Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlig(?) omsetning av havabbor


palkr
 Share

Recommended Posts

Dette er jo et stjerneeksempel på hvordan folk kan spore av ja. Denne tråden handlet faktisk om havabbor, ikke solabbor, ikke inkompetente sjøørretfiskere, ikke fiskekultivering, ikke utstyrshysteri. Alt dette dro du med deg.

Jeg vil allikevel bemerke og berømme deg for å gjøre en innsats i sjøørretbekkene. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Herregud hvis alle som var opptatt av fisken hadde gjort noe for fisken OG IKKE BARE FÅTT GOD SAMMVITTIGHET FOR Å SLIPPE UT DEN STAKKARS JÆVELEN. Da kunne dere harselert med meg, da hadde jeg ment forumet var noe å prate om.

Vel talt. Men det store flertallet synes det er mer behagelig å preke C&R enn å vasse i gytebekker og bli slitne. :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sporet litt av men ikke før jeg ble "sinna" det er uansett viktig å se sammenhengen i det vi snakker og hva som er viktig/mindre viktig. Om jeg sporte litt av så tror jeg nok ikke det er så utrolig farlig da man etter noen innlegg kanskje er tilbake til...ja hva var det egentlig. Jeg er ikke !"#¤syk eller noe sånn - bare ivrig og gidder rett og slett ikke alltid følge oppskriftene.

Tror jeg også fikk sagt hva jeg mener om slg av HA og var vel sånn ca innenfor gitt område?

Så kommer det et ubehagelig "angrep" fra laksefiskeren som jeg oppfattet litt frekt, sorry men jeg gjorde det. Det var ikke annet en finurlig retorikk. Selv om jeg under lupen aner noe smått rasjonelt der så kom det frem på typisk forumvis. Tilbake til tema!

Jeg håper vi kan få et forvaltningsforslag når det gjelder HA slik at den ikke blir helt fritt vilt, er vel ikke noe særlig bestemmelser som gjelder for den, eller?

Er den fks lovlig fangst ved garnfiske?

Jeg tror uansett at siden arten bare har økt i antall samtidig som at noen selvfølgelig havner i garn og ruser er den ikke i faresonen. Problemet oppstår hvis noen ser potensialet for penger her, da kan det nok spøke for en art som egentlig har en kritisk sett perifert/sporadisk utbredelse i Norge.

I mellomtida koser vi som har funnet ut at den er her med fine fighter og god smak i ganen. Ikke sant?

Men oppfordrer likevel til å ha fokus på ting vi KAN fikse her og nå. Pokker avsporing-strafferunde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke så mange her inne som følte det helt store engasjementet mht Odalsbekken, det var mao ikke så mange som møtte opp.

Hva du hisset deg opp av hva jeg skrev om skjønner ikke jeg. Regnestykket er jo riktig, gitt gjeldene forutsetninger.

Jeg tror jeg har langt mer enn 40% gjenutsetning - langt mer, men jeg gjør dette fordi jeg syns det er riktig av meg, ikke for å få heltestatus. Og få vet vel AT jeg i virkeligheten gjør det.

Du fikk ihvertfall oppmerksomhet nå - og ble ikke sviset "som ei padde" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen motforestillinger mot å hente seg en middag eller flere jeg heller. Men tror det i utgangspunktet er sunt å vise moderasjon de gangene man har klondyke og virkelig treffer fisken når den er på hugget. Når det gjelder havabborens status her i Norge har den jo vandret inn naturlig, og er dermed ikke en innført art.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kenbring, at du blir forbannet på folk som holder havabboren hellig får bli din sak, og at man kan gjøre mer for å sikre fiskemulighetene for fremtidige generasjoner enn å bedrive C&R er jeg faktisk helt enig i. Når det er sagt er jo faktisk såkalt UUU-fiske (ulovlig, urapportert og uregulert) et av klodens største problemer på fiskerisiden. Selv om dette eksempelet er i meget liten skala er det faktisk all grunn til å ri noen prinsipper.

