Gå til innhold
Fiskersiden

Oss sportsfiskere imellom


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Noen ganger stiller jeg meg spørsmålet om hvem som skaper (unødvendige) produkter. Er det bransjen, sportsfiskere eller finansfolkene .

Når jeg leser noen av deres innlegg om utstyrfanatisme innen fluefiske og høypris fanatisme som rår i denne grenen, er ikke det noe tvil om hvem som skaper behovet.Heldigvis er ekte fluefiskere mer opptatt av utstyr som virker en å vifte med " riktig" merke i elva.

Om jeg tar isfiske feks. finnes det ikke noe som gir bedre følelse en å bruke mine finger som brems når stor fisken raser ut og må temmes med den tynne sene. Ekte isfiske er å kjøre fisk uten snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ønske meg "en" ting så måtte det blitt en sluk som gikk så elegant i vannet, uansett innsveivningsteknikk, at den ville sette de aller fleste sluker helt i skyggen.

Jeg føler at uansett hvor mange sluker jeg prøver og uansett timesvis med forskjellige metoder, så har jeg enda ikke funnet en som virkelig skiller seg ut.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnella mi (på 2-håndsen) tror jeg kostet godt under 100-lappen på tilbud engang på 70-tallet :)

Men den funker. Har filt ned taggene ørlite, så ikke knarringen blir for voldsom. Bare en fandenivoldsk og lett knarring når storlaksen raser uti elva :D Clutchen (en enkel liten skrue) er alltid løs, på grensen til at fluelina dras fra snella pga. strømmen. Og hånda på trommel, ja det er verdens beste clutch, og uhyre morsomt ja :)

Gullsneller passer best i glassmontèr :D

Å herre gud, dere skal høre å den bråker :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre gud, dere skal høre å den bråker :):D

Sier han som skal prøve å prakke på meg all slags utstyr (Nordic Flyguide) :) Men du lurer ikke reven !

Grønn fluoriserende mark (!) med sytrådstørrelse: Går da alldeles ikke an Mao, vi fisker i Gaula !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier han som skal prøve å prakke på meg all slags utstyr (Nordic Flyguide) :D Men du lurer ikke reven !

Grønn fluoriserende mark (!) med sytrådstørrelse: Går da alldeles ikke an Mao, vi fisker i Gaula !!

Grønn fluoriserende mark var ikke bra men på abbor var den knall på, det er nok fett mark som gjelder der :)

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig gått lei av slukfiske.

Blir noen småturer om vinteren etter sø med hvite sluker,om sommeren er det diverse panter spinnere.

All annen fisketid er meitefiske fra båt eller land.

Det som irriterer meg aller mest er veike glidebommer og sinnsykt overprisa selvlysende perler.

Det jeg savner mest å få prøvd ut er diverse farger til søkker.

Vil det ha noen effekt,og til hvilke fiskeslag?

Jeg vet jo at vidundermedesinen til lysingen bare er 2 enkle selvlysende/grønne perler over kroken.

Kansje en selvlysende glidebom hadde trigget ytterligere?

Tenker å reise innom sølvkroken på Stoa for å hente noen tips om hvordan "coate" søkkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ønske meg "en" ting så måtte det blitt en sluk som gikk så elegant i vannet, uansett innsveivningsteknikk, at den ville sette de aller fleste sluker helt i skyggen.

Jeg føler at uansett hvor mange sluker jeg prøver og uansett timesvis med forskjellige metoder, så har jeg enda ikke funnet en som virkelig skiller seg ut.

En ting jeg ser de fleste er opptatt av er gangen på sluken ( greit det for da får man trua) Det er veldig enkelt for meg å få en sluk til å gå ( svømme) elegant i vannet. Men sluken skal også ha følgende:


  • Kasteegenskap
    <LI>Kroknings egenskap
    <LI>Den skal lokke " riktig" og løse rett instinkt hos fisken
  • Det må være mulig å produsere
  • Dere må blir fristet til å handle denne

Jeg har den sluken Stad Jon og selv om jeg har designet mange, er denne den eneste jeg bruker idag ( utenom kastewoblerne mine). Men å løfte denne som jeg håndlager over til masseproduksjon, koster mye "dinero". Deretter skjer følgende:

Blir populær - Piratene legger merke til den og setter igang egen produksjon med små forandringer. Det sier i seg selv at små bedrifter som min ikke har sjanse til å forsvare seg mot slik. Det verste av alt er at butikkene selger og forbrukeren handler disse kopier, velvitende at det er andre som ligger bak konstruksjonen og sitter igjen med alle kostnader relatert til utvikling.

