Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skjer med sjøørreten?


Recommended Posts

Hvordan er tilstanden til gytebekkene rundt omkring? Mange vandringshindre? Har bekken blitt gravd opp så mange ganger at alt egnet gytesubstrat er borte? PH? Gjengroing?

Mange småbekker er ødelagt. Steinsatt og utrettet. Når svingene forsvinner forsvinner hølene, og ikke minst vintervannstanden kan forsvinne helt. Det er mange steder gytebekkenes tilstand er mye av forklaringen på ørretens tilbakegang, men hos oss på vestlandet fylles mange steder ikke de tilgjengelige gyteområdene uansett. Fisken forsvinner i havet.

Men, som med laksen, de forskjellige elvene og områdene må sees på separat.

Min bekymring er forøvrig ikke bare hva som er årsaken de forskjellige stedene, men snarere at det virker som om det ikke legges merke til av dem som har ansvaret for forvaltningen. Elver stenger ørretfisket, andre elver tar smååå mengder fisk. I stedet for et ramaskrik som med laksen, så er det stort sett bare de mer interesserte som legger merke til det.

Storfangster med storlaks i gaula får mye oppmerksomhet, mens et par hundre ørret ikke akkurat er i nyhetene. Skulle tro at med dagens restriksjoner på laksefisket burde fiskeinnsatsen etter ørret øke mye.

Noe skal man jo gjøre når laksekvoten er tatt tidlig på dagen, og det lenge til man skal hjem.

Det begynner å komme seg, folk begynner å engasjere seg, men ingenting skjer, hverken gytebekkutbedring eller annet, før man setter seg ned og erkjenner at fisken sliter

olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange småbekker er ødelagt. Steinsatt og utrettet. Når svingene forsvinner forsvinner hølene, og ikke minst vintervannstanden kan forsvinne helt. Det er mange steder gytebekkenes tilstand er mye av forklaringen på ørretens tilbakegang, men hos oss på vestlandet fylles mange steder ikke de tilgjengelige gyteområdene uansett. Fisken forsvinner i havet.

Men, som med laksen, de forskjellige elvene og områdene må sees på separat.

Min bekymring er forøvrig ikke bare hva som er årsaken de forskjellige stedene, men snarere at det virker som om det ikke legges merke til av dem som har ansvaret for forvaltningen. Elver stenger ørretfisket, andre elver tar smååå mengder fisk. I stedet for et ramaskrik som med laksen, så er det stort sett bare de mer interesserte som legger merke til det.

Storfangster med storlaks i gaula får mye oppmerksomhet, mens et par hundre ørret ikke akkurat er i nyhetene. Skulle tro at med dagens restriksjoner på laksefisket burde fiskeinnsatsen etter ørret øke mye.

Noe skal man jo gjøre når laksekvoten er tatt tidlig på dagen, og det lenge til man skal hjem.

Det begynner å komme seg, folk begynner å engasjere seg, men ingenting skjer, hverken gytebekkutbedring eller annet, før man setter seg ned og erkjenner at fisken sliter

olav

Da er jo det et sted å begynne? Bare å finne frem de gamle slitte vaderene, brette opp ermet, snakke med grunneier og gå i gang :-)

Om problemet ligger i havet, så blir det ikke bedre av at rekrutteringen er dårligere enn den kan være. Bekkene er jo noe konkret som lar seg fikse enkelt med litt egeninnsats, havet derimot er noe stort å gape over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo det et sted å begynne? Bare å finne frem de gamle slitte vaderene, brette opp ermet, snakke med grunneier og gå i gang :-)

Om problemet ligger i havet, så blir det ikke bedre av at rekrutteringen er dårligere enn den kan være. Bekkene er jo noe konkret som lar seg fikse enkelt med litt egeninnsats, havet derimot er noe stort å gape over.

Vi har kontaktet fylkeskommunen og grunneier og har fått både midler og dreis på bekken.

Var ute å kikket på 3 groper vi har tatt vekk leire fra og lagt på grus. Så ihvertfall 50-60 ørret som var igang.

Morsomt å se at det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kontaktet fylkeskommunen og grunneier og har fått både midler og dreis på bekken.

