Gå til innhold
Fiskersiden

hvor langt kaster dere??


heitmann
 Share

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt meg ei abu multisnelle og shimano specimen stang, Var det tid for å prøve seg på et gjorde i dag.

Langt blei det sikkert ikke, men jeg er fornøyd med 76 meter på 65 grams loddet.

Tipper samme kastekraft kunne flytta loddet 10-15 meter lengre om jeg hadde hatt teknikken i orden hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

spennende. traff en kar i elva her om dagen som mente han kasta lett 150 meter med multiplikatoren sin.. jaja så mer ut som 40 meter fra der jeg sto, men karen var litt eldre og hadde nok sett sine bedre dager..

Aner ikke hvor langt jeg kaster under reelt fiske men det holder som regel til et produktivt fiske.

Har noen gamle perser fra min tid som juniorutøver i castig for noen år siden tror var ca:

1 hånds haspel (7,5 gram): 66meter

1 hånds flue: 59 meter

men det er jo ikke helt det utstyret man går for å fiske 300g ørret med i småtjern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Imponerende med 59 meter på enhånds flue, og 7,5 gram haspel...det er jo mindre enn snøret veier det jo!!!(nesten)

Fatter ikke hvorfor jeg ligger å slenger med 60-100 gram, når 10 hadde vært nok. :P

Testa siste skuddet på stammen i kveld forresten.

Abu gold max2 med alfor tykk ROSA multi og 9 fots BILLIG fladen stang...57 meter med 60 gram.

Ikke langt nei, men ingen dan børge i snella i det minste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

I proffesjonell kasting, bruker man som regel ca like langt heng som lengden på stanga. Men det skal jo også sies at man bruker ulike variasjoner av rotasjonskasting, noe som ikke her spesielt effektift eller heldig i de fleste fiskesituasjoner, bortsett fra surfcasting. Er veldig enig i at man kaster betraktelig lenger med en 50cm-1,5m heng. Får skikkelig god spenn i stanga i forhold til de som kaster med 10-20cm heng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasterekorden kan enkelt slås ved å stille seg opp på kanten av Trollveggen, Kjerag eller Prekestolen. Litt mer trælete å treffe Rauma nedenfor Veggen, men med enorme mengder ultratynt flettesnøre på en diger haspel kunne det vært artig å sjekke hvor mye snøre som faktisk gikk av snella. I Trollveggen hadde det lett gått over 1,5 km av snella... :blush:

Hvor mye FL i 0,04 mm som går på en diger surfsnelle får andre regne ut, men det hadde utvilsomt vært et artig stunt!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det STOR forskjell på å kaste et enkelt snøre med søkke i enden og et ferdigagnet tackle.

Og dette er et svært viktig poeng! Og ulike takkelmontasjer gir ulike kastelengder.

Jeg testet i sin tid mitt karpeutstyr; Century Armalite 12 fot - 2 3/4 TC, Shimano Baitrunner og Berkeley Big game 0.28mm. Stanga absolutt ikke av de beste til lange kast, for mye helaksjon. Og interessant å registrere at jeg kastet lengre med 2 3/4 TC enn med 3-punderen.

Uansett, med kun et 80 grams bombesøkke i enden kastet jeg rundt 100 meter. Med en helikopterrigg og samme søkketyngde kastet jeg omtrent 70 meter. Fullt rigget med en vanlig bolt-rig og en stringer med boilies slet jeg med å kaste over 50 meter. Naturligvis er denne testen uvitenskaplig, og vindretning og styrke og andre faktorer spiller inn. Men det gir likefullt en pekepinn. Dessuten er nok jeg en ordinær kaster. Men uansett er moralen at det som betyr noe er hvor langt man kaster med et ordinært takkel beregnet for praktisk fiske. Og det er noe helt annet enn hvor langt man kaster med et aerodynamisk utformet søkke i den andre enden.

For øvrig kaster jeg nok også en 50-60 meter når jeg spinnfisker med 0.15 multi og en 20 grams sluk eller når jeg bunnmeiter med min feederstang og et 30 grams bombesøkke. Som regel er dette mer enn langt nok, skjønt noen ganger skulle man ønske at man kastet lenger.

Og stuntet til cb fra toppen av Trollveggen kunne jo vært morsomt å prøvd...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kaster jeg nok også en 50-60 meter når jeg spinnfisker med 0.15 multi og en 20 grams sluk eller når jeg bunnmeiter med min feederstang og et 30 grams bombesøkke. Som regel er dette mer enn langt nok, skjønt noen ganger skulle man ønske at man kastet lenger.

Spiller ingen rolle hvor langt jeg kaster. Har inntrykk av at fisken jeg ønsker kontakt med er 30 m lenger ut.

Lengst kaster jeg når snøret ryker, ser ut som sluken har tenkt seg i bane rundt moder jord. Får bare håpe ingen står i veien ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.