Gå til innhold
Fiskersiden

Oss sportsfiskere imellom


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Siden jeg er så sugen på noe pilkeutstyr fra deg prøver jeg følgende:

Brukes under landing av fisk, redskapen er ment til å klipses inn på fortom/sene for å bedre få kontrollen over denne slik at landeren kan styre forteommen.

Deretter er det en smal sak å hekte krok delen av verktøyet inn på feks svivel, betesring eller lignende og dra.

Fordelen er at man slipper at fisken prøver siste desperate utras med føgen at fortom/sene som lager sår i hendene og risikoen for å få et kroksett eller to gjennom hånden er minimal.

Hvis det ikke er riktig er det i hvertfall et mulig bruksområde, hele redskapen har selvfølglig en lavere massetetthet enn vann slik at den flyter man kian også knyte en sikkerhetsline av kraftig dimensjon i hullet i håndtaket på redskapen slik at glipper fortom med verktøy og hele pakka og fisk stresser avsted kan du stoppe fisken ved å dra i sikkerhetslina, pga flyteevnen til håndtaket vil kroken mest sannsynlig ikke slippe svivelen.

OK, det var et røykesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar%20n%C3%B8tt-FS.jpg

Ja , ja. Om 3 dager får vi vite hva dingsen er. For å gjøre det enklere samler jeg alle hintene i denne posten:

    • Fargen som er i skriften har noe med det å gjøre
    • Fluefiskere har neppe bruk for den. Å bruke redskapen når den trengs, kan spare oss for turer til legevakta.
    • Man pleier å være litt stresset når man har bruk for denne
    • Har noe med redskap i den ene enden av snøret å gjøre
    • Går an å bruke alene og med 1 hånd,dog er det mindre stressende om andre hjelper til

Husk å ta en titt på reglene før dere svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er et fjerneredskap hvis kroken sitter i hånda/huden.

Vent til Fredag T. Ole, vent til fredag .....happy.gif Det er merkelig at det ikke er kommet flere forslag. Det kan lønne seg å lese mellom linjene.

Jeg gleder meg til å bli ferdig med denne nøtta... fordi jeg gleder meg til å dele den med alle og fordi jeg gleder meg til neste nøtta og før isen forsvinnerhuh.gif

Kommer allikevel med ny hint i dag. Om det ikke kommer flere forslag i løpet av kvelden eller imorgen formiddag, kommer jeg ikke med flere hinter i morgen.

  • "Har noe med skarp og vondt å gjøre "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialkrokløsner til woblere (eventuelt shadjigger og sluker med flere kroksett) Man kan holde styr på to kroksett på en gang. Man bruker "løkketråden" først og får dermed låst den ene trippelkroken, den andre løsnes med den øverste kroken.

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å ha flere bruksområder en tapen til Macgr. Det er utrolig hvor mye man kan få at litt metalltråd og enden av en økseskaft!

Ja, for å illudere størrelsen på verktøyet er dagens hint nettop det. Her har jeg brukt enden av en økseskaft fordi :

-Bruksområdet krever at det er best om verktøyet flyter -

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke flere forslag i løpet av gårsdagen får meg til å tro at de fleste regner med at svaret ligger inne allerede og at flere av dere har tenkt " Ja, det må være det ". Kan hende , dog er det ikke sikker......men dere får vite det imorgen.

Jeg er ikke kjent for å være gjerrig og det kan hende det klikker for meg sen ikveld eller i morgen med en liten tillegs sak. Tipser dere at man må være rask med å svare , kan hende det lønner seg ....

Det er ikke noe triks fra meg , nei , om noen av dere tror det, men det er greit å minne dere FS´s lesere om å besøke annonsør siden litt oftere ,for her skjer det fra tid til annet spennende ting og flere av annonsør kollegaer har meget gode tilbud som passer de fleste.

Januar%20n%C3%B8tt-FS.jpg

Samler aller hintene på nytt :

    • Fargen som er i skriften har noe med det å gjøre
    • Fluefiskere har neppe bruk for den. Å bruke redskapen når den trengs, kan spare oss for turer til legevakta.
    • Man pleier å være litt stresset når man har bruk for denne
    • Har noe med redskap i den ene enden av snøret å gjøre
    • Går an å bruke alene og med 1 hånd,dog er det mindre stressende om andre hjelper til
    • Har noe med skarp og vondt å gjøre
    • Bruksområdet krever at det er best om verktøyet flyter ( i tilfelle man mister den)

  • Dagens hint: Brukes på isen, ved vannet, langs elva, ved kysten og fra båten om....man er uheldig.....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke, med min beste vilje, å tro at dette er noe annet enn en krokløser, som brukes når kroken sitter fast i fiskeren, og ikke fisken. Men det har jo blitt foreslått av omtrent samtlige her inne, så jeg står på det jeg sa tidligere.

At du ikke er helt sikker selv engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et forslag til hva den også kan brukes til, men jeg vet ikke om jeg får lov:

Du får lov , du som er så ivrig, men ditt svar gjelder ikke selv om den skulle være rett. Om andre syns at ditt svar er passende , har den 1. som adopterer og gjentar ditt svar , gyldig svar.( gjelder ikke om den er allerede inne eller kan tolkes slik)

Det er opp til deghappy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg faktisk tom for hint etter kveldens hint. I morgen kommer jeg til å sjekke alle svar som er kommet og hadde jeg vær dere , så hadde jeg gjort det også.

Svar fristen låses kl. 15,00 forumtid. Jeg vet at mange av dere skal fiske i morgen og derfor kommer jeg med eventuell rett svar ca. kl. 18,00 ( når barna er rolige og ser på BTV)

Jeg kommer med 1 spørsmål i morgen og like før jeg kårer evt. vinner. 1. man som svarer rett ( forum klokke) er også med på fisketuren ( gjelder kun lesere som ikke har kommet med svar allerede)

Samler aller hintene på nytt :

    • Fargen som er i skriften har noe med det å gjøre
    • Fluefiskere har neppe bruk for den. Å bruke redskapen når den trengs, kan spare oss for turer til legevakta.
    • Man pleier å være litt stresset når man har bruk for denne
    • Har noe med redskap i den ene enden av snøret å gjøre
    • Går an å bruke alene og med 1 hånd,dog er det mindre stressende om andre hjelper til
    • Har noe med skarp og vondt å gjøre
    • Bruksområdet krever at det er best om verktøyet flyter ( i tilfelle man mister den)
    • Brukes på isen, ved vannet, langs elva, ved kysten og fra båten om .... man er uheldig...

Det lønner seg å lese mellom linjene, da et ord i morgens (i dag) hint kan være med på å kåre vinneren. Jeg hadde ikke kommet med noen svar eller kommentar relatert til tidligere gitte svar, husk at det er 1 spørsmål til i morgen og før evt. vinner kåres.

  • Siste hint: "Kan være med på å redde fisketuren og også det som holder den andre enden av snøret. Noe som er blitt utviklet i løpet av de siste 200 år og som har betyd mye for sportsfiske, er begrunnelsen til utvikling av verktøyet, ellers hadde det ikke vært nødvendig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.