Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til trolling


åens
 Share

Recommended Posts

Trenger hjelp....

Etter mange "magre" år hva gjelder storfisk, skal jeg investere i et ekkolodd.

Håper dette kan hjelpe på statestikken.....

Det skal for det meste benyttes i ferskvann og jeg vil gjerne ha mulighet til å koble til GPS.

Ønsker å koble til utvendig svinger(gjerne med temp/fart).

Prisen bør ligge på ca. kr 3000,- og det bør helst være enkelt å frakte med seg, etter endt fisketur.

Farge/sort-hvitt.....vet ikke!

Har sett på bl.a:

*Humminbird 535, 727

*Garmin fishfinder 250

+ ulike Eagle-modeller?

Er det noen som har noen tips til en nybegynner. Gjør ikke noe om det er enkelt å ta i bruk.

På forhånd takk!

Mvh

dapette

Anbefalingen er klar Lowrance X-125 (X-96 vil også gjøre jobben hvis den importeres) eller en tilsvarende modell fra Eagle. X-125 koster 3290 veiledende. Du finner info om Eagle modellene lenger opp i tråden.

Synes ikke fargeskjerm er noen god ide for et lodd for generellt bruk i 3000 kr klassen, skjermene er enten for små, har for dårlig oppløsning eller for dårlig kvalitet (lesbarhet).

Eagle/Lowrance i denne prisklassen kan ikke kobles til GPS, du m å opp på X135 for å få NMEA. Lowrance lodd med NMEA 183 kan ikke vise GPS data, men sannsynligvis kan X135 som har NMEA 2000 vise GPS data. Data fra bensinmålere kan i hvertfall vises og det kommer opp spesielle menyer avhengig av hva som er tilkoblet på NMEA 2000 bussen. Jeg har ikke prøvd disse loddene med en GPS med NMEA 2000 så jeg kan ikke si sikkert at det går. Men kanskje det finnes andre som har prøvd med et lodd i denne serien (X135, X136DF, X102C, X107DF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et enkelt lodd jeg er fornøyd med - med disse spesifikkasjonene:

Features

Display options: Auto ranging, 2X and 4X auto and manualzoom, 3 Fish Symbol™ sizes, adjustment bar

Alarms: Deep water alarm, shallow water alarm, 3 size fish alarm, battery low alarm

Transducer auto-sense: Automatically displays speed and temp data without menus

See-Thru® technology: Shows weak/strong returns simultaneously

Depth Control Gain (DCG®): Automatically adjusts fishfinder sensitivity according to depth

Power down backup of settings: Customer settings not lost when unit is turned off

Frequency: 50/200 kHz

Depth: 1200 foot max depth*

Physical

Display:

100 W x 160 H pixels

3.9"diagonal (9.9 cm)

2" x 3.3" (5 x 8.3 cm)

FSTN LCD with amber LED backlighting

Size:

4.9"H x 5.3"W x 2.7"D

(12.5 x 13.5 x 6.9 cm)

Weight: 13 oz.

Case: Fully gasketed, high-impact plastic alloy

Keys: Backlighted

Temperature range: 5°F to 158°F (-15°C to 70°C)

Waterproof:

IEC 529, level IPX-7

Submerged to 1 meter for 30 minute

Power

Power Input: 10 to 18v DC with high voltage protection

Power Usage: 7 watts max

Sonar Power Output:

300 watts (RMS)

2400 watts (peak to peak)

Er det noe spesielle forhold her som er avgjørende for at jeg skulle være fornøyd/misfornøyd?

Har ikke problemer med å se fisk, ikke mye plaget av å miste bunnkontakt (skjer jo en sjelden gang).

At det ikke er fargskjerm ser jeg ikke på som spesielt problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått veien om flere modeller ekkoldd.

Forrige mod. var en 5" med 240x240 piksler, super fornøyd har jeg vært hele tiden. Byttet svinger en gang fordi temp giveren ble defekt, men med Belanors service var det ikke noe problem.

Har nå montert et x102c og det er verdt hver eneste krone!!!!!!

Jeg stemmer i med full hals !!!

Har gjort det samme kjøpet som mister Thilesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått veien om flere modeller ekkoldd.

Forrige mod. var en 5" med 240x240 piksler, super fornøyd har jeg vært hele tiden. Byttet svinger en gang fordi temp giveren ble defekt, men med Belanors service var det ikke noe problem.

