Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Den ser unektelig spennende ut. Et nydelig stykke håndverk.

Takk for det . For meg er det viktigste at den virker, men med tanke på at jeg prøver å leve av dette er det viktig også at den er tiltallende for oss "predatorer". At den virker er ut av tvil, men hyggelig å lese at den også tiltrekker.

Dessverre mistet jeg den siste av 1. batchen i dag :o .Havet tar og havet gir...alt tyder på at tapet av den siste DSM , resulterte i oppdagelse av en ny vrak i ingenmannsland, så det kan hende det var en mening med tapet. :thumbsup:

Det var spennende i dag også i nærheten av "vraket" . Ingar har grunn til å kjøre 3 timer nå hjemover med smil fra øre til øre :D Rapport kommer senere (jeg er selv i beta nå og må ha fõr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så hadde det vært nok rapport det å lime inn nedenstående bilde. Ingen tar fra meg Norge fra nå av og frem til oktober!! (vintern er jeg lei av)

IMG_6371.JPG

Dagen var så stille at det var vannskelig å se hvor havet slutter ..og hvor himmelen startet. Hadde fakstisk avsluttet rapporten her,..... om det ikke hadde vært for at en spent Ingar fikk telefon av meg tidlig i dag morges. Han hadde blåkjeft høyt på ønskelista , og inrømmer at jeg er alltid like spent med slike spesifike satsninger. Hittil har ALLE som har booket seg inn med BK som mål fått sine ønsker oppfylte , men jeg vet at før eller senere kommer dagen da slik ikke skjer..jeg vet det. Var det Ingar sin tur å være 1. mann ? Det var faktisk store sjanser til det ..fiskinga startet senere med tanke på den korte bet i forhold til floa.

Alt var klar og etter 3 timers kjøring på kort varsel var Ingar på plass. Den obligatoriske prat om takkel til formålet på vei ut var en selvfølge. Jeg rådet ham å satse på den sikreste kortet til formålet - Lyskapselen- Leke kunne jeg selv gjøre, selv om han fikk klar melding om å bruke det han selv følte. Etter litt fersk agnsanking og en kjøre tur ut var vi på en lovende plass og fiskinga startet. Pang på begge 2 og nesten samtidig.

IMG_6362.JPG

For en start i BK jakten !! Drømmen var allerede oppfylt med å få arten, men ...må man gjøre det på den måte ????

IMG_6364.JPG

Pen " specimen" på 1440 gr. og 47 tynne cm. Ja, fisken var tynn og kunne godt ha veid ett par 100 gram til senhøst. Men, men for en flott fisk !! Beta slutte fakstisk ganske rask og som forventet. men vi greide å lure 4 stk. til sammen. I alt havnet vi likt på vekt ( jeg med 2 på rundt 1200) og Ingar med en til ( den minste jeg har hatt om bord)

IMG_6367.JPG

Den "dyppeste" knurr jeg har tatt og som tok samtidig som den store BK til Ingar. Pene 500 gr. og poeng til Skagerraks Teamet som kan plusses på dagens flotte BK.

Edit : Glemte forresten å skrive at det ble en god del av de obligatoriske brosmene som alltid lokkes til plassen og med vekter på mellom 5 - 7 kg

I morgene er en ny dag, med samme spent mann om bord.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det er noen på laget som har tid til å fiske,skal jobbe til og med torsdag, så blir det vel litt fisking på meg også.

Flott dag dere hadde, om ikke antallet BK var stort, så var det jo bra snitt.

Synd du ikke fikk bli med ! I morgen blir det satsning på større brosme, sjekke om større lange er på plass. satse litt på lysing og prøve å lure noen mega piker,lusuer,brungylte mm. Det var på nyppen at Ingar ikke tok persen din på BK..

PS. navnet er rettet . Skjønner ikke hvorfor jeg blander de 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par nydelige dager til er lagt bak meg nå . begge med variert resultat. Satsningen på de store langt ut til sjøs var rett og slett tragisk til tross for at plassene pleier å være givende når byttefisk er til stedet og der var det dødt. Tok avgjørelsen med å trekke nærmere "revet" og da begynte ting å skje , dog ikke så mye aktivitet. Beta var rett og slett elendig på alle arter vi satset på. Kan tenke meg at null drift + ikke rett månefase var grunnen.

