Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlig(?) omsetning av havabbor


palkr
 Share

Recommended Posts

Kona var innom den lokale fiskehandleren i går. Han kunne fortelle om 2 karer som nettopp hadde vært innom og prøvd å selge ham 20-30kg havabbor. Får håpe de ikke får solgt det noe sted, hadde vært trist hvis dette ble business. Skulle ikke forundre meg om dette er bifangst fra ulovlig sjøørret garn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener jeg har lest noe om forsøk på havabboropdrett i vestfold? Jeg går ut i fra at dette ble skrinlagt siden det ikke har vært mer publisitet rundt det?

Ultra på cc-vest selger havabbor innimellom, men disse er visstnok fra spania.

Forøvrig et fornuftig svar fra fiskehandleren, dersom det blir enkelt å omsette norsk havabbor kan dette i værste fall føre til hard beskatning av lokale bestander ;)

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren burde det ikke vært lov å omsette, enkelt og greit.

Nå er jo havabbor i utgangspunktet ikke naturlig i Norge, så jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke denne skal kunne omsettes her. Vi må ikke glemme at fisk er mat, ikke underholdning(for de fleste)

Vi må ikke bli helt fanatikere heller, og skyte på alle som ønsker å spise fisk. Men denne diskusjonen er vel tatt noen hundre ganger her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.

Om vi skal ha fri fangst på alle nye arter som sklir inn langs kysten kan vi bli litt sårbare for forandringer etterhvert. Med mulige varige endringer i temperatur i nordsjøen vil torsken fortsette å slite mer og mer, og da vil det være direkte dumt å utradere nye arter som kan danne framtidig næringsgrunnlag. Ingen grunn til å være i mot dette yrkesfiske på havabbor i all fremtid, men skal en beskatte en bestand kommersiellt må det være mer kunnskap om utbredelse og antall og setting av kvoter sentralt.

Hvis man ønsker fritt fiske etter arten må dette også være et kunnskapsbasert valg om å minimere spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo havabbor i utgangspunktet ikke naturlig i Norge, så jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke denne skal kunne omsettes her. Vi må ikke glemme at fisk er mat, ikke underholdning(for de fleste)

Vi må ikke bli helt fanatikere heller, og skyte på alle som ønsker å spise fisk. Men denne diskusjonen er vel tatt noen hundre ganger her inne.

Synes du vrir på det nå- det er tross alt saltvann vi snakker om, og havabboren er registrert i Norge mange ganger siden man begynte å registrere fisk. Men siste årene har bestanden økt kraftig- og det kunne jo vært morsomt med en føre var holdning for en gangs skyld.

Og det er ikke snakk om spise fisk eller ikke, men om kommersiell utnyttelse av en bestand man ikke vet om tåler det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det med en gang; er på ingen måte for et vill vest yrkesfiske etter havabbor, og som naturlig innvandrer er det jo galt å forsøke å fjerne den, selv om mange sneversynte mener at alle nykommere helst bør utryddes så fort som mulig. Når det er sagt, forutsatt at bestanden tåler noe beskatning ser jeg ikke noe problem at det etter hvert blir omsatt noe havabbor, skjønt enn så lenge er jeg skeptisk og tviler på at bestandene tåler dette i særlig grad. jeg tror heller ikke grunnlaget for det store fisket er tilstede. dette vil nok uansett bare bli sporadisk tilgjengelig over disk, som bifangst av fiskere på jakt etter noe annet. Og da spørs det hvor farlig det er for bestanden? Og enig med Karl inge at man først burde kartlegge bestandene grundigere før man er i nærheten av å akseptere den som kommersielt tilgjengelig art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"To karer kom innom".. virker ikke som dette er yrkesfiskere. Og... jeg trodde man måtte bruke offentlige salgkanaler for å omsette fisk lovlig her i landet, men mulig jeg husker helt feil? B)

