Gå til innhold
Fiskersiden

Oss sportsfiskere imellom


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og grubler på hva jeg skal starte eller fortsette med, i hvilket felt eller gren av sportsfiske jeg skal prioritere. Med ett par 100 nye konsepter på bordet som dekker det meste av sportsfiske, fra havfiske til fluefiske og så vidt via isfiske, sitter jeg og grubbler om vi egentlig trenger det .

Vel vitende at jeg selv tar 1. spadetak som kan påvirke meg økonomisk , jeg lever jo av å selge nyheter. Jeg har også vært lenge i bransjen og sett hvordan selve bransjen masser om nyheter ( kun for nyhetens skyld). Selv om det meste vet vi godt er kun enten ny farge eller overflate. Det irriterer meg voldsomt når man kaller produkter med ny farge eller størrelse for nyhet, ett ord som faktisk er synonimt med agn ( mot forbrukeren)

Tar man en titt bakover i norsk sluk historie, ser man at mange og da sier jeg mange, gode produkter som han fungert eller som fortsatt fungerer har forvunnet hovedsakelig fordi disse har mistet nyhetens verdi. De fleste av disse gode pilker eller sluker ble faktisk laget av håndverkere som elsket å fiske og som hadde mulighet for å tilpasse produktet til sitt fiske. Jeg er faktisk imponert over hva mange av disse håndverkere greide å få til den gang. Jeg sitter og ser på original verktøy til alle Hørgårds nymfer- maken til håndverk ser man ikke idag. Maken til så effektive produkter får man også skjelden idag. Allikevel har bransjen lagt disse død og uten å gi nykommende generasjoner av sportsfiskere muligheten til å bli kjent med disse.

Trenger man egentlig så mange nyheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :)

Går man ikke forover stopper man opp, det er sjelden bra ;)

Bevares om ikke du har rett ! Utvikling av nye metoder-produkter og teknik bør ikke forveksles med det vi ser på markedet i dag, da så å si alle kopiere alle og med "nyheter" som blir plukket bla. på China Fish messe inspirert av eksisterende produkter som selger og som gis nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer revulosjonerende nyheter innen sluk og vobblere og isfiske er jeg interessert med en gang. Har masse "fantastiske" ting liggande rundt omkring som jeg sjelden bruker, og som jeg synes funker dårlig. Må innrømme at det jeg bruker stort sett hele tia er gammelt utstyr som har vært på markedet i en årrekke. Så for meg er som regel det gamle best, og nyhetene er på sikt uinteressante. Men det er klart at de gamle tingene også har vært nye en gang, så når skal mann si seg fornøyd? før eller siden kommer det vel noe som danker ut alle de gamle klassikerne.

Det er jo og viktig at det ikke kommer noe som er for bra heller, det blir kjedelig tilslutt hvis mann alltid får fisk også.

Ser her at jeg faktisk høres ut som en gammel kristenkonservativ mann som synes alt var bedre før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer revulosjonerende nyheter innen sluk og vobblere og isfiske er jeg interessert med en gang. Har masse "fantastiske" ting liggande rundt omkring som jeg sjelden bruker, og som jeg synes funker dårlig. Må innrømme at det jeg bruker stort sett hele tia er gammelt utstyr som har vært på markedet i en årrekke. Så for meg er som regel det gamle best, og nyhetene er på sikt uinteressante. Men det er klart at de gamle tingene også har vært nye en gang, så når skal mann si seg fornøyd? før eller siden kommer det vel noe som danker ut alle de gamle klassikerne.

Det er jo og viktig at det ikke kommer noe som er for bra heller, det blir kjedelig tilslutt hvis mann alltid får fisk også.

Ser her at jeg faktisk høres ut som en gammel kristenkonservativ mann som synes alt var bedre før....

Alt var ikke bedre før - tvertimot det meste er bedre nå. For å kunne kjøre sikker fremover må man noen ganger se i speilen bakover.

Og nei, det blir aldri kjedelig om man alltid får fisk ! Jeg tror mest på at det er mer givende å gjøre oss kjente med forskjellige teknikker en av å fylle kassa med 1000 dings .

Ett eksempel er å bruke andre tekniker til feks. havfiske en å bruke pilk når man skal lure jagende fisk. For meg personlig er det mer givende å lure fisk med variert teknikk en å få selve fisken.