Det er ikke sikker heller at masseproduksjon gir samme resultat som når jeg lager disse med mine hender og med sportsfiske hjertet. Det er nesten som å lage en god midag til noen få venner og til en stor bataljong- Resultatet blir ikke den samme på tross at man bruker samme råvaren i oppskriften.

Apropo gangen på slukene: Gangen sitter i håndledet til fiskeren også. En av mine trikser under isfiske var å bruke musikalske toner under bevegelsen av stikka. Slik blir det lettere å huske hva fisken tok på- noen ganger liker den salsa , andre ganger vals.

Man kan også bruke pekefingeren mot sena og mens man sveiver. Jeg lover at mange "døde" sluker blir livlige. Bør prøves !

Legger også til at ett par poser med sigarsøkke i variertvekt gjør underverker og slår det meste av slukene som er på markedet idag. Noen splittringer-kroker-duskkroker-tusj.

Form sigarsøkke etter forholdene du skall fiske . Det blir som å binde fluer i felten og ikke minst at det er din original . I en verden av kopier er originalen gull verdt !

Har egentlig gått lei av slukfiske.

Blir noen småturer om vinteren etter sø med hvite sluker,om sommeren er det diverse panter spinnere.

All annen fisketid er meitefiske fra båt eller land.

Det som irriterer meg aller mest er veike glidebommer og sinnsykt overprisa selvlysende perler.

Det jeg savner mest å få prøvd ut er diverse farger til søkker.

Vil det ha noen effekt,og til hvilke fiskeslag?

Jeg vet jo at vidundermedesinen til lysingen bare er 2 enkle selvlysende/grønne perler over kroken.

Kansje en selvlysende glidebom hadde trigget ytterligere?

Tenker å reise innom sølvkroken på Stoa for å hente noen tips om hvordan "coate" søkkene.

Da blir du skuffet Tryta: Det fins ikke noe produksjon på Stoa- Alt ble flyttet til Kina , med dertil kjent resultat ,der omsetningen har falt med omtrent 40 % på noen få år :Sølvkroken. Men slik går det når finansfolka overtar det andre har bygget. Det kan sammenliknes med å kjøpe en flott melkeku som er blitt foret og passet på, som jevn kan melkes , men blir slaktet for å selge indrefileen.

Søkkene ble i sin tid ( lenge siden) pulver lakkert på Stanse Fabrikk i Lillesand.

Ellers kan jeg tipse deg at du kan bruke billig "sikafleks" fra biltema for å coate disse. DEt virker dempende og kan deretter lakkeres i ønsked farge. Når det gjelder selvlysende "dings" : Det hjelper ikke at det er billig om den kun lyser ett minut. Jeg betaler selv kr 6 000 kg . for den beste kvalitet som lyser over 4 timer. Jeg hadde allikevel konsentrert meg mer i fargene på opphengere en i selve søkke ( som helst bør være selvlysende hvitt)

Selvlysende boom kan du få til ved å tre Lysplugg1 på en glideboom se bilder her Ellers er det ingenting som slår Lysplugg1 til Lysing(ikke spør meg hvorfor- det er fangstene som svarer)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser de fleste er opptatt av er gangen på sluken ( greit det for da får man trua) Det er veldig enkelt for meg å få en sluk til å gå ( svømme) elegant i vannet. Men sluken skal også ha følgende:


  • Kasteegenskap
    <LI>Kroknings egenskap
    <LI>Den skal lokke " riktig" og løse rett instinkt hos fisken
  • Det må være mulig å produsere
  • Dere må blir fristet til å handle denne

Helt enig i dette og det var det jeg la i innlegget jeg hadde om sluk med "rett" gange; gange, kasteegenskaper og evnen til å kroke effektivt. Før pleide jeg ikke bytte kroker, splittringer etc men nå har det blitt tatt en opprydding etter et par hugg som jeg gjerne skulle hatt kroket.

Og at mye av trikset ligger i bevegelse av håndledd og diverse teknikker er det ingen tvil om. Man er nødt til å prøve og feile til man finner bevegelser som fler enn en type fisk reagerer på. Det er jo her halve "moroa" ligger og; at man kan ta en dag ved sjøen f.eks. og prøve ut forskjellig utstyr og teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette og det var det jeg la i innlegget jeg hadde om sluk med "rett" gange; gange, kasteegenskaper og evnen til å kroke effektivt. Før pleide jeg ikke bytte kroker, splittringer etc men nå har det blitt tatt en opprydding etter et par hugg som jeg gjerne skulle hatt kroket.

