Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlig(?) omsetning av havabbor


palkr
 Share

Recommended Posts

Tror ikke Lidman ville rotert i graven pga det nei....

Til det overskygger nok de store naturødeleggelsene.

Forhåpentligvis smiler han nok heller litt skjevt.

Så du mener altså at fordi det fins problemer som er betydelig større her i verden, så er det helt OK at du gjør feil i litt (eller mye) mindre skala? Dette lukter sterkt av å forsøke å rettferdiggjøre egne feil med andre sine. Tvilsom moral spør du meg. Fordi noen kjører i fylla er det OK å kjøre for fort, som er en mye mindre alvorlig form for kriminalitet? Lidman ville nok vært mer bekymret for miljøødeleggelsene ja, men det betyr ikke at han hadde satt pris på å bli misbrukt for noe som han overhodet ikke ville identifisert seg med. Han ville neppe satt de to sakene opp mot hverandre en gang, slik du forsøker. Som jeg har påpekt; det du står for her og åpenbart tviholder på - at det er OK for en sportsfisker å selge fisk om enn i liten skala - er helt fjernt fra de holdningene Hans Lidman sto for, miljøødeleggelser eller ikke. Her har du i beste fall misforstått fullstendig.

om den ikke tåler å bli svakt beskattet så er det ikke meningen kanskje at den skal etablere seg. Jeg omsetter da for ***** ikke HA!!!!!!!!

Om jeg spiser de selv eller gir de bort, eventuellt får litt spenn for de få jeg får sa har ikke det en døyt å si Knut.

Tror du at konsekvensen av 5 døde fisk er mer alvorlig for bestanden om de kjøpes etter de er fanget enn om fiskeren spiser de selv. Jeg tror ikke det.

Det er alldri eventuellt salg som motiverer meg til å fiske, da hadde jeg heller fiska med garn og sånn.

Det er da nok av arter på denne kloden som ikke tåler beskatning. Du mener kanskje at disse artene ikke har livets rett? Her avslører du rimelig liten økologisk innsikt. Jo, hvis du har solgt havabbor har du omsatt havabbor (å selge og å omsette er fortsatt synonymer så vidt jeg vet). Nei, om DU selger et par havabbor har ingen praktisk betydning, men det er likefullt ulovlig per i dag, og som mange av oss mener, det er prinsippielt galt av en sportsfisker å gjøre dette fordi det bryter med de verdier en sportsfisker bør stå for. Og hvis alle hadde tenkt som deg, kunne det ha fått noe å si (jeg lurer på hvor mange ganger jeg må gjenta disse argumentene før du forstå dem?). Hvis salget ikke er en del av din motivasjon, og ikke betyr noe, hvorfor tviholder du så sterkt på dette, særlig fordi det er forbudt i henhold til norsk lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Shit!

Jeg fikk en femhundrelapp av naboen som fjortis når han insisterte å kjøpe av meg den første storlaksen min. Dessuten har jeg ved flere anledninger fått både cognac og vilt i bytte mot fisk.

Nei og nei.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet nå, siden jeg har brutt norsk lov.

Stikker ned på kammerset og melder meg asap. :)

Jeg tror jeg slår følge med deg Rigor Mortis :)

Har lest denne debatten nå og er enige med de fleste på enkelte punkter.

Tror nok det er maaaaaaaange på FS som har fått en slant eller to eller noe annet i bytte for fisk en har gitt bort.

La nå folk få lov til å gjøre hva en vil med fangsten en får.

Og stå på kenbring med jobben du gjør for SØ i distriktet ditt :)

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager piscator men det er ikke noe som tilsier at Lidman ville ha reagert på min fiskeetikk, jeg tror faktisk han ville vært interessert i hvor jeg fiska og sånn. Sannsynligvis hadde vi blitt fiskekamerater og vi hadde sammen engasjert oss i å bevare elver og natur. At jeg selger 10 fisk i året hadde han nok ikke brydd seg om han var jo en ivrig abborfisker han og ga bort fisk.

Nå mistenker du meg igjen, denne gangen ikke manglende psykologisk innsikt men økologisk innsikt. Du er på tynn is piscator......

Om en art fordi NOEN fisker på den ikke klarer å etablere seg(tross alt en sannsynligvis perifer bestand som kan svinge i antall uten at vi kan redegjøre for hvorfor) så er det ikke plass til den, husk det er lite målretta fiske etter arten. Jeg vil også ha Havabbor men jeg aksepterer at vi er på dens nordlige utbredelsesgrense og er ikke blitt så blendet at jeg ikke ser det som sannsynlig at den også kan bli "borte" i perioder.

Men om du oppfatter det som om jeg ikke ønsker arten her og mener den bare kan ha det så godt om den ikke tåler beskatning så misforstår du. Men vi vil jo også beskatte den, man kalker ikke elver bare for det etisk ansvarlige i å opprettholde mangfold o.s.v.

Det er meningen at vi skal spise disse fiskene, det er langt mer alvorlig å fiske lengre nede på kjeden i havet fks tobisfiskeriet. Det er den virkelige trusselen.

Jeg kommer med informasjon og etterhvert virker det som du bare MÅ finne huller i mine meninger......

Det våset ditt om hvilke verdier enn sportsfisker bør ha og hva han ikke bør gjøre må du drite i å prøve å definere, det har du ikke en posisjon til å gjøre. Ihvertfall ikke som påvirker.

Jeg tviholder på at jeg har et balansert syn på fisket mitt og at du sannsynligvis etter snusfornufteriet ditt ikke har forståelse for hva jeg driver med.

Du må på død å liv få mast frem at jeg er en lovbryter(å så firkantet og norsk mentalitet du representer akkurat her) men du er klar over hvor dumt det er? Tenk deg om mister jeg bruker hver dag på noe som hr med fisk å gjøre så vaser du ned noen jussstudentformulerte klagesanger uten hitpotensiale!!!! Ha ha

Jeg skal bli lovlydig og bli registrert fisker!!!!

Og hva skal du da si. Joda følger man loven er det rett det man gjør? Er det alle norske lover som du identifiserer deg med?

Syntes du virkelig at jeg river ned hele fundamentet mitt som sporstfisker og fiskekultivator fordi jeg tar imot noen småpenger for fisk? Er det fordi jeg bryter loven eller er det fordi det truer bestanden.

Syntes du et er noe som skurrer når det er 4-5 personer som uten noen som helst form for betaling fra kommune eller fylke stat sørger for å sikre sjøørrebekkene langs kysten. Syntes du det virker rimelig at jeg skal være en med manglende økologiske kunnskaper?

Ville det ikke vært rart om en som ringmerker fugler skulle dra på rypejakt uten å vise måtehold?

Jo det ville det.

Ville det ikke vært merkelig om de som avler opp fjellrev la ut giftåte til ulven?

Jo det ville det.

Ville det ikke fortone seg som underlig om jeg ikke klarte å se at HA ikke må overbeskattes?

Jo det ville det.

