Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlig(?) omsetning av havabbor


palkr
 Share

Recommended Posts

Hvor mange havabborer tror dere jeg får ?

Denne greina prøver jeg selvsagt å unngå skal falle ned, og trodde du også piscator visste at tiltak for sjøørret har jo ingenting med Havabbor å gjøre. Det er ikke noen sammenheng mellom HA fiske og SØ fiske/kultivering. Men håper du har fått litt inntrykk av at jeg heller enn å være noen slags trussel faktisk prøver å holde både meg selv og andre på greina. Vi bruker sinnsykt masse tid på bekkene og så skal du ta argument for argument- analysere de som om det var prosa.... Hei folkens, jeg er like opptatt av HA som dere og ønsker den alt godt.

Ja, hvis du leser hva jeg skriver påpeker jeg nettopp det at tiltak overfor sjøørret ikke har noe med havabbor å gjøre. Men med forbehold om at jeg har misforstått så argumenterer jo du for det motsatte når du trekker det med å bruke mye tid på å kultivere sjøørretbekker inn i en diskusjon som dreier seg om havabbor. OK, jeg skjønner at du trekker frem dette som et slags sannhetsbevis for at du egentlig er fiskebestandenes venn, men likevel, selv om man gjør noe bra på en front er ikke det automatisk en slags rettferdiggjøring av at man kan gjøre feil på andre områder. Og selv om du gjør ting som i våre øyne er feil, betyr ikke automatisk at vi tror du innerst inne er havabborens fiende. Mange gjør feil i vanvare fordi de ikke har reflektert nok rundt saken. Og slik jeg og tydeligvis noen andre ser det er din semikommersielle tilnærming til havabbor problematisk delvis fordi vi mener det er feil å aktivt forsøke å tjene penger på sportsfiske, delvis fordi slik virksomhet bryter med loven, og delvis fordi vi er usikre på hvor stor beskatning havabboren faktisk tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har jo ikke gjort noe feil!!!!

Hva skulle det ha vært?

Har tatt 11 havabbor i mitt liv! :o

Men jeg mener fremdeles at det ikke er noe galt i selge hverken torsk eller Ha.

Ok?

Det med bekkene bruker jeg bevisst fordi jeg ønsker å få frem hva jeg står for og jeg tror nok at dere egentlig skjønner at jeg nok også er en venn av Ha :lol:

Det med bestandens bæreevne vil vise seg, og skulle det bli mer HA her så blir det selvfølgelig høstet av den!

Og så lenge vi mennesker er så opptatt av raske kalorier så er det dessverre en viss fare for at også Ha kan bli for hardt fiska på.

Men det vil alldri være vi stangpiskere som utgjør trusselen, men vi må heller prøve å intensivere holdnings og opplysnings arbeidet fks retta mot ungdom.

Men i min virkelighet så er hva jeg gjør med "mine" fisker min sak. Det er faktisk litt deilig å forklare deg piscator at selv om du ordelegger deg overbevisende så tar du litt feil. Jeg er fullstendig realistisk i forhold til min egen etikk og fiskemoral og det tror jeg du og er. Og please ikke insinuer at jeg har et feilaktig syn på Ha. Jeg har knapt sett arten, men tror den vil bli et fargerikt innslag mellom huggene fra lyr, torsk, ørret osv.

Skal love å ikke blande sjøørretfilosofi med havabborfilosofi!

Og piscator er det merkelig om en som bruker myye tid på kultivering av en art og kjenner til biologiens prinsipper osv skulle fullstendig misoppfatte en annen art?

Og på et slikt søkt tynt grunnlag anklager du meg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke gjort noe feil!!!!

Hva skulle det ha vært?

Har tatt 11 havabbor i mitt liv!

Men jeg mener fremdeles at det ikke er noe galt i selge hverken torsk eller Ha.

Ok?

Tja - du har vel strengt tatt feil etter norsk lov

sitat Perca :

Jeg må jo si at jeg er overrasket over at Kenbring forteller åpent at han selger fisk til venner og bekjente! ALL omsetning av fisk, d.v.s. overlevering av fisk til annen person mot økonomisk vederlag, er forbudt! Om du Kenbring ønsker å omsette fisk så skal det gjøres gjennom et fiskersalgslag, som i ditt område er Skagerakfisk. Det er mulig å søke om dispensasjon fra dette og det har du vel ordnet deg..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit!

Jeg fikk en femhundrelapp av naboen som fjortis når han insisterte å kjøpe av meg den første storlaksen min. Dessuten har jeg ved flere anledninger fått både cognac og vilt i bytte mot fisk.

Nei og nei.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet nå, siden jeg har brutt norsk lov.

Stikker ned på kammerset og melder meg asap. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mange som er lovstridige om en skal være helt nazi: Fks fartgrensa holder du den torEH? Konsekvent eller ser du ann forholdene og bruker den frie viljen og fornuften din. Ellers så er det vel mye svarte penger i omløp. Det er nok ikke så mange som syntes det er så utrolig stor overtredelse å bytte varer, litt sjarm og direktehet må vi tillate oss eller?

Jeg finner det overraskende(både og...) at noen i det hele tatt reagerer så negativt på slike bagateller. Det er jo faktisk ganskee farlig å fks kjøre for fort i bil. Jeg opplever det som hyggelig å kunne fiske litt god råvare til venner og folk som spør om jeg har noe blege!