Ett eksempel er feks. å bruke 2-3 tynne store dorgeskjeer med søkke i enden istedenfor la oss si en svenskepilk. Betydelig mer givende.

Eller å bruke wobler som man fyrer ned til fisken også med søkke i enden. Ved variert dybde bytter man enkel og greit bare søkke. Og som det funker ! ( var eneste om bord som fikk fisk og med denne metoden- Nok med lyr i 4-6 kgs klasse på 130 meters dybde)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

både ja og nei.

vi trenger de nye tinga for at ikke forskning og utvikling skal stoppe, og fordi det av og til dukker opp skikkelige bra ting, sirkelkrok og jigg er ting som forandret fisket mitt når jeg oppdaget dem, bare for å nevne noe. I tillegg er det selve underholdningsverdien i å prøve nye ting.

Men samtidig trenger vi jo egentlig ikke alle disse tinga, sånn som vi ikke trenger at pc skal være bærbar eller mobilfunksjonene, eller flattv.

det jeg oppfatter som den største ulempen med den stadige nyhetsutviklinga er at en del veldig gode ting forsvinner. det mest markante jeg kommer på er 28grams panther martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både ja og nei.

vi trenger de nye tinga for at ikke forskning og utvikling skal stoppe, og fordi det av og til dukker opp skikkelige bra ting, sirkelkrok og jigg er ting som forandret fisket mitt når jeg oppdaget dem, bare for å nevne noe. I tillegg er det selve underholdningsverdien i å prøve nye ting.

Men samtidig trenger vi jo egentlig ikke alle disse tinga, sånn som vi ikke trenger at pc skal være bærbar eller mobilfunksjonene, eller flattv.

det jeg oppfatter som den største ulempen med den stadige nyhetsutviklinga er at en del veldig gode ting forsvinner. det mest markante jeg kommer på er 28grams panther martin.

Panther Martin en veldig enkelt å lage selv til eget bruk. Det finnes nok av amerikanske nettsider som selger komponenter for å lage disse og andre spinnere til betydelig bedre priser en det som er i handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man egentlig så mange nyheter?

Det man trenger er kvalitetsprodukter som fungerer under fiske. Ikke sluker som henger seg opp, spinnere som ikke spinner osv. Man trenger ny produkter for at dårlige produkter skal forsvinne fra markedet, så noen gode kan erstatte de. At man trenger 100 nyheter for at man skal få ett produkt som blir på markedet(fordi det fungerer i praktisk bruk) er sløsing med ressurser. Men dårlige produkter fører ofte til andre bra produkter, så de er ikke bare sløsing med ressurser. Som i de fleste tilfeller, må man ta to steg bakover, før man kan ta ett fram. At gode produkter forsvinner fra markedet er trist, men ofte dukker de opp igjen når folk krever det(eks. Abu Flamingo,Sølkroken Favoritt, Sølvkroken Sølvpilen). Enkelte forhandlere har jo i senere tid bestilt egene partier av utgåtte sluker, som de så blir eneste til å selge. Kansje dette er framtiden til utgåtte modeller, som det fortsatt er en etterspørsel etter? Kan ikke noen bestille et parti med Sølvkroken Ruggen (helst i kobber,sort,rød) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man egentlig så mange nyheter?

Det man trenger er kvalitetsprodukter som fungerer under fiske. Ikke sluker som henger seg opp, spinnere som ikke spinner osv. Man trenger ny produkter for at dårlige produkter skal forsvinne fra markedet, så noen gode kan erstatte de. At man trenger 100 nyheter for at man skal få ett produkt som blir på markedet(fordi det fungerer i praktisk bruk) er sløsing med ressurser. Men dårlige produkter fører ofte til andre bra produkter, så de er ikke bare sløsing med ressurser. Som i de fleste tilfeller, må man ta to steg bakover, før man kan ta ett fram. At gode produkter forsvinner fra markedet er trist, men ofte dukker de opp igjen når folk krever det(eks. Abu Flamingo,Sølkroken Favoritt, Sølvkroken Sølvpilen). Enkelte forhandlere har jo i senere tid bestilt egene partier av utgåtte sluker, som de så blir eneste til å selge. Kansje dette er framtiden til utgåtte modeller, som det fortsatt er en etterspørsel etter? Kan ikke noen bestille et parti med Sølvkroken Ruggen (helst i kobber,sort,rød) :blink:

Alt er smak og behag samt geografisk sted man fisker. Jeg må smile når du nevner blandt annet Favorit og også sluker som henger seg opp. Dette var faktisk en av grunnene til at denne sluken forsvant fra markedet. Men ja, den er god til dorging men det finnes betydelig bedre av de nye som er kommet i ettertid.

