Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skjer med sjøørreten?


Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var mye rart i den lille bekken der ja!

Dessverre langt fra enestående, så for jævlig ut i f. eks. Oselva også i vår, selv på strekkene den lokale Jff forvalter. Der ligger ennå mye rart på bunn av samme typer dritt - sykler, handlevogner, plast, etc. All ære til den som tar på hanskene og rydder opp, så ikke ut som sø ville likt å treffe på den kombinasjonen av palle og sykkel, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan melde om et jækelig bra sø fiske i Nord-Norge, mange år siden jeg har tatt så mye fisk over 2kg som iår <_< Får håpe det holder seg slik i mange år framover.

Det kan se ut som det er veldig mye sild og brisling i de fjordene jeg fisker i. Det hjelper nok. Er en del oppdrett her også, men kan ikke se at er noe mere lus nå en før de kom til fjorden.....

ps: Var bra fiske i fjor også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan melde om et jækelig bra sø fiske i Nord-Norge, mange år siden jeg har tatt så mye fisk over 2kg som iår :blush: Får håpe det holder seg slik i mange år framover.

Det kan se ut som det er veldig mye sild og brisling i de fjordene jeg fisker i. Det hjelper nok. Er en del oppdrett her også, men kan ikke se at er noe mere lus nå en før de kom til fjorden.....

ps: Var bra fiske i fjor også

Nyt det så lenge det varer!

Her på Vestlandet er det virkelig en skummel utvikling, tror ikke det er så mange med hånden på hjerte som kan si noe annet.

Olav gjør en glimrende innsats for å få belyst og satt problemet på dagsorden!

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lusa spiller inn får man en liten pekepinn om ved å sammenlikne tallene for elver i områder med mye oppdrett kontra lite. Men det høres ikke bra ut. Ellers er jo et klassisk eksempel Driva, som i eldre dager var en typisk storlakselv for så å bli landets beste sjøørretelv da laksebestanden nærmest lå brakk grunnet gyro. Nå har laksebestanden tatt seg opp igjen, med tilsvarende tilbakegang for sjøøørreten. Pr i dag er vel Vefsna landets beste sjøørretelv, der laksebestanden er i krise grunnet gyro. Når katten er borte danser musene på bordet...

Denne skjønner jeg ikke Cato for det første, at laksefisket er blitt bedre i Driva har det ikke noe med drivalaks å gjøre, for det finnes ikke lakseunger i driva i følge strømfisket.

Det vil si at det ikke er noe konkuranse fra 0 til 3 åringene i hvert fall.

Sjøørretfisket i driva var ikke prioritert når elva var frisk, og etter gyroangrepet ble det satt igang et stort sjøørret fiske i Driva pga mangel på laks, feks på Skjørland hvor foreningen drev reine slaktet med en horde mann på linje med marken sin.

Selfølgelig stiger fangsten en stund, men så syner odsen.

Sjøørret og laks gyter på forskjellige steder i elva.

Jeg mener å ha hørt at det ikke er bevist i en eneste elv at nedgang i laksebestand har økt antal gytende sjøørret par.

I følge Vidar Skiri i Rauma er bare Sjøø bestanden en skygge av seg selv kontra hva den var på den tiden hvor Rauma var uten gyro og laksebestanden var sterk.

Sjøørret og Laks har aldri vært konkurerende, hverken på gytegrunnene eller i beitesammenheng.

Så dumt er ikke naturen satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: hvor har du det fra at det er mye lyr rundt oppdrettsanlegg? Har fisket mye rundt slike og aldri fått det.. Sei er det mengder av, men ingen jeg kjenner har opplevd lyr. Selv om oppdrettsanlegg legges på strømsterke plasser vil jeg tro lyren trives dårligere her enn nærmere land og grunner?

Hvis man ser bort fra smoltspisingen er det spennende info, i såfall...