Avslutningsvis vil jeg også si at holdningen:

Jeg har ikke problemer selv med å selge havabbor som jeg tar på stang.
ikke er en sportsfisker verdig. Det at vi holder oss milevis unna kommersielle interesser er vel noe av det som skiller oss fra såkalte fritidsfiskere og husholdningsfiskere. Selge fangsten? hvor dypt går det an synke? Hva gjør man med den femtilappen man får for en havabborfilet? Nei dette fremstår jo bare helt patetisk. Og til slutt: dropp skrikingen (les: store bokstaver) i dine innlegg. Det å rope når man diskuterer er jo rimelig stakkarslig det òg, og et av kjennetegnene på en debattant som føler at nederlaget er nær.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine kommentarer her! Må bare få sagt at den ene dagen jeg fikk seks HA så slapp jeg tilbake 4 av de.....Er ikke så mange ganger jeg har klart å lure de så skulle bure mangle at jeg ville smake på de.

Og du dr fish er det noe i veien å selge litt fisk til folk som spør? Er det nødvendigvis slik at fisk man får på stang ikke kan bli solgt? og hvorfor er det noe galt i bruke store bokstaver i mangel av kroppsspråk.....Nederlaget har jeg ikke kjent på engang i denne debatten, det må da være lov å bli gira når man debatterer noe man elsker å holde på med. For meg er matdelen og killinga he he nettopp en sentral del av opplevelsen i fisket.

Er det ikke vakkert og flott at folk som ønsker det vil kjøpe fisk av meg istedenfor å kjøpe oppdrettslaks som truer villfisken? Bare et eksempel Jeg bor i en by som har lakseelv gjennom sentrum, strender og fjorder fulle av sjøørret, havabboren inntar også fjordene og så skal man ikke kunne være en sportsfisker som av og til tjener noen slanter på kvalitetsfisk. Vet ikke hva slags forhold du har til fiske, men jeg har ihverfall et naturlig og helhetlig forhold til det da jeg prøver å gaine mest mulig kunnskap, pasjon, etikk, og mest av alt så prøver jeg å unngå latterlige kotymer som man kan spore tilbake til de øverste klasser gjennom alle tider. Revejakt osv............

Fisk er kun mat egentlig å benytte seg av naturen på en rent underholdnings/sportslig grunnlag er egentlig mer snobberi og blir kvalmende og lite annet en egoisme. Det er faktisk ego å selvdyrkende/bekreftende å betrakte fisken som noe høyerstående enn det den er.

Sorry men vi lever kanskje i to forskjellige verdener, men jeg gir tilbake noe og det er poenget mitt!!!!!

HVem som slipper tilbake mest fisk? HVa slags Ari ben aktig konkurranse er det? Fnis

Og siden HA er naturlig innvandret så kan den jo bli naturlig å ha til maiddag også, ikke noe sånn men når folk tror det er kred å slippe tilbake fisk........åh er så lei av denne diskusjonen.

Om flere syntes det er ptetisk å selge vill kvalitetsfisk i liten skala så si ifra...........Jeg vil jo gjerne ha litt igjen til øl og fluekroker når jeg bruker så mange timer ved vannet.

Litt kred dr fish kom igjen! Jeg bruker jo flue he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine kommentarer her! Må bare få sagt at den ene dagen jeg fikk seks HA så slapp jeg tilbake 4 av de.....Er ikke så mange ganger jeg har klart å lure de så skulle bure mangle at jeg ville smake på de.

Og du dr fish er det noe i veien å selge litt fisk til folk som spør? Er det nødvendigvis slik at fisk man får på stang ikke kan bli solgt? og hvorfor er det noe galt i bruke store bokstaver i mangel av kroppsspråk.....Nederlaget har jeg ikke kjent på engang i denne debatten, det må da være lov å bli gira når man debatterer noe man elsker å holde på med. For meg er matdelen og killinga he he nettopp en sentral del av opplevelsen i fisket.