Sølvpilen har vært lenge på markedet, dog i andre butikker en vannlig. Og ja, denne er en god sluk som ble produsert av Sølvkroken i sin tid for danske Svendsen Sport ( etterlikning av en annet dansk sluk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører vel selv med til den mer konservative delen av sportsfiskerne som er vanskelig å imponere. Overhodet ingen utstyrsfrik. Synes det er vanvittig mye juggel på markedet i dag. Ser ut som om de fleste sportsbutikkene er temmelig ukritiske og bare fyller hyllene med alle mulige utgaver av det hver enkelt grossist tilbyr. Man trenger f. eks. ikke mer enn en par-tre sluker i svart, kobber og sølv for hver type fiske som man vet hvordan man skal bruke! Hva skal man med et par kvadratmeter gamle Toby på veggen?

Nytt i hyllene er ikke "nytt" - bare variasjoner over samme gamle tema. Imponerer ikke meg!

Hvilke nyheter har gledet meg mest de senere år?

- Shimanos BeastMaster-stenger! Endelig en moderne Ugly Stik som tåler alt, til og med unger som snubler rundt med dem på glatte steiner og berg langs elv og sjø. Bunnsolide og faktisk nokså habile fiskestenger!

- Sirkelkrok, selv om jeg var ekstremt skeptisk i begynnelsen

- Gummidyr som "svømmer selv" og lukter til storseiens store fortvilelse

Ellers kan jeg ikke komme på noe "nytt" som har imponert meg særlig? :blink:

I wobblerverdenen er det likedan. En rekke etablerte basisformer og -farger som kopieres og endres kosmetisk i det uendelige. Gud så lei jeg er alle hyllemeterne med Rapalakopier i en del forretninger. Det hadde holdt med en produsent, du trenger ikke en haug av både Rapala, Storm og andre stickbaits med tilnærmet samme kroppsform og egenskaper. Bruk heller hyllemeterne til et mer variert tilbud...

Blant de som spikker tingene selv er det litt mer variasjon, siden to wobblere kan se like ut men ha helt forskjellig svømmestil. Men bottom line er at det også på dette "hjemmesnekrefeltet" er lite nytt, for de nye aktørene kopierer gjerne etablerte kroppsformer fra mer velrenomerte produsenter. Dog er det noen få innovative produsenter som f. eks. Virveli eller Luuladen Lukko som lager helt annerledes ting enn mainstream-gutta.

Om de fønker bedre? De representerer i alle fall en helt ny design og skiller seg såpass ut fra den grå massen at jeg fristes til å bruke noen penger for å prøve dem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ingen utstyrsfrik

Jøss, sier du det, du......

.......med dine 800 wobblere i grelle farger og egen luftbro til de dype skogene i Finland? :D

Som den wobbleredderkoppen du er, er det alltid en wobblerpakke i lufta til eller fra Sædalen ;)

Ellers er jeg enig med de fleste. Utstyr blir bedre, vi snakker rett og slett om teknologiutvikling, men ingen mener vel at March Brown må legges vekk fordi om vi har en utvikling av kroker. At hundrevis av nye, mer eller mindre gode nyheter dukker opp, burde ikke bety at klassikerne forsvant, men desverre gjør de av og til det. Det er stor vilje til å presentere nye, kule ting. Gjerne noe som er en hylende suksess i America, eller noe sånt. Man skulle jo forventet at nyhetene skulle vise sine overlegne egenskaper før de gamle klassikerne ble tatt ut av markedet. Tror ikke alltid de gjør det.

Derimot er det vel mange "klassikere" som ikke nødvendigvis var så vanvittig gode, det var bare det som var tilgjengelig den gangen vi begynnte. Jeg fikk mine første gode ørretfangster på March Brown og sølvkroken spesial, 43 kobber/rød 7 g, og har aldri trengt noe annet siden. Spinnere er jo bra sies det, men ikke for meg. Mest fordi jeg aldri trengte å ta dem på, så overbevist som jeg var om at hvis fisken biter tar den sluken min. Turen min er trist hvis jeg oppdager at jeg ikke har med disse. Nye gode ting kan aldri bøte på dette, desverre.