Slik jeg ser det er det en kombinasjon av lusetrykk og ødeleggelse av gytebekker som er de alvorligste truslene mot smolt. Det skal ikke mer enn 10 lus til før en smolt risikerer døden, og jeg tror ikke folk flest fatter hvor mange småbekker som er fylt igjen eller lagt i rør de siste 5-10-20 årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: hvor har du det fra at det er mye lyr rundt oppdrettsanlegg? Har fisket mye rundt slike og aldri fått det.. Sei er det mengder av, men ingen jeg kjenner har opplevd lyr. Selv om oppdrettsanlegg legges på strømsterke plasser vil jeg tro lyren trives dårligere her enn nærmere land og grunner?

Hvis man ser bort fra smoltspisingen er det spennende info, i såfall...

Slik jeg ser det er det en kombinasjon av lusetrykk og ødeleggelse av gytebekker som er de alvorligste truslene mot smolt. Det skal ikke mer enn 10 lus til før en smolt risikerer døden, og jeg tror ikke folk flest fatter hvor mange småbekker som er fylt igjen eller lagt i rør de siste 5-10-20 årene!

Hei hei

Hvis du står på en merd og fisker vil du få mangt og meget. Seien er nok i flertall, men både torsk, lyr og kvitting henger rundt her i mengder store nok. Om det er lyren eller seien som spiser smolten er jo ikke så viktig, egentlig. I gamle dager var det torsken som sto som en vegg utenfor elvene og spiset smolt. Nå er jo torsken stort sett vekke, men jeg vet ikke om det er så betryggende, det heller.

Men på den annen siden kjenner vi til yrkesfiskere som i perioder finner smolt i hver eneste lyremage. Bilder finnes, og jeg tror vi snakker om opp til 5-6 fisk i en mage som et ikke uvanlig tall. I små elver hvor det ikke er tusener på tusener av smolt, kan dette utgjøre mye. Dette er fisk som henger i områdene rundt anleggene. Om lyren ikke lever direkte på anlegget, tror jeg fremdeles det vil fungere som et rev og lokke til seg fisk. Og at lyren vil like seg nærmere land... Svære anlegg ligger like ved land, ved disse bergene som er så fine å fiske lyr fra. De ligger landnært, og ikke ute i havet, mange av anleggene i fjordene våre.

Og så til sist, og det må jo stadig gjentas, det er mange grunner til at ørreten sliter. Elver og distrikt må sees på indivduelt. Her i hordaland tror jeg at lusa har en nesten altoverskyggende effekt i mange av elvene som sliter mest. Mange av elvene produserer greit med sjøørretsmolt, ihvertfall nok til at det ikke crasher, men den kommer ikke tilbake som voksen. Å bruke energien på å åpne nye gyteplasser, eller fikse gamle er greit nok det, men ikke viktigst når mengden tilbakevandrere ikke fyller opp de allerede eksistrende gyte og oppvekstområdene.

Litt av poenget når dette med kunstige rev dukker opp, er å vise at bildet er mer komplekst enn mange tror. Vi pleide å klage på drivgarna, så nøtene, så selen og nå til sist lusa.

Vi kan fremdeles ta feil, og overse andre problemer hvis vi ser oss blind på lusa. Den er nok det slemmeste på vestlandet generelt, men lokalt kan andre ting ha like stor effekt.

Det er for eksempel mange av elvefiskerne nå som mener det er dette "voldsomme" sjøfisket vinterstid som er grunnen til at fisken går tilbake. Så seint som denne helgen ble jeg lekset opp av flerr forskjellige fiskere at vi har sjøfisket å takke for nedgange. Og noen steder er det nok et betydelig bidrag, men jeg tror mange av dem som fisker sjøørret i sjøen vil føle det urimelig å få skylda for all elendigheten.

Men vi pleier jo å henge oss opp i enkeltfaktorer. Desverre er det sånn at de til vanlig ufarlige faktorene blir så mye viktigere nå bestandene er nede. Selen kan plutselig få betydning, og vinterfisket etter ørret kan være siste spikeren i kista noen steder hvis vi allerede har en bestand i kne.