Har nå montert et x102c og det er verdt hver eneste krone!!!!!!

Hørs bra ut! Jeg har en kamerat som jobber i Belanor. Reparerer ekkolodd og GPS-utstyr.

Vurderer å kjøpe meg et portabelt ekkolodd jeg da. Skal bruke det på forskjellige båter. Fisker mest i saltvann og ikke over 100 meter dypt.

Har sett meg ut et som jeg mener ser greit ut på papiret hvertfall. Humminbird Fishfinder 535x PT.

http://www.humminbird.com/products.asp?ID=478

Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette?

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat dette Humminbird loddet, men etter spesifikasjonene å dømme er dette er bra lodd for ditt bruk. Humminbird er også kjent for å lage gode lodd (så lenge en holder seg unna 3D modellene), så du trår nok ikke feil her spesiellt hvis du får en bra "kamerat" rabatt.

Den portable boxen er fin til å oppevare og feste loddet i men bruk ikke vanlige tørrbatterier. Kjøp et vedlikeholdsfritt batteri, type alarmsentral batteri, på 8-12Ah i stedet. Dette er mye billigere i bruk og du vil ha nok strøm. ikke kjøp et vanlig motorsykkelbatteri det blir bare syresøl. Biltema har greie vedlikeholdsfrie batterier for en billig penge. Du trenger også en tilpasset elektronisk lader, bruk ikke en "vanlig" uregulert lader, du vil da ødelegge batteriet.

Biltema batterier:

10Ah 80-411 kr 149

12Ah 80-412 kr 189

Biltema elektronisk lader:

2A 37-711 kr 269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat dette Humminbird loddet, men etter spesifikasjonene å dømme er dette er bra lodd for ditt bruk. Humminbird er også kjent for å lage gode lodd (så lenge en holder seg unna 3D modellene), så du trår nok ikke feil her spesiellt hvis du får en bra "kamerat" rabatt.

Den portable boxen er fin til å oppevare og feste loddet i men bruk ikke vanlige tørrbatterier. Kjøp et vedlikeholdsfritt batteri, type alarmsentral batteri, på 8-12Ah i stedet. Dette er mye billigere i bruk og du vil ha nok strøm. ikke kjøp et vanlig motorsykkelbatteri det blir bare syresøl. Biltema har greie vedlikeholdsfrie batterier for en billig penge. Du trenger også en tilpasset elektronisk lader, bruk ikke en "vanlig" uregulert lader, du vil da ødelegge batteriet.

Biltema batterier:

10Ah 80-411 kr 149

12Ah 80-412 kr 189

Biltema elektronisk lader:

2A 37-711 kr 269

Der var det en som hadde peiling ja! Takk for svar.

Blir dårlig med kamerat-pris da han ikke kan gi mer enn 25% på veiledende pris. Da er det like greit å kjøpe på nettet og evt. spørre han om hjelp hvis det blir aktuellt med avansert stell eller rep. Greit å vite om det med batteriene. Noe av tanken bak var å slippe greiene med batterisyre og det sølet der. Har gjort det før.

Dette med sugekopp-feste virker jo i mine øyne lite robust men det fungerer kanskje greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle/Lowrance i denne prisklassen kan ikke kobles til GPS, du m å opp på X135 for å få NMEA. Lowrance lodd med NMEA 183 kan ikke vise GPS data, men sannsynligvis kan X135 som har NMEA 2000 vise GPS data. Data fra bensinmålere kan i hvertfall vises og det kommer opp spesielle menyer avhengig av hva som er tilkoblet på NMEA 2000 bussen. Jeg har ikke prøvd disse loddene med en GPS med NMEA 2000 så jeg kan ikke si sikkert at det går. Men kanskje det finnes andre som har prøvd med et lodd i denne serien (X135, X136DF, X102C, X107DF)

X136DF viser i allefall ikke GPS, men kan vise drivstoff osv, kan dog kobles sammen med en plotter osv i hendhold til NMEA 2000 dingsen som følger med og skapte stor forvirring for en som var vant til gode gamle LMS350A.

Tar dog forbeholdninger om at jeg bommer litt, men ennå ikke funnet frem til noe på 136 som sku tilsvare at den vil vise GPS...