Du har helt rett. Fiskehandlerene løper nok en aldri så liten risiko ved å forsøke å selge fisk som ikke kommer gjennom godkjente kanaler. Men i tillegg hadde fiskehandleren også vært skeptisk til lokal HA fordi han mente bestanden sansynligvis ikke var klar for kommersiell innhøsting. Så han har fått en fast kunde i meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Fiskehandlerene løper nok en aldri så liten risiko ved å forsøke å selge fisk som ikke kommer gjennom godkjente kanaler. Men i tillegg hadde fiskehandleren også vært skeptisk til lokal HA fordi han mente bestanden sansynligvis ikke var klar for kommersiell innhøsting. Så han har fått en fast kunde i meg :)

virker som en meget klok fiskehandler dette. er vel ikke usannsynlig at disse to karene hadde fått HAène i ulovlige SØ-garn heller. er vel sesong for å fange gytevandrere for idiotene med SØ-garn nå? hold øya oppe og anmeld de garn som er ulovlig folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer selv med å selge havabbor som jeg tar på stang. Hvorfor skulle det være noe problem. God pris også. Orker ikke å spise alt selv. Stort utbredt garnfisk etter fisken er noe annet, det vet vi jo fra tidligere erfaringer. Men om man er ute å får noen fisk og noen vil kjøpe de så er jo det bare flott.

Men fisken har jo klart å klore seg fast her paralellt med torskens frafall så i utgangspunktet tror jeg stammen vil vokse seg sterkere og glede mange sportsfiskere. Hva de gjør med fangsten får være opp til den enkelte. Forresten om en yrkes/hobbyfisker får havabbor og selger den så er det ikke noe i veien med det. Denne enorme beskyttelsestrangen noen har i forhold til havabboren er litt voldsom og noen sportsfiskere burde vurdere akvarium istedet........ ;)

Jeg har fått 10 hAvabbor på flue i sommer og det på tre dager. Håper på sol og mindre vind slik at jeg kan få flere. Jeg satt tilbake 4 av de..

God matfisk men ikke så god som noen skal ha det til mener jeg, noen av de var spreke andre var som en middels lyr.....

Sjøørreten er egentlig morsommere å ha på om det er en tøffing du kroker.

Jeg selger av og til fisk og Havabbor kommer også til å bli solgt om jeg får mye.

Det er bare en fisk husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest noe om forsøk på havabboropdrett i vestfold? Jeg går ut i fra at dette ble skrinlagt siden det ikke har vært mer publisitet rundt det?

Skrinlagt ja. De planla og benytte seg av spillvarme fra Essoraffineriet på Slagentangen nord for Tønsberg, til bruk i oppdrettskummer. Det ble visst for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vettig fiske, og uvettig fiske. Hva de to karene hadde bedrevet vet jeg ikke, det blir jo egentlig bare spekulasjoner. Men det er sjokkerende mange som setter ulovlig sjø-ørret garn (kjenner noen båtfolk som ikke er sportsfiskere, og der er det mange rare holdninger). Jeg frykter at dette eksempelet kan være linket til slik aktivitet. Om noen er ute og stangfisker 5-10 fisker og selger til kjente, har jeg ikke så store problemer med. Selv gir jeg bort fisken, hvis jeg ikke spiser den selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo prøve å sette ut igjen en og annen fisk da...

Jeg setter ut mange fisk store og små! Og for å hjelpe til med reproduksjonen av Sjøørret så skal vi slenge 20 kubikk gytegrus i en bekk har ingen problemer med mitt eget fiske og siden jeg elsker fiskene så klarer jeg ikke å la være å bidra litt med biotopforbedringer.

Mitt syn på dette med HA er at de foreløpig er så uvanlige å få at om jeg dreper de jeg tar så spiller det ingen rolle. Det er nesten ingen som vet hva det er her sør..... :D

Skal ut å fiske sjøørret nå- har en mulig bestilling på et pr kilo filet.

Håper vi får grusen i bekken før oktober med tanke på årets gyting

Man høster det man sår. Havabbor er ren bonus og en gledelig sådan. Skulle det bli et problem med overfiske på den når det kommer til stangfiske vil jeg bli overraska........