Vil det virke bisarr om en forumbruker tok det av prinsipper svært tungt at denne bekkerenseren av og til selger en Sjøørret?

Jo det ville det

Er det lov å selge sjøørret privat

Nei

Er det mange ting som ikke er lov men så bruker man fornuften og vet selv fori man er opplyst og tenkende hvor grensa går

Ja det er det

Er det mange vriene mennesker i samfunnet

Ja

Er det mye misunnelse blant menneskene i samfunnet vi lever i?

jada

Er det mange som prater og prater uten å selv gjøre noe

Ja, man burde virkelig få orden på ting

Er det smålig å bruke dårlige argumenter om og om igjen

Ja

Er det kjedelig å lese dette innlegget

Ja

Er dette innlegget skrevet av Kenbring?

Ja Kenbring det er det

Er det skrevet av Hans Lidman?

Nei det er det ikke, han var vel svensk?

Er HA truet av fiskere som benytter stang og bruker mange timer på hver fisk?

Nei

Er det vanlig at flinke sportsfisker ikke forstår dette med bæreevne o.l.

Nei

Er det få ungdommer som fisker

Ja

Hvorfor

Er vel sat** som påvirker de og frister de inn i raske biler og bort fra naturen

Mener du det altså

Ja hva skulle det ellers være, de fleste er i hjertet tiltrukket av naturens karma

Er det farlig om ungdommen ikke bruker naturen

Nei og ja

Blir alle fiskene glade om alle slipper de ut igjen

Ja men de syntes det er kjedelig å bli lurt hele tiden, så de blir nok vanskeligere å få noen steder fks.......

Har fisken sjel

Ikke dvel med det

Er sjøørreten trua

Nei

Sikker

Ikke ennå ihvertfall

Er Ha trua

Tror ikke det

Gyter den i Norge

Ja

Har det blitt flere

Ja

Tror du det tar av med HA

Kanskje

Om ikke hvorfor

Kanskje fordi den konkurrer med andre arter, blir fiska på, og fordi den er helt på edgen av hvor den kan opprettholde en tallrik permanent gytende bestand

Tror du vi kan fiske den på stang om tjue år

Håper det, men håper ikke den blir tatt i munningen av salangselva

Finnes laksen om 30 år

Oi den var tung, blir litt svart. Men ok ja

Er det mange som selger fisk privat

Ikke så mange, men av og til

Er det alvorlig

Nei egentlig ikke, fisken blir egentlig gitt bort. Men siden de vet at jeg ikke har så mye økonomisk kapital samt av symbolske årsaker så slenger de med noen penger.

Er det forskjellig fra om du får penger får fisken enn om du spiser den selv

Nei det er egentlig ikke det, noen sportsfiskere mener det og setter et skille mellom det å tjene penger på fiske og det å forlyste seg på fiske

Selger du fisk

Sjelden, men om noen har lyst til å kjøpe og jeg har fått så ja

Kommer du til å registrere deg som fisker

Ja for da er det ingen som kan si noe selv om jeg byttet ut fluestanga med garn og solgte 100 vis av Havabbor til fiskelaget. Er ikke det pussig at da er det helt greit. Denne mellomtingen som er skånsom er tabu.

Er det snart leggetid

ja

Er du lei av alle spørsmålene mine

Ja men det er viktig å svare på de

Liker du Fiskersiden.no

Ja det gjør jeg

Hvorfor

Fordi her møtes forskjellige mennesker via tastene sine og kan dele opplevelser og meninger

Er det mange kule folk her

Ja det er veldig mange fiskeentusiaster her og av og til lærer man helt nye ting. Nye steder også

Er det mye krangling

Ja men det er ikke sånn skikkelig krig liksom, men formatet og det at en skriver og ikke ser hverandre i øynene fører til en langsomhet som gjør en mer påståelig enn i "virkeligheten"

Er det lett å virke frekk he he

Ja egentlig for trykket på ord og setninger blir feil

Er det feil å drepe fisk

Du skal egentlig ikke fiske etter en fisk du ikke vil spise mener jeg, men mange er uenige og det er med på å holde liv i moralbiten som er viktig for å definere fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye aa fordoye naar man kommer paa banen noen dager for sent. Saa fort noen ser det okonomisk lonnsomt aa sette garn eller dra en traal gjennom en bestand mener mange at den pr definisjon er stor nok eller alt for stor. Slik er det ikke. Det finnes langt mere lonnsomme maater aa beskatte HA (og andre fiskeslag paa). Noen nevnte at enkelte steder i USA maa ogsaa yrkesfiskerne fiske med stang for aa bevare bestander med HA. Man har skjoent viktigheten av aa ta vare paa en verdifull okonomisk ressurs. det er paa tide at ogsaa vi gjor det og i oslofjorden vil det vare lonnsomt aa hoeste paa en helt annen maate. Det er ikke aa sette lek foran effektiv hoesting. Det er aa sette deling av godene framfor aa la en liten adel gjore stort sett som den vil, samtidig som man mye bedre tar vare paa ressurser,miljoe og okonomi. Bedre kinderegg skal man lete lenge etter. Verdens rikeste land tar seg naturligvis raad til aa opprettholde dagens odeleggende fiske. Man maa jo ta vare paa tradisjoner..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring, hvorfor alt dette maset om din innsats for sjørreten. Dette er vel bare noe du driver på med så du kan fange noen flere sjørreter, som du igjen kan selge ulovlig til restauranter i Oslo for å spe på inntekten din. Dette dreier seg ikke om miljøengasjement. Dette er kun butikk fra din side.

NEI, dette mener jeg selvfølgelig ikke. De fleste her tror deg på ditt ekte engasjement for sjøørreten. Poenget mitt er bare å illustrere det Pisc har prøvd å antyde i innlegg etter innlegg. Hvis du selger fangst, har sportsfisket ditt fått et kommersielt tilsnitt. Det er helt umulig å objektivt avgjøre om den moralske grensen for en slik ubetydelig lovovertredelse går ved et par hundringser, et par tusen eller et par titusen i året. Det riktigste er å si at grensen går ved første krone.

For å si det enkelt - hvis ditt salg av fisk - havabbor, mort, sild eller annet, innbringer deg så mye at du faktisk føler at inntekten betyr noe, har du krysset en grense og du mister ganske mye kred som sportsfisker og miljøengasjert. Da kan nemlig argumentet jeg begynte innlegget med brukes. Hvis derimot salget ikke betyr noe for deg økonomisk kan du jo like gjerne slutte med det. Du har jo kun kredibiliteten å tape ved å fortsette.

Ikke glem hva tråden faktisk startet med - ulovlig omsetning av havabbor! Kort og greit. Skal det være opptil enhver å avgjøre om man skal starte salg av fisk, eller er det greit at man har regler som sier at det kan man ikke? Uavhengig av om man på fritiden restaurerer gytebekker, støtter SOS-barnebyer, gir til kreftsaken, kjøper miljøkvoter når man er ute å flyr eller går i kirken hver søndag. Spør du meg har disse siste aktivitetene ikke noe med saken å gjøre.