Var ute å kikket på 3 groper vi har tatt vekk leire fra og lagt på grus. Så ihvertfall 50-60 ørret som var igang.

Morsomt å se at det funker. :)

Kjempemessig....

I Trondheim har vi fått åpnet en bekk som har vært lukket siden en gang på 20-tallet. Spredte avløp, overløp og det meste av forurensningssig til bekken er fikset, og bekken er bygd opp på ny, med substrat og hydromorfologi som er egnet for (sjø-)ørret.

Det tok ikke mange månedene før ørret fra øvre deler av vassdraget hadde sluppet seg ned og befolket de nyrestaurerte delene. Jeg var spent på hvor lenge det drøyde før den første sjøørreten tok turen opp og snuste på bekken, og vi spekulerte på tanken om å gi litt starthjelp. Bekken har jo ikke hatt anadrome ærreter på snart hundre år--

Det ser det derimot ikke ut som vi trenger.

Iår registrerte jeg en skikkelig oppblomstring av årsyngel i den restaurerte, anadrome delen: mye høyere tetthet enn den stasjonære, urørte bekken lenger oppe.

Når jeg i tillegg fanget en utgytt hunnfisk på litt under kiloen var saken biff! Sjøørreten er på vei tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kontaktet fylkeskommunen og grunneier og har fått både midler og dreis på bekken.

Var ute å kikket på 3 groper vi har tatt vekk leire fra og lagt på grus. Så ihvertfall 50-60 ørret som var igang.

Morsomt å se at det funker. :P

KONGE!!!!

Kjempemessig....

I Trondheim har vi fått åpnet en bekk som har vært lukket siden en gang på 20-tallet. Spredte avløp, overløp og det meste av forurensningssig til bekken er fikset, og bekken er bygd opp på ny, med substrat og hydromorfologi som er egnet for (sjø-)ørret.

Det tok ikke mange månedene før ørret fra øvre deler av vassdraget hadde sluppet seg ned og befolket de nyrestaurerte delene. Jeg var spent på hvor lenge det drøyde før den første sjøørreten tok turen opp og snuste på bekken, og vi spekulerte på tanken om å gi litt starthjelp. Bekken har jo ikke hatt anadrome ærreter på snart hundre år--

Det ser det derimot ikke ut som vi trenger.

Iår registrerte jeg en skikkelig oppblomstring av årsyngel i den restaurerte, anadrome delen: mye høyere tetthet enn den stasjonære, urørte bekken lenger oppe.

Når jeg i tillegg fanget en utgytt hunnfisk på litt under kiloen var saken biff! Sjøørreten er på vei tilbake...

Fantastisk! Godt å høreat det er noen som tar et tak og ikke bare klager over stadig dårligere bestander og forhold. FLere burde gjøre som deg!

Nå er vel ikke dette sjøørret, eller?

Det er helle ikke poenget. Poenget er at gytebekker lar seg enkelt fikse med noen få penger, litt innsats og grunneiers tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen Jæger og Fiskerforening har nå sendt forslag til fylkesstyret (HJFF) om avlysning av NJFF's sø-konk i Hordaland. I dette oppdrettstette fylket er sø helt nede for telling og det er ingen overskuddsproduserende bestand å fiske på lenger. Det virker derfor ikke etisk forsvarlig å avholde en konkurranse på vinterbeitende sø og tynne støinger som såvidt har fått sjødrakten tilbake.

Herved går utfordringen videre til Rogaland og Sogn og Fjordane. I disse fylkene står det ikke særlig mye bedre til for sø'en..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helle ikke poenget. Poenget er at gytebekker lar seg enkelt fikse med noen få penger, litt innsats og grunneiers tillatelse.

Selvfølgelig har du rett i det.

Jeg er generellt mest bekymret for vestlandsørreten, og her er det ikke bekkene som er selve hovedproblemet. Vi produserer allerede greit med småfisk i forhold til de svært få stamfiskene vi har, og det vi må gjøre er å sørge for at de kan komme tilbake til elvene og bekkene eller hvor de nå måtte gyte.