Vi er jo fangstmenn he he.

Nå tror jeg at jeg må legge meg skal nemlig opp klokka 0700 for å fikse noe grus til en bekk så vi rekker det før gytinga. Og om noen føler behov for å uttrykke at de tror jeg nevner det for liksom å hvitvaske meg, Vær så god. Egentlig savner jeg en tråd her med fokus på nettopp restaurering og kultivering......

Jeg er fremdelses overrasket over hvor lite alle disse utrolig ytringskåte sportsfiskerene faktisk gjør, savner bilder av noen som fjerner rør og kalker og står i !!!!!!!!

Kom igjen folkens la nå c&r debatten og hvem som får størst fisk greiene hvile litt og så viser vi ansvar!

Om noen syntes jeg virrer fra det ene til det andre så må jeg si meg enig i det.

Hilsen den lovbrytende Havabborkongen(11 stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke gjort noe feil!!!!

Hva skulle det ha vært?

Har tatt 11 havabbor i mitt liv! :D

Men jeg mener fremdeles at det ikke er noe galt i selge hverken torsk eller Ha.

Hvis du har solgt et par havabbor har du strengt talt brutt norsk lov, men hvor alvorlig lovbruddet er kan man naturligvis diskutere. Som jeg har vært inne på tidligere, ingen grunn til å være hysterisk verken den ene eller den andre veien. Men det mange skriker litt opp over her er at du åpenbart synes det er helt greit som sportsfisker å tjene penger på sin fangst. Det er prinsippielt galt i manges øyne, og selv om det verken er snakk om store penger (desto større grunn til IKKE å gjøre det) eller en stor trussel mot bestanden, gir det helt feil signaler.

Det med bekkene bruker jeg bevisst fordi jeg ønsker å få frem hva jeg står for og jeg tror nok at dere egentlig skjønner at jeg nok også er en venn av Ha

Joda, som jeg skrev i forrige innlegg skjønte jeg det. Men slik argumentasjonen fremsto kom det litt galt ut. Dessuten, selv om man erklærer seg som en "venn" av havabbor er det fortsatt fullt mulig å gjøre gale ting i vanvare, basert på misforståelser eller mangel på kunnskap.

Det med bestandens bæreevne vil vise seg, og skulle det bli mer HA her så blir det selvfølgelig høstet av den!

Og så lenge vi mennesker er så opptatt av raske kalorier så er det dessverre en viss fare for at også Ha kan bli for hardt fiska på.

Hvor stor bæreevnen er gjenstår å se, men selv om havabboren skulle tåle "normal" beskatning fra fritidsfiskere (noe den trolig gjør), erfaringer fra utlandet og på nærstående arter har jo vist at arten ikke tåler kommersiell utnyttelse i særlig grad, og i så fall vil forbudet mot å omsette havabbor stå ved lag. Jeg har forresten spist den nærstående arten nord-amerikanske arten Stripet Bass på restaurant i New York. Det burde jeg kanskje ikke gjort (uansett hvor deilig måltidet var) all den tid arten er kommersielt fredet i USA, men da visste jeg ikke om det. Aner ikke om den fisken jeg spiste kom fra sportsfiskere eller tyvfiske...

Men det vil alldri være vi stangpiskere som utgjør trusselen, men vi må heller prøve å intensivere holdnings og opplysnings arbeidet fks retta mot ungdom.

Er jo naturligvis enig i dette. Men nettopp derfor er det på sett og vis "illojalt" å selge fisk, fordi man da per definisjon utnytter arten kommersielt, uansett om det reelle problemet er ikke-eksisterende sammenliknet med organisert yrkesfiske. Som du skriver handler det om å være viktige rollemodeller for ungdom. Og salg av sportsfiskefanget fisk er uforenlig med dette og et helt feil signal å sende til ungdom.

Men i min virkelighet så er hva jeg gjør med "mine" fisker min sak. Det er faktisk litt deilig å forklare deg piscator at selv om du ordelegger deg overbevisende så tar du litt feil. Jeg er fullstendig realistisk i forhold til min egen etikk og fiskemoral og det tror jeg du og er. Og please ikke insinuer at jeg har et feilaktig syn på Ha.

Jo så lenge du holder deg innenfor lover og regler bestemmer du selv hva du gjør med fisken. Men du som alle oss andre må forholde deg til minstemål, bag limits, og det at det faktisk er forbudt å selge fisk uten konsesjon, jfr det Perca skrev. Mulig din etikk egentlig er ganske bra, men ut fra det du har skrevet på denne tråden har ikke det vært helt opplagt. Det er en viktig grunn til at mange har reagert.

Og piscator er det merkelig om en som bruker myye tid på kultivering av en art og kjenner til biologiens prinsipper osv skulle fullstendig misoppfatte en annen art?

