Gå til innhold
Fiskersiden

Trondheimsområdet og utsetting av gjedde


oracel
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest en del om innsjøene rundt Trondheim på tofa.org, og jeg synes det er direkte bemerkelsesverdig hvor mange innsjøer som har fått utsatt gjedde -- hva slags motivasjon er det som kan ha ligget til grunn for å gidde å bære gjedde i nesten timesvis for å sette dem ut i gode ørretvann?

Eksempel: Herjuvatnet. Jeg gikk forbi dette vannet for noen dager siden på en skogstur, og ble positivt overrasket over hvor god vannkvalitet det var der, og håpte at dette kanskje kunne være et godt ørretvann. Skuffelsen var derfor stor da jeg leste at det var blitt satt ut gjedde i vannet på tofa.org (det er selvsagt ikke TOFA som har gjort dette, men en eller annen tulling..).

Hvorfor har det foregått en så utstrakt utsetting av gjedde rundt Trondheim? Er dette noe som fortsatt pågår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det gode ørretvann i umiddelbar nærhet av Trondheim? I nasjonal målestokk vil jeg helt klart svare nei! I nasjonal målestokk er det helt andre arter som kan gi godt sportsfiske i ferskvann rundt Trondheim.

Det fins så vidt jeg vet heller ikke noen gode gjeddevann rundt Trondheim heller i nasjonal målestokk, og det vil garantert ikke skapes noen heller ved å sette ut gjedde, helt meningsløst.

EDIT: Et mulig unntak for gode ørretvann er selvsagt Ila-vassdraget grunnet utsetting, men med holdningen til gjenutsettingen trøndere flest har så varte jo ikke det lenge. Fins sikkert stor ørret i Jonsvannet og Selbusjøen f.eks., men knapt noen som fisker seriøst etter den.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett over tid har det blitt satt ut gjedde i flere vann, bl.a. enkelte vann i Malvikmarka - tror bl.a. Ersttjønna har blitt rammet.

Heller mest mot at dette gjøres av unger/ungdommer i ren uvitenhet. Kan ikke skjønne at folk skal sitte og planlegge dette. Går historier fra gamle dager at gjedda ble utsatt i gode ørretvann for å hevne seg på grunneier som f.eks. hadde nektet folk å fiske der, men tror ikke slike ting er tilfelle i dag.

Påstanden om at det ikke finnes gode ørretvann nær Trondheim rimer dårlig med mine erfaringer - men avhenger selfølgelig mhp hva man sammenligner med. Målt mot Hardangervidda så sier det seg selv, men målt mot f.eks. Oslo og Nordmarka eller andre større byer er jeg helt uenig.

Med rettet fiske i f.eks. Jonsvatnet (selv uten båt) kan man forvente rimelig god statistikk på kilosørret. Rett valg av metode og besøkstid er stikkord. Kjenner folk som er svorne fiskere som hele tiden søker tilbake til vannet. Hvis man bare fisker vilkårlig vil vannet kunne skuffe kraftig, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også litt av poenget mitt, at ørretfiske rundt Trondheim ikke er mye å skryte av i nasjonal målestokk. Dermed blir disse vannene heller uinteressante når man har som filosofi å fiske etter artene potensialet er størst etter, i nasjonal målestokk.

Men for all del, det er like dumt å sette ut gjedde i nye vann som det er å tro at man oppnår noe positivt ved å forsøke å garne den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, det er like dumt å sette ut gjedde i nye vann som det er å tro at man oppnår noe positivt ved å forsøke å garne den ut.

Enig! Garnfiske etter gjedde virker veldig håpløst. Terskelen for rotenonbehandling o.l er vel fryktelig høy også? Etter det jeg har lest så har dette blitt gjort i Trondheimsområdet bare i dammer med mort som har blitt tappet ned for vedlikehold :/

Herjuvatnet, som jeg brukte som eksempel, er jo dobbelt så håpløst å få gjeddefritt når det er så stort. Bleh, nå lengter jeg hjem til Nordfjord :/ (skal forresten hjem på søndag! Da kommer det sikkert en rapport eller to her etterhvert :angry2::D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre - for en god stund siden - kommet gjedde i mange vann rundt jonsvannet. Foldsjøen, vulusjøen, Lille Dragstsjø m.fl.. I andre tjern fra gammelt av -uten å nevne navn - blei det bevist at utsetting var rene røverfakte.