Nå ser jeg jo at ørreten har det stritt i deler av landet hvor vi ikke like selvfølgelig kan skylde på lus og oppdrett. Her tror jeg også at tilrettelegging kan være et av de mest effektive, og faktisk enkleste tiltakene for å sikre eller øke populasjonene.

Det viktigst for sjøørreten generellt er at den blir tatt på alvor, og at problemene erkjennes når de dukker opp.

Bergen Jæger og Fiskerforening har nå sendt forslag til fylkesstyret (HJFF) om avlysning av NJFF's sø-konk i Hordaland. I dette oppdrettstette fylket er sø helt nede for telling og det er ingen overskuddsproduserende bestand å fiske på lenger. Det virker derfor ikke etisk forsvarlig å avholde en konkurranse på vinterbeitende sø og tynne støinger som såvidt har fått sjødrakten tilbake.

Herved går utfordringen videre til Rogaland og Sogn og Fjordane. I disse fylkene står det ikke særlig mye bedre til for sø'en..!

BRA!!

Mange vil synes dette er drastisk, og mange vil hate at det insinueres at sportsfisket kan være skadelig for sjøørreten. Ikke minst kan jeg tenke meg at forbundet kan bli litt snurt hvis lfylkeslagene går ut mot et av de største nasjonale arrangementene i forbundets regi, men det får bare være.

Sjekk under laksefiskeforumet. Rogaland fanget 1 tonn ørret i år står det. Dette pleide å være årsfangst for Vikedalselva alene.

Støtter PerH i hans oppfordring om at Rogaland følger opp sammen med Sogn og Fjordane. Elvene i Nordfjord er kollektivt nede. 180 kilo ørret totalt i Stryn!!

Loen og Olden følger hakk i hæl. Selv Eidselva tror jeg så ett eller annet sted at lå på under 100 fisk. I sogn er det ikke mye bedre.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

:lol::lol::lol:

Sitat fra NJFF Fylkeslags styre protokoll.

Fylkeslaget hadde mottatt et brev fra Bergens JFF med et forslag om å avlyse sjøaurekonkurransen i Hordaland i 2009. Styret vedtok å støtte Bergens JFFs forslag, basert på den miserable tilstanden sjøaurebestanden i fylket i dag befinner seg i.

:angry2:

Supert!

Noen som vet hva som skjer med sø-konken i Rogaland og Sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::D

Sitat fra NJFF Fylkeslags styre protokoll.

Fylkeslaget hadde mottatt et brev fra Bergens JFF med et forslag om å avlyse sjøaurekonkurransen i Hordaland i 2009. Styret vedtok å støtte Bergens JFFs forslag, basert på den miserable tilstanden sjøaurebestanden i fylket i dag befinner seg i.

:angry2:

:D

Noen vil surmule, noen vil synes det er tullete, men de fleste vil overleve uten denne ene dagen.

BJF og fylkeslaget har gitt et tydelig signal.

All honnør til dem!!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både Rogaland og Sogn og Fjordane tar en seriøs vurdering av situasjonen.

Tilbakemeldingene er så alarmerende, at det å neglisjere de neppe blir gjort.

Noen elver og bekker har en akseptabel bestand, og de kan vi fiske på med relativ god samvittighet.

Skulle ønske at vi hadde like god kontroll på gytestatusen til SØØ som vi har på laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at vi hadde like god kontroll på gytestatusen til SØØ som vi har på laks.

Vel, det kan jo komme, men ikke før man har en erkjennelse av at ørreten sliter. Så lenge jeg fremdeles hører at det nok var mye brisling som gjorde at fisken kom seinere inn......