Og på et slikt søkt tynt grunnlag anklager du meg

Jeg anklager deg ikke for noe som helst. Jeg prøver snarere å forklare hvorfor de holdningene du forfekter ikke er helt greie i alles øyne, og at de faktisk strider mot norsk lov, selv om det eventuelle lovbruddet reelt sett kanskje er av bagatellmessig art. Men prinisppielt kan det likefullt være mer problematisk. Og selv om man bruker masse tid og ressurser på å kultivere en art; det er absolutt ingen som helst garanti for at man viser den samme respekten og omsorgen for andre arter. Faktisk har vi jo en direkte stygg historie sånn sett i Norge, der mange bruker nesten alle ressurser på å kultivere laksefisk, samtidig som de viser dn sterkeste forakt for andre fiskearter, en forakt basert på misforståelser, fordommer og kunnskapsmangel, og som faktisk vitner om et ganske så forkvaklet og egosentrisk syn på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fortsette der Laksefiskeren slapp ang Odalsbekken. prosjektet er stanset inntil videre, økonomiske midler er invilget, planer er klare, men når man blir så til de grader underbemannet blir det værre med gjennomføringen. Den hjelpen komunen regnet med å få sviktet, og det syns jeg er trist. Folk er alltid så opptatte av nærmiljø, fiskens levevilkår etc når de sitter bak en pc skjerm, men når det gjelder å tre på seg støvlene og trå til, ja da ble plutselig alt det man setter på pidestall et ork. Trist. Hadde 20% av alle som viser glødende engasjement på nett virkelig giddi å stilt opp når det trengs rundt omkring, hadde det vært en helt vanvittig oppsluttning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fortsette der Laksefiskeren slapp ang Odalsbekken. prosjektet er stanset inntil videre, økonomiske midler er invilget, planer er klare, men når man blir så til de grader underbemannet blir det værre med gjennomføringen. Den hjelpen komunen regnet med å få sviktet, og det syns jeg er trist. Folk er alltid så opptatte av nærmiljø, fiskens levevilkår etc når de sitter bak en pc skjerm, men når det gjelder å tre på seg støvlene og trå til, ja da ble plutselig alt det man setter på pidestall et ork. Trist. Hadde 20% av alle som viser glødende engasjement på nett virkelig giddi å stilt opp når det trengs rundt omkring, hadde det vært en helt vanvittig oppsluttning.

Dette er jeg helt enig i Remy, og jeg er på ingen måte noe bedre enn andre. Dugnadsånden er dessverre på retur i vårt moderne samfunn. Hvis det hadde vært en sak jeg virkelig hadde brent for hadde jeg nok stilt opp, og kanskje mangelen på dugnadsånd er et uttrykk for mangel på engasjement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i Remy, og jeg er på ingen måte noe bedre enn andre. Dugnadsånden er dessverre på retur i vårt moderne samfunn. Hvis det hadde vært en sak jeg virkelig hadde brent for hadde jeg nok stilt opp, og kanskje mangelen på dugnadsånd er et uttrykk for mangel på engasjement?

Resultatet er at ingen gidder å dra i gang noe slikt etterhvert heller, så jeg må si jeg med et skjevt smil om munnen følger med på trådene som omhandler labert sjøørretfisk i oslofjorden. Må si tanken "hadde du bare gitt litt, så..." streifer meg når jeg leser de. Og slikt er det med havabboren og. Titals brukere hyler i kor om hvor sårbar stammen er, hvor lite man vet, hvor ille det er med yrkesfiksere som beskatter av den. Hvor mange av dere titalls personer har noen gang tatt opp telefonen og ringt for å se om dere kan bidra til Colemans havabbor prosjekt? Hvor mange HADDE giddi å gjort noe som innebar gratis arbeid på fridagene sine for å hjelpe til? Det som er mest underholdene, nå kommer sikkert mange og sier "hadde bidratt jeg" eller "hadde bidratt jeg om det ikke var for...". Og slik er det ikke bare sportsfiskere som er. Det ses på nettsamfunn overalt. Folk setter seg selv så høyt, sier ting, utrykker ting, lager et bilde av seg selv som er så langt fra sannheten, og dette avdekkes på alle nettsamfunn når noe skal bli gjort. Og det syns jeg er beklagelig. Man får et veldig falskt bilde av det engasjementet man TROR eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk setter seg selv så høyt, sier ting, utrykker ting, lager et bilde av seg selv som er så langt fra sannheten, og dette avdekkes på alle nettsamfunn når noe skal bli gjort. Man får et veldig falskt bilde av det engasjementet man TROR eksisterer.

Kan ikke bli mer enig.

Hvor lett er det ikke å sitte montert i sofaen og brøle via PC`n hvor ille alt og alle er, mens man framstår som moralens vokter og har en hevet pekefinger som er lengre enn ei fiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er at ingen gidder å dra i gang noe slikt etterhvert heller, så jeg må si jeg med et skjevt smil om munnen følger med på trådene som omhandler labert sjøørretfisk i oslofjorden. Må si tanken "hadde du bare gitt litt, så..." streifer meg når jeg leser de. Og slikt er det med havabboren og. Titals brukere hyler i kor om hvor sårbar stammen er, hvor lite man vet, hvor ille det er med yrkesfiksere som beskatter av den. Hvor mange av dere titalls personer har noen gang tatt opp telefonen og ringt for å se om dere kan bidra til Colemans havabbor prosjekt? Hvor mange HADDE giddi å gjort noe som innebar gratis arbeid på fridagene sine for å hjelpe til? Det som er mest underholdene, nå kommer sikkert mange og sier "hadde bidratt jeg" eller "hadde bidratt jeg om det ikke var for...". Og slik er det ikke bare sportsfiskere som er. Det ses på nettsamfunn overalt. Folk setter seg selv så høyt, sier ting, utrykker ting, lager et bilde av seg selv som er så langt fra sannheten, og dette avdekkes på alle nettsamfunn når noe skal bli gjort. Og det syns jeg er beklagelig. Man får et veldig falskt bilde av det engasjementet man TROR eksisterer.

