Gå til innhold
Fiskersiden

Hvitfinnet steinulke


Trond
 Share

Recommended Posts

Etter å ha blitt gjort oppmerksom på at vi hadde en nyoppdaget "uønsket art" i fylket brukte ikke Vilhelm og jeg lang tid på å bestemme oss for at vi måtte stikke en tur for å ta den, Irvin (Triturus) var også forholdsvis enkel å overtale til å bli med på tur.

Så, med relativt fullpakket bil dro vi ivei i formiddag, noen mil senere var vi på plass og begynte å speide etter fisk. Irvin fikk øye på en ganske tidlig men den var det håpløst å få på kroken, etter en kort forflytning gikk fisket bedre og de hvitfinnede steinulkene kom opp som perler på en snor.

Får man be om absolut tystnad *trommehvirvel*

Jag presenterar, norges første sportsfiskefangede hvitfinnet steinulke!

Fangstmann: Irvin

HS1.jpg

Jag presenterar, norges andre sportsfiskefangede hvitfinnet steinulke!

Fangstmann: Vilhelm

HS2.jpg

Jag presenterar, norges tredje sportsfiskefangede hvitfinnet steinulke!

Fangstmann: Trond

HS3.jpg

Irvin med sin tredje.

HSIrvin.jpg

Vilhelm med sin tredje eller fjerde, denne var også dagens største.

HSVilhelm.jpg

Tilsammen ble det tatt 8-9 eksemplarer av arten.

Er vel unødvendig å nevne at vi er panzerfornøyd med dagen, ny art på alle tre!

Hvor vi var hen?

Tja, det holder vel å si "i nærheten av Sverige". :D

Stor takk til Anton Rikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin tur Trond og Irvin. Kan vel kalle turen for den første vellykkede på lenge for min egen del :D

Største fiskene vi fikk veide vel

9,05

4,7 og 4,65 ?

Vil denne kunne godkjennast som ny norgesrek. isofall? Dei aksepterar vel ikkje artar som ikkje "tilhøyrer" i Noreg, men ifølge Pethon finnast den jo i Store Le, ein norsk/svensk sjø som delvis ligg i Austfold. Dette må då være nok til at den kvalifiserast som norsk art vel? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil denne kunne godkjennast som ny norgesrek. isofall? Dei aksepterar vel ikkje artar som ikkje "tilhøyrer" i Noreg, men ifølge Pethon finnast den jo i Store Le, ein norsk/svensk sjø som delvis ligg i Austfold. Dette må då være nok til at den kvalifiserast som norsk art vel? :D

Tipper at både denne arten og steinsmett vil bli funnet mange steder etterhvert som det blir fler av oss som syns det er gøy å fiske etter små tullefisker der det ellers bare fiskes etter ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at både denne arten og steinsmett vil bli funnet mange steder etterhvert som det blir fler av oss som syns det er gøy å fiske etter små tullefisker der det ellers bare fiskes etter ørret.

Det er jo tullefiskane som er artige! :D

Eg seier om aure som eg seier om torsk: Alt under pers er kjedelig. Oppbrukt fisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette! Jeg skal sjekke bildene av de ulkene vi fikk i det nevnte vannet på Rørosvidda for tre år siden for å sjekke om det er steinsmett eller hvitfinnet steinulke. Den gangen tok jeg det for gitt at det var steinsmett. Nå er jeg faktisk ikke så sikker lenger. Det er riktignok langt fra Lierne til Røros, og det nevnte vannet tilhører jo Glommavassdraget, der det jo er rikelig med steinsmett, noe som tyder på at det var steinsmett vi fikk. Men man kan kanskje ikke være helt sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.