Man må erkjenne at man har et problem, så dukker muligens viljen opp til å gjøre noe med det.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser det jo ut som om problemet blir tatt på alvor rundt. Takk og pris.

http://www.avisa-st.no/arkiv/orkdal/article1204790.ece

Visste ikke at det var så skralt i Orkla, men det passer jo med gaula som vel ikke renner ut så langt unna. Dette er vel ørret som deler oppvekstområder, og sliter med det samme hvis deler av problemene kan finnes i sjøen

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser det jo ut som om problemet blir tatt på alvor rundt. Takk og pris.

http://www.avisa-st.no/arkiv/orkdal/article1204790.ece

Visste ikke at det var så skralt i Orkla, men det passer jo med gaula som vel ikke renner ut så langt unna. Dette er vel ørret som deler oppvekstområder, og sliter med det samme hvis deler av problemene kan finnes i sjøen

Olav

Fangster er nede i 10% av hva de var rundt årtusenskiftet, hevdes det. Er jo helt likt med vestlandet det. Selv om nedgangen her vest har foregått over flere tiår og først begynte for alvor da o-næringen virkelig ekspanderte, har den blitt helt akutt først i de siste to-tre år. Pussig at det samme mønsteret gjelder såpass store geografiske områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangster er nede i 10% av hva de var rundt årtusenskiftet, hevdes det. Er jo helt likt med vestlandet det. Selv om nedgangen her vest har foregått over flere tiår og først begynte for alvor da o-næringen virkelig ekspanderte, har den blitt helt akutt først i de siste to-tre år. Pussig at det samme mønsteret gjelder såpass store geografiske områder?

Ja, men er det egentlig så pussig?

Hvem er det som bastant kan hevde at vi ikke har hatt resistens hos lusa over lengre tid?

Hvor er det nå påvist resistens, og hvor er det at sjøørreten sliter mest?

Lus/larver følger kystsrømmen og selvfølgelig med rømt fisk. Avlusningen med badbehandling er hvel neppe særlig enkelt i de store oppdrettsenhetene man bruker idag? Hvor repressentativt er tellingen/uttakene i disse merdene?

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitt nok at lusa har hatt en sterk negativ effekt over år, slik at det tydelige droppet i fangster kan skyldes at gammelørreten er fisket opp eller død av andre årsaker. Hvis det ikke har vært reproduksjon som har frembrakt individer som har overlevd i sjøen over mange år, er det lett å forklare et slikt plutselig totalkrasj.

Men er det noe oppdrett i Trondheimsfjorden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitt nok at lusa har hatt en sterk negativ effekt over år, slik at det tydelige droppet i fangster kan skyldes at gammelørreten er fisket opp eller død av andre årsaker. Hvis det ikke har vært reproduksjon som har frembrakt individer som har overlevd i sjøen over mange år, er det lett å forklare et slikt plutselig totalkrasj.

Men er det noe oppdrett i Trondheimsfjorden da?

Lusa og rømt o-fisk er overalt, merkelig sammenfall mellom der en har påvist resistens og tilbakegangen i sjøørret, eller?

Nå er det nå engang slik at sjøørreten vandrer litt den også, spesielt er storørret stammene kjent for dette. Selv om det er oppdrettsfritt inne i fjordene, så kan fisken lett tenkes å treffe lusa/andre problemer lenger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunnen et poeng, Oteren.

Hvis Stjørdal hadde 10% o-fisk på gytetellingene, kan dette være representativt for de andre elvene der inne. Isåfall skulle dette bety ganske mye o-laks i sjøen i Trondhjemsfjorden også. Problemet er jo at den utgjør en uvanlig stor vintervertstetthet. Dette er spekulasjoner, jeg vet jo det, men det er gjerne ikke så vanvittige mengder o-laks som skal til for å øke lusepresset. Det er kanskje ikke oppdrett i fjorden, men skal man så langt avgårde utenfor da? Både nord og sør for Trondhjemsfjorden er vel ganske tette. Og rømt fisk trekker jo mot elvene som renner ut inne i fjorden.....

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunnen et poeng, Oteren.

Hvis Stjørdal hadde 10% o-fisk på gytetellingene, kan dette være representativt for de andre elvene der inne. Isåfall skulle dette bety ganske mye o-laks i sjøen i Trondhjemsfjorden også. Problemet er jo at den utgjør en uvanlig stor vintervertstetthet. Dette er spekulasjoner, jeg vet jo det, men det er gjerne ikke så vanvittige mengder o-laks som skal til for å øke lusepresset. Det er kanskje ikke oppdrett i fjorden, men skal man så langt avgårde utenfor da? Både nord og sør for Trondhjemsfjorden er vel ganske tette. Og rømt fisk trekker jo mot elvene som renner ut inne i fjorden.....

