Gå til innhold
Fiskersiden

Matoppskrift på lange?


Luscus
 Share

Recommended Posts

Brosme er godt, men er ikke like godt som lange.

Keep it simple: Elt filleten i et sammensurium av mel, pepper og salt. Steik. Spis med potet og smelta smør. (Kok grønnsaker til dersom du begynner å lide av mangelsykdom e.l.)

Edit: Hvordan kan brosme tilberedes til å bli bedre enn lange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er passende å slå et slag for det som Even og Helge serverte en kveld på Vestlandstreffet i år: Filêt av nyfisket lange gnidd inn med havsalt, grillet på rist og spist uten slikt fjolleri som kniv og gaffel. :(

DET var ramsalt snadder, det! Med et par iskald pils så kunne det ikke bli feil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er passende å slå et slag for det som Even og Helge serverte en kveld på Vestlandstreffet i år: Filêt av nyfisket lange gnidd inn med havsalt, grillet på rist og spist uten slikt fjolleri som kniv og gaffel. :(

DET var ramsalt snadder, det! Med et par iskald pils så kunne det ikke bli feil. :(

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så stor forskjell på Brosme og Lange i selve smaken, men kjøttkonsistensen er jo forskjellig, Brosmen er "grovere". Begge skal saltsprenges over natten etter min gane, servert med GODE poteter, grønnsaker, stekeflesk og smeltet smør. Jam,jam. (Kona skal alltid ha erterstuing til)

eller så er jo godfisk.no en grei plass for de som vil prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er passende å slå et slag for det som Even og Helge serverte en kveld på Vestlandstreffet i år: Filêt av nyfisket lange gnidd inn med havsalt, grillet på rist og spist uten slikt fjolleri som kniv og gaffel. :o

DET var ramsalt snadder, det! Med et par iskald pils så kunne det ikke bli feil. :lol:

Støtter denne fullt ut, Jon. Det var skjiiiiitgodt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om noen har noen gode oppskrifter på bruk av lange og brosme ?

bruker selv å salte og trekke langen men blir litt lei dette i lengden.

Finnes det andre og spennende alternativer?

Ligger bilder å oppskrifter på gode middager av både lange å brosme i oppskriftstråden.

Meget godt.

Skal prøve å finne den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten fiskemetoder,redskap og kvinnfolk , liker jeg også å eksperimentere med mat laget med fisk.

En metode som er lite kjent her til lands og som vist stammer fra fiskerlandsbyer i SørAmerika er å syrekoke fisken. Etter å ha prøvd det, har metoden fast plass hjemme hos meg eller om bord i båten..

Om man tar til side smak og behag i forhold til fisken man ønsker å bruke ( jeg syns at brosme fra Sørlandet er noe av det beste man kan ha på bordet, hovedsakelig begrunnet at skalldyr er hovedføde og i vår landsdel smaker brosma betydelig bedre en i andre landsdel jeg har prøvd)

SYREKOKT FISK

Fileter fisken og del filetene i små terninger ( 3x3 cm er passe) Bruk deretter følgende:

  • Fersk chili ( som hakkes )
  • Spiss kummin ( kryder som bør brukes mer til fisk)
  • 1 fedd hvittløkk ( som hakkes)
  • Pepper
  • Havsalt
  • 2 lime per 500 gr. file

Bland alle ingrediensene med saften av lime og ha fisketerninger oppi en tett plastpose eller boks. La det virke i ca. 2 timer. Syren fra lime er hovedårsaken til å gjøre fisken klar til å nyttes.

Ta ut terninger fra posen etter gitt tid og legg denne på en seng av finhakket nykål-sukkererter-løk-paprika og revet ost. Gi herligheten ett bad med olivenolje-balsamico eddik- grov havsalt og pepper.

Prøv og bli overrasket. Konsistensen på fisken blir nesten som hummer.

OBS: Grillet eller stekt brosmefile smaker myyye bedre tilberedet med skinnet på , da fettlaget er med på å gi smak. Fjern skinnet når den er klar eller lar være å spise denne.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt lange til Bacalao - nydelig! ;)

Men for den som er keen på å eksperimentere med Kaustisk Soda og slikt, tør jeg påstå at tørket lange som deretter er lutet og vannet (jepp: lutefisk) er noe av det beste du kan bruke denne fisken til. Hvorfor torsk foretrekkes er for meg en gåte, den litt store langa gir kjøttfulle, faste stykker og er bedre - nemlig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130920081557tWOLM2FzPeBlMy6iej.jpg?99

Nam-Nam :)

Ett bilde sier mer en tusen ord. Nydelig ( tror mange ble sultne nå )

Salt lange til Bacalao - nydelig! ;)

Men for den som er keen på å eksperimentere med Kaustisk Soda og slikt, tør jeg påstå at tørket lange som deretter er lutet og vannet (jepp: lutefisk) er noe av det beste du kan bruke denne fisken til. Hvorfor torsk foretrekkes er for meg en gåte, den litt store langa gir kjøttfulle, faste stykker og er bedre - nemlig! ;)

Spennende. Er det noen som sitter med oppskriften med å lute fisk selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om noen har noen gode oppskrifter på bruk av lange og brosme ?

bruker selv å salte og trekke langen men blir litt lei dette i lengden.

Finnes det andre og spennende alternativer?

Panert Borsme/lange

Purre i biter.

Gulrot i tynne staver.

Rødløk i båter.

Kålrot i tynne staver.

Evt andre grønnsaker kan også brukes.

Fres dette kjapt i god olje, krydre med salt, pepper, cayennepepper og litt sitronpepper.

Ha grønnsakene i en ildfast form.

Fileter fisken.

Pisk egg, krydret med sitronpepper, salt og pepper.

Vend filetene i eggeblandingen, deretter i griljermel som er blandet med havsalt/grovt salt.

Stek filetene gyldne, og legg de oppå grønnsakene.

Stek i ovnen ca 10-15 minutter på 220 grader.

Serveres med poteter.

Velbekomme.

Panertbrosme.jpg

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for den som er keen på å eksperimentere med Kaustisk Soda og slikt, tør jeg påstå at tørket lange som deretter er lutet og vannet (jepp: lutefisk) er noe av det beste du kan bruke denne fisken til. Hvorfor torsk foretrekkes er for meg en gåte, den litt store langa gir kjøttfulle, faste stykker og er bedre - nemlig! :)

Dette medfører absolutt riktighet. :)

Er det noen som sitter med oppskriften med å lute fisk selv ?

Har aldri tørt helt å prøve selv. Men spør du meg så ser det viktigste og skylle den vel og lenge etter det kaustiske badet. Gjennomstrømmende vann i flere dager. Ikke bare la den ligge i vann. (Det var alt jeg kunne hjelpe til med :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Her bumper jeg en gammel tråd gitt.

Har med lange/brosme å gjøre da.

Når vi er på vestlandet pleier vi å kjøpe saltet brosme som vi trekker i gryta. Dette smaker aldeles fortreffelig sammen med kokte poteter, smeltet smør og kålrotstuing. Problemer er dog at jeg ikke får tak i dette på det glade sørland.

Noen som har erfaring med å salte fisk selv?

Kunne trengt noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar bare fisk og tilsetter salt eller evnt saltlake.

Noen mengder kan jeg ikke gi deg, men prøv deg frem. Blir det for slat vanner du bare litt ut.

Både på restauranten og hjemme salter jeg gen del fisk, men har ingen mål på noe som helst. Lar det bare stå til og det blir alltid bra.

Bare prøv litt og så får du feelingen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.