Er det ikke vakkert og flott at folk som ønsker det vil kjøpe fisk av meg istedenfor å kjøpe oppdrettslaks som truer villfisken? Bare et eksempel Jeg bor i en by som har lakseelv gjennom sentrum, strender og fjorder fulle av sjøørret, havabboren inntar også fjordene og så skal man ikke kunne være en sportsfisker som av og til tjener noen slanter på kvalitetsfisk. Vet ikke hva slags forhold du har til fiske, men jeg har ihverfall et naturlig og helhetlig forhold til det da jeg prøver å gaine mest mulig kunnskap, pasjon, etikk, og mest av alt så prøver jeg å unngå latterlige kotymer som man kan spore tilbake til de øverste klasser gjennom alle tider. Revejakt osv............

Fisk er kun mat egentlig å benytte seg av naturen på en rent underholdnings/sportslig grunnlag er egentlig mer snobberi og blir kvalmende og lite annet en egoisme. Det er faktisk ego å selvdyrkende/bekreftende å betrakte fisken som noe høyerstående enn det den er.

Sorry men vi lever kanskje i to forskjellige verdener, men jeg gir tilbake noe og det er poenget mitt!!!!!

HVem som slipper tilbake mest fisk? HVa slags Ari ben aktig konkurranse er det? Fnis

Og siden HA er naturlig innvandret så kan den jo bli naturlig å ha til maiddag også, ikke noe sånn men når folk tror det er kred å slippe tilbake fisk........åh er så lei av denne diskusjonen.

Om flere syntes det er ptetisk å selge vill kvalitetsfisk i liten skala så si ifra...........Jeg vil jo gjerne ha litt igjen til øl og fluekroker når jeg bruker så mange timer ved vannet.

Litt kred dr fish kom igjen! Jeg bruker jo flue he he.

Med fare for å virke arrogant og kjedelig, her var det mye usammenhengende rør. :D Det er vel ingen som har noe i mot at man kakker noen havabborer til mat, det gjør vel de fleste av oss hvis anledningen byr seg. Det er ytterst få fanatiske C&R fiskere her hjemme, ihvertfall i saltvann. På den annen side innser de fleste også at det lønner seg å mane til forsiktighet når det gjelder beskatning av en art vi vet forholdsvis lite om med tanke på hvor hard beskatning den tåler. Og hvis det er slik at arten er fredet kommersielt så er det faktisk en forbrytelse å selge slik fisk, selv om det kun er i mindre omfang, foretatt av såkalte fritidsfiskere. Og som Dr.Fish er inne på, med tanke på hvor mye skade overbeskatning av verdens fiskebestander har gjort, er det ytterst viktig å være lojal mot eventuelle regler om fangstbegrensninger og omsetning av fisk. Det burde være i vår egen interesse å unngå å bidra til å sage over den greina vi alle sitter på.

For øvrig mener også jeg at en sportsfisker i størst mulig grad bør unngå å selge fisk, av rent prinsippielle grunner. Den eneste situasjonen dette til nød kan godtas er jo hvis man for eksempel ikke klarer å få med seg all fisk man har vært nødt til å drepe. Et alternativ til å selge er for øvrig å gi bort fisken (til gamlehjem etc). Og hvis jeg skulle selge ville det uansett ikke vært for å finansiere fisket mitt, men det er jo galt å ikke ta betalt for fisk som eventuelt blir omsatt videre, i den grad dette er lov i våre dager da.... Omsetning av havabbor er dessuten bare snakk om å pisse i havet, de få tierne kan du og jeg uansett klare oss uten. Selv om noen få havabbor ikke betyr noe for bestanden, hvis alle hadde brukt samme strategi, og solgt havabbor, ja da ville det plutselig blitt et problem for bestanden. Og det er dette som må være syretesten på om slik virksomhet er moralsk forsvarlig. Derfor bærer slik virksomhet preg av misforstått egoisme, der gevinsten for den enkelte er minimal, særlig sett i perspektiv til den potensielle skade man risikerer å påføre bestanden.