Dermed er valg av klassikere, ihvertfall for meg, oftest tuftet på nostalgiske følelser og gammel vane, heller enn hvor gode de virkelig var. Og da faller verden sammen når go'sluken blir tatt av markedet. Tør ikke tenke på hva som skulle skje sluttet man å produsere Kleppe'n.

Og samme kan det være, jeg vil bare ha det gode gamle, og aller helst kikke litt overbærende på dem som kjøper disse nymotens greiene(pustende vadere, pustende regntøy, karbonstenger, kroker som holder seg skarpe og ikke ruster osv) :)

Og jeg har knapt rukket å bli det som i gamledager ville vært ungdommelig middelaldrende :blink:

Beste helsing

Konservative og noe trangsynte Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, sier du det, du......

.......med dine 800 wobblere i grelle farger og egen luftbro til de dype skogene i Finland? :D

Som den wobbleredderkoppen du er, er det alltid en wobblerpakke i lufta til eller fra Sædalen ;)

Derimot er det vel mange "klassikere" som ikke nødvendigvis var så vanvittig gode, det var bare det som var tilgjengelig den gangen vi begynnte. Jeg fikk mine første gode ørretfangster på March Brown og sølvkroken spesial, 43 kobber/rød 7 g, og har aldri trengt noe annet siden. Spinnere er jo bra sies det, men ikke for meg. Mest fordi jeg aldri trengte å ta dem på, så overbevist som jeg var om at hvis fisken biter tar den sluken min.

Tør ikke tenke på hva som skulle skje sluttet man å produsere Kleppe'n.

Er kanskje litt vel ekstrem på wobblerne, men det er vel det eneste jeg har "tatt av" på. Bare i år har jeg prøvd ut masse nytt, selvsagt med blandet resultat. På den annen side er det vel under landfiske med wobblere jeg har følt meg mest innovativ og nytenkende når det gjelder mitt fiske, spesielt laksefisket. Er mange som har sett svært skeptiske ut når jeg bruker disse småsakene i elver der makk, sluk og flue er det som gjelder. Men så er det jo dobbelt moro å gå mot meningsmajoriteten ved å gjøre noe helt annerledes, spesielt nå man lykkes i å utfordre & knuse de etablerte sannheter! :blink:

Ellers er jeg enig - det som fønket før fønker nå. Det er vondt å legge bort gamle favoritter. Men i motsetning til deg har jeg også prøvd en rekke spinnere med godt resultat. Kleppe'n er også for meg en av de virkelig umistelige slukene som gir fisk jevnt og trutt, så om det skulle ha kommet noe nytt og bedre på markedet hadde jeg antagelig ikke visst om det - i alle fall ikke prøvd det i all min enfoldighet!

Men gir nyhetene mer fisk? Tja, hvem vet. De gamle traverne har svømt sine kilometer, man vet av erfaring hvordan de best skal brukes og man har trua på dem. Er vel dette som betyr mest for et godt resultat, tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste av "nyvinninger" jeg kan komme på i farta, som faktisk har påvirket mitt fiske, er noe så enkelt og genialt som slangesøkkene.

Gud bedre hvor mye bly som ble lagt igjen på elvebunnen før disse kom.

Husker også at skepsisen til slangesøkkene var stor. Ville de skremme fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å unngå 99,9% av alt juggelet som selges i sportsbutikkene :)

Og sortere ut det som funker til det fisket som skal utøves. Se bare innen fluefiske etter laks. Har jo tatt helt av. Kruttet ble funnet opp for lenge siden. Kun noen få nyvinninger som det er verdt å merke seg. Resten er i slekt med kvinnfolk når de går på salg: Kjøpedilla ;)

Skal ihvertfall mye til for at jeg imponeres av alt det nye. Det gamle leverer fremdeles varene, og vel så det. Bare det brukes riktig :)

Så alt utstyret som kjøpes idag er egentlig ikke for å lykkes med fiskingen, men det er kjekt å ha mye utstyr. Litt sånn samlemani kanskje :D

Sportsfiskebransjen har nok gått konk hvis alle hadde vært som meg ;)

Og det er jo heller ikkje bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt utstyret som kjøpes idag er egentlig ikke for å lykkes med fiskingen, men det er kjekt å ha mye utstyr. Litt sånn samlemani kanskje :D

Sportsfiskebransjen har nok gått konk hvis alle hadde vært som meg ;)

Og det er jo heller ikkje bra !