Olav

:) No treng ikkje olaksen vera i fjorden for at lusa skal verta plagsom, lusalarvene driv med tidevatnet inn og ut av fjordane og fester seg på det av laksefisk den skulle treffa på ferda. Dersom utvandrande smolt og sø må gjennom ein vegg av luseyngel/larver for å nå oppvekstområda er dei dødsdømde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:glare: No treng ikkje olaksen vera i fjorden for at lusa skal verta plagsom, lusalarvene driv med tidevatnet inn og ut av fjordane og fester seg på det av laksefisk den skulle treffa på ferda. Dersom utvandrande smolt og sø må gjennom ein vegg av luseyngel/larver for å nå oppvekstområda er dei dødsdømde. :angry2:

Har lus vært et problem for sø i Trondheimsfjorden også?

De av dere som fisker i sjø og elv der oppe burde vel være de nærmeste til å kunne kommentere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus er det i Trondheimsfjorden også, men på langt nær slike mengder som det later til å være på vestlandet.

Har heller ikke den oppfattelsen at lusmengden har vært økende de siste 20 årene.

Når det gjelder sjøørreten i Trondheimsfjorden, så tror jeg det er to faktorer som har virket vesentlig negativt på bestanden.

Det ene er gytebekkene og deres tilstand. For Gaula sin del, som jeg kjenner best, har den kraftige senkningen av elvebunnen, som følge av grusgraving, gjort det vanskelig for ørreten å komme seg opp i gytebekkene i nedre del. Flere av de mindre bekkene/grøftene som tidligere var gyteområder, stuper nå ned i elva i bratte fossefall. Senkningen av elvebunnen er på over 3 meter på de værste strekkene.

En annen faktor, som vi kanskje ikke liker, men nå er det på tide å fjerne skylappene, er sportsfiskets invirkning på bestanden.

Da jeg startet med salt ørretfiske for ca 25 år siden, var jeg så og si alene. Sjelden eller aldri traff jeg fiskere ute i samme ærend. Det kan slettes ikke sies å være situasjonen i dag. Mitt intrykk er at bestanden har minket direkte proposjonalt med økningen i sportsfisket etter sjøørreten.

Vi som driver både jakt og fiske har jo i alle år hørt at jakta ikke makter å påvirke rypebestanden.

Det var nok kanskje tilfelle før jegerantallet eksploderte. Det samme har skjedd med ørreten.

Når det blir fisket opp bæreposer fulle av tildels undermåls fisk vinters tid i umiddelbar nærhet av elveutløpene, skal ingen komme og fortelle meg at det ikke påvirker bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som driver både jakt og fiske har jo i alle år hørt at jakta ikke makter å påvirke rypebestanden.

Det var nok kanskje tilfelle før jegerantallet eksploderte. Det samme har skjedd med ørreten.

Når det blir fisket opp bæreposer fulle av tildels undermåls fisk vinters tid i umiddelbar nærhet av elveutløpene, skal ingen komme og fortelle meg at det ikke påvirker bestanden.

Nei, at fiskere kan tro at den enorme fangstinnsatsen ikke kan påvirke estandene er for meg en gåte. Hardt fiske i elvene har det gjerne alltid vært, men innsatsen i sjøen har økt enormt! Hvis dette kombineres med dårligere rekruttering som følge av dårligere gytebekktilstand og høyere dødelighet(ikke sportsfiskerelatert) i sjøen, ja da......

Og nå er ikke dette en debatt hvor jeg prøver å ta dem som fisker i sjøen, snarere at man må bidra overalt skal dette bli bedre.

Det er det samme som fritidstorskefiskerne må spørre seg, enten man fisker med garn eller stang. Når bestandene er i kjelleren, ja da har noen hundretusener fiskere som "bare" tar noen håndfuller hver til dels stor påvirkning. Og de dreper ikke færre fisk bare fordi yreksfiskere og tyskere OGSÅ fanger mange.

Det er alltid noen andre som er verre, så hvorfor skal jeg være dum å begrense meg?

Feie for egen dør!

olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.