Og at mye av trikset ligger i bevegelse av håndledd og diverse teknikker er det ingen tvil om. Man er nødt til å prøve og feile til man finner bevegelser som fler enn en type fisk reagerer på. Det er jo her halve "moroa" ligger og; at man kan ta en dag ved sjøen f.eks. og prøve ut forskjellig utstyr og teknikker.

Har du lekt med små kattunger? Bruk samme teknikk under fiske også ( du må late som om vannet er full av kattunger som skal ta sluken din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lekt med små kattunger? Bruk samme teknikk under fiske også ( du må late som om vannet er full av kattunger som skal ta sluken din)

skulle gjerne ha sett svære selvlysende spinner blade jeg!!! (har bare sett små ting på rundt 1cm) og evt selvlysende slangesøkke egnet som atraktor til f.eks. et paternoster-tackle???? og klart skal der gjerne være kvalitet slik at du ikke trenger og lade op disse hvert 15min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne ha sett svære selvlysende spinner blade jeg!!! (har bare sett små ting på rundt 1cm) og evt selvlysende slangesøkke egnet som atraktor til f.eks. et paternoster-tackle???? og klart skal der gjerne være kvalitet slik at du ikke trenger og lade op disse hvert 15min!!

Hvorfor svære ? Jo større , jo mer motstand og strømfang. Da er det bedre å satse på lange og tynne istedenfor. Om du så absolutt må ha slangesøkke kan like godt bruke 25cm med Elastotube ovenfor søkket.

Jeg legger også merke til at det er mange som bruker selvlysende redskap som er gjemt inni kassa intil det skal brukes. Det bør helst ligge fremme slik at den laddes opp. Jeg tror ikke det er noen på markedet som garanterer så lang lysetid som det jeg garanterer med materialet jeg bruker til Lyspluggen. ( minst 4 timer etter oppladd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den sluken Stad Jon og selv om jeg har designet mange, er denne den eneste jeg bruker idag ( utenom kastewoblerne mine). Men å løfte denne som jeg håndlager over til masseproduksjon, koster mye "dinero". Deretter skjer følgende:

Blir populær - Piratene legger merke til den og setter igang egen produksjon med små forandringer. Det sier i seg selv at små bedrifter som min ikke har sjanse til å forsvare seg mot slik. Det verste av alt er at butikkene selger og forbrukeren handler disse kopier, velvitende at det er andre som ligger bak konstruksjonen og sitter igjen med alle kostnader relatert til utvikling.

Hmmm, et kinkig dilemma. Du er i tenkeboksen ift hva som skal skje fremover i tid og veier for og imot hva det skal satses på, men på den andre siden er du redd for plagiater hvis produktet blir en sukess....Ikke det beste utgangspunktet rent mentalt vel ? :blush:

Forstår vi det dithen at ren produktutvikling her i Norge og produksjon i et lavkostland ikke er noen opsjon for deg da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, et kinkig dilemma. Du er i tenkeboksen ift hva som skal skje fremover i tid og veier for og imot hva det skal satses på, men på den andre siden er du redd for plagiater hvis produktet blir en sukess....Ikke det beste utgangspunktet rent mentalt vel ? :blush:

Forstår vi det dithen at ren produktutvikling her i Norge og produksjon i et lavkostland ikke er noen opsjon for deg da ?

Flott spørsmål! Jeg får 1. og fremst glede av å skape og det er belønning i seg selv å se mange sportsfiskere som bruker mange av de produktene jeg har vært involvert i. Jeg ,også som rådgiver ovenfor oppfinnere, har den menningen at en ide er null verdt om denne ikke deles med omverdenen.

Jeg er faktisk ikke red for plagiater ( å bli plagiert er til tiders også en ære) Jeg er bare bekymret, for om man ikke henter igjen kostnadene relatert til utvikling- lar det seg ikke gjøre rent økonomisk å utvikle videre.

De fleste av mine kunder har produksjonen sin i lavkostland. Jeg designer og selger produkter. Seriøse aktorer forhandler seg frem til rett pris oss imellom. Så lenge produktet holder mål er det opp til kjøperen å plassere produksjon hvor de selv ønsker.