...Men Gud så deilig det er å sitte på rommet og sveive litt på den nye snella og fantasere om å kjøre "once in a lifetime"-fisken og høre den deilige tikkinga som den gir når bremsen er akkurat riktig, eller at denne kroken nok sikrer at du får et feste som gjør at denne gangen, så kommer jæveln opp på land og at med den styrken og det suget som denne stanga har, så klarer til og med jeg det Sølvreven gjør på rutine...

Nei jeg lever bare en gang og lekene mine skal aldri gjøres til latter av meg - fiske er også denne delen av hobbyen -den endeløse letingen etter det som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg en gang - når Den er der, faktisk skal kunne ha et ord med i laget.. Gjør det meg til en bedre fisker -nope! Gir det meg mye glede og spenning - jepp!

Shop i vei, det kan da ikke være mindre nobelt å bruke penger på lystfisket, enn som noen gjør, bruker hundretusener på biler som de kjører frem og tilbake på jobb med, reiser verden rundt for å se på gammel murpuss, kjøper maleri av psykotiske personer som på grunn av sin sykdom klinte sammen et eller annet (tullinger tenker nå jeg ;) ).. Nei la oss leke og ikke gjør det til noe mer enn det det er - Lek og rekreasjon med innslag av god mat når en er heldig :)

Til orientering, selv om det ikke virker slik, har jeg også andre lidenskaper :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men Gud så deilig det er å sitte på rommet og sveive litt på den nye snella og fantasere om å kjøre "once in a lifetime"-fisken og høre den deilige tikkinga som den gir når bremsen er akkurat riktig, eller at denne kroken nok sikrer at du får et feste som gjør at denne gangen, så kommer jæveln opp på land og at med den styrken og det suget som denne stanga har, så klarer til og med jeg det Sølvreven gjør på rutine...

Nei jeg lever bare en gang og lekene mine skal aldri gjøres til latter av meg - fiske er også denne delen av hobbyen -den endeløse letingen etter det som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg en gang - når Den er der, faktisk skal kunne ha et ord med i laget.. Gjør det meg til en bedre fisker -nope! Gir det meg mye glede og spenning - jepp!

Shop i vei, det kan da ikke være mindre nobelt å bruke penger på lystfisket, enn som noen gjør, bruker hundretusener på biler som de kjører frem og tilbake på jobb med, reiser verden rundt for å se på gammel murpuss, kjøper maleri av psykotiske personer som på grunn av sin sykdom klinte sammen et eller annet (tullinger tenker nå jeg :D ).. Nei la oss leke og ikke gjør det til noe mer enn det det er - Lek og rekreasjon med innslag av god mat når en er heldig ;)

Til orientering, selv om det ikke virker slik, har jeg også andre lidenskaper :)

;) Godt sagt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen fisken kommer opp å sier fra at dette holder ikke skal jeg vurdere å handle nytt :angry2:

en liten historie om det.

tanta til kona var med på fiske tur

hun fikk 3 fluer å en dupp,hun skule knytte selv på sena,

etter en stund kasta hun alt på elva, sint som fy

nå kan dere knyte for f ¤%#& knyte selv skreik hun å ferdig med det,

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine argumenter å lese i de fleste poster og ja, det er ikke noe tvil i at vi fiskere er smykekjære dyr og la oss påvirke av alt det "nye" som kommer. At vi også innerst er jegere på jakt etter våpenet som vi kan lure vår livs fisk med , gjør det ikke enklere.

Er også enig i at det finnes alt for mange butikker som kunne ha spart seg noen slukmeter med hyller og hadde jeg vært nybegynner hadde jeg funnet roen i mark istedenfor. Ja, det er mye jugel derute, men det er mye bra også.

Det er utrolig hvor vanskelig vi gjør det for oss selv. Om vi ser på hvor mye utstyr som finnes for å fange noe så enkel som en fisk.

Jeg får fortsette med disse nye konsepter, jeg får også glede av se disse bli født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig H1rik, vi skal leke oss og kose oss med fisket :)

Men til en viss grad, har vi for mye utstyr, for mange fluer etc. vet vi ikke snart hva vi skal bruke.