Folk er nok interesserte, men for mange føles den berømmelige tidsklemma som en vanskelig kabal å få til å gå opp. Når det gjelder forvaltning av fiskebestander, så er det dessuten uklart hva som naturlig faller på frivillighet, og hva som opplagt er en offentlig oppgave. Mange er jo litt oppgitt over at det offentlige ikke stiller opp, men ingen ønsker å betale mer skatt for å sponse slik virksomhet (skjønt hadde mer av skatten blitt øremerket hadde man kanskje sett endrede holdninger?). Når det er sagt, har jo alltid frivillig aktivitet vært viktig innenfor forvaltning av fiskebestander, enten det er mer praktiske konkrete tiltak (som rensking av bekker og utsetting av fisk), eller det er som bidragsytere til forskning, jfr havabborprosjektet til Coleman. Og faktisk kan det hende frivillighet vil være en viktig forutsetning for å rettferdiggjøre sportsfiske i fremtiden. For det at vi bidrar til å ta vare på fiskebestander og fungerer som vaktbikkjer i naturen er et av de sterkeste kortene vi har på hånden overfor grupper som ønsker vår aktivitet til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme å kunne lese flere innlegg og må si at du piscator begynner å kjede meg, du kommer bare med spekulasjoner dessverre. Ok mye av det du sier men som Remy og andre vet det hjelper ikke med preik!

Har holdt på med grus siden 0700 til nå, ikke ei krone får vi, prøv å sett det i sammenheng med alle argumentene du kommer med. Glem det piscator ikke engan gidd å anta at jeg er en dårlig rollemodell! Vi hadde hjelp fra en 8 år gammel jente, niesen til Marinbiologen vi har i klubben. Koselig å kunne gi litt ny og annerledes informasjon til oppvoksende generasjon. Skulle denne debatten ikke klare å reise seg til et kunnskapsbasert og ikke minst en debatt der reel erfaring spiller større rolle en teoretikere som synser da syntes jeg ikke debatten skal fortsette. Og så kan vi fortelle fiskehistorier å være fornøyde med det.

Kommersialiteten er over alt dag piscator, og alt som har med fiske å gjøre er på en måte kommersielt om du skjønner hva jeg mener. Og må si meg enig i at mange sporstfisker roper høyt, men hvor mange gidder å gjøre noe?

Er faktisk tungt å drive slikt arbeid og de som tror at det er enkelt å fikse bekker tar grundig feil(vært på njjf sjøørretseminar for noen år siden, de sa:" man trenger litt grus og så er det gjort-toppen fem seks tusen kroner") Vi satt bak og spurte beskjedent om vi kunne få fem minutter til å presentere oss, vi fikk ikke det..........

Alle som var det snakket så veldig engasjert om sjøørret og bekker osv.

Sannheten er annerledes, prøv å få tak i 20 kubikk god morene!!!!!!

Det skal fraktes, hives i bekken på utilgjengelige steder.

Det krever sykt mye tid og når man ikke får ei krone får det men selger noen få fisk som gleder folk så er det en ganske helhetlig filosofi. Om noen er uenige så kom med deres filosofi....

Tenk hvor bra bekkene i osloområdet kunne blitt, her er det jo småtterier i forhold å hanskes med. Vi har nok også et litt annet forhold til sjøørret langs kysten her sør da vi har store forekomster av det.

Kjærligheten til mangfoldet og forståelsen av hvor feil det blir å distansere seg fra høstingsbiten gjør at man kanskje forstår at det er bedre med bestander man kan høste litt av en et kommersielt styrt, konstruert, sterilt, amerikansk ,trendy, caffe latte aktig, trist, dyrt, feminint, jan thomas, top modell aktig- fritidsfiske tilbud....

Håper det er Hans Lidman og Torbjørn tufte i den norske fiskersjela fremmdeles.

Nå skal jeg spise pizza, lufte hundene og drikke øl senere idag.

Jeg er fremdeles ikke imot salg av Havabbor, bare for å trekke min egen ekspansjonstrang tilbake til start.

End

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever sykt mye tid og når man ikke får ei krone får det men selger noen få fisk som gleder folk så er det en ganske helhetlig filosofi. Om noen er uenige så kom med deres filosofi....

Å selge noen få HA (og kankje annen fisk) og samtidig hjelper til med kultiveringsarbeidet for SØ ............................

Jeg har problemer med å se den helhetlige filosofien i dette, bortsett fra tanken om at" i og med at jeg gjør noe fint, så kan jeg tillate meg å gjøre noe ulovlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da brukt litt på å snakke om Ha også da, dette at du syntes jeg tyter er selvsagt forventet fra deg etter noen dager med debatt. Du hadde jo kunne latt være å lese tråden hvis du mente avsporing(til noe mer interessant) var helt feil. Det er ihvertfall et ynkrygget innlegg fra deg denne gangen. 2 av 10 poeng, to poeng fordi du innfridde forventningene.

