Gå til innhold
Fiskersiden

"Fyll slukskrinet mitt"


permagnar
 Share

Recommended Posts

Ettersom hele sluk&wobblersamlingen min (for saltvann) har forduftet :angry: , har jeg innsett at jeg må starte fra scratch. Jeg skal derfor sakte men sikkert bygge opp igjen en ny samling av sluker og wobblere for bruk til spinnfiske etter havabbor og sjøørret (og sporadiske torsk, sei etc.)

Derfor ønsker jeg gjerne tips fra DEG om hva du synes bør være med på listen min av:

sluker

poppers/stickbaits

wobblere

+++

Har du gode tips til eBaystores eller nettbutikker med bra utvalg er dette også veldig interessant.

Foreløpig har jeg som smått fått bestilt inn det jeg tidligere har ansett som obligatorisk til sjøørretfiske:

- Gladsax tobis

- Møresilda i diverse farger og vekter

- Morild SeaTrout

- Magic Minnow Salty

- "Sandgrævlingen"

Fyr løs!

Endret litt på topic for å gjøre det mer søkbart.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppere via Ebay (Jeg har ingen fast selger å anbefale, desverre):

Rapala Skitter Pop

Storm Rattling Chug Bug popper

Yo-Zuri popper

Samt noen småtasser jeg nettopp har begynt å bruke og som gjorde veldig godt inntrykk i går da jeg prøvde de på en makrellstim som jagde sild. Vil tro at disse popperne vil gjøre sjøørret nær land interessert og:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...bayphotohosting

Wobblere:

Reef Runner (Ebay vare)

Rapala X-Rap av ymse farger og størrelser

Tormentor av ymse farger og størrelser

Sluker:

Atomsilda sølv/svart i ønsket vektklasse

Viking Herring i kobber/svart, sølv/svart, sølv/blå, sølv/rød i ønsket vektklasse

Toby Rocket i ymse farger

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kompakte sildesluker som Jensen Pirken bør du ha. Både langtkastende og synker raskt - til bruk på de stedene det trengs. Noen med grønn rygg noen med blå rygg et par med svart rygg og et par "fire tiger". Helst i alle vekter fra 7 gram til så tungt du greier å kaste med stanga di men i hvert fall i vektene 16 og 25 gram (og 40 også…) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda i svart og sølv, 12 gram og 20 gram

samt den med blå rygg.

ellers så kommer du ikke utenom Mørsilda i 22 gram kobber/rød, og sølv /rød

Ellers så er jo gode gamle Jensen pirken grå/hvit med grønn/sort rygg en sluk som hat fulgt meg hele livet i sjøen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel inn under +++'en dette, men jeg må jo anbefale det:

Flue og dobbe. Suverent til SØ og HA.

Ørretbomber + flue etter fritt valg.

Må si meg enig med deg. Om jeg må bruke flue til HA + SØ er det ingenting som slår flue& dobb. Enkel-folkelig -effektivt og ikke minst fluen er for det meste der den skal være : I vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en del av slukene og et par wobblere i posten allerede. Den danske sluken/kystwobbleren "Sandgrevlingen" imponerte med fin gange og bra balanse, jeg tipper den blir en killer til SØ'en.

Williamson Gyro Jig virker også spennende pga at den gir greie kastelengder, men jeg har byttet ut VMC Sure Set-kroken med noen owner stinger trebler.

Er det noen her som har erfaring med Sure Set-krokene?

Ellers venter jeg på ulike daiwa-baits fra eBay, de første ankom i dag. Disse er floating og nærmest "lipless", det skal bli spennende å teste dem etter jagende havabbor:

10cm, 11 g. Daiwa DC Minnow:

Laser chart rainbow (gul rygg):

66465_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26233/66465.jpg

Laser sardine:

66466_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26233/66466.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Har desverre ikke hatt noen fisk på Rapala Sub-walk'ene med Sure Set krok, så kan ikke si hvordan det er. Har der imot hørt at krokene forårsaker ganske stor skade på fisken, uten at jeg skal påstå hverken det ene eller det andre.

Daiwa kunstagnene ser spennende ut. :lol:

EDIT: Denne "Sandgrevlingen", hvor finner jeg info om den? Google var ikke samarbeidsvillig og jeg finner ikke noen nettbutikker av noe slag ved søk på navnet.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DENNE MÅ DU HA!

http://images.buzzillions.com/images_produ..._226051_raw.jpg

Fikk vel 8 havabbor på den under leting etter havabborplasser en gang tidlig på 80-tallet før jeg konverterte til å bli havabborfluefisker (Det føles i hvertfall så lenge siden). Historie forøvrig på historier på hovedsiden - søk på ordet pinsen i søkefeltet i menyen så tipper jeg den dukker fort opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.