Om jeg en gang i tiden finner det nødvendig-ser jeg ikke bort ifra at jeg plasserer produksjon andre steder. Å finne det nødvendig betyr ikke at det er høyere intjening som er avgjørende. Jeg kan fortsatt produsere i slike små kvanta som jeg gjør og er faktisk fornøyd med det ( selv om 90% av mine produkter aldri er blitt lagt ut offentlig til salgs). Jeg har tett kontakt med europeiske og amerikanske bedrifter som produserer i Kina i dag. Mange av disse plannlegger allerede å ta produksjonen hjem igjen . Hvorfor ?

På 1. plass er at kostnader summa summarum er faktisk blitt betydelig høyere ( transport-reklamasjoner-administrativt-global råvare pris-valuta ) For det andre viser det seg at man ikke kan stole 100% på jevn kvalitet eller utført arbeid (skjer i Norge også) og at det er mye tvil om rett råvare brukes (gift i lakk og plast artikler- slik det er skjedd med leketøy eller nå i det siste også i barnemat)

Om man treffer riktig bedrift som etisk sett behandler arbeiderne riktig , respekterer arbeid & miljø krav og følger spesifiserte parameter som følger produktene, er ikke det noe i veien for å produsere i lavkostland. Desverre er det få av disse bedrifter og om jeg skulle gjøre det , er det begrunnet kapasitet .

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå nyheter, en annen ting er at nesten alle butikker i Norge som selger sportsfiskeutstyr ikke engang selger godt innarbeidede produkter. Ikke engang uunnværlige ting som elastisk tråd til å feste agn med er det mulig å få kjøpt hos de store kjedene, helt utrolig. Dupper i norske sportsfiskebutikker er også jevnt over et sorgens og idiotiens kapittel, det samme gjelder kroker til meitefiske. Bakgrunnen for situasjonen er nok hovedsaklig at kanskje over 90% av de som jobber med å selge fiskeutstyr i Norge verken har kunnskap eller interesse for sportsfiske utover det aller enkleste? Selv som relativt sportsfiskeinteressert burde man vel kunne forvente at såkalte eksperter som selger sportsfiskeutstyr kan mer enn deg selv om både fiskeutstyr generelt, sportsfiske generelt og fiskebiologi? De er det nok langt mellom, dessverre.

I mine øyne er Sløvkroken en av de store bremsene når det gjelder tilgang på utstyr i norske forretninger med fiskeutstyr. Temmelig tradisjonelt utvalg av utstyr, men det kan hende at det rent økonomisk er fornuftig i et så erkekonservativt land som vårt?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå nyheter, en annen ting er at nesten alle butikker i Norge som selger sportsfiskeutstyr ikke engang selger godt innarbeidede produkter. Ikke engang uunnværlige ting som elastisk tråd til å feste agn med er det mulig å få kjøpt hos de store kjedene, helt utrolig. Dupper i norske sportsfiskebutikker er også jevnt over et sorgens og idiotiens kapittel, det samme gjelder kroker til meitefiske. Bakgrunnen for situasjonen er nok hovedsaklig at kanskje over 90% av de som jobber med å selge fiskeutstyr i Norge verken har kunnskap eller interesse for sportsfiske utover det aller enkleste? Selv som relativt sportsfiskeinteressert burde man vel kunne forvente at såkalte eksperter som selger sportsfiskeutstyr kan mer enn deg selv om både fiskeutstyr generelt, sportsfiske generelt og fiskebiologi? De er det nok langt mellom, dessverre.

I mine øyne er Sløvkroken en av de store bremsene når det gjelder tilgang på utstyr i norske forretninger med fiskeutstyr. Temmelig tradisjonelt utvalg av utstyr, men det kan hende at det rent økonomisk er fornuftig i et så erkekonservativt land som vårt?

Forstår poengen SMS. Den største problemet vi har i butikkene i dag er faktisk at det er de store kjeder som bestemmer utvalget ( de som bestemmer har som regel ikke faglig fiskekunnskap). De tar inn kun "det som selger". For det andre så er det norske markedet ubetydelig samenliknet med andre. For det 3. så er faktisk flertallet av de norske kunder selv som er tradisjonallister. Leverandørene retter seg etter markedet.

Legger også merke til at det trengs en bryne ( krokbryne)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lekt med små kattunger? Bruk samme teknikk under fiske også ( du må late som om vannet er full av kattunger som skal ta sluken din)

:)

Er det noe jeg har erfaring med, så er det katt og kattunger.

Jeg prøver alltid å "leke" mest mulig med sluker når jeg fisker men syns allikevel det ofte er vrient å få sluken til å bevege seg veldig naturtro.

