elvemunninger og på gode sjøørrettplasser hele vinteren. De drar opp jevlig mye ørrett. Flere og flere sender bilder til meg, av folk de ser som har med seg fiskekasser som de faktisk klarer å fylle med ørrett vinterstid. Hårreisende - på linje med faunakrim spør du meg.

Være seg polakker eller andre.....

Fiske i osen er regulert mhp 100 meters sonen. Hva gjelder de gromme plassene litt mer enn 100 meter vekke, er jo dette fullt lovlig. De fleste av oss var i hundre da vi offisiellt fikk lov til å fiske ørret om vinteren i alle de små vikene. Jeg har fisket mye etter ørret om vinteren, jeg. Det er INGEN begrensinger på fisket utenfor 100 m sonene om vinteren. Unntatt minstemålet, og støinger er ikke noe problem der, de er større. De er forøvrig kke støinger når de er i sjøen, og heller ikke fredet. NJFF har til og med konkuranse med lengde som mål, ikke vekt om jeg ikke husker feil. Dette favoriserer jo lange tynne støinger mer enn feite vinterfisker.

Klag gjerne på dem som banker opp fiskene, vinter og vår. De kan være gjestearbeidere, asylsøkere eller lokale. Men man kan ikke uten videre forfølge folk som følger reglene når det er reglene som er problemet. I disse områdene skulle alt sjøørretfiske være stoppet. Blir folk tatt for tjuvfiske, grill dem!!

Men fisker de lovlig fordi reglene er tullete.......

All slags fiskeblader er jo fulle av tips som "her tar du stor ørreten i februar, mars og april...."

Hvorfor skal folk føle at dette ikke er en riktig måte å gjøre det på?

Det er forvaltninga som må ta tak. Man kan ikke kreve at folk intuitivt selv skal ta de rette valgene, sånn er det ikke.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene freder ørreten på vinteren/våren, og vi kan uten problemer gjøre det samme. Det er alt for lite info om fredningssoner og minstemål. I tillegg trenger vi fokus på hva som er matfisk og hva som skal settes tilbake. Sjøørretkonkurransen til NJFF der lengden på fisken er avgjørende sier i grunnen det meste om holdningen vår. Man skal ikke lage en masse "tøyseregler" , men enkle, fornuftige og forståelige.

Vi har foreslått minstemål på torsk fordi den er sjeldnere enn sjøørreten og "alle" er enig om at det må til. Men der stopper det opp..(Dette er et eks på forvaltningsvegring og ingen start på diskusjon om torsken)..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene freder ørreten på vinteren/våren, og vi kan uten problemer gjøre det samme. Det er alt for lite info om fredningssoner og minstemål. I tillegg trenger vi fokus på hva som er matfisk og hva som skal settes tilbake. Sjøørretkonkurransen til NJFF der lengden på fisken er avgjørende sier i grunnen det meste om holdningen vår. Man skal ikke lage en masse "tøyseregler" , men enkle, fornuftige og forståelige.

Vi har foreslått minstemål på torsk fordi den er sjeldnere enn sjøørreten og "alle" er enig om at det må til. Men der stopper det opp..(Dette er et eks på forvaltningsvegring og ingen start på diskusjon om torsken)..

Sportsfiskefjorden!!

Vel, torsken fortjener en kamp også, men som kommersiellt viktig art er den allerede på politikernes bord.

Den er blandt de heldige fiskene, med andre ord. De som blir sett....

olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i spjelkavikelva (lokal sildre) tidligere idag for å se om der stod en pinne eller to å kaste flua etter. Dette er en elv som har hatt en relativt stabil bestand av sjøørret de siste årene og heldigvis er der få som fisker noe særlig på denne. Dette er et kommunalt regulert vassdrag.

Synet som møter meg er sjokkerende og trist... Elva (om vi kan kalle den det) er full av søppel og da snakker vi ikke poser og smårask... Handlevogner, sykler og paller oversvømmer elva og det blir ikke noe bedre av at vannføringa i elva er regulert på et så lavt nivå at fisken får problemer med å gå opp i den. Elva er forsøpla, grønn og igjengrodd av drit. Vannet som renner ut er så skittent at til og med bikkja ville kvidd seg for å drikke av det. Det værste er at vannet kommer ifra drikkevannskilden (brusdalsvassdraget) til hele Ålesund!! Her er ikke jordbruk i nærheten så lurer på hvor alle næringsstoffene kommer fra, trolig renner samtlige lokale dritere rett ut i denne elva. Skummelt og skuffende at Ålesund kommune ikke har noen som helst tiltak for å rydde opp i denne svinestien som har potensiale til å bli en veldig produktiv og fiskerik elv...

Noen burde få etpar (hundre) rapp over ryggen med pisk... :)

Under følger en link med bilder fra elva tatt de siste dagene.. Som dere kan se ligger der en palle og sperrer hele elva i osen, jeg skal finne fram arbeidshanskene og gå ned og fjerne denne senere idag.

http://www.smp.no/apps/pbcs.dll/gallery?Av...Params=Itemnr=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.