Har du ikke noe sterkere å komme med så syntes jeg i det minste DU kunne holdt deg til Havabborspørsmålet.

Blir litt sånn også hvis noen får en stor laks så er det mange som med rusk i halsen spør-på flue?

Nei sluk, ja men da..........Det er en morsom verden vi lever i ikke sant og noen er morsommere enn andre(eller bedre fiskere)

Snart mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme å kunne lese flere innlegg og må si at du piscator begynner å kjede meg, du kommer bare med spekulasjoner dessverre. Ok mye av det du sier men som Remy og andre vet det hjelper ikke med preik!

Har holdt på med grus siden 0700 til nå, ikke ei krone får vi, prøv å sett det i sammenheng med alle argumentene du kommer med. Glem det piscator ikke engan gidd å anta at jeg er en dårlig rollemodell! Vi hadde hjelp fra en 8 år gammel jente, niesen til Marinbiologen vi har i klubben. Koselig å kunne gi litt ny og annerledes informasjon til oppvoksende generasjon. Skulle denne debatten ikke klare å reise seg til et kunnskapsbasert og ikke minst en debatt der reel erfaring spiller større rolle en teoretikere som synser da syntes jeg ikke debatten skal fortsette. Og så kan vi fortelle fiskehistorier å være fornøyde med det.

Kommersialiteten er over alt dag piscator, og alt som har med fiske å gjøre er på en måte kommersielt om du skjønner hva jeg mener. Og må si meg enig i at mange sporstfisker roper høyt, men hvor mange gidder å gjøre noe?

Er faktisk tungt å drive slikt arbeid og de som tror at det er enkelt å fikse bekker tar grundig feil(vært på njjf sjøørretseminar for noen år siden, de sa:" man trenger litt grus og så er det gjort-toppen fem seks tusen kroner") Vi satt bak og spurte beskjedent om vi kunne få fem minutter til å presentere oss, vi fikk ikke det..........

Alle som var det snakket så veldig engasjert om sjøørret og bekker osv.

Sannheten er annerledes, prøv å få tak i 20 kubikk god morene!!!!!!

Det skal fraktes, hives i bekken på utilgjengelige steder.

Det krever sykt mye tid og når man ikke får ei krone får det men selger noen få fisk som gleder folk så er det en ganske helhetlig filosofi. Om noen er uenige så kom med deres filosofi....

Tenk hvor bra bekkene i osloområdet kunne blitt, her er det jo småtterier i forhold å hanskes med. Vi har nok også et litt annet forhold til sjøørret langs kysten her sør da vi har store forekomster av det.

Kjærligheten til mangfoldet og forståelsen av hvor feil det blir å distansere seg fra høstingsbiten gjør at man kanskje forstår at det er bedre med bestander man kan høste litt av en et kommersielt styrt, konstruert, sterilt, amerikansk ,trendy, caffe latte aktig, trist, dyrt, feminint, jan thomas, top modell aktig- fritidsfiske tilbud....

Håper det er Hans Lidman og Torbjørn tufte i den norske fiskersjela fremmdeles.

Nå skal jeg spise pizza, lufte hundene og drikke øl senere idag.

Jeg er fremdeles ikke imot salg av Havabbor, bare for å trekke min egen ekspansjonstrang tilbake til start.

End

Om jeg begynner å kjede deg begynner du å more meg! :) For du er i ferd med å sette uoffisiell norgesrekord i usammenhengdende argumentasjon! :P Uten å påstå noe som helst, men ut fra din argumentasjon å dømme får man faktisk det inntrykket at du knapt skjønner noe som helst av hva man forsøker å si deg.

Når har jeg spekulert? Og når har jeg påstått noe annet enn at det ikke nytter med bare preik? Snarere tvert i mot er jeg jo enig med Remy at det er synd at så få stiller opp på dugnader. Og selv om du er en aldri så god riollemodell på alle andre områder, hvis du ikke er en god rollemodell på ETT område river du ned det du har bygget opp på andre områder. Sånn er det bare. Man kan ikke bruke gode holdninger og handlinger på ett område for å rettferdiggjøre feil på andre områder, som også bad2 er inne på. Hvis du tror noe annet må jeg si du har dårlig innsikt i elementær psykologi. Jeg har aldri forsøkt å insinuere noe som helst i forhold til hva du står for på andre områder. For alt jeg vet gjør du en mye større innsats enn de aller fleste av oss (meg selv inkludert, det skal ikke mye til! ;) ), men det hjelper altså ikke når du i det neste åndedraget støtter en virksomhet som både er ulovlig, og bryter med de prinsipper de fleste er enige om bør gjelde for sportsfiske.

