Gå til innhold
Fiskersiden

Binn Ladden`s veg mot VM i "langt kast" :)


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Go gang, kass kamera kjøpte du?

Kom over et 100% strøkent canon 400d med litt ekstrautstyr, så jeg slo til på det.

Hadde to linser fra før som passet, en slik som følger med pluss telezoom på 85-300mm.

Istemmer Vilhelms forslag om søkkene til venstre. Er vel de som går under Arseley-søkker? Fine søkker som kaster langt, men du vil tjene noen meter på å gå ned noen ounce på søkkene ja.

Kunne prøvd å gå ned på 120 til 150 gram, så får jeg se.

Hvilke vekter er det du har persa på da lasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå kommer det snart en østlending til for å prøve å ta rekken din, he he. :hailfs:

Er det meg du snakker om ??, he he.

Er klar jeg men Ladden ble redd når han så den nye snella mi, å stanga :lol:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne prøvd å gå ned på 120 til 150 gram, så får jeg se.

Hvilke vekter er det du har persa på da lasse?

DCA, 5oz. Min erfaring er at det går endel bedre med lettere søkker, da stanga får jobba litt bedre, og du "tør" å gjøre ting riktig. Selv om du bruker 170gr på ei stang som tar kastevekt opp til 250gr, og er dermed innenfor stangas kastevekt, vil du ikke nødvendigvis føle deg 100% komfortabel. Prøv deg frem til en kastevekt der du merker at stanga jobber bedre, og svinginga går bedre.

Begynner å komme opp i bra lengder med Viking Lite'ne også nå. Tror jeg klarer å få et nedklipsa flatfisktackel over de magiske hundre meterne nå, eller i hvertfall temmelig nærme.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at øvre og nedre grenser nettopp er øvre og nedre grense.Den vekta som passer best til stanga er noe helt annet. Den kan ligge hvor som helst innen for grensene til stanga .Det avhenger både av stanga og kaste stil/teknikk.Her er det bare og prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å gå litt ned i vekt for et par uker siden, s¨ånn bare for å se om det gjorde noe.

Glemte å stille på bremsen, så loddet føyk avgårde i 300 kmt før det røska sena av... :)

Hvem er den østlendingen som kommer da?

Short wire, hmmm sikkert kompisen til blow my fuse & Osram 60W.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Da var det min tur med multiplikator, jeg som alltid har brukt haspel.

Vant en Okuma Magnetix i allt om fiske å fikk utrolig lyst til å kaste med denne, eller lære meg å kaste med denne selvom jeg egentlig alltid har vært anti multi.

Kast1-1.jpg

Fikk øvd meg litt før Ladden kom i dag, så ble det litt finjustering av bremsen å satt på et 100 g lodd.

Here we GO

Kast2-1.jpg

Kast3-1.jpg

kast4-1.jpg

kast5-1.jpg

kast7-1.jpg

Var litt uforberedt på at 100 g skulle utgjøre en så stor forskell i kastelenge, hadde kun tørrtrent med 40 g for å venne meg til snella å fingerteknikken så blyet dro litt lenger enn forventet.

kast8-1.jpg

kast9-1.jpg

Overrasket over hvor lett dette var egentlig, ingen Dan Børge i snella her i gården :lol:

Blir vel litt liv i denne tråden frammover for NÅ skal Ladden knuses i kastelengde :)

Tror foresten han fikk seg varm scampi i sta, dama hans sto slik som dette over grillen en god stund.

kast10.jpg

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn her :

Å drive med surfcasting på den plassen, og i den retninga der er hodeløst ! Det skal lite eller ingeting til før du kaster 15-20 grader feil en eller annen retning, eller enda verre, om snøret ryker under kast - da kan det veldig galt - båte mtp folk og hus !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn her :

Å drive med surfcasting på den plassen, og i den retninga der er hodeløst ! Det skal lite eller ingeting til før du kaster 15-20 grader feil en eller annen retning, eller enda verre, om snøret ryker under kast - da kan det veldig galt - båte mtp folk og hus !!!

Alle turgåere ble jagd vekk på forhånd, å det ikke ALLE som ryker snøret så blyet flyr ukontrolert av gårde ThorEH, retning på kast er jeg også ganske god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retning er som sagt ingen problem under lett innføring i multikasting, vi driver ikke med pendulum og slikt da hehe.

Var vel drøye 50 meter eller noe der vi kunne bruke.

Men som jeg så nøye presiserte....her drar vi ikke til.

Planen var vel å føle litt på greiene, for så å gå rett bort i sjøkanten for å dra til litt.

Blei ikke noe langkasting i sjøen, da vi fikk en uplanlagt avkortning i turen.

Tror det blir mer multikasting på en viss østlending fremover ja, men får ha med motorsag neste gang.....slik at vi får ned snøret. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle turgåere ble jagd vekk på forhånd, å det ikke ALLE som ryker snøret så blyet flyr ukontrolert av gårde ThorEH, retning på kast er jeg også ganske god på.

Om du ryker snøret i kast er ikke alltid godt å vite før det skjer, å være "ganske" god på retning er heller ikke godt nok. Når man driver med dette bør man ha gode sikkerhetsmarginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da, vi hadde kontroll å er vel ikke idioter heller :lol:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma Magnetix er ei ganske lettkasta multisnelle, og bruker man magnetene flittig i starten. Ettersom snellelokket der magnetene sitter er av kompositt, kan man med fordel markere de forskjellige magnetstyrkene et 100gr søkke kaster best. Etterhvert kommer du bare til å magnetene i vind. Stå på, Lasse!

Men trur jeg jaggu holder meg unna Karmøy en stund til... ;)

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da, vi hadde komtroll å er vel ikke idioter heller

Du velger jo ikke selv om du ryker snøret... Jeg påstår at jeg har kaste mer enn deg med slikt utstyr, og også med meg så skjer det både at retninga ikke blir helt som planlagt, eller at snøret ryker. Hvor langt fra var du f.eks å lage hull i vinduene den røde hytta ?

Så jeg står fremdeles på mitt - å drive med kasting der dere holdt på er på grensen til idioti !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger jo ikke selv om du ryker snøret... Jeg påstår at jeg har kaste mer enn deg med slikt utstyr, og også med meg så skjer det både at retninga ikke blir helt som planlagt, eller at snøret ryker. Hvor langt fra var du f.eks å lage hull i vinduene den røde hytta ?

Så jeg står fremdeles på mitt - å drive med kasting der dere holdt på er på grensen til idioti !

Støttes-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger jo ikke selv om du ryker snøret... Jeg påstår at jeg har kaste mer enn deg med slikt utstyr, og også med meg så skjer det både at retninga ikke blir helt som planlagt, eller at snøret ryker. Hvor langt fra var du f.eks å lage hull i vinduene den røde hytta ?

Så jeg står fremdeles på mitt - å drive med kasting der dere holdt på er på grensen til idioti !

Mye kverulanter å apekatter på dette forumet her.

Du har demonstret for oss hvordan "dette ikke skal gjøres", så vi har lært det

:)

Som du kan se på bildet er det et helt vanlig rett fram kast jeg gjør å huset er ca 20 meter til høyre fra plassen jeg står på.

Her er du kjent så dette vet du, men MÅ bare slenge inn møkk.

Bare fortsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.