Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fisker på privatrett. Utklev. Wierød. Hannevold. Har fisket der i 20 år, så jeg tør påstå å kjenne elva godt. Derfor tør jeg også å uttale meg kritisk til mye av det som skjer ang. forvaltning, kultivering. osv. Vi har ikke fisket så dårlig noen gang som denne sesongen. Ser at elveeierlaget gjør alt de kan for å dementere at det er en dårlig sesong, det samme gjør brufoss, holmfoss.

Har totalt over 200 lakser i lågen opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brufossidene står det at det hittil er tatt over 300 laks i Holmfoss. Hvor har de dette fra?? Dette er bare tall tatt fra løse lufta for å trekke til seg fiskere til Brufoss.

På Elveeierlagets nettside står det at det ser ut til å bli et middels normalår. Estimert til ca 13-17 tonn!!!!

Har snakket med flere grunneiere, og de sier de aldri har opplevd elva så tom for laks. Vet at flere av flåtefiskerne gav seg da innsatsen ikke stod i forhold til utbyttet. Alle fiskerne jeg har snakket med som fisker på forskjellige retter anser dette året som det dårligste de har opplevd. På Brufoss var unnskyldningen at det "ikke var fiskere". De må jo skjønne at antall fiskere gjerne er synonymt med tettheten og sjansen for å få en laks??

Vet at årets problem ikke bare gjelder lågen, men allikevel mener jeg at elveeierlaget snart bør iverksette noen tiltak for å opprettholde stammen. Og de bør snart innse at nesten samtlige av sportsfiskerene i elva er ikke særlig glade for "kulturfisket" som foregår..

Det blir litt sånn i både pose og sekk..

Jeg tror de er mest tjent med å virkelig legge forholdene til rette for kun seriøst sportsfiske. Slå hardt ned på "ulovlig rykkfiske", og skap et inntrykk av at dette er en seriøst drevet elv.

Elva er lakseførende i ca. 6-7 mil. Allikevel er det kun på noen kilometer det virkelig er en god fiskeelv.

På disse milene pluss sidevassdrag blir det satt ut 40000 yngel i året. Da kunne man like gjerne latt være.

Grunneierne bare høster og høster, men sår ikke et eneste frø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten: får du fanget en niøye på sportsfiske redskap kan du smykke deg med tittelen norgesrekordholder! Niøye er ikke registrert i rekordoversiktene så det spiller ingen rolle hvor stor den er. Kanskje et gjøremål når laksen ikke biter?

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 4 sept, sønd. 5.sept.

Lørdag 140 kbm. Fin vannstand hos oss, men akk !! Veldig lite fisk.

Et lite flak beveget seg i skumringen på kvelden, et par lakser ble tatt.

Søndag hadde elven falt til ca. 100 kbm. Fortsatt like lite fisk.

Hørte nedenfra at det var gått på et stort flak med storlaks i munningen lørdag kveld. Er nok ingen sjans for at den er oppe hos oss før sesongslutt.

Mitt utbytte fra helgen: Et lite forsiktig drag i fluesnøret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja sitter her å ser at enkelte tar fisk i lågen.

har reist ned til brufoss området å fisket mange ganger i år uten å så mye som ha kjent

et heftigt hugg.

har fått opp tre stk sø som var så små at selv stekepanna ville sett gedigen ut.

HVA GJØR JEG GALT?

et eller annet lyst hue her inne vil sikkert si at jeg må komme meg bort fra brufoss og utforske andre deler av elven.

kunne jo vært spennende det men jeg veit liksom ikke om det ville blitt noe mere fisk av det.

gi meg noen tips om fluer som er effektive i lågen. skal nedover i kveld og drar i halv fire tiden.

må ha svar før det.

hurry hurry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.