Og når det gjelder teori og praksis, istedenfor å hardnakket forfekte det ene fremfor det andre, er det mye bedre å være litt Ole Brumm og si ja takk begge deler. Naturligvis er praktisk arbeid viktig for å ta vare på fiskebestandene. Når har jeg påstått noe annet? Her er det faktisk du som tilegner meg holdninger jeg aldri har hatt eller forfektet. Og selv om man er aldri så mye praktiker; uten en teoretisk forståelse for hvordan naturen faktisk fungerer, så vil jo våre inngrep i naturen være basert på ren prøving og feiling. Det må jo være mye bedre å skaffe seg litt kunnskap først, så man med større sikkerhet kan avgjøre at de praktiske tiltakene faktisk virker etter hensikten. Som sagt før, det ene utelukker ikke det andre. Det er meningsløst å sette disse tingene opp mot hverandre. Og jeg forstår fortsatt ikke hva forholdet til teori og praksis har med at man påpeker at det er ulovlig å omsette en fiskeart uten tillatelse, eller at man mener salg av fisk er prinsippielt galt for en sportsfisker.

Og når du begynner å røre om kommersialisme, Hans Lidman etc, avslører du også at du egentlig ikke er i nærheten av å ta poenget. Når vi mener det er galt av deg å selge havabbor, så har det egentlig ingenting med motstand mot høstning å gjøre. Kakk dine havabborer og spis dem, på lik linje med dine ørreter, så lenge det er lov og og bestanden tåler det. Her er det jo du som spekulerer og tilegner oss som har kritisert deg for holdninger vi ikke har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt hva du sier og du har jo sagt det endel ganger. Litt morsomt at du istedenfor å prøve å sette deg inn i hva jeg sier heller kjekker deg med at jeg er rotete og usammenhengende. Helt greit det er ikke noveller vi skriver her heller. Det at du fremdeles ikke har skjønt utifra jeg skriver at jeg har en ganske ålreit fiskeetikk forundrer meg. Og det at dette minityriske salget forstyrrer bildet av meg såpass mye er også et tegn på at vi nok ikke tenker så likt. Jeg må beundre deg for måten du tar deg tid på å radbrekke innleggene mine. Dette du har fått hangup på som irriterer meg er hvordan mine elleve havabborer som nesten ingen vet jeg har fått skal potensielt gjøre min rollefigur mindre troverdig. Det bekymrer meg at du avslører manglende logikk når du fremdels tror det er sannsynlig at en som er pasjonert fisker og fiskekultivtor, jobber med forskere, samler informasjon om fremmede arter, kartlegger opprinnelige røyebestander, har dratt inn en kvart million til bekker og lakstrapper osv skulle på et lite marginalt felt som fks salg av fire fem sjøørreter rive ned noe som helst. Jeg har lært mange å fiske og vi holder foredrag for skoleelver o.l. Det er trist at du skriver det du skriver for å si det sånn. Hvordan skal jeg ta løselig retorikk om hvordan naturen henger sammen seriøst? Tror du ikke at man prøver å feiler i dette gamet? Om noe ikke fungerer så vil løsningene dukke opp.

Jeg støtter da ingen virksomhet som du kaller det, det høres helt sinnsykt ut!!!! Det virker som om du ikke aksepterer at jeg har en ideologi som du ikke klarer å leve deg inn i.

Når vi får opp hundre kilosørreter til å gyte på nye strekk så betyr følgende: 1000 rogn per hunnfsk ganger 100 hunner ok! Hundre tusen rogn som blir gravd ned i grusen.....

Det med Hans Lidman er bare en jeg nevner som evner å skildre naturen og fisket på en måte slik at man får kjærlighet til fisket og opplevelsene som følger med, hans fortellinger om elver som ble ødelagt og naturområder som ble forringet har inspirert meg og mange andre til å prøve å holde ånden i naturopplevelsen i live.

Og om du ikke ser sammenhengen i dette og at det er flott å gi ekte lokal kvalitetsfisk(som man selv gir en hjelpende hånd mot alle de trusslene som jeg ikke gidder å nevne.det gjelder også den kollektive endringen av elementærpsykologien)til venner og kjente så er det synd piscator. Noen ganger er fornuften til enkelte riktigere om en vil....

Og jeg er styrt av følelser tenk det.

Og du insinuerer masse vet du det, ssom fke når du påpeker at det er lurt å skaffe seg kunnskp først slik at man ikke gjør feil. Her er insinuerer du at vi ikke har kunnskap, du nevner det i det minste som plausibelt.

Du spekulerer i min troverdighet og det har bad2 gjort ang mine fangster tidligere i sommer, jeg dokumenterte med fots og fikk vel ikke tilbakemelding fra han.

Ja jeg er sta oppriktig og kry av å være en av få som gidder å stikke hue ut av ræva si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt hva du sier og du har jo sagt det endel ganger. Litt morsomt at du istedenfor å prøve å sette deg inn i hva jeg sier heller kjekker deg med at jeg er rotete og usammenhengende. Helt greit det er ikke noveller vi skriver her heller. Det at du fremdeles ikke har skjønt utifra jeg skriver at jeg har en ganske ålreit fiskeetikk forundrer meg. Og det at dette minityriske salget forstyrrer bildet av meg såpass mye er også et tegn på at vi nok ikke tenker så likt. Jeg må beundre deg for måten du tar deg tid på å radbrekke innleggene mine. Dette du har fått hangup på som irriterer meg er hvordan mine elleve havabborer som nesten ingen vet jeg har fått skal potensielt gjøre min rollefigur mindre troverdig. Det bekymrer meg at du avslører manglende logikk når du fremdels tror det er sannsynlig at en som er pasjonert fisker og fiskekultivtor, jobber med forskere, samler informasjon om fremmede arter, kartlegger opprinnelige røyebestander, har dratt inn en kvart million til bekker og lakstrapper osv skulle på et lite marginalt felt som fks salg av fire fem sjøørreter rive ned noe som helst. Jeg har lært mange å fiske og vi holder foredrag for skoleelver o.l. Det er trist at du skriver det du skriver for å si det sånn. Hvordan skal jeg ta løselig retorikk om hvordan naturen henger sammen seriøst? Tror du ikke at man prøver å feiler i dette gamet? Om noe ikke fungerer så vil løsningene dukke opp.