Avslutningsvis kenbring. Håper du som meg får mange gode middager ut av sportsfisket ditt, og får du nok til å gi naboer og venner en god middag i ny og ne. Det er både dem og deg vel unt. Håper også at ingen idioter med garn og kroner i blikket ødelegger alt arbeidet du legger ned i sjøørretbekken din. For j... hvis det er ønsket om noen skarve hundrelapper som gjør at noen raserer innsatsen din.

Dr. Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager piscator men det er ikke noe som tilsier at Lidman ville ha reagert på min fiskeetikk, jeg tror faktisk han ville vært interessert i hvor jeg fiska og sånn. Sannsynligvis hadde vi blitt fiskekamerater og vi hadde sammen engasjert oss i å bevare elver og natur. At jeg selger 10 fisk i året hadde han nok ikke brydd seg om han var jo en ivrig abborfisker han og ga bort fisk.

Nå må du slutte med dette "god-dag-mann-økseskaft" tullet ditt! Du tar jo ikke tak i det folk her inne forsøker å si deg. Det er jo ikke din generelle fiskeetikk Lidmann ville reagert på. Når har jeg skrevet det? Mulig dere også kunne blitt fiskekamerater, hva vet jeg? Men det har jo ingenting med det jeg påpeker å gjøre, nemlig at Lidmann neppe ville likt å bli assosiert med noe som er helt fjernt fra det han sto for, nemlig å selge den fisken han fanget (du skriver jo selv at Lidman GA bort fisk - det er noe HELT annet enn å selge, prøv å forstå det!). Uansett hvor perfekt man måtte være på andre områder, og uansett hvor lite omfanget av dette salget er, kan man som jeg skrev ikke bruke dette til å rettferdiggjøre eller se gjennom fingrene noe som faktisk er feil, og strengt talt ulovlig. Hvor mange ganger må man gjenta det før det siger inn?

Nå mistenker du meg igjen, denne gangen ikke manglende psykologisk innsikt men økologisk innsikt. Du er på tynn is piscator......

Om en art fordi NOEN fisker på den ikke klarer å etablere seg(tross alt en sannsynligvis perifer bestand som kan svinge i antall uten at vi kan redegjøre for hvorfor) så er det ikke plass til den, husk det er lite målretta fiske etter arten. Jeg vil også ha Havabbor men jeg aksepterer at vi er på dens nordlige utbredelsesgrense og er ikke blitt så blendet at jeg ikke ser det som sannsynlig at den også kan bli "borte" i perioder.

I den grad jeg mistenker deg for noe som helst er det bare et resultat av hva du faktisk skriver. Jeg har faktisk forsøkt å vise deg den største mulige velvilje, og tolket det du skriver i beste mening, ikke en gang det har du oppfattet. Ja, noen forumdeltagere har til og med antydet at jeg har vist deg større tålmodighet enn du kanskje fortjener. Det virker mange ganger som om du ikke helst skjønner de logiske konskevensene av det du selv skriver.

Ja, arter kan komme og gå, særlig i utkanten av utbredelsesområdet. Dette kan være helt naturlige prosesser uavhengig av menneskelig aktivitet. Og jeg har heller ikke sagt at vi mennesker nødvendigvis skal gjøre noe spesielt for å beskytte slike arter/bestander. Men om en art forsvinner PÅ GRUNN AV menneskelig aktivitet, da snakker vi om noe helt annet. Og det er her du faller igjennom. For du skriver jo rett ut at hvis en art ikke tåler menneskelig beskatning, så er det ikke plass til den. Jeg kunne ramset opp haugevis av sjeldne arter, både fisk, krepsdyr, fugler, pattedyr og planter, arter som i Norge befinner seg på kanten av sitt ubredelsesområde, bestander som ikke tåler menneskelig beskatning. Den logiske konsekvensen av det du skriver er at disse artene ikke har livets rett fordi de ikke tåler menneskelig beskatning. Hvis ikke dette er manglende økologisk innsikt, hva er det da?

Men om du oppfatter det som om jeg ikke ønsker arten her og mener den bare kan ha det så godt om den ikke tåler beskatning så misforstår du. Men vi vil jo også beskatte den, man kalker ikke elver bare for det etisk ansvarlige i å opprettholde mangfold o.s.v.

Det er meningen at vi skal spise disse fiskene, det er langt mer alvorlig å fiske lengre nede på kjeden i havet fks tobisfiskeriet. Det er den virkelige trusselen. Jeg kommer med informasjon og etterhvert virker det som du bare MÅ finne huller i mine meninger......

Når har jeg påstått at du ikke ønsker arten? Nå må du slutte å tilegne meg oppfatninger jeg ikke har, eller påstå at jeg har hevdet ting jeg ikke har gjort! Men selv om vi i utgangspunktet ønsker å beskatte en matressurs, kan vi ikke agere struts og drite i om bestanden faktisk tåler beskatning. Hvis en art ikke tåler beskatning - som faktisk er en reell mulighet når det gjelder havabbor - er det faktisk vanlig å frede den; det gjøres på jaktbare arter som fugl og pattedyr. Fiskebestander kan også fredes, eller man kan innføre bag limit, minstemål eller C&R som forvaltningstiltak for å beskytte bestandene. Og den kultiveringen som i dag utføres på norske fiskebestander har egentlig fint lite med å skaffe en matressurs å gjøre, snarere gjøres dette for å gi folket et rekreasjonstilbud (det er mulig DU har et annet motiv, men nå må du slutte med å diskutere alt ut fra DITT ståsted. Forsøk å se dette fra et mer generelt utgangspunkt). Og når du skriver at det er meningen at vi skal spise disse fiskene er du på jordet. For da hevder du at fiskene er til for vår del. Men fisken - som alle andre levende skapninger - er ikke til for noen annen enn sin egen del. Også her avslører du et syn som strider mot all økologisk innsikt. Og du avslører også manglende økologisk innsikt når du påstår at det er alvorligere å høste lengre ned i næringskjedene. Dette er faktisk stikk i strid med hva alle økologer og populasjonsdynamikere hevder (det er også i strid med kostholdsråd! :glare: ). Faktisk tyder alt på at toppredatorene (torsk, tunfisk, havabbor osv) er mye mer sårbare enn artene lenger ned på næringskjeden; de er færre individer, de har totalt sett en mye lavere biomasse, og toppredatorene spiller en avgjørende rolle som regulator i ethvert økosystem. At mennesket OGSÅ har klart å overbeskatte arter lenger ned i næringskjeden (sild, tobis mfl) på grunn av sin grådighet, forandrer ikke de økologiske realiteter.