De ivrigste sjøørret og havabborfiskerene er bevisste og fantiske "fiskevenner" som ikke vil tømme havet, de fisker fordi det er UTROLIG deilig når fisken tar flua :)

Havabborens største fare er vel om klimaet presser den sørover igjen, neppe spør du meg.

Men må innrømme at siden havabboren er så vakker så tror jeg at jeg kommer til å slippe 70% av de.nå ligger jeg på 40% ut........

Jeg oppfordrer alle til å ta tak i sine lokalmiljøer, kontakte fylkesmannen og ha et møte der du med enorm patos ber om litt stønad til bekker eller andre miljøutfordrende/forbedrende tiltak.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer selv med å selge havabbor som jeg tar på stang. Hvorfor skulle det være noe problem. God pris også. Orker ikke å spise alt selv. Stort utbredt garnfisk etter fisken er noe annet, det vet vi jo fra tidligere erfaringer. Men om man er ute å får noen fisk og noen vil kjøpe de så er jo det bare flott.

Men fisken har jo klart å klore seg fast her paralellt med torskens frafall så i utgangspunktet tror jeg stammen vil vokse seg sterkere og glede mange sportsfiskere. Hva de gjør med fangsten får være opp til den enkelte. Forresten om en yrkes/hobbyfisker får havabbor og selger den så er det ikke noe i veien med det. Denne enorme beskyttelsestrangen noen har i forhold til havabboren er litt voldsom og noen sportsfiskere burde vurdere akvarium istedet........ :D

Jeg har fått 10 hAvabbor på flue i sommer og det på tre dager. Håper på sol og mindre vind slik at jeg kan få flere. Jeg satt tilbake 4 av de..

God matfisk men ikke så god som noen skal ha det til mener jeg, noen av de var spreke andre var som en middels lyr.....

Sjøørreten er egentlig morsommere å ha på om det er en tøffing du kroker.

Jeg selger av og til fisk og Havabbor kommer også til å bli solgt om jeg får mye.

Det er bare en fisk husk det.

Du kan jo regne selv:

hvis 100 av deg fisker og får tilsvarende mye og setter såpass lite tilbake desimeres bestanden fort.

100 ganger 10, minus 400 = 600 slaktede individer 600 av 1000! :) Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fleiper her så virker du teit he he :)

Hvis det litt naive eksemplet ditt stemmer så skulle jo bestanden vært veldig desimert fordi de fleste nettopp ikke setter tilbake fisken. Er det mye fisk så får man er det lite får man ikke.

For et elendig ressonement.....prøver du å anklage meg(medskyldig) for å være med å desimere bestanden av havabbor ha ha du er morsom hva med at ca 50% av laksen som går opp i en elv blir tatt. Poenget er t får nok fisk gyte så klarer bestanden seg selv om den ville vært høyere uten fiske.

Jeg kjenner en som fikk 200 makrell i sommer han slapp ut tre:

300 gjorde det samme: 60 000 drept og 900 tilbake

ikke rart det går til helvete

:D

I fjor fikk vi i Sjøørretklubben opp hundrevis av kilosørreter med ca 1000 rogn per fisk så.....

Fostrer du opp havabbor ?

Alle havabborene jeg slakter skal jeg offentliggjøre her inne og jeg håper 99 andre også gjør det. så kan vi sammen utrydde havabboren.......på STANG.

en regel er det ...40% SKAL tilbake ja død eller ikke.

Tipper oslofjorden er tom innen jul

JEG BLIR LIKE GLAD HVER GANG JEG FIGHTER OG DREPER ROGNSTINNE HAVABBORER, JEG STEKER KILOVIS OG GIR TIL VENNER OG KJENTE. EN GANG VAR HELE BYSTYRET PÅ MIDDAG HJEMME HOS MEG. VI HADDE UTRYDDINGSTRUET HAVABBOR-RÅ TIL FORRETT VI HADDE KAPERS SOM VI FORMELIG GEPLA I OSS FRA ELDORADO GLASSET VI HADDE LAKSEROGN I MENGDER PÅ SMÅ KANAPEER DYPPET I TRØFFELOLJE OG PÅ TOPPEN AV DET HELE AVSLUTTET JEG SJØLVE GALNINGEN HELE KALASET MED Å TYGGE I HJEL EN HAVABBOR TATT PÅ FLUE OG OPPBEVART I EN KUM.