Jeg støtter da ingen virksomhet som du kaller det, det høres helt sinnsykt ut!!!! Det virker som om du ikke aksepterer at jeg har en ideologi som du ikke klarer å leve deg inn i.

Når vi får opp hundre kilosørreter til å gyte på nye strekk så betyr følgende: 1000 rogn per hunnfsk ganger 100 hunner ok! Hundre tusen rogn som blir gravd ned i grusen.....

Det med Hans Lidman er bare en jeg nevner som evner å skildre naturen og fisket på en måte slik at man får kjærlighet til fisket og opplevelsene som følger med, hans fortellinger om elver som ble ødelagt og naturområder som ble forringet har inspirert meg og mange andre til å prøve å holde ånden i naturopplevelsen i live.

Og om du ikke ser sammenhengen i dette og at det er flott å gi ekte lokal kvalitetsfisk(som man selv gir en hjelpende hånd mot alle de trusslene som jeg ikke gidder å nevne.det gjelder også den kollektive endringen av elementærpsykologien)til venner og kjente så er det synd piscator. Noen ganger er fornuften til enkelte riktigere om en vil....

Og jeg er styrt av følelser tenk det.

Og du insinuerer masse vet du det, ssom fke når du påpeker at det er lurt å skaffe seg kunnskp først slik at man ikke gjør feil. Her er insinuerer du at vi ikke har kunnskap, du nevner det i det minste som plausibelt.

Du spekulerer i min troverdighet og det har bad2 gjort ang mine fangster tidligere i sommer, jeg dokumenterte med fots og fikk vel ikke tilbakemelding fra han.

Ja jeg er sta oppriktig og kry av å være en av få som gidder å stikke hue ut av ræva si

Jo, jeg har faktisk med størst mulig velvilje og etter beste evne forsøkt å sette meg inn i hva du faktisk mener og trekke ut essensen av det du skriver, men det har ikke vært helt lett, fordi argumentasjonen din har vært såpass usammenhengende. Om det er meg eller deg som er problemet får bli opp til andre å vurdere. Mulig at jeg har fremstått som litt eplekjekk, noe jeg har vært klar over, jfr det jeg skrev om å fremstå som arrogant. Men dette handler på ingen måte om å skrive noen novelle. For når man skal bringe et synspunkt til torgs, er faktisk måten man argumenterer for sitt syn viktig, ikke minst på grunn av risikoen for å bli misforstått. Og det er godt mulig mange av oss har misforstått deg, men i så fall er dette noe som går rett tilbake til deg selv. For JEG kan naturligvis ha tatt feil, men når det er så mange som oppfatter ting på samme måte som meg, hvor ligger da problemet?

Hvis du faktisk leser det jeg skriver vil du se at jeg forsøker å vise deg velvilje, og er åpen i forhold til at du har god fiskeetikk, generelt sett. Jeg var vel blant annet den første på tråden som observerte at din samrøre mellom sjøørret og havabbor trolig var et forsøk på å skaffe cred for din generelle fiskeetikk. Derfor er det helt feil når du påstår at jeg ikke innser at du ikke har allright fiskeetikk. Men det jeg derimot påpekte er at uansett hvor god fiskeetikk du har, er ikke det noen garanti for å ikke gjøre feil. Vi gjør alle feil, uansett hvor bra etikk vi har. Og det å selge havabbor er som nå gjentatt til det kjedsommelige feil, av ulike grunner også gjort rede for til det kjedsommelige. Og det er feil selv om vi kun snakker om en fisk, selv om feilen - som jeg påpekte - er bagatellmessig. Og det tar som kjent lang tid å bygge opp tillit, en liten feil kan være nok til å bryte den ned. Jeg sier ikke at du nødvendigvis blir mindre troverdig av en slik liten feil, en feil du tydeligvis tviholder på, jeg skriver at det er større risiko for at du undergraver din egen troverdighet (ikke overfor meg nødvendigvis - dette handler ikke om meg - men overfor omgivelsene) ved en slik stahet, og det er noe ganske annet. Jeg feller ingen dom. Men at det er uheldig for en som ønsker å fremstå som rollemodell å forsvare lovbrudd (for å gjenta det, det er teknisk sett ulovlig å selge fisk uten tillatelse, som Perca påpekte), det er da vel de fleste enige om, uansett hvor bagatellmessig lovbruddet er. Det var det jeg skrev. Å selge fisk er for øvrig en "virksomhet", her skjønner du åpenbart ikke språkbruken min, som faktisk er helt alminnelig norsk. Og du må gjerne ha en hvilken som helst ideologi for min del, men du må også tåle at omgivelsene påpeker selvmotsigelser og feil i din ideologi, når du først velger å stikke hodet frem.