Oppdrettsnæringa lager vansker for villfisken på alle nivå fra lus til nedfiskede forfiskebestander, men den er stor, og aldri i livet om den snur lett. Men noe MÅ gjøres.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: hvor har du det fra at det er mye lyr rundt oppdrettsanlegg? Har fisket mye rundt slike og aldri fått det.. Sei er det mengder av, men ingen jeg kjenner har opplevd lyr. Selv om oppdrettsanlegg legges på strømsterke plasser vil jeg tro lyren trives dårligere her enn nærmere land og grunner?

Hvis man ser bort fra smoltspisingen er det spennende info, i såfall...

Var nok en forkjær, forhastet formulering, det der - du har selvsagt rett i det du skriver. Her vest er det kanskje mer av både sei, hestemakrell og makrell rundt anleggene sommerstid enn av lyr. Når jeg skrev dette hadde jeg undersøkelser fra Havforskningen i tankene, som har drevet med kontrollerte rømmingsforsøk med individmerket laksesmolt. Under forsøket fanget de lokale fiskerne for det meste inn lyr og fant merkene til smolten (opp til 7-8 stk pr lyr) igjen i magesekkene deres. Med disse "lyrtallene" i tenkeboksen ble fisken som oppholder seg langs disse kunstige revene som o-anleggene utgjør feilaktig omtalt som "lyr", selv om sei og all annen rovfisk nok er minst like interessert i smolten.

Av og til går fingrene litt for fort over tastaturet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Oselvo sin del har vi nok eit alvorlig lokalt problem i tillegg til lus ect. Gjedde. Store deler av vassdraget der sjøørreten" regjerte" før er overtatt av gjedde no. Neppe heldig for bestanden av sjøørret.

Ja, men Oselvo er ikke alene om å ha gjedde, det har en rekke vassdrag med solid sø og laksebestand også. Men at gjedda er et fenomen som er lagt til i nyere tid er sesielt for Os. Ryker nok med en del ungfisk av både laks og sø der, samt mindre tilbakevandrere.

Bergen JFF har fisket ut en del gjedde i Raudlivatna. Hva gjøres lenger ned i elva? Har noen elever på Os Skule hver fredag som gjerne er med for å bistå i utfiskning, etc. - så kan vi gjøre en innsats for Os JFF er det bare å si fra!

Vi kan drepe gjedde, tømme røyeruser, vedlikeholde brygger o.l., snekre lettere istallasjoner, osv. Så lenge disse ungene har noe meningsfylt å holde på med ved siden av vanlig skole er de både motivert og flinke til å ta i et tak... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men Oselvo er ikke alene om å ha gjedde, det har en rekke vassdrag med solid sø og laksebestand også. Men at gjedda er et fenomen som er lagt til i nyere tid er sesielt for Os. Ryker nok med en del ungfisk av både laks og sø der, samt mindre tilbakevandrere.

Bergen JFF har fisket ut en del gjedde i Raudlivatna. Hva gjøres lenger ned i elva? Har noen elever på Os Skule hver fredag som gjerne er med for å bistå i utfiskning, etc. - så kan vi gjøre en innsats for Os JFF er det bare å si fra!

Vi kan drepe gjedde, tømme røyeruser, vedlikeholde brygger o.l., snekre lettere istallasjoner, osv. Så lenge disse ungene har noe meningsfylt å holde på med ved siden av vanlig skole er de både motivert og flinke til å ta i et tak... ;)

Gjedda er nok ikke så kjekk for noen av disse fiskene, men likevel ser det ut for at det går ut ganske bra med småfisk, men den kommer ikke tilbake. Gjedda er nok part i saken, men er neppe hovedsynderen. Selvfølgelig vil den jo får relativt høyere betydning hvis ørretbestanden av andre grunner også går ned. I oselva tror jeg nok at hovedproblemet er i sjøen, med lusa. Gjedde, sel og gjengrodde gytebekker tror jeg er av sekundær betydning i dette tilfellet.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så er sesongen over de fleste steder.

Venter i spenning på å høre noe om ståa fra elvene våre, her vestpå.