Du skriver du kommer med informasjon, og så MÅ jeg finne huller i dine meninger. Ja, jeg imøtegår noen av dine MENINGER, men de må du gjerne ha. Men der jeg finner huller er i din argumentasjon. Og dette er da helt vanlig diskusjonsteknikk. Når man bringer et synspunkt til torgs er jo syretesten om man klarer å argumentere for dette synspunktet. Og så lenge du ikke klarer dette bedre enn du faktisk gjør, må du bare leve med at folk plukker argumentasjonen din i fra hverandre. Da må du enten leve med det, du må finne en bedre argumentasjon som omverdenen faktisk kan kjøpe, eller du bør kanskje vurdere å ikke gå ut fullt så høyt på banen. Og når man ser hvor mange huller jeg og andre faktisk finner i din argumentasjon kan man faktisk hevde at du misbruker ordet informasjon...

Det våset ditt om hvilke verdier enn sportsfisker bør ha og hva han ikke bør gjøre må du drite i å prøve å definere, det har du ikke en posisjon til å gjøre. Ihvertfall ikke som påvirker.

Ingen av oss lever i et vakuum. Vi er alle et produkt av våre omgivelser. I hvilken grad vi lar oss påvirke får jo bli opp til oss selv. Og ALLE er vi i posisjon til å forsøke å påvirke hverandre her, ingen har noen større rettigheter eller posisjon enn andre i så måte. Og du må gjerne imøtegå mitt forsøk å definere hva slags verdier en sportsfisker bør etterleve, men da må du også finne deg i at vi presser deg til å forsøke å finne gode argumenter for ditt syn, noe du enda har til gode, og du må finne deg i at vi argumenterer i mot og at vi krever at du faktisk tar inn over deg det vi sier. Men dine svar bærer preg av at du ikke en gang har forsøkt å ta tak i motforestillingene.

Og poenget med det synet jeg og mange med meg bringer til torgs er at dette er jo ikke ting jeg selv har funnet på. Jeg fungerer her kun som referent (dont shoot the messenger! ;) ), der jeg egentlig henviser til hva andre har sagt før meg. Du kan lete opp en hvilken som helst definisjon av sportsfiske, eller en hvilken som helst kilde som diskuterer sportsfiskets moralske grunnlag. Jeg tør påstå at INGEN av disse kildene skriver at det er greit å selge sin fangst. Og dette handler ikke om omfang, dette handler om prinsipp. Og selv om ditt havabborsalg er av bagatellmessig art reelt sett betyr som sagt ikke at dette er greit prinsippielt sett. Det er faktisk viktig å ha noen prinsipper her i livet.

Jeg tviholder på at jeg har et balansert syn på fisket mitt og at du sannsynligvis etter snusfornufteriet ditt ikke har forståelse for hva jeg driver med.

Du må på død å liv få mast frem at jeg er en lovbryter(å så firkantet og norsk mentalitet du representer akkurat her) men du er klar over hvor dumt det er? Tenk deg om mister jeg bruker hver dag på noe som hr med fisk å gjøre så vaser du ned noen jussstudentformulerte klagesanger uten hitpotensiale!!!! Ha ha

Jeg skal bli lovlydig og bli registrert fisker!!!!

Og hva skal du da si. Joda følger man loven er det rett det man gjør? Er det alle norske lover som du identifiserer deg med?

For å ta det siste først; nei jeg identifiserer meg ikke med alle norske lover, men jeg forsøker etter beste evne å følge selv de jeg er uenig i. Hvis jeg skulle ønske å forandre en lov ville jeg tatt det opp via demokratiske kanaler. Og en ting, hvis jeg er uenig i en lov, og til og med bryter den, jeg ville ALDRI innrømmet et lovbrudd i det offentlige rom, uansett hvor bagatellmessig det måtte være, og enda viktigere, jeg ville aldri forsøkt å rettferdiggjøre et slik lovbrudd.

Og som gjentatt til det kjedsommelige; det kan godt hende du har et balansert syn på ditt fiske, noe annet har jeg da ikke hevdet. Men uansett hvor balansert syn du har på ditt fiske og uansett hvor mye tid du bruker på ditt fiske, når du gjør en feil (alle gjør feil), så må du tåle å få høre det. Det innebærer da slett ikke at vi forsøker å så tvil om ditt generelle engasjement. Det er helt hårreisende at du påstår dette, for det har ingen påstått, selv om vi kanskje stilte spørsmål ved dette tidlig i denne tråden. Men den mulige misforståelsen har vi jo ryddet av veien for lenge siden. Derfor skjønner ikke jeg hvorfor du ikke heller tar tak i argumentene istedenfor å bedrive dette hakk i plata forsvaret av ditt balanserte syn på fisket. Og som nå gjentatt til det kjedsommelige, jeg har da innrømmet ørten ganger i denne tråden at dine lovbrudd isolert sett er av ytterst bagatellmessig art. Hvor mange ganger må jeg gjenta det før det siger inn? Men du må likevel tåle å høre dette, særlig fordi du forsvarer ditt syn så kategorisk. Og flere av oss savner fortsatt at du tar tak i de prinsippielle sidene her. Det har du sålangt verken vist evne eller vilje til å gjøre.

Syntes du virkelig at jeg river ned hele fundamentet mitt som sporstfisker og fiskekultivator fordi jeg tar imot noen småpenger for fisk?

Nei, men det betyr ikke automatisk at dette er greit. Her snur du problemstillingen på hodet.

Er det fordi jeg bryter loven eller er det fordi det truer bestanden.

Det at du bryter loven er en prinsippiell sak. Selv om ditt lovbrudd er bagatellmessig, hvordan kan du argumentere mot virkelig alvorlige lovbrudd som er en ordentlig trussel når du selv ikke går foran med et godt eksempel? Det er noe som heter å feie for sin egen dør først.

Og nei, du ALENE truer ikke bestanden. men nok en gang du har fortsatt ikke tatt tak i det vi har skrevet om dette. Tenk om alle hadde gjort som deg? Den KOLLEKTIVE beskatningen kunne blitt et problem, et problem som for så vidt hadde blitt assosiert med salg av fisk. Da hadde ikke dere som driver slik virksomhet TIL SAMMEN vært det spor bedre enn yrkesfiskere som skruppelløst ødelegger fiskebestander. At bidraget fra hver og en av dere i seg selv ville vært bagatellmessig forandrer ikke dette. Er det så vanskelig å forstå dette?

Syntes du et er noe som skurrer når det er 4-5 personer som uten noen som helst form for betaling fra kommune eller fylke stat sørger for å sikre sjøørrebekkene langs kysten.

Nei, ikke nødvendigvis. Frivillig arbeid er en viktig del av kultiveringsarbeidet, og som Remy skriver, det er synd at så få deltar i dette. Og her har ikke jeg spesielt god samvittighet, skjønt alle deltar vi vel på det kultiveringsarbeidet vi selv er interessert i, og rent personlig er ikke jeg SÅ opptatt av sjøørret. Hvorvidt dere burde vært betalt av det offentlige, eller ihvertfall fått en eller annen kompensasjon er jeg relativt åpen for. Men ære være dere som driver med slik arbeid. Men dette har fortsatt INGENTING med den saken vi diskuterer i denne tråden. Hvordan klarer du å blande disse sakene?

Syntes du det virker rimelig at jeg skal være en med manglende økologiske kunnskaper?