Nå kom jeg plutselig på den sildesluken som ble laget basert på klokkelenke prinsippet, hvordan er den egentlig? Har faktisk aldri kommet så langt at jeg har prøvd et eksemplar selv.

Det SMS nevner hva kunnskap og erfaring angår hos de som skal selge fiskeutstyr i butikkene, er også et bra poeng.

Jeg bet meg en gang merke i følgende korte samtale da jeg stod i kø i en Sport1 butikk:

"Hei! Du, jeg skulle gjerne hatt en fiskestang til sønnen min på 12 år jeg"

"Ja klart! Hvor skal du fiske og hva skal du fiske?"

"Nei altså...til sønnen min! Jeg vet ikke, tenkte både sjø og land...hvor enn det passer, liksom"

"Ehhh...ja....skal vi se her...hmmmm...ehhh...kanskje...ehh..."

:blush:

Det ble litt pinlig egentlig, kunne se at damen stusset over å ikke få konkrete forslag relativt raskt.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råder alle til å gjøre alt så enkelt som mulig, og ikke minst billig som mulig. Da får man oversikt og kan bruke mere energi på den fisken som det skal fiskes på

At gjøre det så enkelt som muligt er jeg osv helt enig i. har prøvet med en masse "fancy" tackler osv, men har faktisk hatt bedre fiske med det enkle og simple.

At det skal være så billig som mulig er jeg dog ikke enig i! du går vel ikke og kjøper 250m med sene til halv pris og som har lagt i butikken i alt for lenge. jo klart det er vanskelig og vite hvor gammel sena du der på egentlig er, men er den plutselig på 50% salg så må der jo klinge en bjele??? ;)

svivler og hemper; har prøvd og ryke en svivel, på tilbud den gitt!!!

nej, hold det hele enkelt og betal prisen for ordentlig utstyr. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Er det noe jeg har erfaring med, så er det katt og kattunger.

Jeg prøver alltid å "leke" mest mulig med sluker når jeg fisker men syns allikevel det ofte er vrient å få sluken til å bevege seg veldig naturtro.

Nå kom jeg plutselig på den sildesluken som ble laget basert på klokkelenke prinsippet, hvordan er den egentlig? Har faktisk aldri kommet så langt at jeg har prøvd et eksemplar selv.

Det SMS nevner hva kunnskap og erfaring angår hos de som skal selge fiskeutstyr i butikkene, er også et bra poeng.

Jeg bet meg en gang merke i følgende korte samtale da jeg stod i kø i en Sport1 butikk:

"Hei! Du, jeg skulle gjerne hatt en fiskestang til sønnen min på 12 år jeg"

"Ja klart! Hvor skal du fiske og hva skal du fiske?"

"Nei altså...til sønnen min! Jeg vet ikke, tenkte både sjø og land...hvor enn det passer, liksom"

"Ehhh...ja....skal vi se her...hmmmm...ehhh...kanskje...ehh..."

:blush:

Det ble litt pinlig egentlig, kunne se at damen stusset over å ikke få konkrete forslag relativt raskt.

Du henger deg opp for mye i gangen Stad Jon. Ta en titt på dyktige fluefiskere, de greier å få nok med fisk på streamere som imiterer fisk-nymfer som imiterer larver og som i seg selv ikke har "gange"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gjøre det så enkelt som muligt er jeg osv helt enig i. har prøvet med en masse "fancy" tackler osv, men har faktisk hatt bedre fiske med det enkle og simple.

At det skal være så billig som mulig er jeg dog ikke enig i! du går vel ikke og kjøper 250m med sene til halv pris og som har lagt i butikken i alt for lenge. jo klart det er vanskelig og vite hvor gammel sena du der på egentlig er, men er den plutselig på 50% salg så må der jo klinge en bjele??? :blush:

svivler og hemper; har prøvd og ryke en svivel, på tilbud den gitt!!!

nej, hold det hele enkelt og betal prisen for ordentlig utstyr. :)

Nei det skal ikke gå utover kvaliteten, det er viktig.

Men det jeg mente med billig er det svært mange eksempler på, bare man er smart nok.

Ser jo at mange bruker utrolig mye penger på sportsbutikkene i Norge på ting som man trenger selvsagt, men som man kan få mye billigere i utlandet. Danmark f.eks. De som fisker mye etter laks var nok de jeg tenkte mest på. Søkker f.eks. Lag søkkene selv, eller lær litt om dette, evt. få noen bekjente til å hjelpe til med støping. Fluefortommer: Kjøp alltid storspoler og lag fortommene selv. Og kjøp storspoler fra utlandet. Her er jo butikkene smarte og skal selge småspoler (altfor dyrt) !