Og jeg tror heller ikke du forstår hva jeg skriver angående teori og praksis. Hvordan kan man oppfatte det jeg skriver på noen annen måte at jeg er for praktiske tilnærminger? Ja takk, begge deler skriver jeg jo. Og når det gjelder manglende kunnskaper, ja det har vi alle sammen. Vi kommer aldri i mål i så henseende. Og det er minst to måter å skaffe seg kunnskap på; prøving og feiling (som du også innrømmer), og teori. Jeg har ikke satt meg til doms over hva som er best, i det ene tilfellet er det ene best i det andre det andre. Men generelt må det vel være lurt å skaffe seg teoretiske kunnskaper som gjør at en sparer tid og krefter på prøving og feiling? Er det kontroversielt? Om du oppfatter dette som en insinuasjon om at du mangler kunnskap, ja da kan det virkelig spørres med hva slags briller du leser hva jeg skriver. Og mine kritiske spørsmål er ikke primært ment som en insinuasjon, men heller et innspill til deg om at du kanskje bør forsøke å se dine egne oppfatninger, og din egen måte å argumentere for disse på, med litt nye øyne.

Til slutt, du skriver:

"Og om du ikke ser sammenhengen i dette og at det er flott å gi ekte lokal kvalitetsfisk(..) til venner og kjente så er det synd piscator."

Jo, jeg forstår da verdien av å gi fisk til andre, og er da selv en naturromantiker som også liker å høste av spisbare arter når det passer seg sånn og er forsvarlig. Men når man går fra å gi til å selge, om det så bare er en fisk, og oppriktig mener at dette er prinsippielt OK for en sportsfisker, da beveger man seg over på en arena som ikke har noe som helst med de verdier Hans Lidman* med flere forfektet. Her tilegner du meg holdninger og meninger jeg ikke har, og du viser at du selv ikke en gang HELT forstår de verdiene du påstår du forsvarer. Og det er nettopp fordi du overskrider denne grensen og tviholder på dette kontroversielle synspunktet, du har blitt kritisert på denne tråden.

* Lidman ville vel rotert i sin grav om han hadde vist at noen hadde forsøkt å misbruke hans navn til å rettferdiggjøre salg av sportsfiskefanget fisk...?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig dere bruker kilometervis med internettblekk på å krangle om?

Jeg er sikker på at når alt kommer til alt så er dere for det meste enige, innimellom all spiseflikkingen og bortsett fra at kenbring fikk en hundrings av nabokjerringa for en havabbor eller to..

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig dere bruker kilometervis med internettblekk på å krangle om?

Jeg er sikker på at når alt kommer til alt så er dere for det meste enige, innimellom all spiseflikkingen og kenbrings salg av en havabbor eller to til nabokjerringa..

Det er dette internett er til for !

* og porno selvsagt !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy er det jo faktisk!

Tror ikke Lidman ville rotert i graven pga det nei....

Til det overskygger nok de store naturødeleggelsene.

Forhåpentligvis smiler han nok heller litt skjevt.

;)

Internett forumdebatter er litt moro

Takk for alle meningene alle sammen.

Jeg har lært masse og det er viktig å sette sine holdninger i bryt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uansett at siden arten bare har økt i antall samtidig som at noen selvfølgelig havner i garn og ruser er den ikke i faresonen. Problemet oppstår hvis noen ser potensialet for penger her, da kan det nok spøke for en art som egentlig har en kritisk sett perifert/sporadisk utbredelse i Norge.

Det er nok allerede noen som har sett potensialet da det omsettes en hel del havabbor av yrkesfiskere i Oslofjorden vinterstid. Hvis flere hiver seg på dette bærer det galt av sted. Du sier selv at du omsetter HA så her kaster du vel sten i glasshus....

Du sier at du tror at arten har økt i antall og at den ikke er i faresonen.Det er ikke min erfaring fra indre Oslofjord denne sommeren. Forskning drives av universitetet i Oslo så vi får håpe det etterhvert kan bli en forvaltningsplan ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Knut du Knut stakkars lille Havabboren, om den ikke tåler å bli svakt beskattet så er det ikke meningen kanskje at den skal etablere seg. Jeg omsetter da for ***** ikke HA!!!!!!!!

Om jeg spiser de selv eller gir de bort, eventuellt får litt spenn for de få jeg får sa har ikke det en døyt å si Knut.

Tror du at konsekvensen av 5 døde fisk er mer alvorlig for bestanden om de kjøpes etter de er fanget enn om fiskeren spiser de selv. Jeg tror ikke det.

Det er alldri eventuellt sal

g som motiverer meg til å fiske, da hadde jeg heller fiska med garn og sånn.

Så ikke kom med beskyldninger vær så snill.

Det er vel andre arter som trenger vern i Oslofjorden og de som fisker der burde jo pokker meg selv gjøre noe. Du sier jeg hiver stein i glasshus he he.....

Det er da måte på hvor dumt man kan utrykke seg.

Men, hei no harm.

Hilsen Kenneth som til nå ennå ikke har drept flere enn 7 Havabborer noe som tilsvarer en promille av hva som blir tatt av fiskere rundt forbi.

Jeg kommer til å kverke ca 50 % av havabborene jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.