Her er jeg helt åpen. At man er opptatt av eller driver med kultivering betyr ikke automatisk at man har gode kunnskaper om økologi. Jeg forholder meg bare til det du faktisk skriver her inne, og mye av det du skriver om økologi er både feil og selvmotsigende.

Ville det ikke vært rart om en som ringmerker fugler skulle dra på rypejakt uten å vise måtehold?

Jo det ville det.

Ville det ikke vært merkelig om de som avler opp fjellrev la ut giftåte til ulven?

Jo det ville det.

Ville det ikke fortone seg som underlig om jeg ikke klarte å se at HA ikke må overbeskattes?

Jo det ville det.

Jo, men vi tviler da ikke på at du innser at havabboren ikke bør overbeskattes. Det er jo ikke det vi reagerer på i det hele tatt. Her misforstår du nok en gang.

Vil det virke bisarr om en forumbruker tok det av prinsipper svært tungt at denne bekkerenseren av og til selger en Sjøørret?

Jo det ville det

Tja, ingen av oss tar det personlig tungt at du selger havabbor, selv om vi mener at det prinsippielt sett er feil. Men det er på ingen måte bisarrt at omgivelsene reagerer når noen i det offentlige rom innrømmer et lovbrudd, og forsøker å rettferdiggjøre det, særlig når argumentasjonen er såpass usammenhengende og syltynn.

Er det lov å selge sjøørret privat

Nei

Er det mange ting som ikke er lov men så bruker man fornuften og vet selv fori man er opplyst og tenkende hvor grensa går

Ja det er det

Joda, de fleste beveger seg fra tid til annen på grensen av loven. Det er jo ikke alltid like lett å vite hvor grensene går. Men om man bruker det du kaller fornuft og gjør noe som ikke er helt etter boka, så bør man ihvertfall holde dette utenfor det offentlige rom. Det er mange fiskerelaterte lover - som bruk av levende agnfisk og kanskje også tildels spredning av fiskearter - der mye av (det faglige) grunnlaget for loven er syltynt, ihvertfall i den form loven praktiseres, og slik den er begrunnet. Men selv om det må bli opp til den enkelte om man vil følge slike lover eller ikke, og selv om skadene av å bryte slike lover i høyeste grad kan diskuteres, hvis man velger å bryte loven bør man holde dette unna offentligheten. Man bør ihvertfall ALDRI oppfordre eller forsøke å rettferdiggjøre til slike lovbrudd i det offentlige rom. Som sagt, lover man er uenige i forandres ad demokratiske kanaler.

Er det vanlig at flinke sportsfisker ikke forstår dette med bæreevne o.l.

Nei

Tja, den økologiske forståelsen blant norske sportsfiskere kan man vel alltids stille spørsmål ved. Å være flink i sportsfiske (teknisk sett) har egentlig fint lite med økologisk forståelse å gjøre, men jeg også er av den oppfatning at innsikt i de artene man fisker etter, både er et hjelpemiddel til å bli en bedre fisker, og noe som beriker ens tilværelse som sportsfisker. Men det betyr ikke automatisk at økologisk innsikt er særlig vanlig blant sportsfiskere.

EDIT: Hvorfor fungerer ikke siteringene?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt piscator, du er virkelig engasjert og viser en enorm kunnskap både i økologiske og moralske spørsmål!

Dette er morsomt å lese, du mener jeg ikke har økologisk innsikt fordi jeg nevner at fks overfiske på byttedyr er alvorligere enn fiske på de lengre opp i næringskjeden. Det er da helt klart kritisk å fiske opp predatorene og de fleste av oss vet at å frede eller begrense uttaket av disse artene er blitt nødvendig, men det at vi fjerner matfatet gjør det enklere for rovfisk å komme på ønskelig nivå.

Du skriver rundt det jeg sier og skaper hullene i det jeg MENER det blir nesten som om jeg skulle argumentert ned noen som mener Pink floyd er ok musikk.

Jeg er rett og slett uenig med deg og tror jeg avslutter mine innlegg med dette, håper og tror at mange som har lest tråden skjønner meg bedre enn deg. Prinsipprytter fremstiller du deg selv som.

Motivet mitt for å drive innsats for fisken er fordi jeg er ekstrem glad i naturen og det tar veldig mye av tida mi, du blir bare en synser dessverre og uansett hva du mener om meg så har det ingen reel effekt. Annet da enn at jeg bare får bekreftet at jeg må kjøre på!!!!!!!!

Og siden jeg vet endel om hva som foregår og hva som truer fisket så er jeg kanskje blitt litt kontroversiell, skulle gjerne bidratt mer for HA men det er et annet og mer pengekrevende arbeid.

Dette har vært artig for meg, det er sjelden jeg gidder å skrive lange innlegg men her har blekket sprutet.

Du har jo virkelig tatt av i dine innlegg!!!!

Og tror ikke enda et attack fra min side ville ført til annet en at du siterer alle setningene og vrir de til de blør!

Jeg har mange prinsipper selv i livet og et av de er å følge hjertet og hva erfaringer lærer meg........Og det er en del som peker mot at jeg har maange flere timer ved elver og kyst enn deg. Og helt enkelt utvikler et syn som er direkte påvirket av hva som foregår der ute. Tror du at ALLE plutselig begynner å selge noen få fisker og så blir det MASSE tilsammen,KUTT PISSET DITT!!!!!!!!!!!

Det er like uaktuellt som at alle skulle begynne å feie for sin egen dør.

Skjønner du ikke at du konstruerer sannheter og leker med teoretiske kvasibiologiske teorier som et utdrag fra en særoppgave fra niende klasse. Det du sier er så enkelt at fraværet av selvfølgeligheter i mine innlegg forvirrer deg, og derfor fremstiller du deg selv som en ikke klarer å tenke ut over teorier nesten alle kjenner til........

Jeg tar tak i prinsipper og har som prinsipp at, ja her kommer min filosofi:

Hvis flere hadde brydd seg om sitt eget nedslagsfelt, altså de områder du selv i virkeligheten er i stand til å påvirke. Det vil si at hvis jeg ikke hadde gjort noe her nede så ville jeg passet på å ikke ropt for høyt til andre som gjør en innsats. To be or not be.

Havabborprinsippet ditt er egentlig et svært så teoretisk syn som du ikke engang evner å favne selv. Nettopp fordi tusen ord ikke hjelper. Om du er så redd for at HA forsvinner pågrunn av sånne som meg så bør du jo gjøre noe for den. Hjelp Coleman!, Merk HA osv.......

Skjønner du at mine 11 havabborer ikke er grunnlag for å skape en prinsippdebatt engang.......

Det er jo nettopp det at du henger deg opp i slike bagateller som definerer deg fra meg............