Loen endte på 67 fisk. 28 stk på under 800 g. :)

Blenkje....

I en legendarisk elv hvor man ikke en gang tenkte seg å fiske slik fisk!! Det sier litt om tilstanden da det på et annet forum ble kommentert som oppmuntrende at flak med halvkilos og trekvartkilos begynte å gå på elva.

For to år siden var fangsten på normale 300 ørret.

I Stryn er det skrevet rundt 10 fisk i boka til BS ved sesongslutt. Helt sikkert noe underapportert, men selv med en tredobling er dette skremmende greier. :)

Få høre nå, kom fisken til slutt rundt i fjordene, eller ble det så ille som jeg fryktet tidligere i sesongen?

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Burde vell sette inn flere :D;):lol: fjes her.

At min barndoms trøste fisk lider er det ingen tvil om.

Her er hva jeg mener vi kan gjøre, uten for mye byråkrati.

1.Forbud mot Makrellgarn som ikke er nedsenket.

2.Vinter fiske og konkurranser ved fiske på blandede bestander i sjø stoppes.

3.Øke miste mål på SØ.

4.Øke fredningsonene ved elvemunningene til 500m

5.Oppdretts anlegg må på sikt vekk fra elvemunningene.

:ph34r: Personelig vil jeg prøve å stoppe NJFF sjøøret konkuranse i Hordaland :ph34r: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vell sette inn flere :D;):lol: fjes her.

At min barndoms trøste fisk lider er det ingen tvil om.

Her er hva jeg mener vi kan gjøre, uten for mye byråkrati.

1.Forbud mot Makrellgarn som ikke er nedsenket.

2.Vinter fiske og konkurranser ved fiske på blandede bestander i sjø stoppes.

3.Øke miste mål på SØ.

4.Øke fredningsonene ved elvemunningene til 500m

5.Oppdretts anlegg må på sikt vekk fra elvemunningene.

:ph34r: Personelig vil jeg prøve å stoppe NJFF sjøøret konkuranse i Hordaland :ph34r: .

:ph34r:

Godt å se at det er flere som bryr seg.

Støtter alle forslagene, ikke minst angående makrellgarna. Generellt forstår jeg ikke hvorfor man i det hele tatt bruker garn for å få makrell. Når makrellen er her får man mer enn man klarer med ei eneste stang. Hvorfor hytteeiere skal få ha makrellgarna ute helg etter helg skjønner jeg bare ikke. Jeg kjenner ihvertfall ingen som virkelig har lyst på en stim makrell i garnet ;)

Det samme gjelder forøvrig torskefisket. Jeg vedder på at en god helg rundt påsken er det flere km fritidsgarn ute enn yrkesfiskergarn. Og rusene....

Hva som virkelig er lov og ikke skal være usagt, men folketanken om at man skal ha lov å (fritids)fiske så hardt man vil med garn og liner fungerer ikke lenger. Til det har vi for mange truede bestander. Og for de av dere som er forbauset over at ørreten og laksen har hatt sine tunge stunder: hadde dere noensinne trodd at torsken skulle slite? At det skulle være nødvendig å få innført fangstbegrensinger og minstemål for fritidsfiskere? Og ikke fortell meg at "jeg tar bare et par håndfuller hvert år" 100 000 mennesker sier dette.

Og hva gjelder sjøørretkonkuransen bør den stoppes på hele vestlandet. Ihvertfall i fjordene. Og få vekk lengde som målekriterie. Ingen setter ut en lang tynn støing så lenge det er centimetre som teller. Jeg så bilder fra denne konkuransen. Skal ikke påstå at alt var støinger, men mye tynt var det, ja.

Olav

Ps tror egentlig ikke brukerne av forumet her er de som burde føle seg mest truffet av denne kritikken, den er egentlig rettet mot forvaltende myndigheter og andre i posisjon til å påvirke. Jeg blir bare revet med, og da kan det gjerne få preg av angrep på leserne :)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ har og er stemoderlig behandlet.