Uansett et knallodd, temmelig pen pris og med tanke på at en fikk med dobbel svinger, fart og temp... Leser bunn overalt i Mjøsa :D Så skal bli spennende å dorge sjøormen på 250m dyp i sommer :P

Og når det kommer til batteri, synes jeg personlig det er best med et helt vanlig syrebatteri. Min erfaring er at dem holder bedre på strømmen, men det er vel med dette som med alt annet... Smaken er som baken...

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X136DF viser i allefall ikke GPS, men kan vise drivstoff osv, kan dog kobles sammen med en plotter osv i hendhold til NMEA 2000 dingsen som følger med og skapte stor forvirring for en som var vant til gode gamle LMS350A.

Tar dog forbeholdninger om at jeg bommer litt, men ennå ikke funnet frem til noe på 136 som sku tilsvare at den vil vise GPS...

Uansett et knallodd, temmelig pen pris og med tanke på at en fikk med dobbel svinger, fart og temp... Leser bunn overalt i Mjøsa :D Så skal bli spennende å dorge sjøormen på 250m dyp i sommer :P

Og når det kommer til batteri, synes jeg personlig det er best med et helt vanlig syrebatteri. Min erfaring er at dem holder bedre på strømmen, men det er vel med dette som med alt annet... Smaken er som baken...

Det jeg lurte på var om det kom opp noen nye valg for overlay data når X136DF tilkobles med NMEA 2000 til en GPS. Som du skriver kan den vise drivstoff og lignende, derfor er det ingen umulighet at den også kan vise info fra andre NMEA instrumenter, men dette er noe jeg ikke har testet.

Ønsker du batteri med lav selvutladning skal du ikke gå for konvensjonelle syrebatterier men AGM batterier. Concorde er regnet for det beste som finnes:

http://www.gylling.no/concorde.htm

http://www.concordebattery.com/xtender_main.php

Har to stk PVX-2580L for solcellesystemet på hytta og et PVX-1080T for den elektriske båtmotoren. Selvutladingen er på 1% per måned. Hadde slitt ut 2 vanlige fritidsbatterier med båtmotoren på 5-6 år da jeg kjøpte Concorden, det er godt som nytt etter 4 år. Men dette er vel ikke akkurat ekkolodd batterier grunnet pris og vekt. Har brukt Yaesu vedlikeholdsfrie battrier sammen med ekkolodd i 10 år, fungerer suverent.

Sugekopp er helt greit for å feste svingeren hvis overflaten du fester den til er helt slett(I hverfall Lowrance/Eagle sin). Fukt plassen på båten der du skal feste sugekoppen sam sugekoppen før du fester den.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat dette Humminbird loddet, men etter spesifikasjonene å dømme er dette er bra lodd for ditt bruk. Humminbird er også kjent for å lage gode lodd (så lenge en holder seg unna 3D modellene), så du trår nok ikke feil her spesiellt hvis du får en bra "kamerat" rabatt.

Den portable boxen er fin til å oppevare og feste loddet i men bruk ikke vanlige tørrbatterier. Kjøp et vedlikeholdsfritt batteri, type alarmsentral batteri, på 8-12Ah i stedet. Dette er mye billigere i bruk og du vil ha nok strøm. ikke kjøp et vanlig motorsykkelbatteri det blir bare syresøl. Biltema har greie vedlikeholdsfrie batterier for en billig penge. Du trenger også en tilpasset elektronisk lader, bruk ikke en "vanlig" uregulert lader, du vil da ødelegge batteriet.

Biltema batterier:

10Ah 80-411 kr 149

12Ah 80-412 kr 189

Biltema elektronisk lader:

2A 37-711 kr 269

Hei!

Du er heldig for jeg har forgjengeren til det loddet du nevner - Matrix 20 også den portabel. Den største forskjellen som skiller disse er oppløsningen - min er 240x240. Dette er helt ok lodd, bruker den alltid når jeg tar en tur på Akersvannet og evt. Bergsvannet.

Anbefaler også disse batteriene som er nevnt, mulig at jeg hadde valgt 80-410 7Ah (tror det er den jeg har..for den passer bedre inn ekkoloddkassa. Ellers er bredden den samme. Den jeg har holder uansett ut en hel dag hvis den kun skal forsyne ekkoloddet med strøm. Laderen er det ikke noe å si på, kjempefin lader.