Og den sportsfiskerdefineringa du er så opptatt......du vet mye av dette stammer fra en tid der vanlige folk ikke hadde overskudd til slikt, mat kommer først. Og vet du hva? Å kombinere rekreasjon samtidig som en kan nyte ren mat fra havet, det er en verdi som for meg gjør din "ekte sportsfisker" definering til rent skjært vås. Det er forhåpentlig vis flere i Norge som skjønner hva jeg prater om, og om en HA av og til biter på kroken eller går i et lovlig garn..........slapp av....Og skulle det virkelig begynne å bli skummelt lite HA så er jeg sikkert med på støtte et fredningsforslag.

Men i mellomtida så oppfordrer jeg deg og alle andre til å dra ut å fiske, nyte det vi har og se på HA som ren bonus.

Og jeg håper og tror at det kun er et lite antall sportsfiskere som bryr seg om hva andre gjør med sin fangst, noen steker, noen koker, noen gir den bort, og noen HA fiendtlige grådige halvkriminelle tar imot eventuelle småpenger. Og husk det er alltid kunden som har rett. Jeg sier alldri at jeg skal ha penger, de bare gir meg det....en slags respekt fordi de vet jo at fiskeren ikke alltid har så mye penger. Dessuten er de innmari happy for den fine fisken som er mye bedre enn tobisforet og jukserød oppdrettregnbueørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kopp te:

Prinsipprytter er ikke et negativt ord selv om mange tror det. Det å ha prinsipper betyr som regel at du har nøye gjennomtenkte standpunkter, og at du derfor klarer å stå på de i situasjoner som dukker og ikke alltid velger minste motstands vei. Prinsipper som blir til av tanker før du handler er også stort sett mye penere enn prinsipper som blir til å for å forsvare egen handling i etterkant. Det siste er dessverre det desidert vanligste.

Ellers er jeg også imponert over blekkmengden her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver rundt det jeg sier og skaper hullene i det jeg MENER det blir nesten som om jeg skulle argumentert ned noen som mener Pink floyd er ok musikk.

Ja, det er en av de viktigste elementene i en diskusjon å finne svakheter i andre debattanters argumentasjon. Det er faktisk litt ufint å skylde på andre at du ikke klarer å målbringe ditt syn på en bedre måte, og at det er så lett å finne disse hullene. Og til forskjell er det jo faktisk vanskelig å argumentere mot de som hevder at Pink Floyd er all right musikk....

Jeg er rett og slett uenig med deg og tror jeg avslutter mine innlegg med dette, håper og tror at mange som har lest tråden skjønner meg bedre enn deg. Prinsipprytter fremstiller du deg selv som.

Motivet mitt for å drive innsats for fisken er fordi jeg er ekstrem glad i naturen og det tar veldig mye av tida mi, du blir bare en synser dessverre og uansett hva du mener om meg så har det ingen reel effekt.

Mulig andre forstår deg bedre enn jeg kanskje gjør, men sett ut fra innleggene i denne tråden, samt tilbakemeldinger jeg har fått er jeg slett ikke så sikker på det... Og mulig jeg er en prinsipprytter, men prinsipper er faktisk ganske viktige. Og det er interessant at du kaller meg det, når du noen setninger lenger ned her sier at du selv tar tak i prinsipper... (se lenger ned). Og det er vel etterhvert ganske åpenbart at du er lite mottagelig for impulser utenfra (noe du jo vel bekrefter her), så egentlig sitter jeg jo her å sløser bort tida mi. Hadde det ikke vært såpass underholdende, hadde jeg heller ikke giddet. Og

Og tror ikke enda et attack fra min side ville ført til annet en at du siterer alle setningene og vrir de til de blør!

Ja, og her får du svar på ditt siste meningsløse og misforståtte angrep... og ja, dine innlegg må radbrekkes, de er så usammenhengende at dette er den eneste fornuftige måten å svare de på. Og jeg tar ihvertfall tak i det du sier, håpløst å drive med lesing mellom linjene på et slik forum, her må vi faktisk forholde oss til det som står skrevet, verken mer eller mindre. Så vidt jeg kan se, har du knapt evnet eller villet ta tak i det jeg faktisk skriver så langt. Om det er meg eller deg som egentlig er problemet får det bli opp til andre å vurdere...

Jeg har mange prinsipper selv i livet og et av de er å følge hjertet og hva erfaringer lærer meg........Og det er en del som peker mot at jeg har maange flere timer ved elver og kyst enn deg.

jeg vet ingenting om hvor mange timer du har ved bredden, men du vet heller ikke noe om meg på det punktet. Men når du først nevner det, jeg tror ikke at det er så veldig mange som har hatt flere timer ved bredden enn meg opp gjennom årene, noe maange på denne siden kan bekrefte, skjønt jeg dessverre fisker mye mindre enn jeg kunne ønske nå for tiden. Men uansett er dette fullstendig irrelevant i denne diskusjonen.

Og helt enkelt utvikler et syn som er direkte påvirket av hva som foregår der ute. Tror du at ALLE plutselig begynner å selge noen få fisker og så blir det MASSE tilsammen,KUTT PISSET DITT!!!!!!!!!!!

(..)

Skjønner du ikke at du konstruerer sannheter og leker med teoretiske kvasibiologiske teorier som et utdrag fra en særoppgave fra niende klasse. Det du sier er så enkelt at fraværet av selvfølgeligheter i mine innlegg forvirrer deg, og derfor fremstiller du deg selv som en ikke klarer å tenke ut over teorier nesten alle kjenner til........

ha ha, good one. Her overgår du nesten deg selv.

Jeg tar tak i prinsipper og har som prinsipp at, ja her kommer min filosofi:

Hvis flere hadde brydd seg om sitt eget nedslagsfelt, altså de områder du selv i virkeligheten er i stand til å påvirke. Det vil si at hvis jeg ikke hadde gjort noe her nede så ville jeg passet på å ikke ropt for høyt til andre som gjør en innsats. To be or not be.

Havabborprinsippet ditt er egentlig et svært så teoretisk syn som du ikke engang evner å favne selv. Nettopp fordi tusen ord ikke hjelper. Om du er så redd for at HA forsvinner pågrunn av sånne som meg så bør du jo gjøre noe for den. Hjelp Coleman!, Merk HA osv.......

Skjønner du at mine 11 havabborer ikke er grunnlag for å skape en prinsippdebatt engang.......

Det er jo nettopp det at du henger deg opp i slike bagateller som definerer deg fra meg............

Nei, jeg henger meg ikke opp i bagatellene i seg selv, det har jeg gjentatt til det kjedsommelige, men snarere tatt tak i en prinsippdebatt som strengt talt DU startet. Derfor møter du deg selv i døra her. Og fordi du gjør en lokal innsats for sjøørreten i ditt nærområde så mener du at du er uangripelig, og kan tillate deg å gjøre hva som helst? Og andre som ikke gjør denne innsatsen er ikke meningsberettiget? Hva er det slags piss? Jeg er ikke spesielt redd for at havabboren forsvinner slik det ser ut i dag, men hvis mange nok med dine holdninger hadde dukket opp ville det vært fare på ferde. Og dessuten er det mange måter å beskytte fisk på. Som sagt, fiskebestander kan ikke reddes med praktisk arbeid alene. Holdningsskapende arbeid, lobbyvirksomhet overfor politiske myndigheter, ervervelse av teoretisk kunnskap er like viktige elementer. Du har rett i at jeg de senere årene har operert mest på de sistnevnte arenaer, men det betyr ikke at min innsats nødvendigvis er mindre betydningsfull enn din. For øvrig er jeg relativt aktivt engasjert i fiskeforvaltning, jfr de pågående sakene i Trøndelag.