Det vi nå ser, er at ingen har brydd seg, før vi ser stupet komme mot oss med lynets hastighet.

Vi kan gjerne sutre her inne, men det hjelper lite.

Vi må handle.

Og da må det legges press på de som har makt å myndighet. Om du plager disse personene så må de tåle det, de sitter i profesjonelle jobber hvor de skal betjene naturen.

Hvem skal vi så melde vår bekymring til.

Fylkesmannens Fiskeforvalter.

DN (Direktorotet for ferskvansjakt og vanstell)

MD (Miljø Døderen)

NJFF ( Norges Jævla Fisker Forbund)

FD ( Full av Dritt)

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestanden av sjøørret er nå så liten i Hardangerfjordbassenget at jeg mener den bør totalfredes på ubestemt tid. Lakselusen er hovedsynderen, det er det vel ingen tvil om, men garnfiskere kommer på en god nr. 2, og i enkelte områder er sikkert garnfiskere hovedsynderen.

Men også sportsfiskere tar mye sjøørret, og når bestanden er så liten som den nå er, synes jeg arten bør fredes.

Når det gjelder garn generelt så bør det forbys. Spesielt trollgarn (pga hummer- og torskebestand) og overflategarn som makrell-/sildegarn.

Ellers er det vel på høy tid det blir en mer bevisst forvaltning av ressursene i våre nære sjøområder, slik jeg tolker situasjonen, det være seg fritidsfiskere med garn, stangfiskere og yrkesfiskere. Eksempelvis er torsken overbeskattet og lider muligens også av virkninger av klimaendringer, mens fiske på lyr kan gjerne være uten restriksjoner av noe slag, da den er svært tallrik de fleste steder.

Enkelte områder er typiske oppvekstområder for torsk. Slike steder formelig kryr det av torsk fra noen få cm. Slike områder bør fredes på samme måte som vi har nasjonalparker på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden med tilhørende elver lider også stort under mangel av Sjøørret. Bestanden i dag er bare en brøkdel av hva den var for 10 år siden.

Jeg er helt enig med de som sier at NJFF konkurranse bør boikottes. Vår lokale fiskeforening har gjort nettopp dette.

Det irriterer meg også grenseløst med alle disse fagbladene som hver tidlig vår har kjempereportasjer om SØ fiske i fjorden.

Tenk om et av de store anerkjente bladene kunne gå i bresjen for en fredning av ørreten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Oslofjorden med tilhørende elver lider også stort under mangel av Sjøørret. Bestanden i dag er bare en brøkdel av hva den var for 10 år siden.

Jeg er helt enig med de som sier at NJFF konkurranse bør boikottes. Vår lokale fiskeforening har gjort nettopp dette.

Det irriterer meg også grenseløst med alle disse fagbladene som hver tidlig vår har kjempereportasjer om SØ fiske i fjorden.

Tenk om et av de store anerkjente bladene kunne gå i bresjen for en fredning av ørreten?

Konkurranse mener jeg i dette tilfellet er et onde, latterlig hele konkurransen, og det var den også på det tidspunkt NJFF startet den. Bladene har helt klart også et forbedringspotensiale, fokuset her til lands ligger dessverre fremdeles på mest/størst/best osv. Jeg vil tro de fleste som har lagt igjen noen timer med fiskestanga heller legger vekt på selve opplevelsen. Håper jeg da....

:unsure: .

Imidlertid må jeg si meg svært uenig i forslaget om å frede sjøauren. Dette er først og fremst ikke av egoistiske hensyn(som at jeg vil fiske sjøaure, og det vil jeg jo... :) ), men av den enkle grunn av at en fredning i mitt område, Vestlandet, slett ikke ville ført til en umiddelbar bedring av bestandene. Forsvinner sjøaurefiskerne som fryser seg gjennom vinter/vårfisket, forsvinner også vaktbikkjene, engasjementet, på mange måter en seier for oppdrettsnæringen. Det viser seg gang på gang at produksjonen i vassdragene her er god, med unntak av de verst rammede områdene. Problemet er at de siste årene forsvinner en stadig større del av gytefisken-enkelte årsklasser kan være helt eller delvis borte. Jeg er heller for en streng bag-limit, selv på fisket i sjøen, økning av minstemål i noen vassdrag, og sist men ikke minst en utvidelse av fredningssonene utenfor viktige vassdrag. En sjøaurefisker med baglimit på sjøfisket vil ikke utgjøre et fangsttrykk som vil påføre bestandene mer skade enn de gjør nytte av seg i positiv forstand. Vaktbikkjefunksjonen og engasjement når det gjelder lusekons., ulovlig garnfiske, overholdelse av minstemål, at man følger reglene mtp fredningssoner osv.