Husker den gangen jeg for første gang fikk gjedde i Metjønna. Det var trist det.

:P

Tror det måtte ha vært tidlig på 1980 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre - for en god stund siden - kommet gjedde i mange vann rundt jonsvannet. Foldsjøen, vulusjøen, Lille Dragstsjø m.fl.. I andre tjern fra gammelt av -uten å nevne navn - blei det bevist at utsetting var rene røverfakte.

Jepp... Og om noen lurer på hvor gjedda i Selbusjøen har kommet fra, er svaret Lille Dragstsjøen. Morfaren min ringte og varslet direktoratet når han fikk gjedde i elva (mellom L. Dragstsjøen og Selbusjøen) for en haug av år siden, men ble nærmest ledd av. Tipper tonen har blitt noe annerledes nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den gangen jeg for første gang fikk gjedde i Metjønna. Det var trist det.

:unsure:

Tror det måtte ha vært tidlig på 1980 tallet.

Det stemmer nok, hadde utallige turer som guttunge på 70- og 80-tallet med supre fangster av stor ørret på spinneren ute på de gyngende myrkantene.....noen år siden sist jeg var der og fisket sammen med Jr, og da var Metjønna dessverre bare en blek (og død) skygge av seg selv, og gytebekken var helt ødelagt pga uvettig tømmerdrift. Går forbi der mange ganger hver vinter på ski og da strømmer de gode minnene fortsatt på... ;)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...
Den ‎28‎.‎08‎.‎2008 at 22.32, ChristerGj skrev:

Jepp... Og om noen lurer på hvor gjedda i Selbusjøen har kommet fra, er svaret Lille Dragstsjøen. Morfaren min ringte og varslet direktoratet når han fikk gjedde i elva (mellom L. Dragstsjøen og Selbusjøen) for en haug av år siden, men ble nærmest ledd av. Tipper tonen har blitt noe annerledes nå....

Du har vel ikke tilfeldigvis et årstall/tiår på nå gjedda(-ene)  ble fanget i elva mellom Dragstsjøen?

Mvh. Rigor Mortis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.12.2018 at 14.43, Rigor Mortis skrev:

Du har vel ikke tilfeldigvis et årstall/tiår på nå gjedda(-ene)  ble fanget i elva mellom Dragstsjøen?

Mvh. Rigor Mortis

Mener det var slutten på 80-tallet, det kan jeg dobbeltsjekke..

Bare drøyt 10 år siden siste svar i tråden ser jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎12‎.‎2018 at 7.56, -morten- skrev:

For noen år siden var det noen idioter som satte ut Gjedde ved et vann i Orkdal som heter Sika. ørret og vannliljer forsvant, og det var vanskelig å få bort gjedda helt.. Vet ikke helt statusnå, men rekner med tilstanden er dårlig

Sika ble rotenonbehandlet i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...
Den 10.3.2019 at 20.05, J.P skrev:

Vet du noen om det ble velykket?

Ble behandlet 3/4 vann og bekken i Malvik/Hommelvik marka også i 2018. Blir spennende å se om Gjedde med førerkort for bil holder seg unna fremover!!

Sika ble vellykket ifg. en artikkel i avisa Sør-Trøndelag. 

https://www.avisa-st.no/nyheter/2019/06/27/Først-utryddet-de-gjedda.-Så-fisket-de-hundrevis-av-ørret-med-elektrisk-fiskestang-19369342.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Nå har Stavsjøen i Malvik kommune blitt behandlet for å fjerne Abbor, som ble satt ut for noen år siden. Dette gjort sammtidlig som demningen på stavsjøen ble oppgradert til de nye kravene. Nå er dammen full, og ørret og røye gjeninnført. Så vitt jeg vet så ble ingen abbor funnet under behandlingen, men tatt ut under fiske før behandlingen. Det skulle være DNA av abbor i vannet før behandling så Sansynligvis var det noen eksemplarer igjen.

Nå er det bare å vente å se om det ble vellykket,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.