Sugekoppen sitter bra. Sitter bra bak på gummibåten min. Sørg for at den er godt vætet dvs. la den ligge litt i vann før du trykker den på. Dette fordi det fortsatt er luftpartikler i gummien. Når du har trykket den på, så sørg for å rugge den litt opp og ned - dette for å kjenne etter at den sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du er heldig for jeg har forgjengeren til det loddet du nevner - Matrix 20 også den portabel. Den største forskjellen som skiller disse er oppløsningen - min er 240x240. Dette er helt ok lodd, bruker den alltid når jeg tar en tur på Akersvannet og evt. Bergsvannet.

Anbefaler også disse batteriene som er nevnt, mulig at jeg hadde valgt 80-410 7Ah (tror det er den jeg har..for den passer bedre inn ekkoloddkassa. Ellers er bredden den samme. Den jeg har holder uansett ut en hel dag hvis den kun skal forsyne ekkoloddet med strøm. Laderen er det ikke noe å si på, kjempefin lader.

Sugekoppen sitter bra. Sitter bra bak på gummibåten min. Sørg for at den er godt vætet dvs. la den ligge litt i vann før du trykker den på. Dette fordi det fortsatt er luftpartikler i gummien. Når du har trykket den på, så sørg for å rugge den litt opp og ned - dette for å kjenne etter at den sitter skikkelig.

Takk for det. Det er et aldri så lite poeng for meg at batteriet passer nedi kassa. Synes løsningen med boks med alt i er grei til mitt bruk. Særlig til en åpen enkel jolle som jeg har. Men det ER kabel fra svingeren og helt opp til skjermen eller? På bildene ser det ut som det bare er en liten kabelstump ut fra svingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Det er et aldri så lite poeng for meg at batteriet passer nedi kassa. Synes løsningen med boks med alt i er grei til mitt bruk. Særlig til en åpen enkel jolle som jeg har. Men det ER kabel fra svingeren og helt opp til skjermen eller? På bildene ser det ut som det bare er en liten kabelstump ut fra svingeren.

Det er mer enn nok kabel fra svingeren. Hvis du skal bruke BT-batteriene, så må du uansett lage en ekstra ledning som du kobler på de eksisterende punktene i boksen fordi batteriet uansett ikke passer i boksen NÅR den er lukket. Batteriet i sin helhet setter du inn midt i boksen under bruk. Ellers er det rom i boksen for permanente batterier - den store runde sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok kabel fra svingeren. Hvis du skal bruke BT-batteriene, så må du uansett lage en ekstra ledning som du kobler på de eksisterende punktene i boksen fordi batteriet uansett ikke passer i boksen NÅR den er lukket. Batteriet i sin helhet setter du inn midt i boksen under bruk. Ellers er det rom i boksen for permanente batterier - den store runde sorten.

Skal jaggu ikke være lett gitt. I dag har jeg vært hos Zeaking i Fredrikstad som kunne selge meg Humminbird 535x Portabel for 2600,- en grei pris.

Når jeg senere kom til en forhandler som solgte både Humminbird og Eagle satt de seg helt på bakbena over hva jeg var iferd med å gjøre (kjøpe 535x PT) De mente prisen var altfor høy i forhold til ytelse og at jeg heller burde velge Eagle FishEasy 245DS Portable fordi det sender med dobbel frekvens og derfor er et bedre lodd. Dette har en pris på rundt 2000,-

http://store.bestfishfinder.com/eafe245prt.html

Hvordan vurderer dere det? Kan fordelene (?) med Humminbird 535x PT med større oppløsning og effekt osv. veie opp for den praktiske betydningen av å ha et lodd som sender på to frekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg kan ikke tenke meg at det har betydning. Du sier du skal feste den på ei jolle, så hva tror du største dyp du fisker over er? Uansett, du får sammenligne begge på alle mulige måter. det kan uansett virke som Zeaking forsøker å manipulere deg - de vil jo gjerne selge deg en vare!!?

Men ha i betrakning at jeg har brukt en del ekkolodd fra jeg begynte med lodd med 128 oppløsning til en Garmin 240 Blue som i seg selv var et framragende lodd (ut av prod. nå) Har t.o.m prøvd "wide optic" som hadde bortimot 90graders stråling som viste hvilken side av båten fisken var.. og det eneste som skjer er at du fortsetter å kjøre videre! Så hva skulle jeg med en da? Med dette sier jeg at det er mye elektronisk vås som har null og niks betydning for fiskeren. Eks. Humminbird har et 3D lodd. En tid tilbake sto det du går går "manngard" for å finne fisk. tja er det sånn du fisker i praksis??