Allikevel greide Ingar og meg å lure til oss noen fisk. Når man får så stor BK 1. dag man satser på disse, fører alltid til at resten er mindre og mindre. Ingar er nå blitt ekspert på fange små og gjennomsnittvekta for ham gikk bare nedover :)). I alt greide vi å lure til oss 6 stk, samt noen brosme , toppet med en på 7 - 8 kg som jeg tok på "røret" (PN- pipe).Satsnninger etter lusuer og sypike ga noen lusuer i 380 gr. klasse og "små" sypike på rundt 250- som forresten ikke er uvannlig vekt på våre kanter.

Stor takk til Ingar for ett par lærerike og givende dager. Hyggelig også for komplimenger om nye produkter og redskap som ble tatt i bruk, og ja, den ene verktøy (som vi måtte bruke ett par ganger) er ett måste i alle fiskevesker til dedikerte sportsfiskere

______________________________________________________________________________________

I går derimot var turen reservert til en god nabo som virkelig hadde lyst til å oppleve havfiske og "matauk" var formålet. Etter å ha ordnet "idiotsikker" takler til formålet for ham , bestemte jeg meg for å leke litt med en av favoritt metodene jeg bruker når fisken ikke er i slaget , eller rett og slett for å ha litt mer "aksjonfiske". Satt kurs til givende plasser og var spent på hvordan strømmen var idag. Nesten 2 knp strøm, stille hav ...som resulterte i "tåkehav"

IMG_6412.JPG

Er glad jeg har plotter under slike forhold. Nydelig stemning ble det allikevel , da lyden av pustende niser rundt båten brøyt stilheten fra tid til annet.

IMG_6387.JPG

Mens naboen dro opp pen torsk og sei, bestemte jeg meg for "finpussing" og fiske med wobler og glidelodd. I dette tilfellet prøvde jeg "DSM" med gliderør til formålet og den største av favorittwobler som holder kvalitet til dypfiske( Rapala, selvfølgelig)når jeg fisker dypt. Monterte også en svivel montert a la SvivelPN med påmontert åpen dobbel krok , samt en skråskåret bit Elastotube plassert mot sveive retning (danser ivrig foran kroken)40 cm foran wobleren.

Fangst av pene kveiter i områdt samt , samt noen som har fulgt opp etter fanget fisk, gjorde det litt mer spennende. Jeg hold på med opplegget så lenge jeg fisket ,metoden ga ikke så mye fisk ( i antall) som naboen om bord. Gjennomsnittet derimot var betydelig større, enten det gjald sei, lyr eller torsk. Moro er det også , og ennå mer moro når vi begynte å fiske dypere :

IMG_6394.JPG

Lange som tok på dobbel kroken foran wobleren.

IMG_6398.JPG

Ønsker ikke fisken middag : Gi dem konfekt og litt konkuranse om maten !! De fleste ( 3-4 kgs) foretrak små agnbiter montert på åpen dobbelkrok foran wobleren. (fisken satt dønn fast alle ganger)

Lange etter lange så lyset og mine 1. med denne metode var ett faktum. De fleste tok på den agnede kroken foran wobler og når jeg lot "DSM" loddet hvile på bunnen. og ga sene mens wobleren fløyt opp , for så å bli sveivet ned mot bunnen igjen. Satt på en bit makell i treblen på wobleren og pang !! En lange på 10 + slo til wobleren ved 110 meters dybde!!

IMG_6403.JPG

Sei av grei størrelse kan ikke la være å ta wobleren !!

Nå gleder jeg meg til til flere opplevelses fylte fiskedager. Neste gang skal jeg satser på å lure både brosme og størreBK med wobler. Skal fortsette med finpussing av selve metode og ikke minst å kombinere denne med agnfiske. Anbefales til det meste, også i dybden !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wobbler til havfiske :P dette har jeg troen på Martin... Har riggen noe wobblere slik at de er klare for test.. Skal bli spennende :)

Flott Are ! Husk at metoden virker absolutt best med flyte - dypdykkende wobler montert på glidebom og at de største wobler krever stenger med rygg. Det skal også være samhold mellom fortomlengde og senetykkelse, vekten på lodden og hastigheten du la den synke . Trenning gjør mestere . I går fikk jeg en haug med rødspette og pene lusuer på små agnede Hornet . Satset spesiffik på disse og neste blir mega sypike :(

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy lesing, om alt du finner ut av, fint å se noen kan brøyte vei :)

Takk for det og fint at noen syns det er interessant. Ellers er ikke det å bruke wobler til havfiske noe nytt, så andre har tråket stien før , det er bare at jeg går alltid i for å perfeksjonere metoden med " hjertet" samt prøve å finne ut hvor lenge jeg kan strekke strikken .