Og til bruk av store bokstaver. Ja, mange av oss bruker slike som et alternativ til kursiv eller fet type for å utheve enkelte utsagn. Og det er vel ganske akseptert. Men å NESTEN konsekvent snakke i store bokstaver (uavhengig av valg av font og fontstørrelse) er likevel noe helt annet.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener jo ingenting med innlegget annet enn å definere mitt forrige som rør, les hva det står og forsøk idet minste å leve deg inn i hva jeg sier. Du lager ikke spor i snøen med den billige pacmanbruken din. Prinsippielt imot å selge en råvare er vanskelig for meg å forstå at man kan være. Hør her: Hvem i Norge som ikke fisker selv etter Havabbor eller sjøørret får tak i disse til mat? Jo sportsfiskere og av og til så kjenner mange på et lite sted til de som får disse fiskeartene og er interessert i å kjøpe, akkurat som om noen er villige til å kjøpe mrihuana eller speed på hjørnet. Mandal er en by det det er lange tradisjoner med sjøørretfiske(blege) og mange gamle folk som ikke lenger får lov til å slupse eller å sette garn........får ikke tak i sorten. De har den kun som bifangst på fiskelaget, dvs hvis notfiskerene får sjøørret(over1,5 kilo) i not.Den greina jeg sitter på sammen med deg fks er vi allerede i ferd med å sage over og for å følge opp den slitte metaforen din legger jeg til at noen av oss planter nye trær! Er du med?

Det er ikke stangfiske som eventuellt vil true havabbor eller sjøørret, og hva folk gjør med fangsten er opp til den enkelte. Men det overrasker meg ikke at noen på forumet forutsigbart nok syntes privat salg er prinsippielt feil eller?

Du står ikke i fare for å virke arrogant til det var innlegget ditt for svakt.

Og argumenter som: Tenk hvis alle hadde......blabla. Minner meg om unge natur og ungdom aspiranter.

Så påpeker du at egoismen ligger i å dra inn småpenger til fluekroker o.l. spesielt fordi fiskebestandens status blir svekket. Ha ha det var et godt forsøk på å speilvende hva jeg nettopp mente var ego.Hva folk gjør med fangsten etter den er drept er likegyldig, og om noen får penger for råvaren.so what.

Det er ikke økonomisk innbringende så jeg gjør det for sjarmen og gleden av å selge folk topp matfisk!

Det vanligste er at jeg gir bort fisk alt fra røkalaks til bleger og hvitfisk.Til nød godta salg av fisk hvis fisken var skadda, herregud hvor dumt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:D

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sikkert noen i Irland som også sprer Havbborfileter til venner og andre interesserte, i Spania fikk jeg tak i fisken på alle supermarkeder. Tror neppe det vil bli noen storindustri med Havabbor i Norge- ikke fordi den er noe gjevere eller mer hensynskrevende men fordi den ikke er utbredt nok. Vil den derimot bli vanlig så er det vel ikke noe i veien for at den blir fisket kommersielt på i begrenset omfang.

Er jo flott om et privilegium kan bli nytt av flere?

I sommer fikk vi noen HA som vi grillet sammen med foreldrene til min fiskekamerat, herlig å overraske med en eksotisk ny matfisk. :)

"Ja sånn kan det gå".. kommentarene er flaue og bør forklares.....

Er fort gjort å bli hivt til løvene her på FS.

:unsure:

Tannløse dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring,du skal bare fortsette å fiske havabbor med god samvittighet. Spis noen,gi bort og/eller selg noen og fortsett med ditt flotte arbeid i forhold til sjøørreten.

At den vante c&r gjengen her inne har havnet på fylla samtidig og poster en masse vrøvl skal du ikke bry deg noe om :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring:

Du lager ikke spor i snøen med den billige pacmanbruken din

Nå var ikke denne uttalelsen din myntet på meg, men jeg tror allikevel du bør ta høyde for at ikke alle (inkl. meg) helt skjønner språkbruken din.

Hovedpoenget mitt er at du er i din fulle rett til når som helst å ta livet av en havabbor eller fem for å ha til middag - både til deg og til din familie/venner. Du sier at du returnerer fisk eller avliver fisk alt etter behovet der og da, og det er akkurat slik jeg selv praktiserer C&K eller C&R. Jeg tror aldri jeg kunne fiske et sted hvor det var tvungen C&R av all fisk (dersom fisken i utgangspunktet er spiselig da). Når jeg er på tur skal det være mitt privilegium som sportsfisker å bestemme om akkurat denne fisken eller neste skal bli dagens middag, eller om jeg venter til dagen etter med å avlive en matfisk.