I tillegg til lusepress m.m forsvinner jo byttedyrene til sjøauren gradvis pga overfiske, selv lokalt,-brisling, sild, tobis osv. Predasjonen øker nok også fra torskefisk pga at også deres næringsgrunnlag gradvis forsvinner. Ikke mange lyspunkt med andre ord, dessverre.

Så at det ble nevnt at det var mye aure i Suldal her i starten av tråden. Mitt syn er akkurat det motsatte! Aldri(kanskje med unntak av fjoråret) har jeg sett/fanget mindre mengder med sjøaure over 1 kg i Lågen som denne sesongen. Dette gjelder også alle mine andre fiskekamerater som holder til i samme vassdrag. Jeg har nå fisket Suldal 30-50 fiskedager hver sesong siden 1999, det har også andre bekjente gjort, så det er i alle fall nok matr. til å se trendene. Suldal kommer nok på en "all-time-low" når det gjelder sjøaurefangst i år. Lyspunktet er at det har gått opp mye 0-1 kg fisk som er feite, fine og tydelig ikke plaget av lus denne våren i alle fall.

Hadde vært intr. å høre rapporter fra flere elver også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye enig med FM her, sportsfiskerne er viktige vaktbikkjer, dersom vi ikke har grunn til å passe på-hvem gidder da mon tro?

Minner om dette prosjektet-kanskje flere kan finne på følgende? FS hjelper gjerne til med å skape blest rundt slike prosjekter... forøvrig var det ikke overveldes mange som stillte når det var noen som tok tak her heller..... :unsure:

https://www.fiskersiden.no/content/view/391/29/lang,no/

https://www.fiskersiden.no/content/view/397/29/lang,no/

https://www.fiskersiden.no/content/view/400/29/lang,no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å frede sjøørreten i sjøen er jo nærmest umulig uten å frede alt annet fiske også. Dette er litt Helga Pedersen argumentasjon, jeg innser det, men det er mye sant i det. Desverre gjelder dette også all form for kontroll av sjøfisket. I elva er dette lettere da vi kan bestemme antall fiskekort, fiskeseong, redskapsbegrensing osv. Elvene er små områder, og oppsyn mulig. Med kortsalg har vi en mulighet for fangstrapportering osv.

Men hvem passer sjøfiskeren?

Han fisker jo ikke ørret, men torsk og sei.

Om vi ikke totalfreder ørreten kan vi gjerne gjør innstramminger. Frede større områder. Hvorfor bare 100 metersoner fra elveosene? Hele indre fjordeler kunne vært fredet i den sårbare vinterfasen. I indre nordfjord renner Loen, Olden og Stryn ut innerst i fjorden. kanskje kunne man fredet fra ett eller annet sted utenfor den ytterste av disse elvene. Når det er kaldt sliter fisken mer med saltbalansen i sjøen, og trekker inn mot de brakkere områdene(hvis jeg ikke husker feil) Her står blenkjen og den sultne utgangsfisken tidvis ganske konsentrert. Forby fisket her i jan-mars. Forby ihvertfall dorgefisket. Vet ikke hvordan dette kan håndheves, men noe bør gjøres.