Flere ting er i hvertfall sikker hittil :

  • Effektivt til det meste og kroker fisken bedre en tyngre kunstagn. Husk at fisken også suger i seg agnet eller byttet i samme slengen som kjeften åpnes.Lette kunstagn går derfor lettere inn og kroken får feste før fisken rekker å spytte ut.
  • Betydelig mer økonomisk og allsidige i bruk en pilker, da man mister sjeldent noe ( har ikke mistet noen hittil)
  • Mer miljøvennlig og minst like effektive en tradisjonelle og overprisede shads med faste kroker som bare holder ett par turer
  • Lett å kombinere med agnfiske .Givende attraktor ved å lime på borrelås der man "skraper" på makrell,sild eller reker
  • Ved å variere loddvekt opnår man ønsked fiskedybde med 1 og samme wobler
  • Ved mye drift eller strøm "jobber" wobleren alene i dybden man har valgt
  • Moro og spennende med aktiv fiske som gir mye rom til personifisering av metoden.Det er du som er håndverkeren

Flere og flere viser interes for metoden og jeg deler med glede hvor hen jeg er kommet i denne tråden. Ikke noe vits i at dere snubler i samme steiner som jeg har snublet i . Vet at jeg skytter meg selv i foten og viser meg som "dårlig forretningsmann" ved å formidle slik , men det får sånn være: " Jeg lever for å fiske og av utvikling til formålet(overlever) , fisker ikke for å leve " ;)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden siste rapport, men det må skje noe mer en det å få fisk for å få motivasjonen til å skrive :closed: Det er ikke blitt mange turer i år, dog har alle gitt bra med fangst og det er hyggelig å se at småtorsk (og stor) bestanden er betydelig bedre en alle de årene jeg har bodd på denne kanten av landet . Jeg har diskutert grunnen med flere oppegående yrkesfiskere og fikk en grei forklaring (som mange av disse har mer eller mindre hold "skjult") Ifølge en av dem som har gått dypt i saken er inføring av restriksjone med ålefiske noe av den beste hjelpen torske bestanden kunne få !! Det er ikke ukjent av ålerusser er ett fangsredskap som fanger utrolig mengde med småtorsk, især når russene settes der småtorsken vokser opp ,og som er mer eller mindre isamme område som ålen trives.Det kom frem tall der noen mente av tidligere kunne en ålefisker med mange russer fange så mye som opp mot 10000 babytorsk i løpet av tiden rusene var ute !!Flott av ålen er målet til beskyttelsen , men at ålefiskeforbud også er med på å redde torskebestanden , er bare å glede seg over :bow: !! Ellers må jeg legge til og etter å ha opplevd mye rar behandling av fisk , og fiske blandt hytteturister og nybegynnere ... Jeg vil gå så pass lang med det at det kanskje er på tide å innføre : SPORTSFISKE LAPPEN for alle, alt må gjøres for å unne våre etterkommere den opplevelsen og gleden vi fortsatt kan få her i Norge..

Det er ikke ukjent for de fleste av oss at denne sommer ikke har vært den beste og det har blåst en god del . Man trenger å ladde opp batteriene fra tid til annet og kunne ikke la være å bruke denne dagen til noe som får meg til kun å tenke på hva som skjer i enden av snøret. Tur til litt dypere vann med en god venn og flink havfisker var prioritert denne dagen med mål også å sjekke om storseien var kommet til den ene posisjonen vi har fanget slike før .

Jeg er alltid nøye med å planlegge turen slik at den gir best utbytte med tanke på flo og fjær , denne gangen var vi litt sent ute med tanken på best bet som her nede er de 2 1. timer på vei til flo.

Målet var en av godplassene med mye koraller , som gir mye variert fiskeslag uten å nærme oss for mye til "brosmeriket" . Vel på plassen var det hyggelig å se at loddet markete nok av liv på bunnen !!

Mens Kristian tilrettela takkelet til BK, med mål om å øke persvekt på arten, valgte jeg en mer allsidig takkel for å ta de store av de små. Begge 2 nådde målet :)

Blandt 9 BK (mot 1250), en haug med torsk,7-8kgs+ brosme,kollmule,store hyser, +++ i alt 10 arter for meg i dybde, kom en ny sypikepers og på kanten til å ta nåværende NR

IMG_0787.JPG

Den "dypeste" jeg har fanget (130 mtr) og ny pers, som jeg nå jobber for å knekke.Det er faktisk moro å satse spesifikk på de store av de små også. Potensiallet til større sypike er til stedet om man satser betydelig dypere en det jeg har prøvd hittil (tror jeg).