Det jeg påpekte var salg av fisk. At man ønsker å glede noen ved å tilby dem en fisk de ellers ikke ville kunne få tak i har jeg stor forståelse for, men gleden må da være større ved å gi den bort enn ved å selge den. Ethvert salg bunner jo i ønske om å få inn penger (evt. at man ikke unner andre å få ting gratis). Da får plutselig det som var et sportsfiske (eller lystfiske som danskene kaller det) et økonomisk tilsnitt. Det er kanskje ikke alle som har like god selvbeherskelse som deg, og det er disse jeg da frykter. En dag ser man at en stang ekstra eller en line eller garn man kan legge ut mens man allikevel fisker med stang, kan gi ytterligere noen kroner i pungen. Med ett fisker man da bevisst mer enn man trenger selv og dette synes jeg er galt. Og bare så det er sagt, dette mener jeg enten man fisker havabbor eller troller etter laks/ørret. Tror dessverre at en stor del av laksetrollingfisket man ser spes. i vårt naboland (med mange deltakere fra Norge) er et fiske der det er svært vanlig å finansiere sitt eget fiske ved salg av fangsten. Det er tross alt grenser for hvor mye laksefisk trollern og hans fam. orker å spise selv.

"man skal ikke selge fisk, man skal være grei og snill, men forøvrig kan man gjøre som man vil"

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener jo ingenting med innlegget annet enn å definere mitt forrige som rør, les hva det står og forsøk idet minste å leve deg inn i hva jeg sier.

Hvis du klarer å lese forsøker jeg faktisk å trekke ut essensen av det jeg kalte rør, og ta en mer generell prinsippdiskusjon rundt temaet. Dessuten skrev jeg ikke at jeg definerte ditt forrige innlegg som rør - hadde jeg ment det hadde jeg ikke en gang giddet å svare. Det jeg skrev var at det var mye usammenhengende rør i innlegget ditt. Og det er noe ganske annet. For selv om innleggene dine bærer preg av en relativt usammenhengende argumentasjon, kan de jo likevel inneholde noen viktige momenter. Og de har jeg forsøkt å gripe tak i.

Prinsippielt imot å selge en råvare er vanskelig for meg å forstå at man kan være. Hør her: Hvem i Norge som ikke fisker selv etter Havabbor eller sjøørret får tak i disse til mat? Jo sportsfiskere og av og til så kjenner mange på et lite sted til de som får disse fiskeartene og er interessert i å kjøpe, akkurat som om noen er villige til å kjøpe mrihuana eller speed på hjørnet. Mandal er en by det det er lange tradisjoner med sjøørretfiske(blege) og mange gamle folk som ikke lenger får lov til å slupse eller å sette garn........får ikke tak i sorten. De har den kun som bifangst på fiskelaget, dvs hvis notfiskerene får sjøørret(over1,5 kilo) i not.

Tja, her spørs det hva man er prinsippiell i forhold til. At man er prinsippielt i mot å omsette en råvare kan jo enten være i forhold til at man risikerer å overbeskatte en art. Dette er høyst relevant når det gjelder havabbor, men hvis du har lest mine to foregående innlegg i denne debatten, og for så vidt innlegg i andre debatter vil du se at jeg ikke prinsippielt er i mot omsetning av arter eller bestander som tåler beskatning. Problemet er at det dessverre begynner å bli få arter hvor det er tilfelle. Og når vi ikke vet om arten tåler beskatning, som havabbor, da bør man på bakgrunn av de historiske erfaringer, unngå kommersiell omsetning om ikke annet for å være føre var. Og mer, dette betyr ikke at jeg er motstander av at man kakker noen havabborer for eget bruk.