Man kan lett gli ut og miste trua på det som brukes. Og trua er viktig. Men perfeksjonisme er moro, spesielt innen fluekreasjoner. Og fluebindingen er en utrolig morsom hobby :)

Jeg ser ofte laksefiskere f.eks. opprigget med 10 fluestenger (!) påmontert like mange sneller. Og et stort arsenal med flueliner i alle former og synkegrad. Og 123456 fluer. Egentlig holder det med en enkel flueline (kun flyt) i 2 mnd. av sesongen, ihvertfall i Gaula. Vil tro at mange andre elver ikke er så forskjellig fra dette :) Striper tuben, ja da kan en litt tyngre tube brukes. Viktig det, å lage samme kreasjon i plast, alu eller evt. messingrør.

Ei billig og enkel fluesnelle (der trommel holder seg på plass under high speed) er nok !

Clutch er uinteressant, finesser koster bare mye penger. Nesten fri spole under kjøringen holder i massevis.

Fluestanga er det viktigste, pluss at fluelina er avpasset til stanga. Og et lite knippe fluer/tuber til de forskjellige forhold i elva. Da kommer man langt. Kommer med et ganske bra eksempel snart under min historie (som aldri blir ferdig) der jeg møtte en fluefisker på tampen som "plagdes", men ble reddet.

Jeg er altså null interessert i utstyr, rent estetisk. Men at det funker, det man har, det er viktig. Og at fluene funker, enda viktigere :)

Ferdigknytte fluefortommer f.eks., hva skal man med det ?

Jeg råder alle til å gjøre alt så enkelt som mulig, og ikke minst billig som mulig. Da får man oversikt og kan bruke mere energi på den fisken som det skal fiskes på :)

Vet at mange er uenig i dette, men ingen må fortelle meg at de får mere fisk ved å bruke mye mere utstyr (tenker nå på laksefiske stort sett). Så igjen, den som har bilen stappfull med siste skrik i det meste, han er utstyrsfreak. Der er vi nok kanskje enig ;)

Men det var dette igjen med gleden av å ha mye flott utstyr. Minner meg litt om Morgan Kane ( :D ), da han oljet revolveren og hørte på klikkene fra den ståblå colten :) Cooolt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjelden vært så enig med noe innlegg som dette. Denne sølvreven er vel en rev da :lol:

Hobbyen krever utsyr og variasjon, det effektive fisket gjør det ikke. Ikke nødvendigvis, ihvertfall.

Flyteliner med en og annen synketupp hvis det går kaldt og fort. (Er elva grisestor og pinnkald, ja da gidder jeg ikke trassfiske med flue uansett)

Gode, gamle fluesneller med knarrsignal og utenpåliggende spolekant så jeg kan bremse med hånda. Det er nettopp denne kontakten som utgjør moroa med fluefisket. Kastingen er tidvis ganske hjernelam med repeterende bevegelser. Moroa er nå du kjenner utraset in i håndflaten. Skivebremser som mer eller mindre kan låse snella, ja da er det mer som å kjøre med vanlige sluksneller.

Her vet jeg jo at alle fluefiskere er uenige med meg, men det får være. Det er kontakten gjennom snella som virkelig er moro med fluefisket, ikke denne svippingen 45 grader på tvers av strømmen med påfølgende mending og tuppvipping. Det gir tid til ettertanke og den slags, men er ikke så spennende........ :lol:

Så, jeg legger hodet på hoggestabben og regner med at noen fluefantaster sier hva de mener om sånne som meg :hailfs:

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vet jeg jo at alle fluefiskere er uenige med meg, men det får være. Det er kontakten gjennom snella som virkelig er moro med fluefisket, ikke denne svippingen 45 grader på tvers av strømmen med påfølgende mending og tuppvipping. Det gir tid til ettertanke og den slags, men er ikke så spennende........ :hailfs:

Olav

Tror nok ikke at alle er uenige med deg.

Selvfølgelig er det hugget og kjøringa som er gøy, og brems på fluesneller.... Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnella mi (på 2-håndsen) tror jeg kostet godt under 100-lappen på tilbud engang på 70-tallet :)

Men den funker. Har filt ned taggene ørlite, så ikke knarringen blir for voldsom. Bare en fandenivoldsk og lett knarring når storlaksen raser uti elva :angry: Clutchen (en enkel liten skrue) er alltid løs, på grensen til at fluelina dras fra snella pga. strømmen. Og hånda på trommel, ja det er verdens beste clutch, og uhyre morsomt ja ;)

Gullsneller passer best i glassmontèr :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.