IMG_0790.JPG

Kristian med pen eksemplar av arten og ny pers for ham med 1250 gr :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Håper å kunne satse litt på havmusa her nede også etter hvert.

Etter at jeg solgte båten så har hodet jobbet med hva og hvordan fiske. Havmus er nå ett satsningsområde.

Men jeg har kjøpt ny fiskebåt. Bare synd at det er litt som må gjøres først.

Det er bare å si ifra Mister, så skal vi få loset båten i de riktige farvann for havmus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg solgte båten så har hodet jobbet med hva og hvordan fiske. Havmus er nå ett satsningsområde.

Men jeg har kjøpt ny fiskebåt. Bare synd at det er litt som må gjøres først.

Det er bare å si ifra Mister, så skal vi få loset båten i de riktige farvann for havmus :)

Det står ikke om plasser til formålet, dog mer om å bestemme seg for å satse helhjertelig for disse :) Har ringet inn en god del plasser med rett biotop , og etter tips fra yrkesfiskere og dykkere .Det er faktisk blitt observert en god del av disse skapninger så pass nært som ved vraket som er mellom fyrene og ved natokaia (havål også forresten), ved nattdykk. Tar meg en tur en dag for å se båten din.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Makrellen er kommet også på våre kanter !! :)

Skal være flinkere med rapporter fremover, nå som jeg har fått ro i kroppen ... Kan til og med hende at jeg åpner muligheten til turbooking for mine kunder Litt for mye spennende nytt som må testes i praksis :)

Nå i helgen blir det flere dagers med kurs i etiskfiske , info om minstemål, respekt for fangsten,krabbefiske med både teiner og "snaret" , matlaging , tur med unger i alle alder med utgang fra Torungen fyr . Vi fisker både fra land og med min båt og alt arrangeres av Turistforeningen. Dere som har unger og er fra våre kanter ønskes velkommen :)

Det er det 5. året jeg er med på slik og ungene elsker (og husker) slike opplevelser ! Artig å bli stoppet og hilst på av ungdomer "på byen" og som har vært med på slik før (som unger) og som husker alt som minnerike opplevelser !

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ikke mye nytt, bortsett fra 1 impulsiv tur forrige helg etter favoritt fisken . Ny jomfrueligplass og 27 BK opp under 1400 gr ( personlig rekord på 1 tur) :) Som støpt av samme form...Disse svømmer like fint der ute ( fredet om bord ) i dybden i påvente av litt mer vek til høsten og neste specimen jegere. J. Olav ( Florø'en ) og Are har mye og glede seg til når tiden kommer. Ja, skjeggtorsken holder seg på god plassen :)

IMG_1565.JPG

I rett øyeblikk med rett inspirasjon til å skrive , kommer det mer :) ( vil ikke være kommers, men fiskene ble i hvertfall ikke tatt på gulp ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Om alt går som det skal,  blir det " Leirskole " på Hove i Arendal, og basert på kystkultur , overlevelse , fiske og fangst ,førstehjelp og redning , tilvirkning av redskap og mye , mye mer  . En god del oppegående mennesker jobber nå på spreng og for å få det til . Nevner bla. Jan Fastning og som primus motor.  Få ungene bort i fra skjermen , i hvertfall en stund ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2013 at 18.44, Dr. Hook skrev:

Skjeggtorsk står høgt på lista, Lopez. :) Ser alltid to gonger på kvar einaste småfeite sypike eg sveivar opp. :P

Garanterer skjeggtorsk . Det viser seg at jeg traff spottene mine ved en stor dose  flaks , og ved å treffe rette vrak ,  men å få skjeggtorsk krever ikke flaks . Det krever kun rett plass og tidspunkt . Fra nå av begynner sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.6.2016 at 17.09, Martin Lopez skrev:

Garanterer skjeggtorsk . Det viser seg at jeg traff spottene mine ved en stor dose  flaks , og ved å treffe rette vrak ,  men å få skjeggtorsk krever ikke flaks . Det krever kun rett plass og tidspunkt . Fra nå av begynner sesongen. 

Kor lenge varer sesongen? Kunne godt tenke meg å prøve! Har du behov for ein lettmatros? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.6.2016 at 8.20, Dr. Hook skrev:

Kor lenge varer sesongen? Kunne godt tenke meg å prøve! Har du behov for ein lettmatros? ;)

Du er ikke kjent for å være lett matros ;) Mest uttelling har jeg hatt i september - oktober og så å si alltid i skumringen . Har prøvd i november også , men da tar pigghåen over . Har ikke fisket på  mine spott på lenge og begrunnet det å la stammen være i fred ( de tåler ikke C&R )  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.