Man kan også være prinsippielt motstander av å omsette fisk ut fra et sportsfiskemessig ståsted. Omsetter man fisk (regelmessig) er man nærmest per definisjon ikke lenger en sportsfisker. Nå kan sikkert mange "sportsfiskere" leve fint med dette. Men som et innspill i en prinsippdiskusjon om hva sportsfiske er og bør være, er dette av ganske stor interesse. Og merk at dette ikke nødvendigvis innebærer at man mener at man aldri kan selge noe av den fangsten man får. Som nevnt i mitt forrige innlegg fins det situasjoner der det er helt greit eller endog hvor man bør ta betalt for råvarer. Men å ha dette som et underliggende mål med virksomheten er helt fjernt fra hva man kaller sportsfiske, særlig når man praktiserer dette mot arter som enten er ulovlig å omsette, eller som vi ikke vet om tåler særlig hard beskatning, slik som havabbor.

Når det gjelder tradisjoner og det med at folk flest ikke lenger har tilgang på råvarer, så er det et håpløst argument. Man kan ikke tviholde på tradisjoner som potensielt skader naturen. Det er frivillig om man vil fiske, men vi må alle rette oss etter loven, med hensyn på hvilke arter vi kan fiske opp, hvilke metoder vi kan benytte, og hvor store og mange fisk vi kan ta opp. Og selv om du får mer havabbor enn du selv klarer å spise opp, så har du jo flere valg. Du kan sette tilbake overskuddet, eller du kan gi bort fisk til venner og kjente. Og om noen vil gi deg noen kroner for fisken, er ikke det nødvendigvis galt som sagt, men i det øyeblikket du drar på fisketur med det for øyet å fiske opp fisk som du skal omsette, da bedriver du en helt annen business. Da er du ikke lenger sportsfisker, da er du per def yrkesfisker. Dette handler vel så mye om mentalitet som noe annet.

Den greina jeg sitter på sammen med deg fks er vi allerede i ferd med å sage over og for å følge opp den slitte metaforen din legger jeg til at noen av oss planter nye trær! Er du med?

Ja, metaforen er ganske utslitt, men når man ser hvor mange i samfunnet som faktisk ikke innser så enkle faktum, og som av ren egoisme ikke er villig til å innordne seg, og være lojal mot fellesskapets interesser, ja da er metaforen fortsatt like aktuell. Og du hevder altså at vi er i ferd med å sage over greina, og ja da prøver vi faktisk å gjøre noe med det. Mange av oss prøver å hindre greina å bli saget over. Du planter nye trær sier du, noe som for så vidt er greit. Men det virker som en litt etterpåklok strategi hvis man allerede har falt ned. Mange av oss prøver å hindre at vi i det hele tatt skal falle ned i første omgang. Så kan man gjerne plante nye trær i tillegg. Det ene utelukker ikke det andre. Men det hjelper lite å plante gran dersom man har hogd ned en eikeskog. Å sette ut ørret har vel ingen (positiv) betydning for en overbeskattet bestand av havabbor?

Det er ikke stangfiske som eventuellt vil true havabbor eller sjøørret, og hva folk gjør med fangsten er opp til den enkelte. Men det overrasker meg ikke at noen på forumet forutsigbart nok syntes privat salg er prinsippielt feil eller?

Stangfiske truer neppe bestanden, og du har for så vidt rett at man står fritt til å bruke fangsten som man vil. Men selv vi sportsfiskere må følge lover og regler. Og selv om din virksomhet ikke er noe problem for bestanden, er det så vanskelig å se at et kollektivt fisketrykk hvis alle tenkte som deg kanskje vil utgjøre en trussel? Er du så navlebeskuende at du ikke innser det?

Du står ikke i fare for å virke arrogant til det var innlegget ditt for svakt.

Mulig det, men det er ikke rent lite ironisk at påstanden om at innlegget mitt var svakt kommer fra deg, for å si det sånn...

Så påpeker du at egoismen ligger i å dra inn småpenger til fluekroker o.l. spesielt fordi fiskebestandens status blir svekket.