Også sier det seg selv at som situasjonen er nå kan vi ikke gå med på at NJFF og alle fiskebladene så til de grader oppmuntrer til dette vinterfisket. Med en ørret i fritt fall bør forbundet gå foran med et godt eksempel og mane til forsiktighet. Vi burde alle prøve å påvirke de lokale foreningene våre. Så mange lange tynne vinterfisker havner i på vekta i denne mye omtalte konkuransen. Jeg vil i hvertfall jobbe for at dette tar slutt.

Som i alle andre kontroversielle saker er det gjerne holdningsskapende arbeid som er tingen. Få folk til å forstå at vi ikke kan holde på som vi gjorde. Noen vil alltid ta seg til rette uansett, men hvis noen tar til fornuft eller følger nye regler hjelper det.

Vi har elver som ligger an til å måtte stenges for ørretfiske, eller er allerede stengt, og da er det meningsløst at det ikke finnes restrikjsoner på sjøfisket. Alle er enige når det samme problemet gjelder laksen.

Tror egentlig de fleste fiskere også ser dette, selv om noen vil føle det urettferdig at sjøfiskerne skal svi. Da kan jeg jo bare avslutte med at elvefiskerne allerede har alle de begrensinger man kan tenke seg, så det er ikke opplagt at det er her ytterligere innstarmminger skal komme først.

Olav

PS

Det viser seg gang på gang at produksjonen i vassdragene her er god, med unntak av de verst rammede områdene. Problemet er at de siste årene forsvinner en stadig større del av gytefisken-enkelte årsklasser kan være helt eller delvis borte.

Ikke for å flisespikke men her er selve problemet. Jeg er heller ikke for totalfredning, snarere vil jeg finne måter å redusere trykket der det hjelper mest. Men, som du sier, hvis stort sett hele årsklasser av gytefisk forsvinner så kan vi ikke tillate oss å ta de siste. Det hjelper ikke at det er noen andre som har skylda for elendigheten.

Vi kan ikke ta de siste fiskene for det!!

Generelle regler er vanskelige. Områdene må forvaltes hver for seg, men mange steder er det kritisk, og omfattende tiltak må gjøres. Og åpning av gytebekker er en god ting, men hjelper neppe når det ikke er nok gytefisk til å fylle allerede eksisterende gyteareal i mange lever.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Kanskje det burde fastsettes gytebestandsmål også for sjøauren i vassdragene, på samme måte som for laksen..? Da ville det være mulig, og ikke minst lettere å se situasjonen for det enkelte vassdrag og gjøre tiltak deretter........

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det burde fastsettes gytebestandsmål også for sjøauren i vassdragene, på samme måte som for laksen..? Da ville det være mulig, og ikke minst lettere å se situasjonen for det enkelte vassdrag og gjøre tiltak deretter........

:)

Jupps

Enig med dette. Ørreten er ikke mindre viktig enn laksen, og ressursene burde være der for å gjøre de nødvendige tiltakene. Og dette er det viktigste. Ikke at jeg sutrer og klager og kommer med påstander og forslag til løsninger som ingen liker eller har tro på :blush:

Håper og tror at vi får ørreten tilbake hvor den hører hjemme så fort som mulig.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden det har vært noe sutring her nå :lol:

http://www.saltenposten.no/nyheter/article192285.ece

Det har vært telling i Beiaren. Over 1100 laks, og det er bra.

75 sjøørret og ei sjørøye...

Ikke fullt så bra :)

Statistikken sier at det er tatt 1996 sjøørret. Det er effektivt.

Forsto det på Sølvreven som at det ikke var spekatulert i Gaula heller. På sjøørreten, altså.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lenge siden det har vært noe sutring her nå :P

http://www.saltenposten.no/nyheter/article192285.ece

Det har vært telling i Beiaren. Over 1100 laks, og det er bra.

75 sjøørret og ei sjørøye...

Ikke fullt så bra :)

Statistikken sier at det er tatt 1996 sjøørret. Det er effektivt.

Forsto det på Sølvreven som at det ikke var spekatulert i Gaula heller. På sjøørreten, altså.

Olav

Olav du har vel fått med deg tallene fra driva og surna og?

Ikke mye glede å spore der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.