Fikk bare tre små ørreter i dag og den jævla østavinden gjør meg litt mørk

Men men men men men eme emenjapnu3+q9q05936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det gå ja, det er like morsomt hver gang og humoren er nesten fraværende her.

Har ikke begynt å drikke enda.

Håper noen ser det lille poenget mitt.

Men det mest facinerende med et slikt forum er at man ikke vet hvem alle man "prater" med er eller hvordan de ser ut. Alle fakter eventuelle glimt i øyet er utelukket, jeg har nok nokså lite talent for denne moderne kommunikasjonen og har blitt vant til å bli misforstått.

Det som skinner gjennom som det til tider mest patetiske er at det er enkelte "klikker" her inne som er svært så joviale mot hverandre. Flere ganger har jeg blitt mistrodd og misforstått og det er litt synd fordi jeg nok er balnt de med høyest kunnskap og mest erfaring innen enkelte områder. Litt trist at det nok for enkelte er vanskelig å få komme inn i varmen, det er noe veldig det nyrike norge over vibbene her til tider.

Og er en "KJENDIS" på banen med et eller annet innlegg så er endel her inne plutselig så veldig enige nesten som om Aylar skulle dukke opp med ræva si på det dårligste fiskestedet i oslofjorden- nybegynnere som erfarne hadde sikla seg bort til den eventuelle fiskeplassen. Poenget mitt er at de få som faktisk gjør noe for fisken og snakker fra levra de vil alltid bli uglesett av flokken. På en måte fint å være litt avant-garde sammen med noen få.

wow tenk at noen ville selge 30 kilo havabbor, det er da verre episoder som skjer i fjord, elver og vann en slike bagateller. Det betyr ikke at alle plutselig begynner å fiske så mye havabbor. Eks der jeg bor er det mye fisk å få OM DU KAN FISKE. De fleste jeg ser prøve seg på sjøørreten er ræva til å fiske og jo flottere utstyr de har jo dårligere er de til å fiske. Det finnes unntak- heldigvis. Men de er jekla opptatt av fang og slipp selv om de knapt vet forskjellen på laks og ørret, sei og lyr.

Jeg syntes det er viktig at noen prøver å dreie diskusjonene inn mot kjerneproblemer i samfunnet(uten å bli for detaljistiske da) Ofte leser jeg tråder og gidder ikke engasjere meg fordi jeg ofte blir skvist som en padde.

Det er vanskelig å kommunisere her om alvorlige temaer innen fiske og kanskje er det ikke stedet for det heller. Mange starter interessante tråder, men de havarer som en døddrukken rett i gammelt bitter vas.....som fang og slipp osv.

Herregud hvis alle som var opptatt av fisken hadde gjort noe for fisken OG IKKE BARE FÅTT GOD SAMMVITTIGHET FOR Å SLIPPE UT DEN STAKKARS JÆVELEN. Da kunne dere harselert med meg, da hadde jeg ment forumet var noe å prate om.

Jeg vet endel om hva som skjer langs kysten og dessverre er situsjonen mye mer alvorlig for andre arter og organismer i havet enn at disse imaginære 600 havabborlikene skulle ha noen som helt emosjonell eller reel betydning. Mye navlebeskuende piss som handler om en slags gjelder å si de riktige ting ha de riktige greiene få de riktige artene.

Bla bla bla bla kenbring. Så lenge dere tror jeg bare prater piss så ligger de som GJØR NOR flere hestehoder foran....

:o

Kom igjen legg inn bilder av noe som betyr noe og prat om noe som betyr noe

ta og fjern tyvgarna, fjern røra i bekkene, fjern solabboren og fisk opp smårøya eller hva dere enn brenner for men ikke gjør Håper inderlig at noen blir forbannet fordi har gjort noe for fisken!!!!!!!!!!!!!!!

GOOD NIGHT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.