Har jeg påstått det? Eller refererer du til noen andre her, og blander kortene litt? Kan ikke se at jeg har skrevet noe eksplisitt om fluekroker. Men ja, hvis de vi driver med svekker fiskebestandene, betaling eller ikke, da er det vi driver med egoisme. Og det er misforstått egoisme, fordi vi i neste omgang skader våre egne interesser. Men historien er dessverre full av eksempler på grådige mennsker som har gribbet til seg kortsiktige gevinster og på veien ødelagt gode fiskevann, som i neste omgang har skadet både egne og andres interesser.

Det er ikke økonomisk innbringende så jeg gjør det for sjarmen og gleden av å selge folk topp matfisk!

Så sjarmen og gleden av å selge slik fisk er altså viktigere enn mulige skader på bestanden? Riktignok ville ikke skadene være forårsaket av deg alene, men absolutt en mulighet dersom alle tenkte som deg. Og hvis det ikke er økonomisk innbringende kan du jo bare gi bort fisken? Naturligvis kan det jo ses på som solidarisk å dele gode råvarer med andre mennesker, men slik du fremstiller det er det "kicket" over å fremstå som en lokal "helt" som er viktig, snarere enn at medmennesker får mat. Og da fremstår det å dele med andre mer som et vikarierende argument, og det som egentlig betyr noe er heller den "status" man kan oppnå. Dette virker med andre ord å være en fordekt form for egoisme snarere enn solidariske handlinger. At du tar penger for fisken forsterker inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget mitt er at du er i din fulle rett til når som helst å ta livet av en havabbor eller fem for å ha til middag - både til deg og til din familie/venner. Du sier at du returnerer fisk eller avliver fisk alt etter behovet der og da, og det er akkurat slik jeg selv praktiserer C&K eller C&R. Jeg tror aldri jeg kunne fiske et sted hvor det var tvungen C&R av all fisk (dersom fisken i utgangspunktet er spiselig da). Når jeg er på tur skal det være mitt privilegium som sportsfisker å bestemme om akkurat denne fisken eller neste skal bli dagens middag, eller om jeg venter til dagen etter med å avlive en matfisk.

Det jeg påpekte var salg av fisk. At man ønsker å glede noen ved å tilby dem en fisk de ellers ikke ville kunne få tak i har jeg stor forståelse for, men gleden må da være større ved å gi den bort enn ved å selge den. Ethvert salg bunner jo i ønske om å få inn penger (evt. at man ikke unner andre å få ting gratis). Da får plutselig det som var et sportsfiske (eller lystfiske som danskene kaller det) et økonomisk tilsnitt. Det er kanskje ikke alle som har like god selvbeherskelse som deg, og det er disse jeg da frykter. En dag ser man at en stang ekstra eller en line eller garn man kan legge ut mens man allikevel fisker med stang, kan gi ytterligere noen kroner i pungen.

Jeg signer gjerne dette, og føyer til at dette har ingenting med C/R og gjøre. Jeg kakker mye (mesteparten som er remotelig spiselig) av fisken jeg får, men å selge en fisk ville aldri falt meg inn. Spors/fritidsfiske hører ikke sammen med økonomisk vinning. Gi bort fisk eller la det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg er overrasket over at Kenbring forteller åpent at han selger fisk til venner og bekjente! ALL omsetning av fisk, d.v.s. overlevering av fisk til annen person mot økonomisk vederlag, er forbudt! Om du Kenbring ønsker å omsette fisk så skal det gjøres gjennom et fiskersalgslag, som i ditt område er Skagerakfisk. Det er mulig å søke om dispensasjon fra dette og det har du vel ordnet deg..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange havabborer tror dere jeg får ?

Denne greina prøver jeg selvsagt å unngå skal falle ned, og trodde du også piscator visste at tiltak for sjøørret har jo ingenting med Havabbor å gjøre. Det er ikke noen sammenheng mellom HA fiske og SØ fiske/kultivering. Men håper du har fått litt inntrykk av at jeg heller enn å være noen slags trussel faktisk prøver å holde både meg selv og andre på greina. Vi bruker sinnsykt masse tid på bekkene og så skal du ta argument for argument- analysere de som om det var prosa.... Hei folkens, jeg er like opptatt av HA som dere og ønsker den alt godt.

Men piscator! Godt skrevet

Speydork! Hyggelig kommentar.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.