Jeg kjøpte forleden 2,5km Maxima 0.60 for 900,- fra Dk. Får ikke mange hundre metrene for dette i butikkene her til lands for den prisen. Det man bruker mye av, det bør det kjøpes stort av, mindre pris pr/stk.

Når man binder fluer f.eks. Man trenger ikke en halv fluebutikk for å lage gode laksefluer :lol:

Sluker: Bruk et utvalgt og ganske lite sortiment, ikke 100 forskjellige sluker etc. etc.

Det er mange måter å tenke litt smart på, det blir dyrt nok som det er. Har man overflod med penger spiller det egentlig ikke noen rolle.

Og det kan være smart å handle enkelte ting på vinteren (ja på tilbud, hvis det er bra saker som man med 100% visshet vet vil brukes). Og flere butikker enn de ordinære storkjedene kan selge det man trenger.

Ja til og med en systue, hvis den er i nærheten av ei lakseelv :) Eller en jaktbutikk. Pleier ofte å være mye billigere også på slike plasser. Så konklusjonen min er egentlig at det er ikke dumt å være litt kritisk til produktet kontra pris. Men jeg er nok av gammelsorten som ikke er så lett å "lure" og la meg rive med av utstyrsbasillen :P

Men uansett alt dette, så lenge man har glede av en ting, samme hva det koster, så kjøper man den.

Sånn er det jo med absolutt alt man driver med. Men gleden av å ha det er enda bedre hvis gleden er langvarig, at det ikke stues bort. Eller at det ikke fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henger deg opp for mye i gangen Stad Jon. Ta en titt på dyktige fluefiskere, de greier å få nok med fisk på streamere som imiterer fisk-nymfer som imiterer larver og som i seg selv ikke har "gange"

Nei da, jeg henger meg ikke for mye opp i gangen. :blush:

Jeg er bare generelt nysgjerrig og spør i hytt og vær for å se om noen tar ideen eller har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt provosert av at en skryter av gode konjakker ,raske flotte biler eller andre hobbyer ...

En skriver hver dag på disse sidene og er lidenskapelig fisker ...likevel skal fiske være billigst mulig ...?

Jeg driter i hvilken stang du har ,men jeg driter også i hvilken bil du har ...

Folk må da få lov å bruke pengene på Beastmaster eller Audi om de vil ....?

Poenget mitt er at fiskeutstyr alltid skal være billigst mulig ...hvorfor ?

Puss opp badet til 200000,men spør her hvor en får de billigste wobblerene ? :blush:

Gjør som du vil ....men ikke plag oss med en lang tråd om hvordan spare en femtilapp ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må folk få lov til å bruke så mye penger de vil. Det er jo et fritt valg.

Var jo bare et råd fra min side. Som jeg sier, har man glede av å kjøpe (uansett om man ikke har bruk for det), så ligger jo gleden i å ha det også.

Men det er jo mange som tror at de MÅ ha alt det som fremlegges i hyllene idag i sportsbutikkene for å lykkes med den fiskingen man skal utøve, og jeg synes ikke at det skader med litt info ang. dette, sett fra et ikke-kommersielt syn :lol: Har mange ekempler på laksefiskere som har brukt så mye penger på utstyr (som de ikke trenger) at de ikke har råd til å kjøpe det antall døgnkort de ønsker. For har man en noenlunde begrenset lommebok, er det jo lurt å prioritere. Og jeg sier det som det er til alle fiskere, hva som er lurest å kjøpe (hvis de ønsker) :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg Sølvreven ..

Jeg synes bare det er så rart om en som lidenskapelig fisker alltid skal måtte kjøpe det billigste ??

Jeg er likegyldig til hva folk fisker med og hva det koster ..

Ikke klag over utvalget i Norge dere som ikke kjøper noe i Norge (gjelder ikke deg Sølvreven ) !

Nå skal jeg forresten ut på byen ....0,4 l øl koster der ca 80 kr ??? !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg Sølvreven ..

Jeg synes bare det er så rart om en som lidenskapelig fisker alltid skal måtte kjøpe det billigste ??

Jeg er likegyldig til hva folk fisker med og hva det koster ..

Ikke klag over utvalget i Norge dere som ikke kjøper noe i Norge (gjelder ikke deg Sølvreven ) !

Nå skal jeg forresten ut på byen ....0,4 l øl koster der ca 80 kr ??? !!!

He,he, ølet blir bedre jo dyrere det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.