Og den sportsfiskerdefineringa du er så opptatt......du vet mye av dette stammer fra en tid der vanlige folk ikke hadde overskudd til slikt, mat kommer først.

Denne uttalelsen er jo rett ut selvmotsigende. Hvis den allment aksepterte definisjonen av sportsfiske har sitt opphav i en tid der maten og overlevelse var det avgjørende elementet skulle man vel heller vente at det å selge fisk var stuerent, men det er det ikke. Og som nevnt i forrige innlegg, dette er da ikke noe JEG har funnet på. Nok en gang; dont shoot the messenger...

Og vet du hva? Å kombinere rekreasjon samtidig som en kan nyte ren mat fra havet, det er en verdi som for meg gjør din "ekte sportsfisker" definering til rent skjært vås.

Det er ingen motsigelse mellom det å nyte sin fangst og den allment aksepterte definisjonen av sportsfiske som jeg refererer til. Hvorfor må du gjenta en misforståelse vi har ryddet opp i for lenge siden? Å selge fangsten derimot er noe HELT annet.

slapp av....Og skulle det virkelig begynne å bli skummelt lite HA så er jeg sikkert med på støtte et fredningsforslag. Men i mellomtida så oppfordrer jeg deg og alle andre til å dra ut å fiske, nyte det vi har og se på HA som ren bonus.

godt! jeg har da heller ikke trodd noe annet, om du skulle tro det. Og for øvrig er jeg helt enig med din oppfordring om å dra ut å fiske, og gjerne nyte vår fangst dersom det er forsvarlig.

Og jeg håper og tror at det kun er et lite antall sportsfiskere som bryr seg om hva andre gjør med sin fangst, noen steker, noen koker, noen gir den bort, og noen HA fiendtlige grådige halvkriminelle tar imot eventuelle småpenger. Og husk det er alltid kunden som har rett. Jeg sier alldri at jeg skal ha penger, de bare gir meg det....en slags respekt fordi de vet jo at fiskeren ikke alltid har så mye penger. Dessuten er de innmari happy for den fine fisken som er mye bedre enn tobisforet og jukserød oppdrettregnbueørret.

Man er ikke nødvendigvis en fiende av arten selv om man selger en fisk, ingen påstår da det! Og fint at du ikke krever penger, men som Dr.Fish skrev, enten tjener man så mye på dette at det er å bekrakte som næringsvirksomhet (og det er først da det er interessant å ta betalt). Dette er ikke det du bedriver, vi har skjønt det. Alternativt tjener man så lite at pengene egentlig er uinteressante og noe man kanskje burde unngå. For er noen småkroner verdt for å risikere sin egen kredibilitet?

For øvrig håper jeg at andre sportsfiskere er kritisk interessert i hva jeg og andre gjør med fangsten vår. Faktisk er dette et viktig moralsk spørsmål i hele berettigelsen av sportsfiske som aktivitet.

Og at de som får fisken er mer interessert i villfisk enn i oppdrettsfisk er da fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange prinsipper selv i livet og et av de er å følge hjertet og hva erfaringer lærer meg........Og det er en del som peker mot at jeg har maange flere timer ved elver og kyst enn deg. Og helt enkelt utvikler et syn som er direkte påvirket av hva som foregår der ute. Tror du at ALLE plutselig begynner å selge noen få fisker og så blir det MASSE tilsammen,KUTT PISSET DITT!!!!!!!!!!!

Det er like uaktuellt som at alle skulle begynne å feie for sin egen dør.

Skjønner du ikke at du konstruerer sannheter og leker med teoretiske kvasibiologiske teorier som et utdrag fra en særoppgave fra niende klasse. Det du sier er så enkelt at fraværet av selvfølgeligheter i mine innlegg forvirrer deg, og derfor fremstiller du deg selv som en ikke klarer å tenke ut over teorier nesten alle kjenner til........

Det hadde vært vesentlig enklere å forstå hva du egentlig mener om du ikke hadde skrevet som om du var en middels elev i niende klasse. Flåsete formulering kanskje, men et strukturert budskap er mye enklere å forstå og forholde seg til enn et sammensurium av egne erfaringer og overdreven tegnsetting. Interessant å se at du tillegger antallet timer ved elv og kyst stor viktighet hva forståelse av økologiske prinsipper angår, eller misforstår jeg deg der? Erfaring har aldri vært synonymt med kunnskap eller forståelse. Erfaring er langt fra tilstrekkelig alene til å gi forståelse og perspektiv. Jeg lurer mest på hvilket grunnlag du har for å være så kritisk til etablerte "teoretiske kvasibiologiske teorier" som du mener Piscator leker med? Jeg antar at du, som de fleste andre her, vet at en teori i vitenskapelig sammenheng er fundamentalt annerledes enn teori i dagligtale. Teorier er forklaringer av fenomener og sammenhenger i naturen, som har blitt testet uten å kunne falsifiseres. En teori kan per definisjon ikke verifiseres. Hvilket grunnlag har du for å være så kritisk til teoriene Piscator henviser til? Siden du baserer mye av argumentasjonen din på egen erfaring og troverdighet syns jeg dette er et vesentlig poeng i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring, du sliter med å forstå hva andre skriver, samtidig som du synes det er trist at du selv blir misforstått. Nå skal jeg gjøre det veldig enkelt, men det blir egentlig en gjentakelse.

Nei - ingen er sinna på deg for at du spiser havabbor.

Nei - ingen er sinna på deg for at du gir bort havabbor eller annen fisk til naboer, venner og kjente.

Nei - ingen mener du er en trussel mot havabborbestanden i fjorden.

Ja - alle synes din innsats for sjøørreten er prisverdig.

Kort sagt - det er bare én eneste ting vedrørende din adferd andre sportsfiskere her inne setter setter spørsmålstegn ved, og som vi anbefaler at du kutter ut - nemlig salg av fangst, da dette per def. ikke er noe sportsfiskere driver med.

Verre er det ikke, og jeg nekter å tro at dette kan misforståes.

Dr.Fish

Endret av Dr.Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som en annen sa det....." om du velger å ta imot noen småkroner for noen få fisk(som i og for seg ikke gjør så mye), så må du for all del ikke stå frem på et åpent forum og fortelle om det "

Jeg har i voksen alder solgt to lakser(med god samvittighet) men så er jeg heller ingen sportsfisker.....jeg bare fisker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dere ikke liker at jeg selger noen fisk siden det bryter sportsfiskets rammer. Og fra nu av skal jeg ikke nevne det mer, heller ikke kalle meg sportsfisker heller. Jeg er bare en fisker.

