Gå til innhold
Fiskersiden

Arts "holocaust" i Selbu


 Share

Recommended Posts

Vil bare si at her er det mange involvert. Piscators brev ga meg mye inspirasjon, Auuns rapport samme- trøndergjengens turer og konstante hyling om rotenonm osv ...:D

Bare idag har jeg, Audun og..... en til tenker jeg ;) vært i kontakt med journalisten. Journalisten i byavisa kjente forøvrig til dette fra før, byavisa markerte seg nemlig som motstander av rotenonbehandling d saken var formelt oppi i 2003(var vel 2003? ca ihvertfall)

Så der var jeg heldig og traff rett person med mailen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Supert.

Det er godt å se at noen tar et tak for å forsøke å bevare verdier som dette. Jeg kjenner ikke nok til forvaltningen til å vite akkurat hvor besluttninger som dette fattes,men det er det vel mange andre her som gjør. Dersom det er politisk fattede vedtak, gå rett på politikerne og fortell de hvilke verdier de egentlig har rett utenfor vinduet og hvorfor det er så viktig å bevare de. I alle fall har politikerne også stor påvirkningskraft, dersom de fatter interesse.

Det er svært viktig å få riktig informasjon frem til de riktige personene, dette sammen med presseoppslag er alfa og omega.

Mange, slik som meg selv, begynnte vel nettopp sin friluftskarriere som mortefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TOFA ønsker å få satt ut ørret i alle vann er kanskje ikke så rart når man ser hvem som er daglig leder i Lundamo Settefisk OG samtidig ansatt i TOFA.

http://www.piscus.no/index.php?cmd=show_co...r=75805&show=kp

http://tofa.org/Publisering.asp?Id=357

Styrelederen i TOFA er også styremedlem i Settefiskanlegget:

http://tofa.org/Publisering.asp?Id=191

Hørte jeg bukken og havresekken...

Her fant jeg et flott argument for å fjerne morten:

- Målet er å få i stand et attraktivt ørretfiske i nærområdene til byen. Det er få sportsfiskere som er interessert i å gå tre kilometer før de kommer fram til vannet. Det slipper du i i vannene langs Fjellseterveien. Lengst unna ligger Kobberdammen med fem minutter gangen før du er der, forteller Haugen.

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php...res=1&artid=912

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TOFA ønsker å få satt ut ørret i alle vann er kanskje ikke så rart når man ser hvem som er daglig leder i Lundamo Settefisk OG samtidig ansatt i TOFA.

---

Hørte jeg bukken og havresekken...

Sånne relasjoner er det veldig viktig å grave frem i forbindelse med slike saker. At folk havner på begge sider av bordet og blander roller er jo svært vanlig i det lille landet Norge, men desto viktigere er det å få det frem i lyset. Og media pleier jo å gripe slik begjærlig.

Men enda viktigere å registrere er det at gjennom et ekte engasjement og saklig kunnskapsbasert informasjon, og å bruke media på en god måte, kan man nå ganske langt politisk. Slik jeg ser det blir det nå mye vanskeligere å få gjennomført en rotenonbehandling i Trondheim, selv om slaget på langt nær er vunnet enda. Vi må ikke ta seieren på forskudd. Men ved å følge opp dette, og fortsette å bygge opp en opinion mot rotenon, basert på kunnskaper og sunn fornuft kombinert med innslag som også spiller på følelser, som Auduns glimrende reportasje, så vil sjansene for å lykkes være mye større. Det er virkelig bra at myndighetene får noe å bryne seg på i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TOFA ønsker å få satt ut ørret i alle vann er kanskje ikke så rart når man ser hvem som er daglig leder i Lundamo Settefisk OG samtidig ansatt i TOFA.

http://www.piscus.no/index.php?cmd=show_co...r=75805&show=kp

http://tofa.org/Publisering.asp?Id=357

Styrelederen i TOFA er også styremedlem i Settefiskanlegget:

http://tofa.org/Publisering.asp?Id=191

Hørte jeg bukken og havresekken...

Her fant jeg et flott argument for å fjerne morten:

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php...res=1&artid=912

Glimrende "graving" Trond :)

Det mest betenkelige her er jo at det ikke bare er en mann med dobbelt rolle, men 2! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått beksjed fra Byavisa om at forvaltningen vil rotenonbehandle byvannene i løpet av to år. Dette er jo bare helt supert, jeg ønsker personene som har vedtatt dette søvnløse netter...

Hva med en epostaksjon rettet mot rett instans?

Er det ikke en eller annen som kan forfatte et brev med fornuftige argumenter mot behandlingen og legge det ut her på FS, så kan alle kopiere og sende inn epost for å vise motstand mot denne galskapen?