Kommer til å kjøpe meg et større lodd (med farger) til trollingbåten min, men til "jollefiske" vil jeg fortsette å bruke Matrix'en. Den viser meg med letthet det jeg vil se, det følger med en meget praktisk boks ikke minst med den meget hendige Humminbird festet og nei jeg jobber ikke hos Belanor!

Til slutt: ikke heng deg for mye opp i teknisk data. Alle lodd av seriøse merke holder uansett mål (bortsett fra de med elendig oppløsning!)

Så akkurat på linken din til Eagle - Det er ikke all verden med oppløsning på den da! 160 horisontal og 240 vertikal. Det blir for "gårsdagens"..

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofrekvens er greit for dyp over 1000m. Men vær klar over at mange tofrekvenssvingere er dårligere enn en enkeltfrekvens. Humminbird 535 kan sammenlignes med FishMark 320 ikke med FishEasy som er et enklere lodd med mindre skjerm.

http://store.bestfishfinder.com/eafi32011.html

Hvis du vil ha tofrekvens er Seafinder 320DF et greit valg.

http://store.bestfishfinder.com/ease3211.html

Humminbird 727 er et nytt tofrekvenslodd som ser meget imponerende ut i forhold til prisen, 640x320 skjerm, 500W RMS og mulighet til å koble til GPS:

http://www.humminbird.com/products.asp?ID=564

Tilgjengelig for 2890 fra seatronic.no. At loddet ikke er såkalt portabelt er ikke noe problem. Kjøp en transportboks til å oppbevare loddet i, de finnes også fra Humminbird. Et opppladbart batter sørger for strømmen. Skru monteringsbraketten til en liten plastplate (eksempelvis en del av en av de billige hvite spekefjølene som er tilgjengelig mange plasser) Sett borrelås under plata og på tofta eller hvor du vil ha loddet i båten. Sugekopp til svingermontasje fås i fra både Humminbird og Eagle. Og vips er hviket som helst lodd portabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofrekvens er greit for dyp over 1000m. Men vær klar over at mange tofrekvenssvingere er dårligere enn en enkeltfrekvens. Humminbird 535 kan sammenlignes med FishMark 320 ikke med FishEasy som er et enklere lodd med mindre skjerm.

http://store.bestfishfinder.com/eafi32011.html

Hvis du vil ha tofrekvens er Seafinder 320DF et greit valg.

http://store.bestfishfinder.com/ease3211.html

Humminbird 727 er et nytt tofrekvenslodd som ser meget imponerende ut i forhold til prisen, 640x320 skjerm, 500W RMS og mulighet til å koble til GPS:

http://www.humminbird.com/products.asp?ID=564

Tilgjengelig for 2890 fra seatronic.no. At loddet ikke er såkalt portabelt er ikke noe problem. Kjøp en transportboks til å oppbevare loddet i, de finnes også fra Humminbird. Et opppladbart batter sørger for strømmen. Skru monteringsbraketten til en liten plastplate (eksempelvis en del av en av de billige hvite spekefjølene som er tilgjengelig mange plasser) Sett borrelås under plata og på tofta eller hvor du vil ha loddet i båten. Sugekopp til svingermontasje fås i fra både Humminbird og Eagle. Og vips er hviket som helst lodd portabelt.

Takk for tips og orientering. Greit å kunne spørre noen med relevant erfaring og som er NØYTRALE.

Har nå prøvd dette loddet på sjønn, og kan bare bekrefte det som er skrevet før her. At to lanternebatterier (6V stk.) ikke klarer å levere nok strøm til dette loddet om det skal brukes en hel dag. Riktignok tafset jeg rundt i menyer i simulator modus en times tid før jeg testet det på sjønn. Tilsammen rundt 8 timer.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg fra en nybegynners side synes dette ekkoloddet fungerer bra og må betegnes som brukervennlig. Gir en jevn tegning av bunnforhold uten å miste kontakten og har greie valgmuligheter. Så dette blir nok en trofast følgesvenn.

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.