Jo mer tid man tilbringer i naturen kombinert med lesning av fagstoff øker forståelsen for hvordan man skal forvalte fisken. Teorien er viktig å ha oversikten over, men når det ikke er oppsiktsvekkende det man sitter inne med så er det ikke så mye applaudere heller.

Ingenting nytt har trengt seg inn mellom ørene mine dessverre. Jeg har ikke misforstått deres innlegg, men er ikke enig. Jeg tror heller at jeg har fyrt dere litt opp.....

Fra idag av er jeg kombinert hobby og yrkesfisker.

Det morsomste av alt er at jeg ennå ikke har solgt HA.....Jeg har bare ikke utelukket det.

Kutter denne debatten med å nevne at jeg er spent på kiloprisen på HA. Lovlig selvfølgelig.

Speydork fy

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt - det er bare én eneste ting vedrørende din adferd andre sportsfiskere her inne setter setter spørsmålstegn ved, og som vi anbefaler at du kutter ut - nemlig salg av fangst, da dette per def. ikke er noe sportsfiskere driver med.

Verre er det ikke, og jeg nekter å tro at dette kan misforståes.

Dr.Fish

Gosh, "wer sportsangler ist, das bestimme ich"

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer selv med å selge havabbor som jeg tar på stang. Hvorfor skulle det være noe problem. God pris også. Orker ikke å spise alt selv.

Nei det er klart, hvis du sier ting som ikke er sant og så glemmer at du har sagt det, kan du i hvertfall ikke bli overrasket over at folk misforstår deg.

Artig skrue du!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som en annen sa det....." om du velger å ta imot noen småkroner for noen få fisk(som i og for seg ikke gjør så mye), så må du for all del ikke stå frem på et åpent forum og fortelle om det "

Jeg har i voksen alder solgt to lakser(med god samvittighet) men så er jeg heller ingen sportsfisker.....jeg bare fisker jeg.

Du kan senke skulderne Speydork, ferskvannsfisk kan omsettes privat uten å gå via et Fiskersalgslag. :lol:

Jeg har lest innleggene her uten å orke å komme med mer enn et innlegg tidligere i diskusjonen, men hvorfor gå så til de grader i skyttergravene..?

Om du Kenbring hadde kvælka alle de 11 havabborene du har vært så heldig å få så hadde nok ikke bestanden som helhet merket det og etter min mening så hadde det vært deg vel unt å spise de alle sammen. Men når du åpent går ut og forteller at du har solgt noen av disse fiskene så følte jeg at det var på plass å fortelle deg om at du begikk et lovbrudd! Hadde det vært en yngling som hadde overlevert bestemor noe fisk og fått en hundrings av henne så er selvfølgelig ikke det en kriminell handling. Men slik jeg har oppfattet det så har du passert ynglingestadiet med ganske mange år..? Korrekt? Du kan jo selvfølgelig lure på hvor grensen for hva som regnes som kriminelt. Skal man lese lovverket bokstavelig så er nok svaret ganske klart.

Jeg håper og tror at du ikke ser på dette som surmuling, men mer som en korreksjon overfor deg slik at du er noe mer bevisst når du overlater selvfisket fisk til andre. At du gir bort overskuddsfisk i moderate mengder til venner og bekjente er jo bare en kjempehyggelig handlig! Vårt lovverk er rimelig innviklet og omhandler ufattelig mye så det er svært fort gjort å gå seg vill innimellom, derfor min kommentar angående din omsetning av saltvannsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At j

eg ikke har ikke problemer med å gjøre det betyr ikke at jeg har gjort det. Det jeg mener er at det er en mulighet for at jeg selger HA, men vil nok følge loven å gjøre det riktig. SØ er det ok å selge? Jeg mener den defineres som ferskvannsfisk?

Jeg glemmer ikke at jeg har argumentert for mitt personlige problemfrie syn på salg av HA. Har ikke i skrivende stund solgt en, men siden jeg har solgt SØ så har jeg brukt artene om hverandre i mine argumenter, fordi det ikke spiller så stor rolle om en selger 1 ha eller en sø. I min verden da.

Hvis laks kan selges privat vil jo også sjøørret kunne det?

Eller må de fanges i ferskvann for å bli definert som ferskvannsfisk?

Er ålen en saltvannsfisk? Den er katadrom, men lever jo leeeeeenge i ferskvann.

Vet ikke jeg. Bra med info om dette.

Ja nå er det snart ut etter HA igjen

:o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At j

eg ikke har ikke problemer med å gjøre det betyr ikke at jeg har gjort det. Det jeg mener er at det er en mulighet for at jeg selger HA, men vil nok følge loven å gjøre det riktig. SØ er det ok å selge? Jeg mener den defineres som ferskvannsfisk?

Jeg glemmer ikke at jeg har argumentert for mitt personlige problemfrie syn på salg av HA. Har ikke i skrivende stund solgt en, men siden jeg har solgt SØ så har jeg brukt artene om hverandre i mine argumenter, fordi det ikke spiller så stor rolle om en selger 1 ha eller en sø. I min verden da.

Hvis laks kan selges privat vil jo også sjøørret kunne det?

Eller må de fanges i ferskvann for å bli definert som ferskvannsfisk?

Er ålen en saltvannsfisk? Den er katadrom, men lever jo leeeeeenge i ferskvann.

Vet ikke jeg. Bra med info om dette.

Ja nå er det snart ut etter HA igjen

Forstår godt at du blir forvirret over dette. Hvorfor skulle en art være noe mer problematisk å omsette enn noen annen? Her fremstår jo lovverket som rimelig inkonsekvent, det er jeg helt enig i (wow, se vi er nok mer enige om mangt og meget når det kommer til stykket enn men kan få inntrykk av å lese denne tråden!! :( ). I forhold til de prinsippielle sidene rundt sportsfiske er det dog knekkende likegyldig hvilken art man omsetter (tja kanskje sårbare og truede fiskearter burde ha en annen status enn mer vanlige arter også i så henseende?). Nå kan du jo naturligvis bare definere deg som noe annet enn en sportsfisker, og ja du har naturligvis lov til å mene at dette egentlig er en bagatell, og ja du har lov til å være uenig i lovverket (det har jeg jo allerede påpekt opptil flere ganger). Og som andre har påpekt, det er en viss forskjell på et barn som får en hundrings av bestemor for en ørret, og en som leverer sportsfiskefanget fisk ulovlig på det "åpne" markedet (uansett hvor mange eller få det er). Men vi bør likevel i størst mulig grad forsøke å følge lovverket, og oppfordre til å følge dette, uansett hvor urimelig og inkonsekvent det noen ganger kan virke. Som sagt, lover endres gjennom de demokratiske kanaler.

For øvrig har mitt mål her ikke først og fremst vært å poengtere personlig uenighet rundt temaet (en slik uenighet er uansett av mindre interesse), snarere forsøke å forklare HVORFOR dette er et omstridt tema, og hvorfor mange reagerte på ditt åpningsinnlegg på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.