Noen som påtar seg jobben med å forfatte et brev og snuse opp noen aktuelle epostadresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til virkeligheten gutta! :lol:

Det er godt innarbeidede fordommer som skal bekjempes. Og når NJFF og Dirnat sitter på stumpen, blir det ikke lettere.

Når artsmangfold ikke gjelder fisk og det heller ikke er noen interesse av å bruke ressurser på å dokumentere dette, kommer vi alltid til å bli prikkbelastet.

Det skal ikke stå på forslag til alternativ inntekt hvis man får mulighet for kultivering av et vann. Og da skal det heller ikke koste grunneier ei krone, men da trengs det dugnad fra de som ønsker å skape noe spesiellt.

Men problemet til de som bedriver meitefiske er den generelle holdningen til de artene som vi ønsker at skal kultiveres. Her er det viktig at vi alltid opptrer korrekt og bedriver litt holdningsskapende arbeid mens man er ute og fisker.

Så min oppfordring er å bygge opp et sterkt NMU som kan kjøre plogen. Men da trengs det medlemmer og folk som er villig til å gjøre en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo også anbefale at ikke alle diskusjoner rundt dette ødelegges av usakligheter.

Synes disse diskusjonene i større og større grad preges av at man er mer opptatt av å fremstille de som er uenige som idioter, enn man er i å være konstruktive.

Hvis man ikke orker debatten kan man kanskje like gjerne ikke delta i det hele tatt. (Nå tenker jeg ikke bare på FS her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i Iran på familie/fisketur, (og det er ikke kødd engang :lol: )

mulig han sliter med internett forbindelsen der nede... :)

Ufattelig korrekt, Aasmund.

Han skal være der ei uke til også. Tvilsomt om det blir noe fisking på ham dog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med litt byråkrati-pjatt her :)

Vil minne om at Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å innføre EU's rammedirektiv for vann, hvor målet er å sikre god miljøtilstand i grunnvann og vassdrag. God miljøtilstand er definert som tilnærmet naturlig tilstand med tanke på både hydrologiske, økologiske og kjemiske forhold. En innført art i en innsjø vil føre til at vannforekomsten får status "moderat tilstand" og ikke tilfredstiller direktivets mål. Direktivet krever da, om det ikke er teknisk umulig eller medfører uforholdsmessige store kostnader, at det igangsettes tiltak for å oppnå god vanntilstand, noe som i mange tilfeller vil bety utryddelse av innførte arter. Er ganske sikker på at vi får se lignende tilfeller som det vi nå har i Trøndelag hyppigere i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med litt byråkrati-pjatt her :blush:

Vil minne om at Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å innføre EU's rammedirektiv for vann, hvor målet er å sikre god miljøtilstand i grunnvann og vassdrag. God miljøtilstand er definert som tilnærmet naturlig tilstand med tanke på både hydrologiske, økologiske og kjemiske forhold. En innført art i en innsjø vil føre til at vannforekomsten får status "moderat tilstand" og ikke tilfredstiller direktivets mål. Direktivet krever da, om det ikke er teknisk umulig eller medfører uforholdsmessige store kostnader, at det igangsettes tiltak for å oppnå god vanntilstand, noe som i mange tilfeller vil bety utryddelse av innførte arter. Er ganske sikker på at vi får se lignende tilfeller som det vi nå har i Trøndelag hyppigere i årene fremover.

Hvordan kan dette stemme overens med praksisen i EU-land der det settes ut fisk nærmest etter grunneiers forgodtbefinnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det menes drikkevann?

Da tenker du på drikkevannsdirektivet. Rammedirektivet for vann omfatter alle vannforekomster. Drikkevannsdirektivet er i denne sammenheng et underliggende direktiv.

The purpose of this Directive is to establish a framework for the protection of inland surface waters, transitional waters, coastal waters and groundwater...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det menes drikkevann?

Tror ikke det, les HER

Direktivet omfatter også «kunstige eller sterkt modifiserte vannforekomster». Her vil en ikke kunne nå «god tilstand» uten å foreta endringer som kan gi vesentlige innvirkninger på miljøet som helhet eller på viktige bruksområder/funksjoner som vannforekomsten har, eller fordi endringene er teknisk og økonomisk urimelig krevende. For denne typen vannforekomster opererer man med miljømålet «godt økologisk potensiale».

Jeg vil da tro rotenon vil ha "vesentlige innvirkninger på miljøet som helhet" og at da dette direktivet vil gjøre det vanskeligere å sette i gang med masseutryddelsesvåpen?

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.